Toon Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Hej, Är kokosmjölk och sesamolja bra som LCHF mat? Jag kommer från Thailand och lagar ofta thaimat hemma. Alla thais curry består of kokosmjölk. Jag har sett många LCHF recept som används kokosfett och kokosolja men själva kokosmjölk då?! Sesamolja vill jag använda i sallad och som smaksättning. Kan nån svara på min frågan?! Tack på för hand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Kokosmjölk och kokosfett är definitivt bra som LCHF-mat. Sesamolja tror jag också är bra, för den innehåller bara mättade och enkelomättade fettsyror (alltså inga fleromättade omega-6 som kunde vara dåliga). Någon annan som är säker på sesamolja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Hej, Är kokosmjölk och sesamolja bra som LCHF mat? Jag kommer från Thailand och lagar ofta thaimat hemma. Alla thais curry består of kokosmjölk. Jag har sett många LCHF recept som används kokosfett och kokosolja men själva kokosmjölk då?! Sesamolja vill jag använda i sallad och som smaksättning. Kan nån svara på min frågan?! Tack på för hand. Som du säger det används ju som smaksättning! Dock så är det cirka 40% fleromättat fett, men så länge det inte är en stor del av ditt energiintag så spelar det nog mindre roll, och en stor andel av dess lär bestå av Omega-6. http://en.wikipedia.org/wiki/Sesame_oil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Det missade jag om sesamolja att där är så mycket omega-6 i form av linolsyra. Men som Zepp skriver, som smaksättare och på sallad bör det vara ok med tanke på att ni äter hälsosam kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts