Jump to content

Censur på DN:s blogg?

Annika Rane

Recommended Posts

Lämnade en helt vänlig och välformulerad kommentar på DNs blogg "Kom-i-form 2013". Bloggskrivaren äter en fettsnål kaloriräknarkost och i bästa välmening tipsade jag om lite läsning, nämligen "Hjärnkoll på vikten" och "Ett sötare blod". Döm om min förvåning när min kommentar nu är raderad. Detta tillsammans med ytterligare en kommentar (dock inte alls lika trevligt formulerad som min) som var lite inne på samma spår. Kanske någon annan vill prova att lägga in en trevlig kommentar med någon form av lchf-budskap för att se om även denna tas bort?

Herregud vad sjukt. Är de så en dagstidning ska behandla sina läsare? Ordet måste få vara fritt och om du inte har skrivit stötande och otrevligt så finns väl ingen anledning att radera din rad. Kan det troligen bero på att du hänvisade till ett par böcker då det kan bedömas som reklam?

Jättekonstigt. Jag har ju inget att vinna på att hon köper/läser böckerna. Dessutom byggde ju hela förra årets "kom-i-form" projekt på Hjärnkoll. Då kändes upplägget modernt och med stor hänsyn taget till vad man vet om kropp och hjärna. Nu är det ett klassiskt lågfettupplägg, spring mer ät mindre. Tycker lite synd om kvinnan som inte får bättre vägledning (men så skrev jag ju inte där...)

Lämnade en helt vänlig och välformulerad kommentar på DNs blogg "Kom-i-form 2013". Bloggskrivaren äter en fettsnål kaloriräknarkost och i bästa välmening tipsade jag om lite läsning, nämligen "Hjärnkoll på vikten" och "Ett sötare blod". Döm om min förvåning när min kommentar nu är raderad. Detta tillsammans med ytterligare en kommentar (dock inte alls lika trevligt formulerad som min) som var lite inne på samma spår. Kanske någon annan vill prova att lägga in en trevlig kommentar med någon form av lchf-budskap för att se om även denna tas bort?

Det kan vara så enkelt att dina lästips betraktades som spam/reklam. Klistrade du in länkar så brukar en del kommentarssystem låsa kommentaren tills någon administratör granskat innehållet, ex mot reklam eller "stötande" information. 

Det kan även finnas en viss överkänslighet hos censorer beträffande kommentarer som upplevs "trollande", ex om en artikel handlar om X men flera kommentatörer styr in det på Y, så kan det slentrianmässigt censureras. Så ett tips är väl i det här specifika fallet (har inte läst artikeln) att istället för att tipsa om saker kort och gott kommentera undrande à la "varför det äts fettsnålt" och sedan utveckla med "med tanke på att mer fett i kosten gör mig si och så".

Har för mig att jag läste något om detta i DN för några veckor sedan. Om jag inte minns fel genomgick hon ngt slags test för att se huruvida hon skulle få bästa resultat med en hög-  eller lågfettkost. Jag tror faktiskt inte det handlar om ngn konspiration där de utesluter LCHF som viktminskningsmetod. I detta fallet kanske det bara visade sig att just denna personen, utifrån sin fysiologi, förmodligen skulle få bättre resultat på en annan typ av kost. Det är ju faktiskt möjligt att gå ner i vikt även på andra metoder än LCHF! ;P

Hon verkar ju iaf ha lyckats gå ner 6 kilo på en månad. Förmodligen mestadels vatten, men vi får la se hur det går. ;)

Såklart man kan gå ner i vikt på andra metoder än lchf. Se på Shirley Clamp...;)

Jag har följt bloggen och sett hur hon fått välja diet. Det jag gjorde var att ge ett litet välvilligt boktips, ordet lchf nämndes inte öht. Det borde inte varit så stötande, men det kanske uppfattades som reklam, vad vet jag. Tror kanske att de är rädda för att bloggen ska bli en arena för rabiata lchf-talibaner och raderar varje kommentar åt det hållet. Det var inte bara min kommentar som försvann.

Förra årets Kom-i-form-blogg byggde på "Hjärnkoll på vikten" och den tjejen åt/äter någon form av liberal lchf. Man tycker därför att de inte borde vara rädda för just den boken. Men jag önskar årets bloggare stor viktnedgång och, framförallt, att hon lyckas hålla den nya vikten långsiktigt. Intressant att följa, hur hon än äter, tycker jag.