Jump to content

Konsten att lyckas var ingen konst - d var kost

ladyinthenorth

Recommended Posts

3 timmar sedan, ladyinthenorth sade:

Den 20 febr fick jag domen - diabetes. O långtidssockret var 81, som jag förstod var d mkt högt. Diabetessköterskan ville sätta in insulin på mej direkt men chockad o villrådig nekade jag medicin. Jag äter redan starka mediciner för reuma o kände att jag måste hitta ngt annat sätt. Hem o googla på nätet - naturligtvis - o hamnade ju på kostdoktorn.se. Sedan dess har jag levt på strikt lchf-kost. Den 24 maj var jag tillbaka t sköterskan o mitt långtidssocker ligger nu på bekväma 45!!! Det var ju ingen konst det här - det var kost!! Så här gott har jag dessutom inte ätit på evigheter. Jag hänger kvar här - bara så ni vet. Nu ska jag ta hand om vikten o minska den?

Välkommen först o främst.. här på forumet så är vi ett antal lite udda personer som allt som oftast diskuterar HBA1c/kolesterol litta annat!

Oså har vi fått för oss att kosten kan påverka iallafall HBA1c och glykemisk belastning!

Iallafall ett HBA1c på 81 är rätt extremt.. 45 är betydligt bättre.. iallafall så kan jag själv skryta med 32!

Hur som helst.. med ett HBA1c  på 81 så är man per se diabetiker!.. dvs kroppen har problem med att hantera glukos,

Iallafall så har du tagit tag i detta och resten är en till stora delar fortsättning ?

• Like 4

On 2018-05-27 at 09:18, ladyinthenorth sade:

För den som undrade kan jag påpeka att diabetessköterskan INTE svimmade men hon sken som solen. Jag har dock inte gått ner i vikt så mkt. Min kropp är kortisonskadad sedan jag var bejbis o fick stora doser - innan de förstod hur allvarliga effekterna är av kortison. D var i början av -50-talet. Min kropp vänjer sej snabbt o fortsätter samla men jag HAR tappat kilon o eftersom jag ska fortsätta med den här kosten förmodar jag att jag KOMMER ATT fortsätta tappa kilon - men i mkt långsam takt. Men jag bryr mej inte. Gillar maten o framför allt LÄGET!!

Mm.. tur att hon inte svimmade.. och positivt att hon blev glad!

Aså ditt HBA1c är betydligt viktigare än din vikt.. förövrigt så är du i en ålder där vikt smyger sig på av flera andra skäl!

Sen så det där med kortisonet, det borde vara ett avslutat kapitel numera, dvs var enda cell du har i kroppen har bytts ut sedan början av 50-talet?

Såvida det inte handlar om något genetiskt?

Hur som helst på den tiden var kortison en ny undermedicin.. på lite felaktiga grunder ioförsej.. men det gäller även många andra nya mediciner.

Oså på den andra sidan.. på LCHF tenderar man som regel att gå ner i vikt i början, det är mest vatten och en helt ny homeostas.

Aså kroppen är lite petig med sin vätskenivå och som regel som kommer den första vätskeförllusten snart tillbaka.

Då kan man stå still i viktminskningen.. men man kan ändå fortsätta gå ner i fettvikt.. även om det inte syns på vågen.

Iallafall.. rent krasst så klänge du inte tänkt dig att börja springa två timmar varje dag.. så handlar hur som helst viktminskning om kalorier!

Sådå borde vi ju minska på fett.. men det är som regel en tautologi, dvs det är lättare sagt än gjort.

Utan det handlar då mer om homeostas, dvs hur olika macronutrieneter påverkar denna, dvs om man är fetare mat så ökar därmed ens förmåga att använda fett som energi.

I bästa fall så handlar det då om att man kan leva längre på varje måltid.

Oså sen till varför det tar så lång tid att gå ner i vikt.. jo för att de måste förbrännas, dvs dina måltider måste då leda till att du äter färre måltider per dag!

Iallafall en viktreduktion på ett halvt kilo per vecka är rätt snabbt, dvs cirka 500 Kcal mindre varje dag via munnen!

9 timmar sedan, MariaF sade:

Nja... jag vill nog snarare hävda att det handlar om biokemi där energi är EN del av det hela... ;)

Det är lättare att omvandla energin till kalorier när man räknar på helheten,, dvs vad som gör vad!

Aså det föregående blev lite väl kortfattat, men jag har lixom inga större problem med att Maffe-Maria och jala förstår vad jag syftar efter?

Men så spänner jag då bågen främst i syfte för att Newbies skall begripa vad jag menar!

Dvs man börjar med LCHF.. man använder någon app eller onlinekalkylator, dvs man har förändrat hela sin macronutrientkomposition.. sådant får konsekvenser!

Det var faktiskt själva tanken!

Dvs om man nu då halkat in på LCHF och råkar äta mer riktig mat.. eventuellt så har måltidsfrekvensen även den minskat.. då kan det hampa sig att appen/onlinekalkylatorn säger att man har reducerat sina kalorier!

Dvs nummer tre, olika kalorier påverkar homeostasen/hungern/aptiten på olika sätt!

Hur som helst.. olika appar/onlinekalkylatorer.. om de säger att man minskat på kalorierna.. samtidigt som man gått ner i vikt så är det oftast något positivt!

Om man nu behövde gå ner i vikt.. var obese.

Och då kommer vi osökt in på folk som redan är smala.. som testar LCHF, som rasar i vikt.. öka på proteinet.. ät mer kött.. öka proteinsyntesen för att bevara/bygga muskelmassa!

Och jag syftar på hormoner. En uppsjö hormoner! Funktioner som behöver näring, energi och rörelse för att fungera som de ska. Man kan komma långt med bara kost men få kommer ända i land med bara en komponent uppfylld. Fast jag trodde det i många år för det är ju så det står, även på Kostdoktorns sida... Eller ja, det står kanske inte så men det tolkas oftast så. Formuleringen är viktig. :(

• Like 2

1 timme sedan, MariaF sade:

Och jag syftar på hormoner. En uppsjö hormoner! Funktioner som behöver näring, energi och rörelse för att fungera som de ska. Man kan komma långt med bara kost men få kommer ända i land med bara en komponent uppfylld. Fast jag trodde det i många år för det är ju så det står, även på Kostdoktorns sida... Eller ja, det står kanske inte så men det tolkas oftast så. Formuleringen är viktig. :(

Japp och med tanke på att olika macronutrienter påverkar olika hormoner på olika sätt så kan det hampa sig att man bara genom att börja med  LCHF har påverkat iallafall minst 4 olika hormoner, som sen om man är lyckligt lottad även påverkar både lipolys och aptitreglering positivt.

• Like 1