Jump to content

"Högt" kolesterol och diabetes typ 1

Nilsjohan

Recommended Posts

Jag har diabetes typ 1 sedan snart 20 år tillbaka, är i övrigt frisk och vältränad, är inte överviktig, har alltid superbra blodtryck, och är i övrigt i väldigt god form och har sunda vanor. Äter i stort lågkolhydratkost, med bl.a mycket ägg. I takt med att jag ätit bättre och bättre har mina kolesterolvärden gått upp de senaste åren. Jag hade för 10 år sedan ett LDL värde på runt 3 och nu senast mättes ett värde över 5 vilket anses för högt (jag har inte fått någon djupare förklaring av värdet, utan man tittar på en kurva av LDL när man gör bedömningarna, åtminstone när jag är närvarande).

Jag har under en kort tid för några år sedan ätit simvastatin, vilket tillfälligt fick värdena att gå ned, men jag kände inte att jag ville fortstätta med dem pga av risk för biverkningar. I samband med senaste besöket hos läkaren, fick jag kostrådet att sluta äta ägg, något jag ställer mig lite skeptisk till men kommer att göra under en period för att se om kolesterolvärdet går ner. Mest för att jag är nyfiken på om det kommer att ske någon nedgång. Läkarens förslag verkar vara ägg+simvastatin eller inget av dem, men jag föredrar förstås att bara äta ägg och inte simvastatin då jag tolkar risken med högt kolesterol vara överskattad.

Finns det någon med liknande erfarneheter? Kan jag med gott samvete strunta i kolesterolvärdet, fortsätta äta LCHF med mängder av ägg etc och inte heller äta simvastatin? Eller bör jag lyssna på sjukvårdens råd och börja knapra piller?

• Like 3

Läkemedelsverket skriver följande om blodfetter och statiner.  Att bara titta på LDL är inte relevant ens för läkemedelsverket ?

Dessutom säger de numera inte att man ska använda statiner "förebyggande". 

https://lakemedelsboken.se/kapitel/hjarta-karl/blodfettsrubbningar.html

Behandlingsrekommendationer
Läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer, Socialstyrelsens nationella riktlinjer för hjärtsjukvård och Tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets genomgång av läkemedel vid blodfettsrubbningar är de dokument från svenska myndigheter som berör användningen av dessa läkemedel.
Personer med känd kranskärlssjukdom, cerebrovaskulär sjukdom eller perifer aterosklerotisk kärlsjukdom bör erbjudas statinbehandling om inte kontraindikationer eller biverkningsproblematik föreligger. För personer utan känd kärlsjukdom, men med hög risk för sådan, bör en bedömning av personens totala risk göras. 

Vid primärprevention ska behandlingsmålen relateras till patientens totala risk, med hänsynstagande till andra riskfaktorer. För patienter med mycket hög risk (se Faktaruta 2) gäller samma målvärden som vid sekundärprevention. Vid mera måttligt förhöjd risk kan en standardiserad dosering av statin i ordinär dos rekommenderas (till exempel simvastatin 20–40 mg eller atorvastatin 10–20 mg).

Faktaruta 2.

Riskvärdering 

Mycket hög risk:  • Etablerad kranskärlssjukdom • Annan aterosklerotisk kärlsjukdom • Diabetes mellitus typ 2 • Kolesterol > 8,0 mmol/L; LDL > 6,0 mmol/L • Familjär hyperkolesterolemi

Indikatorer för ökad risk • > 5 % risk i SCORE • Triglycerider > 1,7 mmol/L • HDL ◦ Män < 1,0 mmol/L ◦ Kvinnor < 1,3 mmol/L • ApoB/ApoA1 ◦ Män > 0,8 ◦ Kvinnor > 0,7 • Hypertoni • Bukfetma • Kronisk njursjukdom • Ärftlighet för koronarsjukdom • Rökning

• Like 2
  • Thanks 1

Välkommen till forumet, Nilsjohan!

Kolesterol under 5 har man i 20årsåldern. Kolesterol stiger med ökande ålder, det är bra! Sedan finns det säkert en övre gräns men det beror knappast på äggen, hävdar jag. Nu är jag iofs inte läkare. ;) Av allt jag läst att döma behöver du inte vara orolig och du behöver inte ta statiner så länge inte värdena eskalerar.

• Like 6

Guest jala
1 timme sedan, MariaF sade:

Nu är jag iofs inte läkare.

Du är mycket bättre, bara du kunde lära dig äta keto så vore du bäst.?

Livsmedelsverket - Kött, kyckling och ägg
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/kott-kyckling-och-agg

"Ägg och kolesterol
Ägg innehåller kolesterol, men de flesta kan äta flera ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Anledningen är att friska människor har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när man äter mat som innehåller kolesterol. Hos personer med störd kolesterolomsättning kan kolesterol från maten behöva begränsas. Det är i så fall något vården ger råd om."

Livsmedelsverket - Fett
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett

• Like 3

On 2018-05-24 at 08:40, Nilsjohan sade:

Jag har diabetes typ 1 sedan snart 20 år tillbaka, är i övrigt frisk och vältränad, är inte överviktig, har alltid superbra blodtryck, och är i övrigt i väldigt god form och har sunda vanor. Äter i stort lågkolhydratkost, med bl.a mycket ägg. I takt med att jag ätit bättre och bättre har mina kolesterolvärden gått upp de senaste åren. Jag hade för 10 år sedan ett LDL värde på runt 3 och nu senast mättes ett värde över 5 vilket anses för högt (jag har inte fått någon djupare förklaring av värdet, utan man tittar på en kurva av LDL när man gör bedömningarna, åtminstone när jag är närvarande).

Jag har under en kort tid för några år sedan ätit simvastatin, vilket tillfälligt fick värdena att gå ned, men jag kände inte att jag ville fortstätta med dem pga av risk för biverkningar. I samband med senaste besöket hos läkaren, fick jag kostrådet att sluta äta ägg, något jag ställer mig lite skeptisk till men kommer att göra under en period för att se om kolesterolvärdet går ner. Mest för att jag är nyfiken på om det kommer att ske någon nedgång. Läkarens förslag verkar vara ägg+simvastatin eller inget av dem, men jag föredrar förstås att bara äta ägg och inte simvastatin då jag tolkar risken med högt kolesterol vara överskattad.

Finns det någon med liknande erfarneheter? Kan jag med gott samvete strunta i kolesterolvärdet, fortsätta äta LCHF med mängder av ägg etc och inte heller äta simvastatin? Eller bör jag lyssna på sjukvårdens råd och börja knapra piller?

Välkommen hit till forumet!

Iallafall.. LDL-C stiger med åldern.. det verkar nästan säkerställt.. vilken nytta det gör kan vi diskutera i oändlighet.. och det gör vi som regel på det här forumet!?

Aså jag hade varit mer orolig om du hade varit typ 2 och obese!

Hur som helst så produceras cirka 90% av kolesterolet utav dina egna celler.. resten kommer från maten.. dvs om du tar upp mer så nedregleras cellernas eget behov att syntetisera kolesterol.

Oså bör man främst skilja på LDL-C och LDL-P.. dvs i vårt land utvärderas som regel LDL-P som APO-B!

Dvs man tar en APO-kvot!

• Like 2

Iallafall NilsJohan, jag ser att du har läst mitt inlägg.. jag har övrigt att förmedla!

Dvs du skall skilja på typ 1 och typ 2, dvs om du fortfarande är frisk för övrigt så kan du använda mer kolhydrater som energi än vad vad typ 2 kan!

Dvs typ 2 handlar om insulinresistens, dvs resistens mot sitt egetproducerade insulin.

Typ 1 handlar mest om att man hur som helst är tvungen att tillsätta exogent insulin.. och då hamnar man mer på en situation där man bör ligga lite lite lågt på kolisar för att inte behöva kontra alla blodsockersvängningar med extra insulin.

Dvs om typ2 kanske är tvugna att sikta på typ 5 E% kolisar för att reversera insulinresistensen så kan typ 1 sikta mer åt 10-20E%, litta beroende på aktivitetsnivå!

Iallafall ju lägre man lägger sig ju större betydelse får då protein.. dvs du får även räkna på insulinbehovet för aminosyrorna!

On ‎2018‎-‎05‎-‎26 at 15:30, Zepp sade:

Välkommen hit till forumet!

Iallafall.. LDL-C stiger med åldern.. det verkar nästan säkerställt.. vilken nytta det gör kan vi diskutera i oändlighet.. och det gör vi som regel på det här forumet!?

Aså jag hade varit mer orolig om du hade varit typ 2 och obese!

Hur som helst så produceras cirka 90% av kolesterolet utav dina egna celler.. resten kommer från maten.. dvs om du tar upp mer så nedregleras cellernas eget behov att syntetisera kolesterol.

Oså bör man främst skilja på LDL-C och LDL-P.. dvs i vårt land utvärderas som regel LDL-P som APO-B!

Dvs man tar en APO-kvot! 

Hej och Tack! ?

Min APO kvot var senast 0,77 (APO B: 1,47 resp APO A1: 1,91 --> 1,47/1,91=0,77). Googlade mig till att det är "normal" risk men inte jättelågt värde...

• Like 2

On ‎2018‎-‎05‎-‎24 at 09:35, Erik 2 sade:

Läkemedelsverket skriver följande om blodfetter och statiner.  Att bara titta på LDL är inte relevant ens för läkemedelsverket ?

Dessutom säger de numera inte att man ska använda statiner "förebyggande". 

https://lakemedelsboken.se/kapitel/hjarta-karl/blodfettsrubbningar.html

Behandlingsrekommendationer
Läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer, Socialstyrelsens nationella riktlinjer för hjärtsjukvård och Tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets genomgång av läkemedel vid blodfettsrubbningar är de dokument från svenska myndigheter som berör användningen av dessa läkemedel.
Personer med känd kranskärlssjukdom, cerebrovaskulär sjukdom eller perifer aterosklerotisk kärlsjukdom bör erbjudas statinbehandling om inte kontraindikationer eller biverkningsproblematik föreligger. För personer utan känd kärlsjukdom, men med hög risk för sådan, bör en bedömning av personens totala risk göras. 

Vid primärprevention ska behandlingsmålen relateras till patientens totala risk, med hänsynstagande till andra riskfaktorer. För patienter med mycket hög risk (se Faktaruta 2) gäller samma målvärden som vid sekundärprevention. Vid mera måttligt förhöjd risk kan en standardiserad dosering av statin i ordinär dos rekommenderas (till exempel simvastatin 20–40 mg eller atorvastatin 10–20 mg).

Faktaruta 2.

Riskvärdering 

Mycket hög risk:  • Etablerad kranskärlssjukdom • Annan aterosklerotisk kärlsjukdom • Diabetes mellitus typ 2 • Kolesterol > 8,0 mmol/L; LDL > 6,0 mmol/L • Familjär hyperkolesterolemi

Indikatorer för ökad risk • > 5 % risk i SCORE • Triglycerider > 1,7 mmol/L • HDL ◦ Män < 1,0 mmol/L ◦ Kvinnor < 1,3 mmol/L • ApoB/ApoA1 ◦ Män > 0,8 ◦ Kvinnor > 0,7 • Hypertoni • Bukfetma • Kronisk njursjukdom • Ärftlighet för koronarsjukdom • Rökning 

Mina värden senast ser ut att vara ok om man går på ovan riktlinjer då. ?

Kolesterol: 7,5 - OK

LDL: 5,4 - OK

Triglycerider: 0,36 - OK

HDL: 2,0 - OK

ApoB/ApoA1 0,77 - OK

• Like 3

Jag tycker det är väldigt tydligt från läkemedelsverket att läkare ska göra en total bedömning av risken för hjärt/kärlsjukdom och bara föreslå behandling med statiner när risken når viss nivå. 

Har du frågat din läkare varför han/hon tycker att du är i riskzonen, baserat på alla relevanta parametrar - i synnerhet oaktat blodprovsresultat? 

Vad jag kan se kan du inte rimligen anses tillhöra nån riskgrupp.

• Like 3

• 2 weeks later...

"LDL är över gränsen för vad diabetiker (typ1) ska ha" är väl den sammanfattande förklaringen jag fått. Dock lite svävande kring behovet att äta statiner så det har inte varit några större problem att vägra ta dem... vilket jag kommer göra framåt också. ?

• Like 6

8 timmar sedan, Nilsjohan sade:

"LDL är över gränsen för vad diabetiker (typ1) ska ha" är väl den sammanfattande förklaringen jag fått. Dock lite svävande kring behovet att äta statiner så det har inte varit några större problem att vägra ta dem... vilket jag kommer göra framåt också. ?

Mm.. typ 1 skall iallafall hålla betydligt bättre koll på HBA1c, LDL-P och Apo-b!

Och alla tre markörerna har sina egna förklaringar/åtgärder vad gäller kost och medicinering!

Iallafall Dr Bernstein som själv är typ 1 om HBA1C!

• Like 2

• 2 weeks later...

Efter att inte ha ätit ett enda ägg på 4 veckor, sjönk LDL från 5,4 till 3,4 och totalkolesterolet från 7,5 till 5,3.

Så nu lär det väl propageras ännu mer för att jag inte ska äta några ägg! Jag vill ju gärna fortsätta med det...

Kommentarer på det? Ska jag sluta med ägg eller fortsätta äta? ?

• Like 3

50 minuter sedan, Nilsjohan sade:

Efter att inte ha ätit ett enda ägg på 4 veckor, sjönk LDL från 5,4 till 3,4 och totalkolesterolet från 7,5 till 5,3.

Så nu lär det väl propageras ännu mer för att jag inte ska äta några ägg! Jag vill ju gärna fortsätta med det...

Kommentarer på det? Ska jag sluta med ägg eller fortsätta äta? ?

Kör en kontrolltest - börja äta ägg igen så får du se hur pass starkt det hänger ihop för dig. - Sen så är det högre värdet inget att oroa sig för enl många rapporter. 

• Like 4

"Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket."

https://www.dietdoctor.com/se/paskagg-naturliga-vitaminpiller

Oandrasidan så har de haft fel förut oxå?

Om jag säger som så.. vi har en rätt bra reglering utav kolesterol och cirka 90% av kolesterolet produceras av dina egna celler.

Högt insulin stimulerar kolesterolproduktion medans glukagon nedreglerar det hela.. och ditt problem har mest troligt att göra med din reglering av Insulin/glukagon.. dvs typ 1.

"Cholesterol synthesis is a complex and energy-expensive process, and it is clearly advantageous to an organism to be able to regulate the synthesis of cholesterol so as to complement the intake of cholesterol in the diet. In mammals, cholesterol production is regulated by intracellular cholesterol concentration and by the hormones glucagon and insulin."

http://www.bioinfo.org.cn/book/biochemistry/chapt20/bio8.htm

• Like 4
  • Thanks 1

Man verkar vara ganska överens om att kolestorol som man äter inte har någon större påverkan på kolesterol i blodet, dvs den effekt som du ser av att avstå ägg är otypisk. 

Jag funderar på om det kan vara något annat än kolestorol i maten som påverkar dina värden. Vad har du ändrat mer i dina matvanor när du har avstått ägg? Ägg innehåller ju en del mättat fett och vissa tycks reagera med höga LDL-värden när de äter en stor andel mättat fett på LCHF.  T.ex. Sarah Hallberg har pratat om det. 

Kanske ägg + olivolja är en bra lösning för dig? 

• Like 4
  • Thanks 1

Jag var ju tvungen att ersätta äggen med något och då valde jag livsmedel som jag ansåg vara bra för kolesterolet; lax/makrill/ännu mer nötter etc. Det kan ju ha med det att göra samt att jag kanske skruvade ner antalet kolhydrater (och insulinet då) samtidigt men jag försökte ändå äta hyfsat likt. Ska som sagt bli intressant att se hur kolesterolvärdet ser ut efter några månader med ägg och andra justeringar, ex mer fet fisk och färre carbs. 

• Like 5

2 timmar sedan, Nilsjohan sade:

Jag var ju tvungen att ersätta äggen med något och då valde jag livsmedel som jag ansåg vara bra för kolesterolet; lax/makrill/ännu mer nötter etc. Det kan ju ha med det att göra samt att jag kanske skruvade ner antalet kolhydrater (och insulinet då) samtidigt men jag försökte ändå äta hyfsat likt. Ska som sagt bli intressant att se hur kolesterolvärdet ser ut efter några månader med ägg och andra justeringar, ex mer fet fisk och färre carbs. 

Du drar helt rätt slutsatser, dvs framförallt med typ 1 så är det en balansgång på slak lina!

Såå.. vi kan konstatera att ägg per se enligt SLV och en massa studier knappast höjer kolesterolet per se!

Utan det är ju som du konstaterar, tar man aktivt bort något livsmedel så ersätter man iallafall kalorierna samt macronutrienterna med något annat!

Sådåså.. det är ju som regel hur lätt som helst att äta ensidigt på standard diet och på LCHF om man är lagd åt det hållet.. med förbehållet att ägg troligen är ett av de mer näringsrika livsmedlen man kan äta?

Sådåså, nr2, du kanske tangerar något här som på längre sikt påverkar din hälsa, du får utvärdera, genom att testa, ägg men oxå lax/makrill/nötter.. dvs om du kör den kombon så lär du sannolikt behöva minska ditt insulin.. och det kanske är själva grejen?

• Like 5

• 3 years later...

Är i likande situation, 33 år gammal och haft diabetes i 26år. Haft lite höga värden för LDL, nu senast 3,4. Varierat mellan 3-4 de senaste åren. Är väl i ok form, åtminstone inte överviktig men skulle såklart kunna träna mer än vad jag gör. Provat förändra kost genom att sänka intaget av fetter, bla genom att ändra frukost till havregrynsgröt. Samt generellt minskade ätande av ost som ätits som mellis/kvällsfika ofta för att minimera behovet av insulin när blodsockret legat bra. 

Detta verkar inte givit någon effekt alls på mitt LDL. HDL ligger på 1,4 och triglyrecid på 0,69. 

Läkarna har väl de senaste åren indikerat att de kommer börja fundera på medicinering om det fortsätter vara högt/förändras. Själv har jag historiskt inte varit rätt över huvud taget för högt kolesterol men har en fru här hemma som oroar sig för det mesta.

Vad säger ni? Ska man vara orolig? Ska man hoppa på tåget med medicinering?

23 timmar sedan, Daniel svedjevik sade:

Provat förändra kost genom att sänka intaget av fetter, bla genom att ändra frukost till havregrynsgröt. Samt generellt minskade ätande av ost

Har du provat att förändra kosten till LCHF?

23 timmar sedan, Daniel svedjevik sade:

Ska man hoppa på tåget med medicinering?

Om medicineringen gäller statiner för att sänka blodfetterna, skulle jag läsa på två gånger om biverkningar och om de verkligen hjälper på problemet.

Kolesterolhypotesen måste vara fel

On 2021-09-14 at 20:10, Daniel svedjevik sade:

Är i likande situation, 33 år gammal och haft diabetes i 26år. Haft lite höga värden för LDL, nu senast 3,4. Varierat mellan 3-4 de senaste åren. Är väl i ok form, åtminstone inte överviktig men skulle såklart kunna träna mer än vad jag gör. Provat förändra kost genom att sänka intaget av fetter, bla genom att ändra frukost till havregrynsgröt. Samt generellt minskade ätande av ost som ätits som mellis/kvällsfika ofta för att minimera behovet av insulin när blodsockret legat bra. 

Detta verkar inte givit någon effekt alls på mitt LDL. HDL ligger på 1,4 och triglyrecid på 0,69. 

Läkarna har väl de senaste åren indikerat att de kommer börja fundera på medicinering om det fortsätter vara högt/förändras. Själv har jag historiskt inte varit rätt över huvud taget för högt kolesterol men har en fru här hemma som oroar sig för det mesta.

Vad säger ni? Ska man vara orolig? Ska man hoppa på tåget med medicinering?

Dina kolesterolvärden ser jättebra ut, varför skulle du medicinera pga av dessa? Vad skulle du uppnå?

Sköt dina sockervärden och insulinvärden (som du inte pratar om, varför inte? Dessa är mycket viktigare än LDL.) mha lågkolhydratkost och kanske lite insulin om du är typ 1 som man kanske kan anta pga inträdesåldern.

Mindre gröt och fröoljor och mer ägg/kött/smör/riktig mat (också ok med ost om du blir nöjd med det) ...   

My two cents......   🙂

• Like 3
  • Thanks 1