Skärfläcka

KetoPet — för hundälskare och alla andra

Recommended Posts

Att hundar mår bäst på en diet av kött och fett är ingen överraskning men att det även kan bromsa cancer är intressant. Övergivna hundar med cancer togs om hand och fick den bästa veterinärvården och en ketogen kost. Resultaten var så bra att de nu vill sprida informationen. 

Finns flera presentationer på Youtube, t.ex. 

http://www.ketopetsanctuary.com/#features-icons

KetoPet Sanctuary was founded in 2014 as a program under the 501(c)(3) non-profit organization, Epigenix Foundation. The sanctuary was started by a group of people with an insatiable passion for helping animals and gave a “forever home” to shelter dogs with cancer, saving them from being euthanized. Once at KPS, each dog was placed on a ketogenic diet (high fat, adequate protein, and low carbohydrates) as a form of cancer treatment. Most nutritional protocols rely on faith, lacking objective metrics from which the diet can be analyzed. However, unlike other diets, the ketogenic diet can be assessed by examining blood glucose and ketone levels. By definition, a ketogenic diet is any diet that produces ketones, so blood tests were used to determine the efficacy of the diet.

In addition to nutritional therapy, KetoPet offered dogs the highest standard of veterinary and oncology care (surgery, chemotherapy and/or radiation), fluorodeoxyglucose positron emission tomography (FDG-PET) imaging (typically used only with humans), exercise regiments, hyperbaric oxygen chamber treatments (HBOT), and of course, lots of love.

While not a cure, KetoPet has found the ketogenic diet to be effective in improving outcomes when treating canines with cancer. In fact, 55% of the dogs who graduated from the KPS program are still going for long walks, enjoying belly rubs, playing catch, and experiencing a quality of life far beyond their original prognosis. Some of these sanctuary dogs are even living cancer-free. 

When KetoPet was originally established, our team would only work with dogs on site at the sanctuary to maintain perfect control over every aspect of the metabolic therapy protocol. We are now committed to sharing what we’ve learned with pet parents around the world, and to help you get started with the ketogenic diet, we’ve created this e-book.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig hundmat och kattmat från livsmedelsbutiken är katastrofal för våra kära rovdjur/husdjur, eftersom de består av alldeles för mycket spannmål och skräp. De behöver artegen föda, och jag har själv sett den dramatiska effekten när man ger en katt och en hund riktig mat med kött och en liten mängd grönsaker.

Jag funderar på om BARF är en ketogen kost. Då ger man ex hunden mestadels rått kött (ofta kyckling pga priset), ben, inälvsmat och en liten mängd grönsaker, ägg etc. Inget särskilt fett tillsatt.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, cdaven sade:

Vanlig hundmat och kattmat från livsmedelsbutiken är katastrofal för våra kära rovdjur/husdjur, eftersom de består av alldeles för mycket spannmål och skräp

Det verkar se ut som det gör för människoföda. Det mesta i livsmedelsbutikerna är inte lämpligt som föda till någon.

• Haha 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, cdaven sade:

Jag funderar på om BARF är en ketogen kost. Då ger man ex hunden mestadels rått kött (ofta kyckling pga priset), ben, inälvsmat och en liten mängd grönsaker, ägg etc. Inget särskilt fett tillsatt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/BARF-utfodring för mer info om BARF 

KetoPet har en kalkylator som man kan registrera sig för att få access till http://www.ketopetsanctuary.com/calculator/ 

Så här säger KetoPet 

What is a ketogenic diet?

”A ketogenic diet is one that is high in fat, adequate in protein, and low in carbohydrates (carbs). When non-fibrous carbs are significantly reduced, protein is moderate, and dietary fat is increased, the body will naturally switch its primary fuel source from carbohydrates to fat. Once a person or dog begins using fat for fuel instead of glucose, the liver breaks down those fats into ketone bodies which are then used for energy by tissues throughout the body. This process induces a healthy metabolic state called ketosis. ”

”Since Warburg’s observation, preclinical trials have shown that ketogenic diets can potentially slow tumor progression. Dr. Thomas Seyfried, a scientist and professor at Boston College, pioneered research showcasing the metabolic dysfunction of cancer at a time when most scientists were convinced it was a genetic disease. Building upon Dr. Seyfried’s work, University of South Florida researchers, Dr. Dominic D’Agostino and Dr. Angela Poff, found that this weakness in cancer metabolism could be targeted therapeutically using a ketogenic diet. These studies (among others), and the metabolic theory of cancer have served as a foundation for KetoPet. ” 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är svårt att hitta mat åt våra karnivora husdjur. V1 ger hunden färskfoder med följande innehåll:

1201806890_Skarmavbild2018-05-18kl_10_19_53.thumb.png.1d909dadd50bbd150aa9ced5888ebaea.png

...som vi kompletterar med torrfoder: Torrfoder

Likadant till katterna och hästarna får bara bete och eget producerat hö😀👍🐎

Rolle påÖsterlen

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte min hund fanns det ett hundfoder där Bitten Jonsson varit med och utformat innehållet. Tyvärr finns det inte längre, Carnia vill jag minnas att det hette. Där gick vi över på färskfoder, något vovvan inte är speciellt förtjust i. Då blev det svindyrt importerat foder, men hon åt halvdant. Fast hon får en del rester förstås. När sedan detta dyra foder tillfälligt var slut överallt köpte vi en påse Orijen och rackarns, DET gillar hon. Innehållet är enligt etiketten rätt hyfsat om än inte lika bra som det dyrare fodret. Våra djur är verkligen lika känsliga som vi själva.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan varmt rekommendera BARF, det är betydligt billigare. Jag gav min hund mestadels råa kycklingvingar, kompletterat med hackad spenat eller broccoli, majs, ärtor, leverpastej, rått ägg, rå köttfärs etc. Ibland köpte jag färdig, djupfryst BARF-mat och ibland ett sånt där dyrt torrfoder. Men det är svårare att se till att hunden får i sig alla näringsämnen. Hundar är ju inte växtätare, och har svårt att ta till sig näringen i råa grönsaker.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Innehållet är enligt etiketten rätt hyfsat om än inte lika bra som det dyrare fodret.

Vilket dyrare foder menar du då, är intresserad då jag inte hittat något bättre än Orijen än...

Rolle på Österlen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, RolleE sade:

Vilket dyrare foder menar du då, är intresserad då jag inte hittat något bättre än Orijen än...

Rolle på Österlen

Ziwipeaks. Ett foder med alla ingredienser helt förståbara. :) Och med grönläppad mussla, bra för leder och brosk. Är inte knastertorrt utan mer som Frolic  när påsen är ny. Tyvärr torkar det snabbt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Mike Mutzel om hur han matar sina hundar och en del annat.

Han har många intressanta intervjuer, den killen, bl a med Jason Fung.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man byta ämne lite? Jag vet att det har diskuterats husdjurskost tidigare här i forumet, men mitt minne är kortare än vad som är nyttigt för mig. 🙄

Jag är ju inte hundmänniska, utan kattmänniska. Just nu har jag en 4-åring, och förhoppningsvis har jag en 3-månaders inom nån månad.

För mig är kosten för katten mycket viktig, men jag har liksom inte förstått vilken rutinen är för att fixa BARF. Hur gör man??? Helst vill jag ha en steg för steg-instruktion på detaljnivå :P

Min förhoppning är att katterna ska bli minst lika gamla som den jag tog farväl av i december, och han blev ju 19,5 år drygt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, SGK sade:

Får man byta ämne lite? Jag vet att det har diskuterats husdjurskost tidigare här i forumet, men mitt minne är kortare än vad som är nyttigt för mig. 🙄

Jag är ju inte hundmänniska, utan kattmänniska. Just nu har jag en 4-åring, och förhoppningsvis har jag en 3-månaders inom nån månad.

För mig är kosten för katten mycket viktig, men jag har liksom inte förstått vilken rutinen är för att fixa BARF. Hur gör man??? Helst vill jag ha en steg för steg-instruktion på detaljnivå :P

Min förhoppning är att katterna ska bli minst lika gamla som den jag tog farväl av i december, och han blev ju 19,5 år drygt.

Vi ger vår katta Orijen torrfoder, färska kycklinghjärtan och kycklingvingar (yttersta leden), samt frysta "köttbullar" från Mush. I början var hon skeptisk till den nyttiga maten, men efter ett par veckor gick det bra. Man får ha en försiktig övergång, som med barnen. 😊

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, RolleE sade:

Ja det är svårt att hitta mat åt våra karnivora husdjur. V1 ger hunden färskfoder med följande innehåll:

1201806890_Skarmavbild2018-05-18kl_10_19_53.thumb.png.1d909dadd50bbd150aa9ced5888ebaea.png

...som vi kompletterar med torrfoder: Torrfoder

Likadant till katterna och hästarna får bara bete och eget producerat hö😀👍🐎

Rolle påÖsterlen

Men vad är "Torrhalt 35 - 39 %? 🤔

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, MariaF sade:

Han har många intressanta intervjuer, den killen, bl a med Jason Fung.

Han är en mycket skicklig intervjuare. Mycket intressanta intervjuer det är bara att botanisera i hans kanal High Intensity Health. Ett exempel är intervjun angående Vitamin D, Deep Sleepy & Gut Bacteria med Dr. Stasha Gominak. https://youtu.be/74F22bjBmqE 

Nu åter till våra fyrfota vänner 🐶🐱

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, iAnna sade:

Vi ger vår katta Orijen torrfoder, färska kycklinghjärtan och kycklingvingar (yttersta leden), samt frysta "köttbullar" från Mush. I början var hon skeptisk till den nyttiga maten, men efter ett par veckor gick det bra. Man får ha en försiktig övergång, som med barnen. 😊

Tack snälla iAnna för tipset. Det blir nog att läsa på under semestern, just nu är det lite fullt i tillvaron, för mycket på jobbet, och ogräs i trädgården.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, iAnna sade:

Ett mått på hur mycket vatten som finns i fodret. Om man torkar fodret på ett standardiserat sätt så kommer den återstående vikten att vara 35 -39% av ursprungsvikten. Det är torrhalten som du bedömer när du skördar hö. Är det tillräckligt torrt för att köras in eller måste vi vänta trots risken för regn...

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, iAnna sade:

Det talar om hur mycket vatten det är i fodret, det vill säga det är mellan 65-61 % vatten i fodret. När jag säljer hösilage anger jag TS halten d.v.s. TorrSubstansen och den brukar ligga mellan 60-78% i vårt hösilage.

Rolle på Österlen

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu