Jump to content

Vilka passar inte LCHF?

mettemarit03
 Share

Recommended Posts

Tittade på Matrevolutionen på youtube en gång till och lade märke till att Andreas nämnde att NÄSTAN alla går ner i vikt med LCHF. Då undrar jag vilka som inte går ner och vad detta beror på. Finns det en genetiskt, människor som inte mår så bra av fett och lättare går ner i vikt påkolhydrater? Hur påverkardå dessa kolhydrater en kropp som ovan med tanke på blodsocker osv?

Låga insulinnivåer är ju A och O för att gå ner i vikt på ett så effektivt sätt som möjligt om man har övervikt, men för vissa verkar det onekligen inte fungera. Jag har hört om vissa ''elitmotionärer'' som har gått upp hela 8kg på LCHF när de la om kosten innan de började rasa i vikt! så antagligen kan det bero på att kroppen blir extremt chockad utav en förändring och behöver en lång omställning eller så ja är det helt enkelt någon genetisk sak! personligen tror jag de flesta lyckas gå ner i vikt på LCHF på sikt, men något som är konstaterat är att det inte fungerar så bra som man kan hoppas på alla

Jag trodde själv t.ex. att jag skulle äta mindre portioner mat på LCHF, men min kropp verkar inte kunna ta hand om mejeriprodukterna på ett bra sätt, jag blir inte ens mätt på stora mängder smör, så jag fick lägga om kosten genom att ta bort de flesta av mejeriprodukterna och höja kolhydratsintaget lite till en mer liberal variant samtidigt som jag äter mer utav fet fisk, avokado, någon enstaka potatis och några klickar smör etc...

Så här fungerar jag på mejeriprodukter: Äter för stora mängder mat för blir inte mätt, får hudproblem och sämre hy, äter för mycket fettkalorier så jag stannar i vikt.

Onekligen är vi alla olika! men jag är övertygad om att LCHF fungerar för de allra flesta, önskar jag var den personen.. för jag älskar mejeriprodukter! :(

• Like 1

Ca 10% går uppenbarligen ner lättare i vikt med kolhydratrik kost än med Lchf

Däremot tror jag att även de "smala" kolhydratätarna på sikt blir sjuka av sin sockrade kost

En del typ-1 diabetiker får även en sämre förutsägbarhet i blodsockerkänningarna om kolhydraterna hålls riktigt lågt

Jag tror dock att de flesta typ-1:or har mycket att vinna hälsomässigt sett av att försöka äta så få kolhydrater dom kan och då även slippa mycket av insulinets belastningar på kroppen

Tittade på Matrevolutionen på youtube en gång till och lade märke till att Andreas nämnde att NÄSTAN alla går ner i vikt med LCHF. Då undrar jag vilka som inte går ner och vad detta beror på. Finns det en genetiskt, människor som inte mår så bra av fett och lättare går ner i vikt påkolhydrater? Hur påverkardå dessa kolhydrater en kropp som ovan med tanke på blodsocker osv?

Eftersom ingen nämnt det, övervikt kan även vara ett symptom på andra hälsoproblem. Det kan handla om allt från stressobalans till emotionella problem. Så även om du börjar äta på ett sätt som din kropp biokemiskt föredrar, dvs du uppnår bättre bränslepartitionering vilket brukar leda till ökad energi och ökad mättnad så är ju detta i sig ingen lösning på "för mycket på jobbet", "taskig ekonomi", "sprucken relation", "kackiga vänner" etc etc.

Däremot kan det dock vara en pusselbit i det stora hela som hjälper till att få ihop helheten.