HelgeK

Smothies förstör fibrer!

Recommended Posts

Nån gång för länge sedan, jag tror det var i början av 2000-talet, läste jag att mat som sönderdelas får högre GI. Författaren (det kanske kan ha varit Paulun i 'Blodsockerblues'?) menade dock att tugga var viktigt för att maten börjar brytas ner redan i munhålan. Jag har undrat många gånger hur intressant GI egentligen är, med tanke på hur känsligt det tycks vara för vilken form födan i fråga har (kall/varm/hel/mald...)? Det är lite märkligt att detta med GI levt kvar när GL (glycemic load) säger betydligt mer för helheten. Eller är det så att GI är ett mått av ungefär samma vikt som totalkolesterol, dvs rätt värdelöst taget ur sitt sammanhang, och därför ett jättebra begrepp att slänga sig med utan att ha varken rätt eller fel?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, MariaF sade:

Jag har undrat många gånger hur intressant GI egentligen är, med tanke på hur känsligt det tycks vara för vilken form födan i fråga har (kall/varm/hel/mald...)?

Livsmedelsverket har en artikel i ämnet. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/kolhydrater/gi-och-gl

"GI är relevant för vissa livsmedel som innehåller mycket kolhydrater, som bröd, potatis, ris, pasta och frukostflingor. GI kan egentligen bara användas för att jämföra upptaget av kolhydrater mellan olika livsmedel inom samma livsmedelsgrupp. / /Hela måltidens innehåll av energi, fett och protein kan påverka GI-värdet. GI-värdet för enskilda livsmedel kan därför i vissa fall vara vilseledande."

"GL tar hänsyn till hur stor en normalportion är av olika livsmedel och hur blodsockersvaret påverkas. Detta är alltså ett sätt att jämföra GI i olika livsmedel med olika kolhydratinnehåll."

"Det finns inte tillräckligt med underlag för att ta med GI eller GL i rekommendationer om vilken mat man bör äta för att må bra."

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Till exempel gjordes en studie på studenter som visade att de som tuggade tuggummi under tentan fick högre poäng.

Nåt för @jesper att ta fasta på om det inte går att bryta tuggandet..? ^_^

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, i en perfekt värld så kan jag äta och tugga grönsakerna...

I mitt fall så handlar det om kompromisser. Ska jag äta 300 g grönsaker till middagen och tugga eller ska jag ta 800 g och dricka?

Det är i princip omöjligt att sitta och tugga i sig 800 g, typ: "Ok, barn, idag blir det ingen träning för pappa ska äta grönsaker i två timmar" 🙂

Och hur blir det med "oätliga" ingredienser som jag brukar ha i? Tex 10-15 gram ren kakao, 20-25 g ingefära. Hur står ni ut med att äta 100 g grönkål? Mycket idisslande blir det i så fall...

Nä, jag gör en kompromiss och dricker min smoothie till middagen och tar en tugga mat, en tugga surkål, en tugga avokado och sen en slurp smoothie. Så kroppen får ju signalen att jag äter av det jag äter tillsammans med smoothien. Är jag ensam om att göra så?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Paleo72 sade:

Alltså, i en perfekt värld så kan jag äta och tugga grönsakerna...

I mitt fall så handlar det om kompromisser. Ska jag äta 300 g grönsaker till middagen och tugga eller ska jag ta 800 g och dricka?

Det är i princip omöjligt att sitta och tugga i sig 800 g, typ: "Ok, barn, idag blir det ingen träning för pappa ska äta grönsaker i två timmar" 🙂

Och hur blir det med "oätliga" ingredienser som jag brukar ha i? Tex 10-15 gram ren kakao, 20-25 g ingefära. Hur står ni ut med att äta 100 g grönkål? Mycket idisslande blir det i så fall...

Nä, jag gör en kompromiss och dricker min smoothie till middagen och tar en tugga mat, en tugga surkål, en tugga avokado och sen en slurp smoothie. Så kroppen får ju signalen att jag äter av det jag äter tillsammans med smoothien. Är jag ensam om att göra så?

Och varför måste du få i dig 800 gram grönsaker.. jag slår vad om att de inte gjorde detta på Paelolitikum.. men de hade då förmodligen mer tid?

Dvs det kanske trots allt finns en förklaring till att de som levde på paleolitikum åt mer animalisk föda?

"Whenever and wherever it was ecologically possible, hunter-gatherers would have consumed high amounts (45–65% of total energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies worldwide derived >50% (≥56–65%) of their subsistence from animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived more than half (≥56–65%) of their subsistence from gathered plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein intakes are greater at the expense of carbohydrate."

https://academic.oup.com/ajcn/article/71/3/682/4729121

What about a liver smothie?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Zepp sade:

Och varför måste du få i dig 800 gram grönsaker.. jag slår vad om att de inte gjorde detta på Paelolitikum.. men de hade då förmodligen mer tid?

Ja, varför äter vi inte alla som vi gjorde då? Åt man så lite kolhydrater som dom flesta i det här forumet gör? Knappast, vi anpassar oss efter diverse krämpor som man dragit på sig genom den moderna kosten, typ metabolt syndrom eller i mitt fall något autoimmunt eller dylikt. Så mina mänger grönsaker är en kvarleva sedan jag följde Wahls protokoll och det får mig att må bra.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Paleo72 sade:

Ja, varför äter vi inte alla som vi gjorde då? Åt man så lite kolhydrater som dom flesta i det här forumet gör? Knappast, vi anpassar oss efter diverse krämpor som man dragit på sig genom den moderna kosten, typ metabolt syndrom eller i mitt fall något autoimmunt eller dylikt. Så mina mänger grönsaker är en kvarleva sedan jag följde Wahls protokoll och det får mig att må bra.

Nemas problemas.. no pun intended, dvs ja vi borde altså till en början återgå till att ha betydligt mer tid.. tid för att skaffa föda!

Nu så är det inte görligt längre varken för dig eller mig.. så vi får lixom hur som helst förhålla oss till det.

Nämenaltså.. det mesta tyder på att folk åt vad som fanns i deras habitat på paleolitikum.. här i norden till stora delar älg och säl.. litta beroende på var man bodde.. man kunde för övrigt inte bo var som helst, det måste finnas föda där man bodde/ved och vattendrag!

Dvs på den tiden tarvades kopiösa mängder energi.. bara för vedanskaffningen, dvs i Taijgans område så var det avgörande för överlevnaden på vintern.. och man åt allt man kunde äta.. således även bär och grönsaker.

Grejen är att du och jag i dag lägger mer tid på energianskaffningen men med en betydligt lägre energinivå.. dvs vi köper el!

Sådåså.. då borde du/jag ha ännumera tid att laga mat till våra barn.. näe så ser det faktiskt inte ut för vi skiftar fysisk ansträning mot att vi säljer vår arbetskraft iallafall minst 8 timmar per dag!

Dvs jag betvivlar å det bestämdaste att du behöver få i dig 800 gram grönsaker per dag, de består ju främst utav vatten, lite fibrer, en och annan vitamin.. utan det handlar då mer om en västerländsk kontext.. dvs det skall gå snabbt.. det får inte ta någon tid, man bör inte äta mer kalorier än vad man gör av med?

Iallafall så har jag lite tips. dvs kör grönskarna i blendern, sila dem i ett durkslag, ät gojset som blir kvar i durkslaget!

Såvida du inte vill bli Paleo, dvs älg och sälkosten, då får du sluta jobba samt får problem med naturvårdsverket!

Oså no pun intended igen.. hur paleo är det egenligen med smoties?

Dvs hur vanligt var det med blenders på Paleolitikum egentligen.. hade de ens el?

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Zepp sade:

Dvs hur vanligt var det med blenders på Paleolitikum egentligen.. hade de ens el?

Jag är hemskt ledsen om min karaktär framstår som så svag när jag inte bor i en grotta, jagar mammut och hackar mina egna stenverktyg. Jag jobbar på det, men det kan ta lite tid 😉

• Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Paleo72 sade:

Nä, jag gör en kompromiss och dricker min smoothie till middagen och tar en tugga mat, en tugga surkål, en tugga avokado och sen en slurp smoothie.

Personligen gillar jag inte smoothies överlag (nåt med konsistensen, men milkshake går bra :ph34r:) men jag tycker att om du hittat nåt som funkar, du mår bra, tarmen sköter sig, du har inga konstiga utslag eller klåda eller andra oförklarliga fenomen, så kör bara! Vi är alla lite olika, det finns ingen one-size-fits-all så din modell är varken bättre eller sämre än att pimpla potatismjöl i vatten, äta bönor, utesluta grönt, utesluta kött, utesluta fett... Än så länge får man göra sina egna val och det är bra!

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är den stora skillnaden mellan smoothie och soppa, egentligen? undrar jag som inte förstår grejen med smoothies men försöker hitta sopprecept. Soppa lär vara mättande, har jag last. Har soppa GI?

Och nej, någon stavmixer fanns knappast på stenåldern, men jag kan mosa min soppa med gaffel (ja, fullt medveten om att det inte fanns några gafflar heller). Jag är inte helt förtjust I soppa med hel mammut I... 😛

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, Effie sade:

Vad är den stora skillnaden mellan smoothie och soppa, egentligen? undrar jag som inte förstår grejen med smoothies men försöker hitta sopprecept. Soppa lär vara mättande, har jag last.

Den stora skillnaden är nog oftast temperaturen. Och varm mat anses mätta bättre än kall mat. Klassiskt bantartips! Och eftersom sönderslagna livsmedel tycks få högre GI så torde soppa ändå få högre GI än smoothie eftersom kallt har lägre GI än varmt... Om du då inte tar köttsoppa, för kött har lägre GI än grönsaker... :blink::P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen idé att jämföra äpplen och päron, det Lustig uttalar sig om är nog de fruktsmoothies som finns att köpa i USA, inte smoothies på grönkål och ingefära. Att svepa i sig ett flertal söta frukter är inte det samma som att dricka grönsakssmoothies. 

Jag tycker själv att det ligger något i det att äta hela frukter är självreglerande, man tuggar, blir nöjd med en-två st. Men en smoothie med massa söta frukter så kan det slinka ner betydligt mer. 

Sen bör man hålla i åtanke att det här är Lustigs personliga teorier, att nyttan med de olösliga fibrerna förstörs av smoothies, det är inget som är bevisat i studier.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, RobertAnd sade:

Jag tycker själv att det ligger något i det att äta hela frukter är självreglerande, man tuggar, blir nöjd med en-två st. Men en smoothie med massa söta frukter så kan det slinka ner betydligt mer. 

För egen del är jag inte övertygad om att mängden hel frukt är självreglerande. Jag blir inte mätt av frukt. Jag har Inga som helst problem att äta något kilo äpplen eller apelsiner. Åtminstone förr; jag äter ju sällan frukt numera. Men det är ju ett skäl att ransonera dem hart.

Att äta dem som soppa, vad nu skillnaden var mot smoothie...ja, det är det där med flytande som tar lite emot.

Hel frukt och fibrer - handlar inte det om att sockret I hel frukt sitter ihop med fibrerna; hacker man sönder den blir sockret fritt? Har jag för mig att jag hört.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, Effie sade:

För egen del är jag inte övertygad om att mängden hel frukt är självreglerande. Jag blir inte mätt av frukt. Jag har Inga som helst problem att äta något kilo äpplen eller apelsiner. Åtminstone förr; jag äter ju sällan frukt numera. Men det är ju ett skäl att ransonera dem hart.

Att äta dem som soppa, vad nu skillnaden var mot smoothie...ja, det är det där med flytande som tar lite emot.

Hel frukt och fibrer - handlar inte det om att sockret I hel frukt sitter ihop med fibrerna; hacker man sönder den blir sockret fritt? Har jag för mig att jag hört.

Nej, det är nog individuellt. Alla är olika där, vilken mat som helst kan trigga någon att överäta. Men samma sak ger en annan person mättnad och minskar intag.

Jo precis, det stämmer nog, man frigör sockret, det går snabbare ut i blodet. Men jag tror knappast att en smoothie på grönkål och ingefära ger en massa blodsocker ändå? Det borde väl vara OK?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Paleo72 sade:

Jag är hemskt ledsen om min karaktär framstår som så svag när jag inte bor i en grotta, jagar mammut och hackar mina egna stenverktyg. Jag jobbar på det, men det kan ta lite tid 😉

Du ä r ursäktad.. dvs så slipper jag själv rannsaka mina egna tillkortakommanden!

Du har ju iallafall goda intentioner och tar hand om dina barn, sådant ger pluspoäng!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, MariaF sade:

Den stora skillnaden är nog oftast temperaturen. Och varm mat anses mätta bättre än kall mat. Klassiskt bantartips! Och eftersom sönderslagna livsmedel tycks få högre GI så torde soppa ändå få högre GI än smoothie eftersom kallt har lägre GI än varmt... Om du då inte tar köttsoppa, för kött har lägre GI än grönsaker... :blink::P

Kom att tänka på en amerikansk studie där man på ett universitet bjöd studenterna på varm soppa och sedan fick de skriva kostdagbok. Det visade sig att soppa som var utspädd med mer vatten var mer mättande än förväntat, dvs det handlade inte bara om kaloriinnehållet utan också om volymen varm mat. 

Om man blandar den kalla grönsakssmothien med lika mycket kokt vatten i en skål och äter den med sked så mättar den alltså mer. 

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu