Popular Post Syster Posted May 23, 2018 Popular Post Share Posted May 23, 2018 Jag skulle vilja lyfta frågan lipödem här i en egen tråd, det har behandlats flyktigt i några andra trådar. Finns det någon här som har lipödem och blivit hjäpt lite av LCHF/Ketogen kost? Eller det kanske finns någon här som har kunskap om sjukdomen och ketogen kost på annat sätt? Lipödem bör det talas mer om, att synliggöra sjukdomen, utbilda sjukvårdspersonal och informera "allmänheten" om att det är inte bara att banta och röra på sig för att bli "frisk" är viktigt då väldigt många kvinnor lider av detta. Hade detta varit en manlig åkomma är jag rätt övertygad om att forskningen hade varit större och att de hade fått sina "hjälpmedel" bekostade av landstingen. Som det är nu så får många betala sina behandlingar, kläder och eventuella fettsugningar ur egen ficka 8 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 23, 2018 Share Posted May 23, 2018 För oss som inte är så insatta (ännu): http://www.svenskaodemforbundet.se/lipodem/lipodem/ 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 23, 2018 Author Share Posted May 23, 2018 19 minuter sedan, MariaF sade: För oss som inte är så insatta (ännu): http://www.svenskaodemforbundet.se/lipodem/lipodem/ Tack Maria! Det är någon ordning på dig i alla fall, till skillnad från mig 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 23, 2018 Share Posted May 23, 2018 1 timme sedan, Syster sade: Tack Maria! Det är någon ordning på dig i alla fall, till skillnad från mig Nja... insåg att jag hade noll koll... Tack och lov, får jag väl säga för det verkar inget kul... Var rätt intressant timing; igår kväll noterade jag att en av grannarna jag sällan ser, är "fet" just över rumpa/lår, och det rejält mycket mer än på resten av kroppen. Jag funderade på hur hormonerna påverkar (tror hon är runt 60år) men när jag såg bilden på kroppen till höger i länken ovan tänker jag att det skulle kunna vara lipödem hon har. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 23, 2018 Author Share Posted May 23, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Nja... insåg att jag hade noll koll... Tack och lov, får jag väl säga för det verkar inget kul... Var rätt intressant timing; igår kväll noterade jag att en av grannarna jag sällan ser, är "fet" just över rumpa/lår, och det rejält mycket mer än på resten av kroppen. Jag funderade på hur hormonerna påverkar (tror hon är runt 60år) men när jag såg bilden på kroppen till höger i länken ovan tänker jag att det skulle kunna vara lipödem hon har. Ja, det är en sjukdom som många inte vet något om eller ens vet att den finns. Jag personligen fick vetskap om den så sent som för ett halvt år sedan och då har jag ändå arbetat inom vården under många år. Bedrövligt egentligen. Många av dem som lider av detta är helt missförstådda och får inte rätt hjälp, man antar att dom bara är feta. Som lipödemiker så kan man banta sig till fullständig undervikt men de stora låren och baken med i många fall konstant värk är ändå kvar. Sjukdomen verkar oftast debutera vid hormonförändringar i kroppen, som vid pubertet, graviditet och klimakteriet. Men det verkar att kunna lindras av ketogen kost, massage, yoga, träning och kompressionskläder som sitter åt ordentligt och med fettsugning, men tyvärr så får de med lipödem bekosta denna operation själv då det än idag inte anses som en sjukdom på så sätt i vårt land. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted May 23, 2018 Share Posted May 23, 2018 Har en bekant som är drabbad och hon blir bättre av lågkolhydratkost men fettet släpper bara till en viss nivå sedan blir det tvärstopp. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 23, 2018 Share Posted May 23, 2018 Det fanns en länk till Läkartidningen också där de just nämner fettsugning och att det borde vara en behandling som är tillgänglig. Det diskuteras också att man kan banta sig ner till anorektiska proportioner på överkroppen men ändå ha fetman kvar runt stussen. http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2017/11/Lipodem--en-ofta-forbisedd-men-behandlingsbar-sjukdom/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 23, 2018 Author Share Posted May 23, 2018 31 minuter sedan, MariaF sade: Det fanns en länk till Läkartidningen också där de just nämner fettsugning och att det borde vara en behandling som är tillgänglig. Det diskuteras också att man kan banta sig ner till anorektiska proportioner på överkroppen men ändå ha fetman kvar runt stussen. http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2017/11/Lipodem--en-ofta-forbisedd-men-behandlingsbar-sjukdom/ En bra artikel tycker jag, men den har fått lite på "käften", när författarna är plastikkirurger med privat praktik, hmm, men de kan ju veta vad de pratar om ändå, förmodar jag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 Det finns en grupp på Facebook som heter Lipödem & Ketogen kost, där många säger sig ha upplevt att både svullnad (mått) och framför allt smärta avtar när man äter keto. Däremot verkar det inte ha någon större effekt på vikten, speciellt om man passerat 50. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 Podcast på 4Health om lymfa och ödem Anders Lönedal – Lymfa, anledningen till att du kan andas dig smal och frisk. Och att du kan vara överviktig utan att vara fethttp://4health.se/119-anders-lonedal-lymfa-anledningen-till-att-du-kan-andas-dig-smal-och-frisk-och-att-du-kan-vara-overviktig-utan-att-vara-fet Anders Lönedal – Verktygen och övningarna för att få igång lymfsystemet, förbättra andningen, bli av med ödem, övervikt och åderbråckhttp://4health.se/120-anders-lonedal-–-verktygen-och-ovningarna-for-att-fa-igang-lymfsystemet-forbattra-andningen-bli-av-med-odem-overvikt-och-aderbrack 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 Notera att det är skillnad på lymfödem och lipödem. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Jag har avvaktat med att skriva i den här tråden, även om jag är en av de som nämnt lipödem i andra trådar. Detta eftersom jag inte har någon officiell diagnos på lipödem, jag "bara tror" att jag är drabbad av det. Och jag finner inte heller någon anledning till varför jag skulle försöka få en diagnos, det finns ju liksom ändå inte så mycket som vården kan göra åt problemet... Men jag har läst mycket om lipödem, och i princip alla diagnoskriterier stämmer in på mig. Dock så är jag i så fall tack och lov väldigt lindrigt drabbad, eftersom det på mig aldrig har utvecklats till mer än stadie 1. Jag har dessutom aldrig varit överviktig, snarare tvärt om. När det gäller effekter av LCHF/Keto så har jag aldrig aktivt gått in för att äta keto. Men jag har i flera år ändå landat på en kost som torde ligga i keto-gränslandet. Det har dock inte gjort någon större skillnad på mina lår, armar och rumpa. Vad som däremot faktiskt har gjort skillnad är ett års idogt MAFfande. Jag var hyfsat vältränad även innan, men då handlade det mest om högintensiv träning. Men det är den lågintensiva träningen som har gjort skillnad - som jag även skrev i MAF-tråden för ett tag sedan, så har faktiskt mina ridbyxlår krympt och gropigheten slätats ut något (med oförändrad vikt). Jag önskar jag hade känt till MAF redan för 30 år sedan... Värt att notera är dock att jag som sagt är väldigt lindrigt drabbad, och som jag förstått det så är det just de lindrigt drabbade som svarar bäst på behandling (eller vad man nu skall kalla det). Edit: Jag skrev ovan att kosten inte gjort så stor skillnad på storlek och omfattning. Men jag glömde nämna att sedan jag lade om kosten får jag numera bara får en bråkdel så många blåmärken jämfört med tidigare. Det ser jag som en stor vinst! 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 27, 2018 Author Share Posted May 27, 2018 Varför lipödem helt plötsligt engagerar mig är för att en ung anhörig verkar vara drabbad, och tyvärr inte av den lindrigare, stadie 1 sorten Hjälp behövs ganska så snabbt och det blir ett läkarbesök i veckan, till en hoppas jag, kunnig läkare. Men som Fnutt säger så finns inte så mycket att göra egentligen, man får se över kost, rörelse, motion och träning. Det man kan få hjälp med, i alla fall i vissa landsting är kompressionskläder, tights, som liksom stramar till och hjälper till att hålla den värsta svullnaden nere. Annars är det fettsugning som gäller, vilket patienten får bekosta själv, men som faktiskt verkar "botande", då lipödemet inte kommer tillbaka, man tar helt enkelt bort de "sjuka" fettcellerna. En läkare jämförde det med en bröstförminskningsoperation, den vävnad som man tar bort kommer inte tillbaka. Malou efter 10 behandlade detta i ett program 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K.A Posted May 27, 2018 Share Posted May 27, 2018 Kronisk och troligen ärftlig står det i länken, lipödem kanske är lika kroniskt och ärftligt som sockersjuka typ 2 så hjälp/lindring eller bot kan ske med rätt kost och träning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 27, 2018 Share Posted May 27, 2018 22 minuter sedan, K.A sade: Kronisk och troligen ärftlig står det i länken, lipödem kanske är lika kroniskt och ärftligt som sockersjuka typ 2 så hjälp/lindring eller bot kan ske med rätt kost och träning. Välkommen till forumet, K.A! Som jag förstått det kan utvecklingen begränsas med hjälp av kost och träning men inte, som i diabetikerns fall, få bort problemet helt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 27, 2018 Share Posted May 27, 2018 Ändrad kost och livsstil är långt mer effektiv än vad vi någonsin har förstått. Läkemedel är som kosmetika,plåster eller vad som helst. I bästa fall kan det lindra besvären men det botar aldrig. https://www.dietdoctor.com/se/modern-medicin-plaster-pa-kapad-artar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted May 27, 2018 Share Posted May 27, 2018 VÄLKOMMEN TILL FORUMET, K.A. ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted May 29, 2018 Share Posted May 29, 2018 On 2018-05-27 at 07:31, Syster sade: Varför lipödem helt plötsligt engagerar mig är för att en ung anhörig verkar vara drabbad, och tyvärr inte av den lindrigare, stadie 1 sorten Hjälp behövs ganska så snabbt och det blir ett läkarbesök i veckan, till en hoppas jag, kunnig läkare. Men som Fnutt säger så finns inte så mycket att göra egentligen, man får se över kost, rörelse, motion och träning. Det man kan få hjälp med, i alla fall i vissa landsting är kompressionskläder, tights, som liksom stramar till och hjälper till att hålla den värsta svullnaden nere. Annars är det fettsugning som gäller, vilket patienten får bekosta själv, men som faktiskt verkar "botande", då lipödemet inte kommer tillbaka, man tar helt enkelt bort de "sjuka" fettcellerna. En läkare jämförde det med en bröstförminskningsoperation, den vävnad som man tar bort kommer inte tillbaka. Jag hoppas verkligen att din anhöriga får bra hjälp. Det är så ledsamt när man hör om unga som drabbas av den mer aggressiva varianten. Det intrycket jag fått när jag läst på om ämnet är att eftersom det inte går att peka ut en enkel förklaring som förklarar allt, så blir slutsatsen att man inte vad det beror på... typ. Jag tror istället att lipödem triggas igång av en uppsättning samverkande faktorer - arv, hormoner, kost, dåligt fungerande lymfsystem, otillräcklig eller felaktig rörelse/träning mm. Man får börja nysta i alla trådarna samtidigt och se var man hamnar. Men om det är den mer aggressiva varianten så kan det nog kännas som att spotta i motvind.http://www.lipomadoc.org/lipedema.html Det nämns även en del tillskott på länken ovan, som man kan testa. Kompressionskläder är en stor lättnad, särskilt de med "inbyggd massage", t.ex bubblisar. Har man väl prövat sådana så vill man inte vara utan. Fettsugning är som du säger en lösning, om än lite väl drastisk för oss med lättare besvär. Men har man stora bekymmer så är det en väg att gå. Det är dock viktigt att rätt metod används, det skall tydligen vara en speciell metod som inte alla kliniker erbjuder (lymph sparing liposuction). En annan sak jag kom att tänka på i helgen var styrketräning. Åren närmast innan jag fyllde 40 så tränade jag under ett par år tung styrketräning nästan dagligen (olika muskelgrupper olika veckodagar). Just där och då passade denna träning mycket väl in i mitt livspussel, men när jag efter ett par år bytte jobb så rann det ut i sanden till förmån för annan träning. Men faktum är att så smal och samtidigt så muskulös som jag var under den perioden har jag inte varit sedan dess, och inte innan dess heller. Den tunga styrketräningen lyckades faktiskt krympa "rumpfettet", och de byxor jag hade då fastnar idag på halva låret. Däremot passar byxor jag hade innan de där styrketräningsåren. Hmm... jag kanske skall ta och börja styrketräna igen, den här gången förstärkt med näringsrik LCHF och regelbundet MAFfande 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 29, 2018 Author Share Posted May 29, 2018 4 timmar sedan, Fnutt sade: Jag hoppas verkligen att din anhöriga får bra hjälp. Det är så ledsamt när man hör om unga som drabbas av den mer aggressiva varianten. Det intrycket jag fått när jag läst på om ämnet är att eftersom det inte går att peka ut en enkel förklaring som förklarar allt, så blir slutsatsen att man inte vad det beror på... typ. Jag tror istället att lipödem triggas igång av en uppsättning samverkande faktorer - arv, hormoner, kost, dåligt fungerande lymfsystem, otillräcklig eller felaktig rörelse/träning mm. Man får börja nysta i alla trådarna samtidigt och se var man hamnar. Men om det är den mer aggressiva varianten så kan det nog kännas som att spotta i motvind.http://www.lipomadoc.org/lipedema.html Det nämns även en del tillskott på länken ovan, som man kan testa. Kompressionskläder är en stor lättnad, särskilt de med "inbyggd massage", t.ex bubblisar. Har man väl prövat sådana så vill man inte vara utan. Fettsugning är som du säger en lösning, om än lite väl drastisk för oss med lättare besvär. Men har man stora bekymmer så är det en väg att gå. Det är dock viktigt att rätt metod används, det skall tydligen vara en speciell metod som inte alla kliniker erbjuder (lymph sparing liposuction). En annan sak jag kom att tänka på i helgen var styrketräning. Åren närmast innan jag fyllde 40 så tränade jag under ett par år tung styrketräning nästan dagligen (olika muskelgrupper olika veckodagar). Just där och då passade denna träning mycket väl in i mitt livspussel, men när jag efter ett par år bytte jobb så rann det ut i sanden till förmån för annan träning. Men faktum är att så smal och samtidigt så muskulös som jag var under den perioden har jag inte varit sedan dess, och inte innan dess heller. Den tunga styrketräningen lyckades faktiskt krympa "rumpfettet", och de byxor jag hade då fastnar idag på halva låret. Däremot passar byxor jag hade innan de där styrketräningsåren. Hmm... jag kanske skall ta och börja styrketräna igen, den här gången förstärkt med näringsrik LCHF och regelbundet MAFfande Styrketräning är precis som du säger Fnutt en jättebra träning för de med lipödem, eftersom ju större muskler du har desto mera "vätska" lyckas de pressa ur vävnaden, så det var nog en helt rätt observation du gjorde då på den tiden du styrketränade Min nära och kära fick diagnosen lipödem igår och ska snart till sjukgymnast/lymfterapeut och prova ut kompressionstights, men "bubblisar" är kanske något som borde övervägas också. Ketogen kost är ett plus i alla sammanhang så även i detta. För de som inte är insatta så är Bubblisar kompressionsplagg med masserande effekt. https://bubblisar.myshopify.com/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 29, 2018 Author Share Posted October 29, 2018 Om Lipödem på Fråga Doktorn ikväll https://www.tv.nu/p/1Ghc7A-P-6x3S?fbclid=IwAR3hsWqbVA9Zot73hA-OFeURdpEKfccTLIzI06q-7pPJBAmSm5O20zQxP3w 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted December 20, 2019 Share Posted December 20, 2019 Jag har blivit intresserad av lipödem och lymphödem ganska nyligen och om man lägger ihop två och två kan man anta att lipödem orsakas av vår inflammatoriska kost i första hand och vår inflammatoriska livsstil i andra hand. Först lägger dessa kvinnor på sig fett eftersom kvinnorna behöver det extra fettet för moderskapet och det styrs hormonellt. Det ansamlas på dem ställen där det anses vara ofarligt - rumpan och låren. Sedan fortsätter de leva efter dagens normer och äta den inflammatoriska kost som har blivit normen. Fettvävnad inflammeras som vilken annan vävnad som helst, varför skulle den bli undantagen? Om det är inflammationen av fettvävnad som ligger till grund för dessa tillstånd så är det inte så konstigt att ketogen kost kommer att minska problemen. Framförallt en renare variant av ketogen kost som utesluter tillsatser, processad mat och kanske även mejerier eftersom de senare höjer insulinet rätt så mycket. Det som kan minska problemen ytterligare är periodisk fasta eller förlängd periodisk fasta. Under sin behandling av kvinnor som lider av övervikt och diabetes har Megan Ramos (IDM programmet) lagt märke till att 42 timmars fasta tre gånger i veckan hjälper även äldre kvinnor att gå ner i vikt. Jag misstänker att i den här gruppen av överviktiga kvinnor med omöjliga kroppar gömmer sig dessa odiagnostiserade lipödemiker. Fasta gör att man håller insulinet nere under längre perioder samt ger kroppen mer tid att komma till rätta med inflammationer. Man får dock inte glömma salt och vatten när man fastar. Man har också märkt att dessa kvinnors viktnedgång kan dröja men kommer igång senare så småningom. Vilket också kan bero på att läkningsprocessen behöver pågå en stund innan fettvävnaden är redo för användning. Jag misstänker att i de svåraste fallen kan det ta flera år innan man kommer till rätta med problemet. Det beror också på hur väl man lyckas att äta antiinflammatorisk kost under ätfönstret. Kanske även längre fastor kan vara gynnsamma. Jag skulle nog påstå att sannolikheten är stor. Fettsugning kan vara lockande men den är förknippad med kompilationer som all kirurgi och som magförminskning för överviktiga. Visst är den effektiv för stunden men om man inte ändrar kost och livsstil kommer problemet tillbaka. Man har ju inte ändrat gener heller. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 20, 2019 Share Posted December 20, 2019 29 minuter sedan, Katerina sade: Jag misstänker att i den här gruppen av överviktiga kvinnor med omöjliga kroppar gömmer sig dessa odiagnostiserade lipödemiker. Det tror jag också. Jag tror också att en del av problemet, eftersom inte alla får bukt med lipödemet med lågkolhydratkost, kan ligga i kroppens avgiftningsförmåga. Just de omöjliga kropparna, de som inte ens svarar på keto eller fasta (eller bara delvis gör det), tror jag har stora problem med avgiftningen. Anna Halléns ALP (paleo där maten cyklas) verkar vara ett sätt som kan funka på många. Jag läste om nån som beskrev det som att det "bubblade och rann" i benen och till slut gav "stocken med sig". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts