Popular Post Carl August Arge Posted May 20, 2018 Popular Post Share Posted May 20, 2018 Dagens Medicin (dansk tidskrift) berättar att ett nytt proffesorrat har upprättats för att bygga upp behandlingar för metabola sjukdomar (främst diabetes 2) via låg-kolhydrat kost. Vad jag vet, så er detta första gången ett statsdrivet sjukhus i Danmark gör en sådan satsning. Privatpraktiserande läkare och privata kliniker har använt LCHF liknande behandlingar ett tag, men nu alltså också på offentligt sjukhus. Det vill jag kall en början på ett genombrott i rätt riktning Hur ser det ut med detta i Sverige? https://dagensmedicin.dk/ny-professor-vil-behandle-multisygdomme-ved-hjaelp-af-kost/ 10 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted May 20, 2018 Share Posted May 20, 2018 Sverige. Den sista sovjetstaten? ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 20, 2018 Share Posted May 20, 2018 1 minut sedan, Erik 2 sade: Sverige. Den sista sovjetstaten? Nej då, vi kan bara inte vara först med nånting. Vi är mer... lagom. När tillräckligt många andra gått i bräschen, då hakar vi på, engagerar oss, syns på världsmarknaden och läxar upp de som ännu inte hakat på... Spelar ingen roll om det gäller att erkänna ett nytt land, fördöma brott mot mänskligheten eller kostråd eller.... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 20, 2018 Share Posted May 20, 2018 2 timmar sedan, Carl August Arge sade: ett nytt proffesorrat har upprättats för att bygga upp behandlingar för metabola sjukdomar (främst diabetes 2) via låg-kolhydrat kost Ett suveränt initiativ, från smörets, ostens och skinkans land. Man kan väl delvis förklara fenomenet med Uffe Ravnskov, som ju är dansk (även om han bor i Sverige). Dock är det egentligen märkligt att det skall behövas mer insatser än att råda läkarna i landet att göra rätt, dvs. ge rätt råd till att bryta det metabola syndromet och inte pumpa patienterna fulla med statiner eller diabetesmedicin (i värsta fall ge insulin). Grattis Danmark! Nu kommer danskarna att leda LCHF-ligan - klicka på min revolver, så förstår du vad jag menar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted May 20, 2018 Share Posted May 20, 2018 Här är en länk till pressmeddelandet som kan läsas utan inloggning: https://www.bispebjerghospital.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyhedsarkiv/nyheder_2018/Sider/Ny-professor-vil-behandle-multisygdomme-ved-hjaelp-af-kost.aspx Citat: " ”Det er påvist, at ved at nedsætte kostens indhold af kulhydrat, så falder blodsukkeret markant både hos raske personer, personer med forstadier til sukkersyge og hos patienter med sukkersyge. Denne kost har også en gunstig effekt på blodtrykket og fedtet i leveren, hvorfor det også er oplagt at vende os imod vores søsterafdeling på Bispebjerg Hospital, Abdominalcenter K og se på patienter med non-alkoholisk fedtlever,” siger professor Steen Haugaard." 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted May 20, 2018 Share Posted May 20, 2018 I det forskningsprojekt som den nye professorn ska starta medverkar bl.a. professor Arne Astrup, som 2014 blev känd som professorn som offentligt erkände att han hade gett fel kostråd i 30 år: 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 20, 2018 Share Posted May 20, 2018 Klokt av danskarna att fortfarande kalla sjukdomen för sockersjukan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted May 20, 2018 Author Share Posted May 20, 2018 10 minuter sedan, HelgeK sade: Det är rolig att vårt grannland Danmark tar ett steg för att stiga ut ur de felaktiga kostrådens värld. Vetenskapligt så finns det tillräckliga argument, för att man med kost behandling kan bota typ 2 diabetes. Virta har också visat det i USA, så varför kan man inte göra det också i sverige. Enstaka läkare gör det redan. Men varför inte i större omfattning ? Det finns mycket stora vinster med det. Kanske därför att det så förvånande få människor - inclusive läkare, nutritionister och även forskare - som klarar av at "tänka utanför boxen". Ett tråkigt faktum anser jag. De kommer till insikt en gång....men det tar lååång tid. Därför krävs pionjärer som vågar gå mot strömmen.... typ Kostdoktorn et al. Och alla vi vanliga LCHF´arar i all stillhet.... "Det är bara döda fiskar som går med strömmen" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted May 21, 2018 Popular Post Share Posted May 21, 2018 10 timmar sedan, Carl August Arge sade: ... som klarar av at "tänka utanför boxen". Jag håller i princip med dig. Men visst har världen blivit upp och ner, när det naturliga, enkla och gamla hederliga är att "tänka utanför boxen"?! 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 28 minuter sedan, iAnna sade: Jag håller i princip med dig. Men visst har världen blivit upp och ner, när det naturliga, enkla och gamla hederliga är att "tänka utanför boxen"?! Det är mycket konstigt, plus att det naturliga, enkla och gamla hederliga även helt plötsligt är farligt. Det verkar som att om inte läkemedelsindustrin eller livsmedelsindustrin tjänar pengar så är det farligt , för oss svenskar i alla fall 3 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 15 timmar sedan, Carl August Arge sade: Kanske därför att det så förvånande få människor - inclusive läkare, nutritionister och även forskare - som klarar av at "tänka utanför boxen". Skillnaden mellan Sverige och Danmark, i frågan om den terapeutiska synen på diabetes och "felaktig" lipidprofil, ligger väl närmast i kvaliteten på de profeter som förmedlat central kunskap. I det svenska fallet har i många fall den grundläggande, vetenskapligt baserade insikten saknats, varför t.ex. generationer dietister fått fel inriktning. Ansvariga i sammanhanget t.ex. Stephan Rössner och Mai-Lis Hellenius har visat sig sakna väsentlig kunskap till att ge råd i kostfrågor. De har dessutom fegt hållit fast vid de gamla åsikterna trots att decennier av forskning visat att de haft i grunden fel. Tyvärr har kopplingen till läkemedelsindustrin för en del profeter varit en orsak till missförhållandena (man förstår en sak men håller god min i elakt spel för att tillfredsställa sina uppdragsgivare). Även om Uffe Ravnskov bor i Sverige, har Danmark under decennier haft tillgång till honom och hans ärligt, kunniga påverkan, som med hästlängder överträffar våra svenska "experter". Hans djuplodande forskning har genomsyrat Danmark som land och tidigt påverkat dess dietister i rätt riktning, trots att åsikterna från representanter för storebror Sverige försökt prångla ut felaktig information. Det som nu sjösätts, representerar inte bara ett kraftfullt initiativ för Danmark, det kommer sannolikt att få stor betydelse för resten av världen och få utvecklingen mot sundare kostråd att accelerera. Om ni klickar på min revolver ser ni vart Kostdoktorn är på väg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 On 2018-05-20 at 14:26, Erik 2 sade: Sverige. Den sista sovjetstaten? Inte riktigt,, det var väl Norge? Iallafall Annika blev frikänd.. tyder hur som helst på att vi fortfarande lever i en demokrati och har rätt så oberoende personer som bedömer olika saker? Det andra kommer jag till sen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 Från det ena till det tredje,, Aastrup är en dansk nutritionsforkare.. sitter i en himla massa komiteer.. EU/WHO/what ever, han är en del av etablisimanget, dvs folk.. dvs även folk inom det medeciska etabilsemanget blir nästan hur som helst tvungna att lyssna på honom.. de kan inte avförda honom hur de vill! Hur som helst så har han gjort en typ 180 graders sväng! Den svängen handlar då mest om att det är hyperinsulinemi och glykemisk belastning som är huvudproblemet som man bör åtgärda vad gäller den allt mer ökande diabetiska utvecklingen! Hur som helst.. vi har en annan Dansk här i landet som oxå lyckats, dvs Jörgen Vesti Nielsen på Karlshamns Sjukhus, dvs han var överläkare och praktiserade kolhydratrestriktion på sina diabetiska patienter.. med gott resultat! https://www.dietdoctor.com/se/karlshamn-44-manader Oså har vi ytterligare en Dansk dvs Arne Ravnskog som bidragit med böcker om Statiner och deras eventuella verkan/overksamhet.. om man borde byta kost i stället typ Jörgen Vesti Nielsen.. han är oxå läkare! Iallafall så är varken Ravnskog, Dahlqvist eller Eenfeldt forskare utan främst distriktsläkare.. det betyder kanske inte jättemycket.. men Aastrup är en världsledande forskare, det får hur som helst ett större anslag.. han har öra längre upp i den nationella och internationella sjukvårdshirerarkin! Iallafall.. Ravnskog/ Vesti Nilsen/Dahlqvist/Eenfeldt/ Fung/Taubes/Noakes, plus en massa andra har gjort grovjobbet.. dvs det går lixom inte längre att bortse ifrån, det som krävs är att någon med högt anseende/som har elitens öra får just elitens öra/deras förtroende att genomföra sina ideer! Menna.. det är väl bara att påminna om dietisternas anklagelser mot Dahlqivst/Noakes/även proteserna mot Vesti Nielsens Karlshamnsstudie! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 59 minuter sedan, Zepp sade: Ravnskog/ Vesti Nilsen/Dahlqvist/Eenfeldt/ Fung/Taubes/Noakes, plus en massa andra har gjort grovjobbet Som inom andra verksamheter måste uppfinnare, konstruktörer, producenter ha en viktig grupp entusiaster till hjälp, som för ut produkten på marknaden, i det aktuella fallet kunniga säljare, vetenskapligt inriktade journalister etc.. Kostdoktorn har tveklöst visat sig ha en oerhört viktig funktion som förmedlare av det vetenskapliga kunskapsflödet på området kost, som ersättning för medicin. Intressant att gå tillbaka till den gången (2013), då Stephan Rössner betecknade Andreas Eenfeldt som: "en flumkille från Karlstad. Han har skrivit två vetenskapliga artiklar i sitt liv. När jag sökte på honom hittade jag en artikel 2004 och en 2008. Jag har väl skrivit 650 artiklar. Så den killen är oerhört aktiv i debatten men han har ingen vetenskaplig kompetens. Alla kostråd kan egentligen sammanfattas till ett enda som fungerar... ät mindre och spring mer". Rössner visade redan med detta att han inte hade en aning om vad han talade om. Trots sina 650 artiklar kan hans betydelse (under ett helt forskarliv) för folkhälsan inte i något avseende jämföras med det Andreas på kort tid presterat. Nu fem år senare kan med fog påstås att han visat Rössner vara renons på de kunskaper som han själv besitter. Basal vetenskapligt grundad kunskap, bl.a. bakom förståelsen runt hur en sund kost bör se ut. Andreas, visar sig inte bara ha överlägsen kunskap jämfört med Rössner, han har dessutom en eminent förmåga att på den internationella scenen föra ut de rätta budskapen. Så vilken betydelse har 650 "vetenskapliga" artiklar, när de i huvudsak bygger på fel grund? Tidpunkten för det som nu händer i Danmark kan mycket väl ha tidigarelagts med stöd av det informationsflöde som Kostdoktorn stått för. Fortsättningen är verkligen intressant att följa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted May 21, 2018 Author Share Posted May 21, 2018 Citat En bra konstnärlig bildlig framställning av villkoren för motet att vara trogen mot sanningen och paradigmskifte 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 22, 2018 Share Posted May 22, 2018 Utdrag ur Wikipedia: Stephan Rössner, född 3 april 1942 i Norrköping, är en svensk läkare, professor och överläkare på överviktsenheten vid Karolinska Universitetssjukhusets enhet i Huddinge kommun. Student vid Gefle Högre Allmänna Läroverk 1961. Rössner är hans mors flicknamn. Han hette ursprungligen Eriksson. Rössner disputerade 1974 vid Karolinska institutet,[1] där han år 1990 utnämndes till professor i hälsoinriktad beteendeforskning. Sedan 2009 är han professor emeritus. Jag vill minnas att jag läst att Herr Rössner är psykolog... Det hittar jag ingen uppgift på alls nu när jag söker snabbt. Hur vet man vilken sorts läkare han är och vem som utnämnde honom till professor? Tänker på hans kollega M-L H som väl Pfizer utsett till det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 22, 2018 Share Posted May 22, 2018 4 timmar sedan, MariaF sade: vem som utnämnde honom till professor? Professuren är knuten till arbetsplatsen men kan betalas av utomstående t.ex. ett företag. I Rössners fall kan påminnas om problemen med kostnaderna för hans professur: 27 nov, 2002 sades bl.a.: Branschorganisationen Svensk Mjölk är missnöjd med fetmaprofessorn Stephan Rössners insatser till fromma för mjölken. Därför drar de in stödet till hans professur. Nu stäms de av Karolinska Institutet för avtalsbrott. Så Karolinska kan alltså stå bakom utnämningen medan svensk mjölk (tidigare ARLA) stod för hans lön mm. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 22, 2018 Share Posted May 22, 2018 Men vad är han för sorts läkare då? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 22, 2018 Share Posted May 22, 2018 20 timmar sedan, Nils Engström sade: Som inom andra verksamheter måste uppfinnare, konstruktörer, producenter ha en viktig grupp entusiaster till hjälp, som för ut produkten på marknaden, i det aktuella fallet kunniga säljare, vetenskapligt inriktade journalister etc.. Kostdoktorn har tveklöst visat sig ha en oerhört viktig funktion som förmedlare av det vetenskapliga kunskapsflödet på området kost, som ersättning för medicin. Intressant att gå tillbaka till den gången (2013), då Stephan Rössner betecknade Andreas Eenfeldt som: "en flumkille från Karlstad. Han har skrivit två vetenskapliga artiklar i sitt liv. När jag sökte på honom hittade jag en artikel 2004 och en 2008. Jag har väl skrivit 650 artiklar. Så den killen är oerhört aktiv i debatten men han har ingen vetenskaplig kompetens. Alla kostråd kan egentligen sammanfattas till ett enda som fungerar... ät mindre och spring mer". Rössner visade redan med detta att han inte hade en aning om vad han talade om. Trots sina 650 artiklar kan hans betydelse (under ett helt forskarliv) för folkhälsan inte i något avseende jämföras med det Andreas på kort tid presterat. Nu fem år senare kan med fog påstås att han visat Rössner vara renons på de kunskaper som han själv besitter. Basal vetenskapligt grundad kunskap, bl.a. bakom förståelsen runt hur en sund kost bör se ut. Andreas, visar sig inte bara ha överlägsen kunskap jämfört med Rössner, han har dessutom en eminent förmåga att på den internationella scenen föra ut de rätta budskapen. Så vilken betydelse har 650 "vetenskapliga" artiklar, när de i huvudsak bygger på fel grund? Tidpunkten för det som nu händer i Danmark kan mycket väl ha tidigarelagts med stöd av det informationsflöde som Kostdoktorn stått för. Fortsättningen är verkligen intressant att följa. Mm.. prexis så.. ät mindre och spring mer.. det är lixom inte fel per se.. men det är fortfarande en Tautologi.. dvs så j*vla självklara saker.. men det har knappast några som helst biokemiska/viljemässiga/vanemässiga förklaringsmodeller knutet till sig! Ponera då att folk inte orkar springa för att de är feta/lite lata/har arbete/familj att försörja.. de kanske inte ens har som hobby att springa två timmar om dagen utan kanske i stället heminredning/matlagning/blommor/frimärsamlande/what ever.. på det så kanske de bor i någon större stad och pendlar till jobbet så att tiden inte riktigt räcker till! Iallafall så har vi flumtjejen Dahlqvist, provinsialläkare från Norrland.. hon använde sina kunskaper från läkarutbildningen och läste på.. dvs det fanns redan då rätt mycket vetenskap att läsa och för det blev hon anmäld av dietister.. för sina kostråd! Och då utvärderades detta av en professor.. han fann att det fanns vetenskaplig evidens för hennes kostråd.. iallafall upp till två år, dvs det är rätt ovanligt att högkvalitativa studier pågår i hur många år som helst, de skulle då kosta miljarder! Med förbehållet att man då borde följa upp sina patienter.. nemas problemas egentligen, grejen är väl snarare att ingen följt upp/vetenskpligt testat de moderna kostråden.. det fanns ju ingen tid! Oså till Rössner, han är antagligen en man före tiden då man började ropa "Kejsaren har inga kläder"? Men förutom en del dumma påståenden så har han oxå kommit med en del bra.. tex, när han fick veta att man på LCHF rekomenderar rätt mycket grönsaker, "nä men dåså", ett annat uttalande är att om man skall få i sig all näring man behöver på dagens livsmedel så måste man äta betydligt mer än sitt kaloribehov! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 22, 2018 Share Posted May 22, 2018 9 timmar sedan, MariaF sade: Utdrag ur Wikipedia: Stephan Rössner, född 3 april 1942 i Norrköping, är en svensk läkare, professor och överläkare på överviktsenheten vid Karolinska Universitetssjukhusets enhet i Huddinge kommun. Student vid Gefle Högre Allmänna Läroverk 1961. Rössner är hans mors flicknamn. Han hette ursprungligen Eriksson. Rössner disputerade 1974 vid Karolinska institutet,[1] där han år 1990 utnämndes till professor i hälsoinriktad beteendeforskning. Sedan 2009 är han professor emeritus. Jag vill minnas att jag läst att Herr Rössner är psykolog... Det hittar jag ingen uppgift på alls nu när jag söker snabbt. Hur vet man vilken sorts läkare han är och vem som utnämnde honom till professor? Tänker på hans kollega M-L H som väl Pfizer utsett till det? Psykolog är en viss typ av utbildning sådana dära hjärnskrynklare.. Rössner är utbildad läkare.. samma som Eenfeldt och Dahlqvist.. fast han fortsatte och tog oxå en forskarutbildning vad jag förstår? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 22, 2018 Share Posted May 22, 2018 5 timmar sedan, Nils Engström sade: Professuren är knuten till arbetsplatsen men kan betalas av utomstående t.ex. ett företag. I Rössners fall kan påminnas om problemen med kostnaderna för emellanåthans professur: 27 nov, 2002 sades bl.a.: Branschorganisationen Svensk Mjölk är missnöjd med fetmaprofessorn Stephan Rössners insatser till fromma för mjölken. Därför drar de in stödet till hans professur. Nu stäms de av Karolinska Institutet för avtalsbrott. Så Karolinska kan alltså stå bakom utnämningen medan svensk mjölk (tidigare ARLA) stod för hans lön mm. Prexis så kan det vara.. men vi skall inte yvas allt för mycket iomed att det är en del av politiken/den politiska agendan, dvs samarbetet mellan företag och det allmänna! Grejen är.. så skall det vara i princip i en väl fungerande demokrati.. dvs det allmänna är beroende utav företagen och företagen är beroende utav den medicinska forskningen.. grejen är väl bara att det i bland går käpprätt åt helvete emellanåt! Den ursprunliga tanken var god från början.. billigare livsmedel och inte allt för många kalorier.. därifrån så kan man då på ett rätt dåligt underlag konstatera att vägen till helvetet kantas utav goda förutsatser! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 22, 2018 Share Posted May 22, 2018 4 minuter sedan, Zepp sade: Den ursprungliga tanken var god från början.. men byggd på falska förutsättningar, som påpekades redan då Ancel Keys presenterade sin sjustatstudie (1961). Den byggde egentligen på fler länders data än de sju. De data som avvek från hans ursprungliga hypotes, avlägsnade han - den medicinska historiens värsta bedrägeri. Han lurade alltså en stor del av västvärlden till att tro övergång till vegetabilisk föda representerade idealet. Den goda tanken utgick alltså från en ren bluff, så då är frågan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 22, 2018 Share Posted May 22, 2018 38 minuter sedan, Nils Engström sade: men byggd på falska förutsättningar, som påpekades redan då Ancel Keys presenterade sin sjustatstudie (1961). Den byggde egentligen på fler länders data än de sju. De data som avvek från hans ursprungliga hypotes, avlägsnade han - den medicinska historiens värsta bedrägeri. Han lurade alltså en stor del av västvärlden till att tro övergång till vegetabilisk föda representerade idealet. Den goda tanken utgick alltså från en ren bluff, så då är frågan... Mnjae.. riktigt så kategorisk är inte jag.. utan framför att både Keys och Rössner bidragit på något sätt till den vetenskapliga sanningen.. trots att de till stora delar drog fel slutsatser på grund av den tidens paradigm! Dvs det är knappast fel på deras forskning, den följer den vetenskapliga metoden.. men slutsatserna har allt övrigt att önska och präglas som regel av den tidens paradigm! Iallafall vi kan ta Keys som exempel. han fann att i rikare länder dog fler av CVD, det han missade var att i fattigare länder så dog de betydligt tidigare av all cause mortality! Dvs wtf.. folk levde längre i rikare länder med utbyggd sjukvård/socialförsäkringssytem och iomed att de var rikare så hade de åxo råd att äta mer animalier med fett.. tillomed smör som är så himla lyxigt! Såå lev inte i ett rikt land.. dö tidigt av alla möjliga orsaker som näringsbrist/brist på sjukvård.. så slipper man dö av CVD! Dvs den främsta anledningen till CVD är hög ålder.. förr eller senare lägger pumpen av.. är man idog/fattig så kan man få den att lägga av tidigare genom hyperinsulinemi/Steatosis/näringsbrist/infektioner/patogener/toxiner osv! https://deniseminger.com/2011/12/22/the-truth-about-ancel-keys-weve-all-got-it-wrong/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 22, 2018 Share Posted May 22, 2018 1 timme sedan, Zepp sade: att både Keys och Rössner bidragit på något sätt till den vetenskapliga sanningen.. trots att de till stora delar drog fel slutsatser på grund av den tidens paradigm! Dock var paradigmen orkestrerad av just Keys, så den kan man, för hans del, inte ursäkta bort - den byggde på en ren bluff. Vad gällde Rössner kan man knappast hitta något i hans gärning som bidragit till sanningen, i varje fall vad gäller de rätta kostråden. Till skillnad från raden ärliga vetenskapsmän (typ Tim Noakes) som insett att de haft helt fel i kost/bantningsfrågan, fortsatte Rössner med emfas prångla ut sina felaktiga budskap. Detta trots bortåt två decenniers vetenskapliga rapporter, som visade att han haft fel. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 23, 2018 Share Posted May 23, 2018 20 timmar sedan, Nils Engström sade: Dock var paradigmen orkestrerad av just Keys, så den kan man, för hans del, inte ursäkta bort - den byggde på en ren bluff. Vad gällde Rössner kan man knappast hitta något i hans gärning som bidragit till sanningen, i varje fall vad gäller de rätta kostråden. Till skillnad från raden ärliga vetenskapsmän (typ Tim Noakes) som insett att de haft helt fel i kost/bantningsfrågan, fortsatte Rössner med emfas prångla ut sina felaktiga budskap. Detta trots bortåt två decenniers vetenskapliga rapporter, som visade att han haft fel. Mnjae.. jag tycker att vi skall sluta kalla Keys och Rössner för fuskare.. för det finns inga tecken på att de avsiktligt fuskat på något sätt! Utan de har haft sina hypoteser och fått olika forskningsanslag, baserat på detta.. från både statliga och privata källor.. som då ofta vill ha ett specefikt svar/svar på sina frågor! Då sätter man upp en studie som granskar just de frågorna! Dvs svaren är väldigt beroende utav frågorna! Som man frågar får man svar helt enkelt.. så det kanske frågorna det är fel på och därmed leder till att vissa personer upphöjs till professorer? Dvs man skall oxå sätta in de olika resultaten i sammanhangen, tex MCGovernrapporten! http://www.fetmaparadoxen.se/paradox/taubes.htm Dvs hur skall vi kunna försörja en allt ökande befolkning som lever allt längre med tillräckligt med kalorier.. utan att det blir politiska protester/krav på högre löner/fackföreningar/osv! Nu så har jag ju inte läst alla 650 publicerade rapporter som Rössner medverkat i.. men några samt iallafall hundratal andra.. jo det finns gott om studier som vetenskapligt visar att det är positivt med mer kolhydrater/fibrer/medelhavskost/vegetarisk kost/vegankost/LCHF/what ever! Dvs den vetenskapliga metoden är det per se inget fel på.. men allt för oftast själva frågan/hypotesen! Dvs man har en hypotes, man äskar anslag för att studera denna.. man sätter upp en studie, man tar till sig några försökspersoner, man sätter de på en speciell diet.. grejen är att de flesta studier lyckas visa att just den dieten fick jättebra resultat.. lite oavsett om det var en HCLF/vegan/LCHF/medelhavskost/Nordisk kost/nästan vilken kost som helst! Grejen är att det handlar om konfunding faktors.. dvs man ger folk en kost som de inte brukar äta.. man byttar ut junkfood mot nästan vad som helst.. dvs vi bör sluta köpa junkfood/helfabrikat/halvfabrikat.. laga all vår mat själva från jävligt bra och näringsrika råvaror, efter årstid/närodlat/ekologiskt helst gärna biodynamiskt.. iallafall gift och bespryútningsfria livsmedel.. oså bör vi om vi orkar löpträna minst en halvtimme per dag! Iallafall Maj-Lis Helenius fick frågan om hon inte skulle kunna forska på LCHF.. näe jag tror inte på det samtidigt som hon får sin lön från Pfiser, dvs brödtillverkare! Är hon då korrupt.. knapppast.. iallafall inte mer än de flesta utav oss andra som har ett arbete.. grejen är väl snarare att vi inte hade haft det arbetet om vi inte kunde förlika oss med eller rent ut sagt var helt bekväma med företagets produkter? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 23, 2018 Share Posted May 23, 2018 Alla forskare som låter sig köpas av industrin till att under många år hävda information vara korrekt, trots att klara belägg finns för motsatsen (med nackdelar för hela befolkningar) - är per definition korrupta. I den kategorin finns Rössner och Hellenius. Ancel Keys var så upptagen av sin hypotes att han förfalskade sina studier, genom att frisera bort data som visade motsatsen till hypotesen. Det var han som stod bakom den falska paradigm som för första gången i USA:s historia sannolikt låter senaste föräldragenerationen överleva sina barn. Var inte han korrupt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 22 timmar sedan, Nils Engström sade: Alla forskare som låter sig köpas av industrin till att under många år hävda information vara korrekt, trots att klara belägg finns för motsatsen (med nackdelar för hela befolkningar) - är per definition korrupta. I den kategorin finns Rössner och Hellenius. Ancel Keys var så upptagen av sin hypotes att han förfalskade sina studier, genom att frisera bort data som visade motsatsen till hypotesen. Det var han som stod bakom den falska paradigm som för första gången i USA:s historia sannolikt låter senaste föräldragenerationen överleva sina barn. Var inte han korrupt? Nu får jag nog göra dig besviken igen.. for sure, det finns vetenskapliga studier på nästan vad som helst.. grejen är snarare vilka frågor de som anslår pengar och tillsätter professurer vill ha svar på! Om vi börjar med Keys.. även om inte han var först.. tadda.. Atwater var en annan.. iallafall hur försörjer man en allt stigande befolkning med tillräckligt antal kalorier, utan att det leder till högre löner/fackföreningar/köer vid affärer osv/typ Sovjetunionen.. framförallt så ville man inte att de skulle framstå som ett exempel som kunde kopieras! Jo man ger dem det bästa från den fria marknadens industriella jordbruk... mera majs och soya.. en massa omega-6fett.. lätt som en plätt och billigt! Tanken var god.. grejen är att det slog bakut! Och angående Hellenius så är hon typ brödforskare, dvs vilket sorts bröd som är bäst för diabetiker, när du och jag inser att diabetiker främst borde undvika bröd.. dvs hon får sina forskningsanslag från Pfiser! Iallafall enligt din utgångspunkt så är vi alla mer eller mindre korrupta.. och du har så klart rätt härvidlag! Hur som helst så tar jag själv ut min lön från ett företag jag inte alltid tycker gör rätt för sig/tänker på miljön osv.. dvs jag jobbar främst med bilindustrirelaterade produkter! Det får gå de år jag har kvar till min pensionering och jag är inte sämst betald på jobbet heller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 1 timme sedan, Zepp sade: grejen är snarare vilka frågor de som anslår pengar och tillsätter professurer vill ha svar på! I USA, alla tokigheters utgångsland, vad gäller kostrekommendationer, var det länge sedan resurser anslogs av staten. Frågeställningarna som man vill ha svar på, ägdes av företagen, vilkas intressen låg i att prångla ut läkemedel och livsmedel, dvs. tjäna pengar. I Sverige avlönas 20 % av tillsatta professurer av företagen med allt vad det innebär av lojalitetskonflikter mellan/till företag och konsumenter 1 timme sedan, Zepp sade: hur försörjer man en allt stigande befolkning med tillräckligt antal kalorier, Det är en helt annan fråga som vi kan uppehålla oss vid i timmar. Om du fick välja mellan att må bra och leva frisk och länge med LCHF-kost eller att äta mer kolhydrater, eftersom dessa var bättre för natur och försörjningen av jordens befolkning - hur skulle du då resonera? Offra tio år av ditt liv? 1 timme sedan, Zepp sade: Tanken var god.. grejen är att det slog bakut! Men Keys tanke ifrågasattes av många medan han på falska premisser trumfade igenom det som senare kom att utvecklas till fettskräck. Var hans tanke verkligen så god. Det står ju klart i hans studiematerial att han fuskade. 1 timme sedan, Zepp sade: Och angående Hellenius så är hon typ brödforskare, dvs vilket sorts bröd som är bäst för diabetiker, när du och jag inser att diabetiker främst borde undvika bröd.. dvs hon får sina forskningsanslag från Pfiser! Redan det du ovan konstaterar, visar ju var hennes lojalitet ligger - inte är det hos diabetikerna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 On 2018-05-22 at 09:44, MariaF sade: - - - - - vid Karolinska institutet,[1] där han år 1990 utnämndes till professor i hälsoinriktad beteendeforskning. Sedan 2009 är han professor emeritus. Jag vill minnas att jag läst att Herr Rössner är psykolog... Det hittar jag ingen uppgift på alls nu när jag söker snabbt. Hur vet man vilken sorts läkare han är och vem som utnämnde honom till professor? Tänker på hans kollega M-L H som väl Pfizer utsett till det? Just det ämne han hade sin professur i - hälsoinriktad BETEENDEFORSKNING- antyder ju psykologinriktning. Men jag har inte heller kunnat hitta info om att han har någon psykologutbildning. Man kan förstås säga, att om han betraktas som expert på viktnedgång utan att ha tillräckliga kunskaper om människokroppens metabolism, så kan han väl också syssla med beteendeforskning utan att ha några mer omfattande kunskaper i psykologi. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att Stefan Rössner inte ens tycks behärska normal vardagspsykologi, eftersom han i sept. år 2000 gav ut en bok med titeln "KOKBOK FÖR LAMA", om matlagning för personer som antingen sitter i rullstol, är beroende av rullator eller behöver gånghjälpmedel. Jag hoppades först att det skulle handla om mat för tamdjuret från Anderna, eller åtminstone för zenbuddhister. Men tyvärr inte. 3 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 Nils Engström skrev: " Om du fick välja mellan att må bra och leva frisk och länge med LCHF-kost eller att äta mer kolhydrater, eftersom dessa var bättre för natur och försörjningen av jordens befolkning - hur skulle du då resonera? Offra tio år av ditt liv?" Det finns ju beräkningar som säger, att om alla vore vegetarianer skulle jordens odlingsbara yta inte räcka till för att försörja alla människor med mat. Om alla däremot vore karnivorer skulle det gå utmärkt, eftersom det behövs så mycket mindre volymer av kött än av grönt för att människan ska få det hon behöver. Samtidigt säger vissa att kött är en omväg, eftersom köttdjuren äter spannmål som odlats på åkermark eller betar på stora arealer gräsmark... och ytterligare andra anser det bekräftat att betesdjur är den bästa metoden att stoppa ökenutbredning. Själv vet jag att betesdjur är en omistlig del av växelbruket hos KRAV-bönder, som inte använder konstgödning. *Suck*. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts