Jump to content

”Under den här resan har jag funnit min inre styrka”

Recommended Posts

kimberly-1

Kimberly har gått ner imponerande 59 kilo med keto/strikt LCHF! Men det är långt ifrån de enda hälsovinsterna hon gjort under sin viktminskningsresa.

Längs vägen har hon reparerat förhållandet till mat och till sin kropp, och hon har som hon själv säger, ”tagit sitt liv tillbaka”:

Mejlet, översatt från engelska:

God kväll!

Jag heter Kimberly och är en 33-årig hemmafru från Arizona (loving_lessofme_more på IG). Jag har gått ner 59 kilo med LCHF sedan september 2016 och jag vill dela med mig av mina erfarenheter. Tack för att du läser!

Jag har hatat min kropp i hela mitt liv. Jag har letat efter sätt att gömma och förändra den, jag har inte förstått att det enda sättet att bli lycklig är att lära mig att älska den. När jag påbörjade min viktresa tänkte jag på mina döttrar (jag har treåriga tvillingar och en elvaåring) och hur de måste skämmas för sin feta mamma.

Jag koncentrerade mig på att skapa hållbara vanor som var lätta att hålla fast vid. Keto passar så naturligt in i min livsstil.
Jag insåg att de såg upp till mig… tänkte på hur de ska känna för sina kroppar… undrade hur de ska ta sig an världen… och jag baserade min slutsats på mina egna uppfattningar om kroppen. Det kändes som om en hög tegelstenar föll på mig när jag gjorde den insikten. Problemet var inte min kropp… det var min dåliga självkänsla och min brist på självförtroende. Man ska inte skämmas över storleken på sin kropp. Svaret kan aldrig vara att gå ner i vikt, så länge jag inte älskar mig själv. Jag la ner kampen mot min kropp.

Jag koncentrerade mig på att skapa hållbara vanor som var lätta att hålla fast vid. Keto passar så naturligt in i min livsstil. Olikt annan lågkolhydratkost kände jag mig mätt och nöjd och suget återvände bara om jag fuskade.

Jag har anpassat kosten längs vägen, som det passar mig och min familj. Jag förde matdagbok, men det blev jobbigt, så jag slutade räkna och kombinerade med intuitivt ätande. Genom den metoden lyckades jag avsluta min destruktiva vana att hetsäta och jag har utvecklat ett hälsosamt förhållande till mat.

Under den här resan har jag funnit min egen inre styrka… Jag har fått mitt liv tillbaka…
När jag påbörjade den här resan, 12 september 2016, skulle jag ha sagt att gå ner 59 kilo och 12 storlekar i byxor skulle vara min främsta prestation. Jag skulle ha haft fel. Under den här resan har jag funnit min egen inre styrka. Jag har blivit frisk från handikappande ångest och svåra humörssvängningar. Jag har upptäck en passion för att vandra och upptäcka. Jag har fått mitt liv tillbaka.

Jag är inte ute efter en batningsdiet eller ett sexpack på magen. Jag är på en resa där det handlar om att ge kroppen näringsrik mat och att röra mig på sätt som gör mig genuint glad, det handlar om att känna mig bekväm i min egen kropp. Och för att visa för mina flickor att deras värde i den här världen aldrig kommer att handla om storleken på deras kroppar.

Kimberlys Instagram: loving_lessofme_more

Kommentar

Tack för att du delar med dig av din inspirerande berättelse, Kimberly! Jag tycker om dina kloka ord om självkänska och kroppsuppfattning, det är en viktig del som vi inte patat tillräckligt mycket om.

Kom igång

Vill du göra det Kimberly har gjort? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt splitternya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Video om LCHF

• Hur du äter LCHF
    Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF.
  • Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • Keto-kurs, del 2
    Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost?
  • Lite av allt? Svar på vanliga frågor
    Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"?
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Biverkningar av ketogen kost
    Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem.
  • Därför blir vi tjocka
    Därför blir vi tjocka1:12:26
  • Fat Head Directors Cut
    Fat Head Directors Cut1:46:20
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 2
    Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den?
  • Undvik de konventionella kostråden
    Undvik de konventionella kostråden45:06
  • Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor
    Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater?
  • En global matrevolution - Andreas Eenfeldt (Vail 2016)
    39:01
  • Fettfrälst!
    18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1
  • Carb-Loaded: Extramaterial
    37:01
  • Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön?
  • Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 5
    Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 517:49Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF. Varför är många läkare motståndare till LCHF trots att kosten visat sig ha positiv effekt på vikt och hälsa? Obs! På grund av tekniskt fel är ljudet i videon inte av den kvalitet vi önskar. Vi ber så mycket om ursäkt för detta och hoppas att ni finner innehållet intressant ändå.
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF
    Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF41:41
  • Att leva på lågkolhydratkost – Phinney
    27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011.
  • Does the Brain Need Carbohydrates? - Answers to Common Questions
    05:56
  • Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor
    Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor07:29Behöver man akta sig för mättat fett?

Viktnedgång

• Problemet med socker
    Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom?
  • Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen
    Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen15:05Larry Diamond har transformerat sitt liv och gått ner 57 kg med LCHF. I den här intervjun delar han med sig av sina insikter från resan.
  • Att hjälpa folk till bättre hälsa
    Att hjälpa folk till bättre hälsa15:44Dawn var sjuk och överviktig men sen hittade hon LCHF... och det förändrade hennes liv.
  • Handlar inte vikten bara om kalorier? Svar på vanliga frågor
    Handlar inte vikten bara om kalorier? Svar på vanliga frågor03:14Handlar viktnedgång bara om att äta färre kalorier än man gör sig av med?
  • Hur insulin styr din vikt
    14:39
  • Vinsterna med en 7-dagarsfasta
    Vinsterna med en 7-dagarsfasta03:34
  • Avancerade LCHF-tips!
    Avancerade LCHF-tips!31:11
  • Handlar fetma om dålig karaktär eller dålig mat?
    05:36
  • 45 kilo borta utan kaloriräkning
    45 kilo borta utan kaloriräkning24:12
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • Så halverade Tommy sin vikt
    48:22Tommy Runesson föreläser om sin enorma viktresa med LCHF och vilka lärdomar han fått med sig på vägen. Inspiration och kunskap även om du vill gå ner mindre än hälften av din kroppsvikt! Följ Tommy Runesson på hans blogg: http://tommytappar.se
  • Att motivera till livsstilsförändringar
    Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF?
  • Hur man går ner 110 kilo utan hunger
    Hur man går ner 110 kilo utan hunger31:06
  • Orsaken till fetma
    Orsaken till fetma15:56Intervju med professorn, barnläkaren och fetmaforskaren Robert Lustig.
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Hjärtattacken blev ett uppvaknande
    Hjärtattacken blev ett uppvaknande07:11Efter hustruns hjärtattack letade Chris Pattinson efter ett sätt att hålla det hela i schack med kost och livsstil. Och på vägen förbättrade han sin egen hälsa.
  • Orsaken till fetma
    Orsaken till fetma38:45
  • Keto är den enda kost som har fungerat
    Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta.
  • Orsakas fetma av för mycket insulin?
    Orsakas fetma av för mycket insulin?25:27
  • Därför blir vi tjocka
    Därför blir vi tjocka1:12:26
  • Dr. Jason Fung - Therapeutic Fasting (SD 2016)
    46:13
  • En global matrevolution
    En global matrevolution48:15
  • Vad man gör istället för att räkna kalorier
    Vad man gör istället för att räkna kalorier16:02
  • Intervju med Jason Fung
    Intervju med Jason Fung45:20

Stöd Diet Doctor

Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Gratis provmånad

Fler framgångshistorier

Ta del av över 675 framgångshistorier.

• "Det ÄR möjligt för medelålders kvinnor att gå ner i vikt"
    "Det ÄR möjligt för medelålders kvinnor att gå ner i vikt" 
  • LCHF: "Wow... det fungerade"
    LCHF: "Wow... det fungerade" 
  • Att komma över en viktplatå
    Att komma över en viktplatå 

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa.

Inlägget ”Under den här resan har jag funnit min inre styrka” dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln