Carl August Arge

Goda nyheter från Danmark :) Låg kh behandling på statsdrivet sjukhus

Recommended Posts

20 timmar sedan, Nils Engström sade:

Dock var paradigmen orkestrerad av just Keys, så den kan man, för hans del, inte ursäkta bort - den byggde på en ren bluff. Vad gällde Rössner kan man knappast hitta något i hans gärning som bidragit till sanningen, i varje fall vad gäller de rätta kostråden. Till skillnad från raden ärliga vetenskapsmän (typ Tim Noakes) som insett att de haft helt fel i kost/bantningsfrågan, fortsatte Rössner med emfas prångla ut sina felaktiga budskap. Detta trots bortåt två decenniers vetenskapliga rapporter, som visade att han haft fel.  

Mnjae.. jag tycker att vi skall sluta kalla Keys och Rössner för fuskare.. för det finns inga tecken på att de avsiktligt fuskat på något sätt!

Utan de har haft sina hypoteser och fått olika forskningsanslag, baserat på detta.. från både statliga och privata källor.. som då ofta vill ha ett specefikt svar/svar på sina frågor!

Då sätter man upp en studie som granskar just de frågorna!

Dvs svaren är väldigt beroende utav frågorna!

Som man frågar får man svar helt enkelt.. så det kanske frågorna det är fel på och därmed leder till att vissa personer upphöjs till professorer?

Dvs man skall oxå sätta in de olika resultaten i sammanhangen, tex MCGovernrapporten!

http://www.fetmaparadoxen.se/paradox/taubes.htm

Dvs hur skall vi kunna försörja en allt ökande befolkning som lever allt längre med tillräckligt med kalorier.. utan att det blir politiska protester/krav på högre löner/fackföreningar/osv!

Nu så har jag ju inte läst alla 650 publicerade rapporter som Rössner medverkat i.. men några samt iallafall hundratal andra.. jo det finns gott om studier som vetenskapligt visar att det är positivt med mer kolhydrater/fibrer/medelhavskost/vegetarisk kost/vegankost/LCHF/what ever!

Dvs den vetenskapliga metoden är det per se inget fel på.. men allt för oftast själva frågan/hypotesen!

Dvs man har en hypotes, man äskar anslag för att studera denna.. man sätter upp en studie, man tar till sig några försökspersoner, man sätter de på en speciell diet.. grejen är att de flesta studier lyckas visa att just den dieten fick jättebra resultat.. lite oavsett om det var en HCLF/vegan/LCHF/medelhavskost/Nordisk kost/nästan vilken kost som helst!

Grejen är att det handlar om konfunding faktors.. dvs man ger folk en kost som de inte brukar äta.. man byttar ut junkfood mot nästan vad som helst.. dvs vi bör sluta köpa junkfood/helfabrikat/halvfabrikat.. laga all vår mat själva från jävligt bra och näringsrika råvaror, efter årstid/närodlat/ekologiskt helst gärna biodynamiskt.. iallafall gift och bespryútningsfria livsmedel.. oså bör vi om vi orkar löpträna minst en halvtimme per dag!

Iallafall Maj-Lis Helenius fick frågan om hon inte skulle kunna forska på LCHF.. näe jag tror inte på det samtidigt som hon får sin lön från Pfiser, dvs brödtillverkare!

Är hon då korrupt.. knapppast.. iallafall inte mer än de flesta utav oss andra som har ett arbete.. grejen är väl snarare att vi inte hade  haft det arbetet om vi inte kunde förlika oss med eller rent ut sagt var helt bekväma med företagets produkter?

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla forskare som låter sig köpas av industrin till att under många år hävda information vara korrekt, trots att klara belägg finns för motsatsen (med nackdelar för hela befolkningar) - är per definition korrupta. I den kategorin finns Rössner och Hellenius.

Ancel Keys var så upptagen av sin hypotes att han förfalskade sina studier, genom att frisera bort data som visade motsatsen till hypotesen. Det var han som stod bakom den falska paradigm som för första gången i USA:s historia sannolikt låter senaste föräldragenerationen överleva sina barn. Var inte han korrupt?

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Nils Engström sade:

Alla forskare som låter sig köpas av industrin till att under många år hävda information vara korrekt, trots att klara belägg finns för motsatsen (med nackdelar för hela befolkningar) - är per definition korrupta. I den kategorin finns Rössner och Hellenius.

Ancel Keys var så upptagen av sin hypotes att han förfalskade sina studier, genom att frisera bort data som visade motsatsen till hypotesen. Det var han som stod bakom den falska paradigm som för första gången i USA:s historia sannolikt låter senaste föräldragenerationen överleva sina barn. Var inte han korrupt?

Nu får jag nog göra dig besviken igen.. for sure, det finns vetenskapliga studier på nästan vad som helst.. grejen är snarare vilka frågor de som anslår pengar och tillsätter professurer vill ha svar på!

Om vi börjar med Keys.. även om inte han var först.. tadda.. Atwater var en annan.. iallafall hur försörjer man en allt stigande befolkning med tillräckligt antal kalorier, utan att det leder till högre löner/fackföreningar/köer vid affärer osv/typ Sovjetunionen.. framförallt så ville man inte att de skulle framstå som ett exempel som kunde kopieras!

Jo man ger dem det bästa från den fria marknadens industriella jordbruk... mera majs och soya.. en massa omega-6fett.. lätt som en plätt och billigt!

Tanken var god.. grejen är att det slog bakut!

Och angående Hellenius så är hon typ brödforskare, dvs vilket sorts bröd som är bäst för diabetiker, när du och jag inser att diabetiker främst borde undvika bröd.. dvs hon får sina forskningsanslag från Pfiser!

Iallafall enligt din utgångspunkt så är vi alla mer eller mindre korrupta.. och du har så klart rätt härvidlag!

Hur som helst så tar jag själv ut min lön från ett företag jag inte alltid tycker gör rätt för sig/tänker på miljön osv.. dvs jag jobbar främst med bilindustrirelaterade produkter!

Det får gå de år jag har kvar till min pensionering och jag är inte sämst betald på jobbet heller!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

grejen är snarare vilka frågor de som anslår pengar och tillsätter professurer vill ha svar på!

I USA, alla tokigheters utgångsland, vad gäller kostrekommendationer, var det länge sedan resurser anslogs av staten. Frågeställningarna som man vill ha svar på, ägdes av företagen, vilkas intressen låg i att prångla ut läkemedel och livsmedel, dvs. tjäna pengar. I Sverige avlönas 20 % av tillsatta professurer av företagen med allt vad det innebär av lojalitetskonflikter mellan/till företag och konsumenter

hur försörjer man en allt stigande befolkning med tillräckligt antal kalorier,

Det är en helt annan fråga som vi kan uppehålla oss vid i timmar. Om du fick välja mellan att må bra och leva frisk och länge med LCHF-kost eller att äta mer kolhydrater, eftersom dessa var bättre för natur och försörjningen av jordens befolkning - hur skulle du då resonera?  Offra tio år av ditt liv?

Tanken var god.. grejen är att det slog bakut!

Men Keys tanke ifrågasattes av många medan han på falska premisser trumfade  igenom det som senare kom att utvecklas till fettskräck. Var hans tanke verkligen så god. Det står ju klart i hans studiematerial att han fuskade.

Och angående Hellenius så är hon typ brödforskare, dvs vilket sorts bröd som är bäst för diabetiker, när du och jag inser att diabetiker främst borde undvika bröd.. dvs hon får sina forskningsanslag från Pfiser!

Redan det du ovan konstaterar, visar ju var hennes lojalitet ligger - inte är det hos diabetikerna!  

• Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-05-22 at 09:44, MariaF sade:

- - - - -  vid Karolinska institutet,[1] där han år 1990 utnämndes till professor i hälsoinriktad beteendeforskning. Sedan 2009 är han professor emeritus.

Jag vill minnas att jag läst att Herr Rössner är psykolog... Det hittar jag ingen uppgift på alls nu när jag söker snabbt. Hur vet man vilken sorts läkare han är och vem som utnämnde honom till professor? Tänker på hans kollega M-L H som väl Pfizer utsett till det? 

Just det ämne han hade sin professur i - hälsoinriktad BETEENDEFORSKNING-  antyder ju psykologinriktning. Men jag har inte heller kunnat hitta info om att han har någon psykologutbildning. Man kan förstås säga, att om han betraktas som expert på viktnedgång utan att ha tillräckliga kunskaper om människokroppens metabolism, så kan han väl också syssla med beteendeforskning utan att ha några mer omfattande kunskaper i psykologi.

Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att Stefan Rössner inte ens tycks behärska normal vardagspsykologi, eftersom han i sept. år 2000 gav ut en bok med titeln "KOKBOK FÖR LAMA", om matlagning för personer som antingen sitter i rullstol, är beroende av rullator eller behöver gånghjälpmedel. Jag hoppades först att det skulle handla om mat för tamdjuret från Anderna, eller åtminstone för zenbuddhister. Men tyvärr inte.

• Gilla 3
  • Haha 2
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nils Engström skrev:

Om du fick välja mellan att må bra och leva frisk och länge med LCHF-kost eller att äta mer kolhydrater, eftersom dessa var bättre för natur och försörjningen av jordens befolkning - hur skulle du då resonera?  Offra tio år av ditt liv?"

Det finns ju beräkningar som säger, att om alla vore vegetarianer skulle jordens odlingsbara yta inte räcka till för att försörja alla människor med mat. Om alla däremot vore karnivorer skulle det gå utmärkt, eftersom det behövs så mycket mindre volymer av kött än av grönt för att människan ska få det hon behöver.

Samtidigt säger vissa att kött är en omväg, eftersom köttdjuren äter spannmål som odlats på åkermark eller betar på stora arealer gräsmark...  och ytterligare andra anser det bekräftat att betesdjur är den bästa metoden att stoppa ökenutbredning. Själv vet jag att betesdjur är en omistlig del av växelbruket hos KRAV-bönder, som inte använder konstgödning. *Suck*.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg