Jump to content

Antibiotika till barn

Paleo72

Recommended Posts

Hej på er!

Jag vill gärna har eran input innan jag tar min 5-åriga dotter till hälsocentralen.

Hon verkar ha fått en urinvägsinfektion då hon kissar mycket, det gör lite ont när hon kissar och nu även ont i magen.

Enligt 1177 så kommer hon ju att få antibiotika och i min värld så låter det värre än själva problemet! Hur gör ni i lägen som dessa, låter ni barnen äta antibiotika med allt det innebär eller hur gör ni?

Tack för svaren, men just nu tror jag inte att jag behöver bekymra mig angående antibiotikan. Konstigt nog så hade hon ingen infektion och smärtan i magen och vid kissande har försvunnit!

Har svårt att tro att fyra doser c-vitamin fixade det på förmiddagen. Kollade upp vilka megadoser som behövs för en tjej i hennes storlek och jag fick i henne 4x600-700 mg innan vi besökte vårdcentralen. Kan det verkligen ha hjälpt?

• Like 5

Tranbär är också väldigt bra vid urinvägsinfektioner, har för mig att de ( förutom att det är surt) även innehåller något ämne som gör det svårare för bakterierna att fästa på blåsans väggar. de sköljs alltså ut lättare.

• Like 3

Det var bra att det inte behövdes, kroppen kan ofta ta hand om infektioner utan antibiotika med lite tålamod. Jag har lyckats gå igenom två öroninflammationer och en halsfluss utan antibiotika.

Men ibland börjar kroppen förlora kampen, och då är man tvungen att ta det. Här är en guide hur man kan hålla mikrobiomet i någorlunda form om man måste ta antibiotika:

https://chriskresser.com/what-to-do-if-you-need-to-take-antibiotics/

• Like 3