Jump to content

Per Bylund om muskelsmärta och inflammation

Skärfläcka

Recommended Posts

Jag har tidigare missat den här intressanta artikelserien av Per Bylund på Kostdoktorn och misstänker att andra kan ha gjort detsamma ? 

Per Bylund är legitimerad kiropraktor men tyckte att de metoder han lärt sig inte riktigt räckte till och han har därför sökt förklaringar även i  kostens betydelse. Han anser inte att han har en fullständig förklaringsmodell men vill öppna upp för andra tankegångar. Jag fick en hel del aha-upplevelser men en del av er andra kommer säker att tycka ”det där visste vi ju redan” ?  

https://www.dietdoctor.com/se/darfor-har-du-fortfarande-ont 

• Like 5

Guest jala
14 minuter sedan, Skärfläcka sade:

en del av er andra kommer säker att tycka ”det där visste vi ju redan”

Klart att vi visste, det är ju vi som lärt upp Per Bylund.?

3 timmar sedan, HelgeK sade:

Han har skrivit en artikel till  https://www.dietdoctor.com/se/dina-omma-muskler-ar-inte-spanda-de-ar-inflammerade

Han avfärdar en hypotes lite lättvindigt. Man bör väl  inte avfärda någon hypotes förrän allt är ordentligt utrett, och även då bör man vara beredd att ändra sig.

Japp, det är en artikelserie men jag länkade bara till den första artikeln i trådstarten men här kan man hitta länkar till de fyra artiklar han hittills skrivit. 

Den andra artikel https://www.dietdoctor.com/se/kronisk-smarta-ar-konsekvensen-av-en-kompromiss-del-1 inleder han med följande ord: 

Det jag ska försöka introducera och förklara nedan är ett komplicerat ämne, som kräver lite bakgrundsinformation för att vi ska förstå oss på det, men mycket är säkert också bekant för den återkommande läsaren på denna sida. Det är viktigt att understryka att detta stora pussel inte på något sätt är färdiglagt och ny forskning tillkommer varje dag som successivt ökar vår förståelse i dessa ämnen. Läsaren kan därför på förhand notera att i bästa fall kommer kanske hälften av det du läser i mina inlägg visa sig vara i hyfsad linje med sanningen över tid. Problemet är att jag inte vet vilken halva. 

Jag funderar på vilken hypotes du anser att han avfärdar lättvindigt. Mitt intryck är att han söker förklaringar utanför de gängse förklaringsmodellerna och att han är öppen för att han inte har hela sanningen. 

• Like 2

Som HelgeK så tycker jag att han avfärdar vissa saker väl lättvindligt. Han är otydlig alternativt har en felaktig (naiv) syn på inflammation.

Inflammation är livsnödvändig och mestadels godartad så länge den inte blir långvarig eller kronisk. Man kan inte bygga muskler utan viss överansträngning/inflammation/smärta.

Grejen är att balansera det på en "rimlig" nivå, samt blanda in perioder av återhämtning/vila.

---

• Like 1

Intressant att vi ser på hans texter så olika. Jag tänker på personer i min omgivning som har problem med smärta i muskler och som aldrig tycks bli bättre trots många besök hos sjukgymnast, naprapat, kiropraktor, bindvävsmassage, rehabträning av olika slag. Fall där det uppenbarligen är som så att inflammation inte är godartad utan en mycket begränsad belastning ger oproportionerlig smärta och inflammation, dvs det verkar inte finnas någon rimlig nivå längre som man kan balansera på. Vad gör man då? 

• Like 4

Guest jala

Sluta träna samt ät mat som inte skapar inflammationer. När det är läkt så kan man FÖRSIKTIGT börja Balansera kost och träning. Kommer värken tillbaka så är inte balansen okej.

5 timmar sedan, HelgeK sade:

Skärfläcka jag undrar om du missförstår vad jag menar? Den kommentar vars kritik jag instämmer i har den här kritiken: Per Bylund skriver:

"Förklaringsmodeller för muskelsmärta som utgår från att musklerna ömmar för att de är för spända/sammandragna vilar därför på en falsk premiss, och leder idag till att fel åtgärder tillsätts för att råda bot på de bakomliggande problemen"

Jag tror du för lättvindigt avfärda.r ovanstående hypotes. För att ta ett exempel. Det kommer en patient, som arbetat extra mycket vid datan, och har en tryck öm levator scapula(skulderblads höjaren) på ena sidan. Om man testar rörelse omfånget hos muskeln, så finner man att pat. kommer kortare väg när pat. lutar huvudet i sidled bort från den spända muskeln.

Muskelns är sammandragen kort, och låter sig inte uppnå normalt rörelseomfång vid test. Kan man då inte säga att den är spänd? Man kan naturligtvis säga den är överansträngd. Men min rekommendation blir ändå stretching av muskeln. I sådana här fall brukar de fungera i hög grad. Men visst ibland behövs det kost råd .Det finns lite "säker evidens" inom området funktionella störningar inom rörelseapparaten. ?"

Den rehab träning Per Bylund rekomenderar är tung styrketräning. Det är kontraproduktivt vid inflamation. Man förbättrar rörelse omfånget och cirkulationen och återhämtningen med hjälp av stretching. Tung styrketräning skall man syssla med när inflmationen är över.   Trodde. du jag var mot närings tillskott vid inflammationer? Magnesium brist, omega 3 brist. För mycket kaffe och the kan hämma

"mineral upptaget. Men också för höga blodsocker nivåer. För att bara nämna några av de näringsmässiga problem, som kan spela roll vid inflammation. Rylandes och Jala förstod. Missförstod du?

Tack HelgeK för ditt klargörande. Jag tror att vi har ungefär samma syn på det hela. Det jag har sett är att all typ av smärta inte verkar gå att träna bort pga ökad inflammationskänslighet. På samma sätt som överviktiga beskylls för att ”äta för mycket, springa för lite”’, beskylls personer med muskelsmärta för att ”spänna sig för mycket, träna för lite” (och nu pratar jag inte om lite träningsvärk eller tillfälligt ont i ryggen pga felaktig arbetsställning utan personer som har stora problem med muskelvärk). Jag uppfattar att Per rekommenderar tung styrketräning (individanpassad) när inflammationen är bruten. Jag förstår att du är mer positiv till stretchning än vad Per verkar vara. 

Nej, jag trodde inte att du var mot näringstillskott ?

• Like 1