Dåliga värden på blodfetter :(

Harlequin

Recommended Posts

Hej

Har nyligen gjort kolesterolmätning på vårdcentralen och värdena var följande:

TC: 8,2
HDL: 1,15
LDL: 6,2
TRIG: 1,7

Min läkare har givetvis starkt rekommenderat mig att börja med statiner (igen), personligen vill jag inte det...har läst en hel del om de negativa effekterna. Samtidigt är jag lite orolig med tanke på att jag är rätt ung i sammanhanget, 35 år (man). Har läst på din hemsida om kolesterol och räknar man om mina värden enligt hemsidan här, får jag inga bra kvoter. Äter LCHF sen slutet av mars.

Min plan är att ta nya prover i slutet av aug, för att se hur jag ligger till och har inte värdena blivit bättre, så kommer jag troligen börja med statiner. Alternativet är att jag inte äter statiner oavsett mina värden, men då känns det som att jag spelar rysk roulett med livet ?

Behöver råd här!

• Like 1

Guest jala
2 timmar sedan, Harlequin sade:

Alternativet är att jag inte äter statiner oavsett mina värden, men då känns det som att jag spelar rysk roulett med livet

Bry dig inte om dina värden. Tar du statiner så har sålt din själ och kropp till läkemedelsindustrin. Ät en ketogen kost och ta Omega 3 kosttillskott.

5 timmar sedan, Harlequin sade:

Har läst på din hemsida om kolesterol och räknar man om mina värden enligt hemsidan här, får jag inga bra kvoter. Äter LCHF sen slutet av mars.

Eftersom du inte ätit LCHF så länge tycker jag du ska avvakta. Många vittnar bestört om att alla värden blir sämre först, innan de vänder och blir bättre. Hur är din hälsa  och levnadsvanor i övrigt? Övervikt? Rörelse/träning? Om du är överviktig och är på väg neråt efter kostomläggningen så är det ett utmärkt första steg. Rörelse/träning bidrar till att balansera upp och få kroppen att fungera som den ska, både mekaniskt och biokemiskt (det pratas ofta här om att träning är rätt värdelöst för förbränning men man glömmer då alla andra biokemiska fördelar). Så fortsätt på den inslagna vägen, rör på dig om du inte redan gör det och kolla dina värden igen om 8-12 månader.

• Like 6
  • Thanks 1

Kolesterol är ett reparationsmaterial för celler. Pågår en inflammatorisk process tillverkar kroppen mer, helt korrekt och ändamålsenligt. Att då störa denna process kemiskt med s.k. läkemedel är inte något jag skulle rekommendera.

• Like 4
  • Thanks 1

Guest jala

Mera om kolesterol för er som fortfarande inte har fattat vad det handlar om.

" Om man som läkarna gör skriver ut kolesterolsänkande kemiska tabletter så mister immunförsvaret en hjälpande hand. Istället så blir de kemiska tabletterna ytterligare en björntjänst åt immunförsvaret. Idag verkar detta vara ett utmärkt sätt att skaffa nya kunder åt sjukvården och läkemedelsindustrin. Allt bekostat med skattepengar."

https://fethalsa.wordpress.com/2018/05/17/att-forebygga-stroke/

24 minuter sedan, HelgeK sade:

Ej att förglömma de biverkningar statiner kan ge. Jag har träffat en som tvingats till njurtransplantation. Det är bara en på 10 000 som råkar ut för det enligt Fass. Men folk som får ryggvärk av statiner är ett vanligare problem.

Försvagad muskulatur, huvudvärk, muskelvärk, ingen sexlust... Inga kul biverkningar! Stoscha har skrivit mycket om detta i trådarna. Hon berättar en del av sin historia här: https://www.dietdoctor.com/se/friskare-och-smalare-med-lchf-och-52

• Like 2

Statiner har skapats för att störa kroppens egna produktion av kolesterol. Den ända orsaken till att man har skapat statiner är att man tror på att kolesterol sätter sig på blodkärlsväggarna och skapar förträngningar som kan leda till en blodpropp. Märk väl - an EN ENDA anledning! Om vi stället tittar på hur kolesterol används i kroppen så förstår man att biverkningarna av att hindra kroppen från att tillverka kolesterol blir omfattande:

"It is virtually impossible to explain how vital cholesterol is to the human body. If you had no cholesterol in your body you would be dead. No cells, no bone structure, no muscles, no hormones, no sex, no reproductive system, no digestion, no brain function, no memory, no nerve endings, no movement, no human life – nothing without cholesterol. It is utterly vital and we die instantly without it."
http://www.zoeharcombe.com/the-knowledge/we-have-got-cholesterol-completely-wrong/

Det är helt enkelt så att vi har missuppfattat vad som orsakar blodproppar. Vi stirrar på fel parameter. Boken "The big fat surprise" av Nina Teicholz beskriver historien om hur synen på kolesterol som boven och orsaken till hjärt- och kärlsjukdomar har skapats. Med dagens ord skulle man kanske säga att den skapades av att en forskare "killviste" att fettet orsakar blodproppar och lyckades övertyga andra och få med sig politiker mm. Sedan dess har man försökt att bevisa denna hypotes men lyckades inte. (Att “killveta” är att göra tvärsäkra påståenden om saker man inte vet ett skit om.) Jag personligen skulle inte ta statiner även om alla läkare i min omgivning skulle tjata på mig.  

• Like 4

4 timmar sedan, jala sade:

Om man som läkarna gör skriver ut kolesterolsänkande kemiska tabletter så mister immunförsvaret en hjälpande hand.

Just den springande punkten. Den som inte är medveten om läkemedelsindustrins sätt att sponsra dyrbara studier i sammanhanget, som är till fördel för t.ex. försäljningen av statinpreparat bör tänka på följande:

Även en stor andel läkare har synnerligen grumliga funderingar om bakgrunden till de statistiska data som ligger bakom reklamen runt ett preparats "undergörande" verkan. 

Om man exemplifierar med en sund beräkning: Låt säga att den statistiska risken för en viss grupp patienter att drabbas av sjukdomen A, är 80 %. Om en medicin gör att risken minskar till bara 40 % av patienterna, kan man då endera uttrycka medicinens verkan:

EXEMPEL 1

- i absoluta tal som 40 % förbättring  (en oerhörd skillnad)

- i relativa tal som 50 % förbättring  (vanligaste sätt som läkemedelsföretagen brukar tillämpa i reklamen)

Låt oss ta ett exempel som ligger närmare det som jala är inne på:

På liknande sätt som ovan presenteras studieresultat för statiner, som för en specifik patientgrupp sägs minska risken för hjärtinfarkt via kolesterolet inom en viss tidsperiod. Utan medicinering uppgår risken till 2 % medan medicinföretaget anger att statinpreparatet minskar den risken till 1 %. Man kan då endera uttrycka medicinens verkan:

EXEMPEL 2

- i absoluta tal som 1 % förbättring  (oväsentlig skillnad)

- i relativa tal som 50 % förbättring  (detta går man ut med i sin reklam)

Från rent statistisk/reklammässig synpunkt har alltså läkarna och användarna otvetydigt låtit sig luras av läkemedelsföretagens reklam runt "statinernas oerhört stora, undergörande verkan". En meningslöst liten absolutprocent riskminskning (som anges som 50%) har sjukvården länge utnyttjat t.o.m. på friska patienter i förebyggande syfte (livslång användning).  Som Jala, HelgeK, MariaF och Katerina är inne på med en lång rad biverkningar (muskelproblem, ökad risk för diabetes, allvarlig reducering av enzymatiska processer t.ex. via det oerhört viktiga coenzym Q 10 etc...),  är användningen av statiner synnerligen tveksam. Med undantag för en liten spillra människor som av genetiska skäl  producerar onormala mängder kolesterol, bör huvuddelen av statinförskrivningen betraktas som kriminell.

• Like 2

Vi brukar också hänvisa till Ivor Cummins, Ken Sikaris och Dave Feldman beroende på hur mycket man vill grotta ner sig i ämnet. Sök på dem i forumet och du kommer att hitta länkar till presentationer ? 

Det viktiga är att fundera på den absoluta riskminskningen och inte den relativa riskminskningen som läkemedelsföretagen gärna pratar om. 

• Like 3

Vid sidan av läkemedelsföretagens statistiska påståenden som vanligen är friserade, kan jag ge ett verkligt exempel som gäller mig själv före och två månader efter LCHF-starten. I blått inringade data visar var på riskkurvan jag befann mig med statinet i kroppen (klart livshotande läge). Efter två månader LCHF utan Simvastatin höjdes mina kolesterolvärden till oerhört mycket lägre risknivåer (se de gröna ringarna).

Statinernas effektivitet vad gäller att sänka kolesterolnivåerna i kroppen, är väl ingen som tvivlar på - problemet för den intet ont anande patienten (ja även för läkaren) är de skadliga effekterna (ja livsfarliga) som sänkningen av kolesterolnivåerna innebär. Egentligen borde varje läkare fundera länge innan statinpreparat skrivs ut, vilket annars ofta utgör en kriminell handling, som nedan tydligt demonstreras. Stora studier visar detta.

En viss glädjande utveckling i Sverige kan jag nu meddela: Statiner skrivs numera inte ut som förebyggande terapi för fullt friska människor, bara till patienter som haft hjärtinfarkt eller med diabetes (dvs. med det metabola syndromet i full blomning).  

2054909670_ScreenHunter_982May_1811_57.thumb.jpg.145ae90be2683df5967de7382b5c1c88.jpg

Guest jala
2 timmar sedan, MariaF sade:

Bland oss här i forumet eller ute i världen? 

Även här finns det en del som inte tar helt avstånd från statiner.

Jag förstår ditt dilemma. Vill berätta helt kort varför jag tar statiner. Efter att ha ätit lchf under 1,5 år fick jag en hjärtinfarkt 2016 (52år och kvinna). Det var hemska tankar efter infarkten,  jag hade dåligt samvete, kunde jag ha levt mitt liv annorlunda? Är det pga av lchf eller allt socker och vetemjöl jag ätit i mitt liv? Mitt kolesterol togs under eller precis efter infarkten då det sägs ligga lite lägre än vanligt. Jag hade 1.0 HDL och 7 LDL. Innan infarkten åt jag inte statiner,  hade normalt blodtryck och blodsocker. Hade nog ändå metabolt syndrom, kanske fettlever, magen var ngt för stor. Jag blev ganska utsatt av sköterskan på hjärtmottagningen pga min kost men jag har fortsatt äta lchf men mer olivolja än smör och ännu mer grönt än tidigare. Statiner äter jag nu (kostdoktorn har tidigare skrivit att statiner kan vara bra för personer som haft hjärtinfarkt-sannolikt pga att statiner kan vara inflammationshämmande). Idag är mina värden och apokvoter  perfekta med statiner. Finns det råd att ge så är det nog att fundera på vilken personlighet man har. Har läst Göran Sjöberg och hans resa efter en hjärtinfarkt och hans mod att våga ifrågasätta läkare och mkt annat. Men jag är inte Göran, jag vågar inte, iaf inte än. 

Lycka till med att ta beslut. Man kan alltid ändra sig.

• Thanks 1

2 timmar sedan, jala sade:

Även här finns det en del som inte tar helt avstånd från statiner.

De enda jag kan tänka mig, är de som av genetiska skäl har en onormal produktion av kolesterol. Kanske någon enstaka som haft en hjärtinfarkt. Den som gått över till LCHF antar jag har lämnat statinerna bakom sig för alltid, även om tidigare diabetes (2 eller 1) föranlåtit läkaren att propsa på statiner.

8 minuter sedan, AML sade:

Statiner äter jag nu (kostdoktorn har tidigare skrivit att statiner kan vara bra för personer som haft hjärtinfarkt-sannolikt pga att statiner kan vara inflammationshämmande).

Ja, fast LCHF i sig är ju inflammationshämmande (vilket motverkar uppkomsten av Alzheimers sjukdom). Dessutom finns antiinflammatoriskt verkande livsmedel som ger bra effekter som:

Olivolja, Avokado, Omega 3, Bladgrönsaker, Blåbär, jordgubbar, hallon, C-vitamin och Gurkmeja. Varför använda medicinskt preparat som medför allvarliga biverkningar, när du kan få det på naturlig väg.  Har du kikat på mina grafer fyra steg bakåt i denna tråd. Blir du inte lite skrämd ????

Hej

Tack alla för era svar...ja lätt är det inte, att gå emot läkare och köra sin egen väg är lätt att säga men svårare att genomföra. Hur som helst har jag tagit nya prover via werlabs (eftersom de även tar apokvoterna), min vårdecentral tar inte dessa.

Jag kommer hur som helst  köra vidare med LCHF och undvika statinerna, kommer sen ta nya prover via werlabs (aug-sep) så får jag göra en ny bedömning. Hur jag ska göra med min läkare vet jag inte, jag har meddelat att jag gjort en stor livsstilsförändring och att jag vill avvakta och låta livsstilsförändringen vara ett tag. Vartefter jag tar nytt prov. 

Helst vill jag komma till en ny läkare, men tyvärr tror jag att vartän jag vänder mig kommer jag få samma rekomendation, detta på grund utav de allmäna rekomendationer från socialstyrelsen osv. Jag förstår läkarna, även om de kanske är negativa till behandling måste dom ge de råd som dem enligt socialstyrelsen är ålagda att ge. 

Så jag kommer nog få kämpa på helt ensam i detta...

• Like 3

4 minuter sedan, Harlequin sade:

Tack alla för era svar...ja lätt är det inte, att gå emot läkare och köra sin egen väg är lätt att säga men svårare att genomföra.

Ta en kopia på mina grafer sex steg bakåt i denna tråd - den visade jag för min nya läkare - en helt underbar sådan, som öppet förklarade riktlinjerna men samtidigt gjorde stora ögon, när hon såg mina siffror.  Vi etablerade direkt ett fint förhållande - med ömsesidig respekt.

513586007_ScreenHunter_985May_1817_03.thumb.jpg.d89f4c459423fba2d2f70fcfad86a6ec.jpg

Fortfarande ligger i grunden att man på de gamla rörmokarsättet inbillar sig att kolesterol skulle vara orsaken till proppar i blodkärlen. Fortfarande försvarar man sig med detta, vad gäller tidigare hjärtinfarktpatienter och diabetiker. Det bör observeras att man då inte räknar med att patienten tillämpar annat än standardkost därhemma

Resonemanget börjar dock bli mer och mer tveksamt, även utanför LCHF-kretsarna. Läkarnas riktlinjer har redan nu tunnats ut - kanske ett första steg till att statinerna lämnas bakom oss. Resultatet är att man i Sverige  inte längre använder statiner som förebyggande terapi. Det kan man förstå med tanke på att mindre än en procent anses dra viss nytta av statinpreparat.

Märkligt nog hör man nästan aldrig i läkarkretsar talas om kolesterolets viktiga uppgifter, bl.a. att fungera som reparationsmedel vid inflammatoriska tillstånd eller direkta skador. Man sätter utan att tveka in medel avsedda att minska ner produktionen av dessa med risk att framkalla diabetes och försämra andra viktiga enzymers arbete (t.ex. coenxym Q10). Det korrekta kanske visar sig vara att absolut sätta ut statiner för den som haft infarkt. Hur man skulle få en läkare att rekommendera LCHF-kost som medicin är fortfarande långt bortom horisonten.

On 2018-05-18 at 00:35, Harlequin sade:

Hej

Har nyligen gjort kolesterolmätning på vårdcentralen och värdena var följande:

TC: 8,2
HDL: 1,15
LDL: 6,2
TRIG: 1,7

Min läkare har givetvis starkt rekommenderat mig att börja med statiner (igen), personligen vill jag inte det...har läst en hel del om de negativa effekterna. Samtidigt är jag lite orolig med tanke på att jag är rätt ung i sammanhanget, 35 år (man). Har läst på din hemsida om kolesterol och räknar man om mina värden enligt hemsidan här, får jag inga bra kvoter. Äter LCHF sen slutet av mars.

Min plan är att ta nya prover i slutet av aug, för att se hur jag ligger till och har inte värdena blivit bättre, så kommer jag troligen börja med statiner. Alternativet är att jag inte äter statiner oavsett mina värden, men då känns det som att jag spelar rysk roulett med livet ?

Behöver råd här!

8,2/1,15=7,13, inget bra resultat.. bör helst landa på 6 eller lägre, 5 är hyfsat bra, 4 är jättebra!

Trig bör helst vara under 1,7.. helst betydligt lägre!

"Höga värden kan vara genetiskt betingade (familjär hypertriglyseridemi). Sekundära hypertriglyseridermier ses vid dåligt kontrollerad diabetes, hypothyreos, njur-, pankreas- och leversjukdomar. Stort intag av kolhydrater, P-piller, graviditet, seroidhormoner, diuretika och beta-blockerare kan ge högre värden. Ökade triglycerider är ensamt ingen viktig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar. Triglycerider mindre än riktvärdet 1,7 mmol/L "

https://werlabs.se/halsokontroll/hjart-och-karlsjukdom/triglycerider/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dsa&utm_term=50k&utm_content=ISamarbeteMed&utm_target=b2c&utm_type=acq&utm_country=se&gclid=EAIaIQobChMImKPouruR2wIVC8-yCh1drQtHEAAYASAAEgLqdfD_BwE

Iallafall.. det mesta tyder på att du ligger pyrt till för att få njuta ditt välförtjänta Otium vid 65 och några årtionden senare!

Iallafall Statiner kan läkare skriva ut, det kan i bästa fall reducera lite LDL.. men i bästa fall ge dig cirka 4 dagar extra att njuta ditt Otium om du inte gör andra livstilsförändringar!

Dvs vi pratar här då´om överhängande fara för olika CVD.. och du är bara 35 år!

Aså gå direkt till Werlabs och ta en APO-kvot.. ta hela dyraste kontrollen.. så du får maximal nytta och utvärdering.. så att du får lite koll på att det inte är något annat som svajar!

Dvs i regel i 90% av fallen så överenstämmer Apo-kvoten med standard lipidpanel.. så då återstår det jävligt besvärliga, dels annan kost, dels helt ny livstil.. lättare sagt än gjort!

Menna du är man och bara 35.. hur mycket väger du.. har du diabetiska föräldrar, har någon av dina föräldrar/syskon samma problem?

• Like 2

Guest jala
2 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall Statiner kan läkare skriva ut, det kan i bästa fall reducera lite LDL.. men i bästa fall ge dig cirka 4 dagar extra att njuta ditt Otium om du inte gör andra livstilsförändringar!

Så det innebär att statiner är satans verk ( läkemedelsindustrins ). Ketogen LCHFkost är det som gäller. Omega 3 som kosttillskott är bra för hjärtat. Bry dig inte om Werlabs, det kostar bara en massa pengar och så blir du orolig i onödan. Lägg hellre dina pengar på krogen med ditt hjärtas dam och ett glas rött till henne. Lämpligen kostar du på dig några röda rosor och jag lovar att du får bättre valuta för dina pengar. Vad du än gör, ta aldrig statiner.