Lottie Posted May 28, 2018 Share Posted May 28, 2018 Finns det något sätt att förbruka kolhydrater som man råkat få i sig? Alltså typ fara ut och träna högintensivt eller liknande? Eller om man vet att man ska på en middag där det inte kommer finnas något bra lchf alternativ, kan man då träna intensivt innan? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted May 28, 2018 Popular Post Share Posted May 28, 2018 Tränar man hårt med hög puls så förbrukar kroppen fler kolhydrater ... så i teorin skulle det kunna kompensera ett misstag genom att träna hårt ... och ett träningspass är ju aldrig fel Men om man vill sätta detta i system och ligga på en högre kolhydratförbrukning än vad som normalt ger ketos men istället träna hårdare för att ändå vara i ketos ... då får man nog börja mäta sina ketonnivåer ...det finns ingen färdig formel och följa... Men att vid något enstaka tillfälle få i sig lite för mycket kolhydrater är egentligen inget farligt och man behöver inte göra något åt det... ..om det händer typ flera gånger i veckan, kanske man ska fråga sig varför det blir så... och utifrån det dra slutsatser om hur man ska fortsätta äta. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted May 28, 2018 Share Posted May 28, 2018 Din fråga får mig att tänka på Viktväktarnas "pointsbank", där man kunde "spara" points för att frossa loss emellanåt eller jobba ihop "motionspoints" i samma syfte.... Är det något sånt du tänker på? Det är inte så LCHF fungerar..... Tanken är ju att du ska lära din kropp att bränna fett istället för kolhydrater. I takt med att kroppen "lär" sig detta sker en reglering av ämnesomsättningen och varje gång du trycker i kolhydrater så sabbar du systemet med fettförbränning ett tag. Men ja, det är ju bättre att bränna kolhydrater i så fall med ett intensivt pass, men det fungerar inte i förskott... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lottie Posted May 28, 2018 Author Share Posted May 28, 2018 Tack för ditt svar Peter! En sak som förbryllar mig är att i appen LifeSum där man kan lägga in vad man äter och se hur många gram kolhydrater man ätit så står det ibland minus... Mycket konstigt tycker jag. Ex så finns det ett lchf bröd där och kollar man då på näringsberäkningen står det "-6,3 nettokolhydrater" Har du nån tanke om vad detta kan bero på? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lottie Posted May 28, 2018 Author Share Posted May 28, 2018 3 minutes ago, Gladan said: Din fråga får mig att tänka på Viktväktarnas "pointsbank", där man kunde "spara" points för att frossa loss emellanåt eller jobba ihop "motionspoints" i samma syfte.... Är det något sånt du tänker på? Det är inte så LCHF fungerar..... Tanken är ju att du ska lära din kropp att bränna fett istället för kolhydrater. I takt med att kroppen "lär" sig detta sker en reglering av ämnesomsättningen och varje gång du trycker i kolhydrater så sabbar du systemet med fettförbränning ett tag. Men ja, det är ju bättre att bränna kolhydrater i så fall med ett intensivt pass, men det fungerar inte i förskott... Tack för svar Gladan Ja typ lite så jag menade. Ex då jag lagar en sats barnmat så blir det en del provsmakning och allt för ofta sammanfaller dessa tillfällen med dom dagarna då vi är på öppen förskola, där det tyvärr inte finns några LCHF alternativ så jag känner att jag hamnar farligt nära 20 g dessa dagar... Vi gärna ligga några gram under för att vara på sätt sida strecket 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Skärfläcka Posted May 28, 2018 Popular Post Share Posted May 28, 2018 Välkommen Lottie till forumet. Vi har alla ”råkat” få i oss fler kolhydrater än planerat och då räknar jag inte med provsmakning vid matlagning utan en glass, en bit pizza eller något annat som råkar slinka ner De flesta på forumet ser gränser som 20 gram kolhydrater som ett riktmärke, inte något som ska styra ens liv. Många äter fler kolhydrater än så per dag, en del äter färre. Den riktiga feedbacken på att du gör rätt ger inte någon app och inte ens vågen. Bättre feedback är den din egen kropp ger dig på dina personliga mål. Hur du mår. Om du blir mätt och slipper blodsockerdippar. Slipper du att bli vrålhungrig? Slipper du värk i kroppen? Går du ner i vikt? Etc. Om LCHF är ett visst antal kolhydrater per dag i en app så blir det jobbigt i längden och inte en livsstil. 7 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted May 28, 2018 Popular Post Share Posted May 28, 2018 Det verkar dessutom vara så att ju längre tid du varit i ketos desto mer kan du "slarva" och ändå vara tillbaka i ketos redan nästa morgon.... Jag firade min 50 års dag på det traditionella viset... öl, whiskey. chokladtårta mm men var ändå i ketos till lunch dagen efter! 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lottie Posted May 28, 2018 Author Share Posted May 28, 2018 Vad är lång tid för dig? Pratar vi veckor, månader eller år? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 28, 2018 Share Posted May 28, 2018 jag har varit i ketos i perioder från 2012... men väldigt strikt och länge nu i ca 2.5 år tror jag det är. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 28, 2018 Share Posted May 28, 2018 Det finns de som kompenserar med fasta.... Och jag blir smått upprörd bara jag tänker på det! Men visst, det går... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 28, 2018 Share Posted May 28, 2018 5 timmar sedan, Lottie sade: Finns det något sätt att förbruka kolhydrater som man råkat få i sig? Alltså typ fara ut och träna högintensivt eller liknande? Eller om man vet att man ska på en middag där det inte kommer finnas något bra lchf alternativ, kan man då träna intensivt innan? Japp det finns råd och dåd för sådant oxå.. dvs ut och springa i 2 timmar högintensivt 7 dagar i veckan, 365 dagar om året.. förutom alla andra timmar man befinner sig på gymmet och tränar styrka/fitness/what ever! Dvs de som tränar på väldans hög nivå behöver knappast ens tänka på mängden kolhydrater, de har i stället problem att få i sig alla kalorier de förbrukar.. oavsett sort, samt därpå all näring som de behöver! Sådåså.. om man då inte är potentiell OS-kandidat, så kanske man skall tänka annorlunda? Dvs om man inte tillhör kategorin elittränande så skall man ge fan i alla träningsråd som gäller för dessa, samt alla tillskott och eventuellt andra otillåtna medel! Oså kommer vi osökt in på den sociala biten.. dvs så länge du inte tänker bli eremit så kommer du iallafall bli tvungen att vara lite social.. dvs man får äta det som bjuds.. med måtta, det är för övrigt kutym att inte kräva LCHF-deklaration av maten som bjuds.. ingen annan deklaration heller för den delen utan snarare tvärt om att man berömmer/tackar för den goda maten! Och om de trugar så är det oxå kutym att tacka och säga att man är proppmätt och orkar inte mer! Oså till kompensering.. glöm det.. eller som föreslagits passa då i så fall på att ta ett högintensivt pass nästa dag när ändå glykogendepåerna är välfyllda! Framförallt glöm att det handlar om enskilda gram av kolhydrater enskilda dagar.. det handlar främst om glykemisk belastning, hyperinsulinemi och insulinresistens.. och det handlar då främst om vad du äter och förbrukar över längre perioder.. månader/år! Dvs om man inte har några problem med glykemisk belastning, hyperinsulinemi eller insulinresistens.. så får du i princip bara mer spring i benen! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 28, 2018 Share Posted May 28, 2018 5 timmar sedan, Lottie sade: Tack för ditt svar Peter! En sak som förbryllar mig är att i appen LifeSum där man kan lägga in vad man äter och se hur många gram kolhydrater man ätit så står det ibland minus... Mycket konstigt tycker jag. Ex så finns det ett lchf bröd där och kollar man då på näringsberäkningen står det "-6,3 nettokolhydrater" Har du nån tanke om vad detta kan bero på? Ingen anung men jag misstänker att det handlar om att du hamnat under ditt streck för kolhydratmängd? Iallafall så är nettokolhydrater ingen svensk/EU benämning utan den är från USA, dvs nettokolhydrater är alla kolhydrater minus fibrer, dvs fibrer är oxå kolhydrater men digesteras inte så väl i vår tarmkanal.. även om vissa kan bryta ner i tjocktarmen till SCFA, dvs j*vligt små fettsyror! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 28, 2018 Share Posted May 28, 2018 5 timmar sedan, Lottie sade: Tack för svar Gladan Ja typ lite så jag menade. Ex då jag lagar en sats barnmat så blir det en del provsmakning och allt för ofta sammanfaller dessa tillfällen med dom dagarna då vi är på öppen förskola, där det tyvärr inte finns några LCHF alternativ så jag känner att jag hamnar farligt nära 20 g dessa dagar... Vi gärna ligga några gram under för att vara på sätt sida strecket För det första så skulle jag vilja ha svar på några frågor med tanke på temat barnmat och öppen förskola? Dvs är du obese eller handlar det om graviditetskilon.. har du problem med blodsocker? Har du mätt blodsocker/HBa1C.. annat, grejen är att det är lite olika råd för olika personer. Dvs är man frisk så är det inte lika petigt med enskilda gram kolisar.. och har man graviditets/hemmafru- övervikt så är det inte heller lika petigt.. dvs om man är frisk för övrigt.. träning och sådant kan det som regel bli lite si och så med om man har småbarn och gubbe att serva! Oså vill jag introducera dig för ett nytt begrepp, dvs E%.. Energiprocent.. dvs främst då andelen kolhydrater utav ditt energibehov.. nettokolhydrater beroende på vilken app du använder! Såhär är det, kroppen tarvar cirka 50 gram kolisar per dag i snitt.. iallafall om man inte tränar något speciellt.. så om man äter cirka 20--25, dvs Atkins induktion så måste lever tillverka resten, dvs efter en tid så kommer fett att delvis brytas ner och gå in i ketogenis som så då producerar ketonkroppar, dessa kan då ersätta en del glukos, främst för hjärtat och vissa delar av hjärnan. Men.. om man fortsätter med en ketogen diet, dvs faktiskt upp till 100 gram digessterbara kolhydrater per dag så kommer kroppen att ställa om till en ökad betaoxidation.. opå ren svenska fettförbränning! Dvs kroppen ställer om sig till att förbränna det man äter. Nu får du ursäkta mig om jag missförstått allt.. men jag kan avslöja så mycket som så att LCHF är inte ytterligare en mirakeldiet.. det handlar väldans mycket om att äta främst riktig mat och inte mer kolhydrater som blir till blodsocker än vad man mäktar av med att förbruka! Iallafall det funkar som så.. i bästa fall iallafall att man drar ner drastiskt på digesterbara kolisar.. men man behöver ju få i sig kalorier hur som helst, då ersätter man iallafall de mesta utav kolisarna med mer fett.. dvs egentligen kalori för kalori! Dvs fett är så himla kaloririkt så portionerna sjunker drastiskt.. men bäst är att minska antalet måltider per dag för då hinner kroppen skifta mellan anabolt och katabolt läge! Dvs det mesta du äter lagras, för att sedan tas ut.. och nu kommer vi osökt in på viktminskning, dvs man vill främst uppnå ett tillstånd där man kan leva länge på en måltid/helst en himla god måltid.. med barn och partner/nära och kära/vänner osv! Och det är då tillståndet som kan uppnås när man har en hög förmåga att leva länge av sina lager främst fett! Såå det finns lixom inget hokuspokus med LCHF! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Melker Posted May 28, 2018 Popular Post Share Posted May 28, 2018 Jag tror på Jonas Bergqvists träningsliberala LCHF om man är frisk, normalviktig ocy tränar en del. De där 20 grammen är ju utifrån dagsintag 2000kcal och jag äter nästan det dubbla så det blir utrymme även med samma proportioner. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted May 30, 2018 Share Posted May 30, 2018 On 2018-05-28 at 13:32, Lottie sade: Finns det något sätt att förbruka kolhydrater som man råkat få i sig? Alltså typ fara ut och träna högintensivt eller liknande? Eller om man vet att man ska på en middag där det inte kommer finnas något bra lchf alternativ, kan man då träna intensivt innan? Mark Sisson pratar ibland om att träna högintensivt morgonen efter en kväll med lite för mycket kolhydrater, för att komma in i ketos igen. Jag tror dock inte att det är samma sak att träna innan du konsumerar kolhydraterna. Han säger också att han numera brukar ligga mellan 50-150 gram per dag, och så länge som han mår bra, är det inte så viktigt. Nivån beror på träningsmängd och kroppsvikt. 20 gram är väldigt lite, och förmodligen inget man bör ligga på långsiktigt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted May 30, 2018 Popular Post Share Posted May 30, 2018 19 minuter sedan, cdaven sade: 20 gram är väldigt lite, och förmodligen inget man bör ligga på långsiktigt. Öh ... va?! Hur tänker du här? Det finns ju massor som ligger långt under det, i åratal. Sen finns det hela eat meat, drink water-rörelsen. https://zerocarbzen.com/ http://www.empiri.ca/p/eat-meat-not-too-little-mostly-fat.html 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 30, 2018 Share Posted May 30, 2018 8 timmar sedan, iAnna sade: Öh ... va?! Hur tänker du här? Nu vet inte jag hur cdaven tänkte men Sisson förordar paleo och lite högre mängd kolhydrater (men från bra mat). En annan skola, helt enkelt. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post cdaven Posted May 31, 2018 Popular Post Share Posted May 31, 2018 19 timmar sedan, iAnna sade: Öh ... va?! Hur tänker du här? Det finns ju massor som ligger långt under det, i åratal. Sen finns det hela eat meat, drink water-rörelsen. Som jag ser det är 20 gram en startpunkt för att experimentera och hitta sin egen "sweet spot". Inte något som rekommenderas rakt av till alla permanent. Beroende på ämnesomsättning, aktivitetsnivå och kroppsvikt, hamnar man på olika ställen, kanske kring 20-100 gram. Och detta är för ketos, vilket förstås inte är allas mål. Att för mycket kolhydrater är dåligt innebär inte att alla kolhydrater är dåliga. Jag äter mer än gärna massor av grönsaker och en del frukt och bär, och då accepterar jag en viss mängd kolhydrater. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 31, 2018 Share Posted May 31, 2018 Mmm... det är alltid viktigt att fundera på varför man vill äta få kolhydrater ... det ger ju kanske också en ledtråd till ungefär hur många som är bra att stoppa i sig. .... annars kan diskussionen lätt bli förvirrad.. 2 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 31, 2018 Share Posted May 31, 2018 12 minuter sedan, Peter B sade: Mmm... det är alltid viktigt att fundera på varför man vill äta få kolhydrater ... det ger ju kanske också en ledtråd till ungefär hur många som är bra att stoppa i sig. .... annars kan diskussionen lätt bli förvirrad.. Mm, på dig oxå.. iallafall de där 20 grammen tenderar att hamna på cirka 5 E% K, för nårgon som drar cirka 2000 Kcal per dag! Dvs det blir bara 80 Kcal från K och totalsumman landar då på cirka 1600 Kcal via munnen.. tanken är då att resterande upp till 2000 Kcal skall komma från endogena depåer,, dvs om man behöver gå ner i vikt/anser att man har lite extrakilon.. främst fett då! Såå en kalorireduktion på rimliga 400-500 per dag.. för folk som anser sig behöva reducera vikten i förhållande till sin aktivitetsnivå.. främst då ett västerländskt stillasittande liv! Iallafall.. alla borde numera veta att om man ätit ett wienerbröd så skall man strax ut och springa i högt tempo i två timmar för att förbruka skiten. Dvs för de flesta så är det enklare att hoppa över Wienerbrödet.. främst på grund av att man inte har tid med sådan excesser! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 31, 2018 Share Posted May 31, 2018 Om vi antar att Lotties skäl till LCHF är viktnedgång? ... så är det ju egentligen ganska enkelt ...bara att testa om det fungerar med att få i sig några extra kolhydrater och se vad som händer med vikten... ... om vikten inte beter sig som man vill kan extra träning vara en metod att åtgärda detta. ...det finns som vi vet flera andra saker man kan göra... Men summa summarum måste man till sist själv testa vilken strategi som fungerar för en själv... det är inte så komplicerat man måste dock ha viljan att förändra sin livsföring... Men om man har andra problem t ex starkt sockerberoende, diabetes, inflammatoriska sjukdomare, o s v är ju sällan rådet att äta ytterligare kolhydrater speciellt bra... 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted June 1, 2018 Share Posted June 1, 2018 Om det är vissa tillfällen som är svårt att begränsa kolisarna så kan man ju lägga kolhydratintaget vid begränsad tidpunkt på dagen. Åse Falkman- Fredrikson(56kilo.se) som är småbarnsförälder skrev någonstans på sin blogg att hon brukar äta en strikt lunch för att sedan tillsammans med familjen äta något fler kolhydrater till middag. http://www.56kilo.se/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lottie Posted June 4, 2018 Author Share Posted June 4, 2018 Jag kör LCHF för att gå ner i vikt men har även fått andra positiva följder vilket känns som stora plus! Tack för alla svar! Nu återstår bara att försöka förstå varför jag första veckan tappade 3 kg (!!) i vikt och sedan fortsatte leva på samma sätt och då gick upp lite. Jag för matdagbok över allt jag äter så jag har ganska bra koll på att veckorna var i stort sett identiska. Någon som upplevt samma sak? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 4, 2018 Share Posted June 4, 2018 Första tiden tappar man väldigt mycket vätska.... så man går ner mer än "normalt" 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 4, 2018 Share Posted June 4, 2018 5 timmar sedan, Lottie sade: Jag kör LCHF för att gå ner i vikt men har även fått andra positiva följder vilket känns som stora plus! Tack för alla svar! Nu återstår bara att försöka förstå varför jag första veckan tappade 3 kg (!!) i vikt och sedan fortsatte leva på samma sätt och då gick upp lite. Jag för matdagbok över allt jag äter så jag har ganska bra koll på att veckorna var i stort sett identiska. Någon som upplevt samma sak? Det är som jesper skriver.. i början.. 1-3.-4-6 veckor så tappar man en massa vatten! Dvs man tömmer sina glykogendepåer.. som består förutom av glukos iallafall till 2/3 utav vatten.. den andra grejen är när insulin droppar som en sten.. insulin stimulerar njuren att ta upp salt och vatten följer med via Osmos! Iallafall.. i början så får man en helt annorrlunda homeostas,, iallafall och som tur är så är kroppen rätt petig med vätskebalansen.. så den anpassar sig till den nya homeostasen, dvs vattnet kommer till stora delar tillbaka förutom det lilla du behövde för att hålla höga glykogendepåer! Så hur skall man då utvärdera det hela.. ja altså vågen mäter din vikt och den består till stora delar utav vatten.. som kan variera o det grövsta! Så det kan rent utav hända att du har gått ner i fettvikt samtidigt som vågen visar på pluss! Då finns två andra utvärderingar man kan ta till, dels spegeln, dels byxliningen! Byxliningen är förmodligen bäst av två skäl.. dvs det sämsta fettet sitter abdominalt.. förutom att det är lite oestetiskt. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts