Popular Post Athenasmatte Posted May 28, 2018 Popular Post Share Posted May 28, 2018 Hej! Jag har kört Periodisk Fasta 16:8 i flera år nu pga min IBS och min mage mår så himla bra av det, så givetvis vill jag ju kunna fortsätta med det! Men på flera arbetsplatser nu (jag har enbart haft visstidsanställningar och vikariat så haft många olika jobb) har jag senare fått reda på att "mina kollegor tycker att det är ett problem" att jag inte käkar lunch med och samtidigt som dem! Ofta har det varit pga de ätit lunch så himla tidigt. I dessa jobb har man dessutom inte haft ngn bestämd lunchtid, utan man har fått äta när det passar. Alltså ingen schemalagd lunch.Trots detta har jag fått skit för att jag inte äter med de andra! Någon annan som upplever samma problem? Jag menar, är det inte det viktigaste att man gör sitt jobb och att man gör ett bra jobb? Är lunchen och fikat verkligen det viktigaste på jobbet i dagens Sverige? Känns nästan som att det går före att göra ett bra jobb! Ska jag behöva riskera mitt välmående pga detta? När jag försöker förklara min IBS så verkar de inte förstå . Men det känns ju dumt att jag ska behöva "äta fel" och därmed bli dålig i magen på grund av en sådan liten petitess? 3 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post RolleE Posted May 28, 2018 Popular Post Share Posted May 28, 2018 Hej! Förlåt dem, de veta ej vad de gör, jag är inte religiös är humanist med sekulär livsåskådning Skämt åsido,, de kanske börjar begripa att de äter hela tiden och får då dåligt samvete när andra inte har det behovet eller lasten. Det är inte sällan att de som har problem med spriten vill bjuda så de får en "medbrottsling" som rättfärdigar deras egna drickande (ätande i detta fallet). Filosoferar Rolle på Österlen 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted May 28, 2018 Popular Post Share Posted May 28, 2018 Exakt vad är det som är problem? Att du inte äter? (borde de sk-a i) Att du inte sitter och tjôtar med dem; är trevlig, lär känna dem lite? Är sådant viktigt på din(a) arbetsplats(er)? Är det möjligt att sitta med och bara ha en kopp med något? Det brukar jag göra ibland om jag fastar: meddelar att idag äter jag inte, och sätter mig I fikarummet, där vi brukar äta, med en kopp te eller kaffe. Eller later bli. Men hos oss brukar inte alla äta samtidigt, och inte på samma ställe, så det är inget problem om någon inte lämnar skrivbordet. Fast vi brukar se till att nya kommer med, till matsal eller fikarummet, så de inte blir utanför. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Lotta_B Posted May 28, 2018 Popular Post Share Posted May 28, 2018 Det hände mig i början (jag passerade 10-årsjubileet för några dagar sedan :D). Min chef frågade lite försynt om det var något problem som låg bakom (om jag t.ex. inte trivdes med de andra eller om någon hade betett sig illa mot mig), men accepterade när jag förklarade att jag inte är hungrig vid lunchtid. Sedan var det en massa andra gliringar f.ö. från kollegorna (inte från chefen). Det är bara du som kan avgöra vad som är bäst för dig och skulle vi ständigt vara andra till lags så skulle vi mula in kakor, godis och glass i tid och otid. Instämmer i det som både Rolle och Effie skriver. Stå på dig! 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted May 28, 2018 Share Posted May 28, 2018 Jag äter aldrig på jobbet, utan först när jag kommer hem. Jag säger att jag fastar, och att det är något som jag mår bra av. Folk har oftast svårt att förstå hur man kan gå utan mat hela dagen, och undrar om jag inte är hungrig. Så då förklarar jag att min matsäck sitter runt midjan, och att jag har lärt min kropp att ta av den. Så nej, jag är inte hungrig, säger jag. Jag har aldrig hört att någon stört sig på mina matfasoner. I så fall har det inte kommit fram till mig. Däremot tar jag en kopp kaffe i fikarummet med de andra på förmiddagen. Då är det många som imponeras av att jag ALDRIG tar av kakorna och tårtorna som det bullas upp med i fikarummet mest varje vecka. Fortsätt med det du mår bra av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 28, 2018 Share Posted May 28, 2018 När jag läser ditt inlägg, Athenasmatte (kul att se dig igen, förresten!) så blir jag så j-kla arg! Varför finns ingen arg-emoji bland reaktionerna på inläggen? Samtidigt vaknar den gamla fackrepresentanten i mig; Som Effie skrev, VEM är det som har ont av att du inte äter, chefen i utvecklingssamtalet eller kollegorna vid fikabordet? Är det den första, luktar det något annat, typ en anledning att avsluta en anställning (korkad anledning). Är det de senare är det nog som flera redan sagt mest dåligt samvete. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 28, 2018 Share Posted May 28, 2018 10 timmar sedan, Athenasmatte sade: Hej! Jag har kört Periodisk Fasta 16:8 i flera år nu pga min IBS och min mage mår så himla bra av det, så givetvis vill jag ju kunna fortsätta med det! Men på flera arbetsplatser nu (jag har enbart haft visstidsanställningar och vikariat så haft många olika jobb) har jag senare fått reda på att "mina kollegor tycker att det är ett problem" att jag inte käkar lunch med och samtidigt som dem! Ofta har det varit pga de ätit lunch så himla tidigt. I dessa jobb har man dessutom inte haft ngn bestämd lunchtid, utan man har fått äta när det passar. Alltså ingen schemalagd lunch.Trots detta har jag fått skit för att jag inte äter med de andra! Någon annan som upplever samma problem? Jag menar, är det inte det viktigaste att man gör sitt jobb och att man gör ett bra jobb? Är lunchen och fikat verkligen det viktigaste på jobbet i dagens Sverige? Känns nästan som att det går före att göra ett bra jobb! Ska jag behöva riskera mitt välmående pga detta? När jag försöker förklara min IBS så verkar de inte förstå . Men det känns ju dumt att jag ska behöva "äta fel" och därmed bli dålig i magen på grund av en sådan liten petitess? Jag tycker du främst skall ta ett snack med chefen.. iallafall prata med denne och "lägga fram ditt problem", dvs inte predika LCHF utan att du inte kan äta lika ofta.. har inte heller samma behov. Nu så blir det kanske lite problem om du har olika jobb.. men som sagt vad man kan dricka kaffe/te när de andra mumsar kakor/bullar! På min arbetsplats så har vi bestämda tider.. grejen är att när vi fick ny ägare så drogs möjligheten in att beställa mat till jobbet i aluminiumformar och som sen drogs på lönen, snacka om att det blev liv i luckan! Iallafall så visade det sig att det endast var bara jag som gick till en närbelägen lunchresturant när det väl gällde.. jag har för övrigt alldrig jobbat på annat ställe än där man kan köpa lunch på något sätt. Det är en sak som jag har väldigt svårt att förstå.. varför jobba alls om man inte får äta någotsånär riktig mat? Men nu är det som det är.. mat är tydligen inte viktigt ens i ett folkhälsoperspektiv.. iallafall inte riktig mat lagad från iallafall hyfsat bra råvaror! Hur som helst.. folk får tugga sina mackor.. matlåda hemifrån är per se inte heller något dåligt alternativ. Iallafall så har jag inte hört något om att jag inte rastar/lunchar med resten av personalen.. dvs de rastar och äter stup i kvarten enligt mig. Oandrasidan så är jag ordförande i fackklubben.. och jag tar sällan rast, förutom lunch. Och rent ut sagt det går fortare att gå bort till lunchresturangen och där äta sin mat än att stå i kö till micron i lunchrummet.. framförallt så är det godare, man får välja, det blir mer variation! Dvs jag har ett problem.. jag vill äta riktig mat.. iallafall hyfsad mat även på jobbet för jag anser mig förtjänt av det plus att det påverkar min hälsa och mitt välmående! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Athenasmatte Posted June 4, 2018 Author Popular Post Share Posted June 4, 2018 On 2018-05-28 at 12:01, Effie sade: Exakt vad är det som är problem? Att du inte äter? (borde de sk-a i) Att du inte sitter och tjôtar med dem; är trevlig, lär känna dem lite? Är sådant viktigt på din(a) arbetsplats(er)? Är det möjligt att sitta med och bara ha en kopp med något? Det brukar jag göra ibland om jag fastar: meddelar att idag äter jag inte, och sätter mig I fikarummet, där vi brukar äta, med en kopp te eller kaffe. Eller later bli. Men hos oss brukar inte alla äta samtidigt, och inte på samma ställe, så det är inget problem om någon inte lämnar skrivbordet. Fast vi brukar se till att nya kommer med, till matsal eller fikarummet, så de inte blir utanför. Jag är ofta med på fikat men äter inget, tar då en kopp te bara! Det är tydligen "konstigt" att jag tackar nej till bullar . Jag är väldigt social och pratar med alla, men äter inte lunch med de andra. Ofta går de iväg till en restaurang som serverar mat som jag inte alltid kan äta. Dessutom äter de redan klockan 11 och det är för tidigt för min mage. Jag har förklarat min situation för chefen, berättat om min IBS och vad jag behöver för att må bra, men han verkar inte förstå 3 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted June 5, 2018 Share Posted June 5, 2018 13 hours ago, Athenasmatte said: Jag har förklarat min situation för chefen, berättat om min IBS och vad jag behöver för att må bra, men han verkar inte förstå Men vad är det chefen behöver förstå? Om lunchen ligger utanför betald arbetstid ska chefen ska inte lägga sig i vad du gör. Som jag ser det har du ingen som helst skyldighet att förklara någonting över huvud taget. IBS eller inte, spelar ingen roll. När de andra går på lunch är det väl bara att trevligt säga "Nej tack, jag väntar lite, det är för tidigt för mig." alt. "Nej tack, jag har matlåda idag". Har chefen ett problem med är det kanske läge att ta stöd av din fackförening? Att det är konstigt att tacka nej till bullar känner jag igen, men ha lite tålamod om det är en ny arbetsplats, folk brukar vänja sig så småningom. Numera blir jag inte ens tillfrågad om jag vill ha, alla vet att svaret blir nej. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 5, 2018 Share Posted June 5, 2018 Om man säger som så.. det viktiga med att prata med chefen är att hen får reda på om huruvida man vill bli kvar.. om man trivs eller ej! I andra hand om man har någon form av problem som hen/företaget kan påverka! I tredje hand om man har någon ide om hur man kan tänkas utvecklas.. som underlättar för chefen.. och ger vinst för företaget! Aså chefer är intet annat än vanliga människor.. undantag finns.. iallafall så har de sina arbetsuppgifter.. dvs de är lite ansvariga inför högre chefer och/eller ägare! Aså rent krasst.. att inneha en anställning är ingen mänsklig rättighet definierat av FN eller någon annan.. utan hela grejen är att man skall kunna bidra med sin arbetsinsats/kompetens till antingen privata företag eller offentlig verksamhet! Hur som helst.. på välfungerande företag/offentlig verksamhet så förhandlar man om arbetstider/raster/annat med personalens fakliga representanter! Tjänstemän för sig och kollektivanstä'llda för sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts