Jump to content

Fråga: Diet/mat för par med olika viktproblem

Diddi

Recommended Posts

Hej

Ny här så jag vet inte om jag är på rätt plats...

Mina frågor:

Min sambo och jag har helt olika viktproblem. Jag behöver gå UPP i vikt och sambon gå NED... Inte helt lätt då man gärna vill äta samma mat!

Vi har bekanta som testar en 7 veckors GI diet och som jag undrar över. Den innehåller mycket fett och jag undrar vad som händer med kolesterolvärdena (de farliga) och blodtrycket?

Om vi testar GI metoden, vad händer då med mig? Ner i vikt vill jag absolut inte gå! Skulle jag kunna komplettera/byta ut något i GI dieten?

Har försökt få fram info om detta men blir bara mer osäker.

Jag vet att det handlar om att äta mindre (och alternativt mer) än vad mar gör av med, men det vore skönt att få en kickstart.

Mycket tacksam för hjälp och råd/Diddi

Låter bra... :)

Men om jag nu fattat detta rätt så förlängs mättnadskänslan samt att man blir snabbare mätt pga av fetthalten i maten? Förbränningen ökar väl också?? 

Detta är väl de största orsakerna till en viktminskning? Hur kan en LCHC/GI diet då bidra till en viktökning?

Undrar också vad skillnaden är mellan de båda dieterna?

Ursäkta alla dumma frågor - jag märker att jag inte har koll på något... :unsure:

Du bör nog ställa denna frågan igen i sektionen "LCHF för nybörjare", så får du nog snabbare och bättre svar där.

Nu är jag ingen expert, men jag kan återge vad jag läst mig till här på forumet och på andra ställen:
Vad gäller blodtrycket så brukar det som det verkar gå ner när man äter lchf.
Vad gäller kolesterolet så kan det s.k. onda gå upp lite, men det goda går upp mycket mer och det är så vitt jag förstår kvoten emellan dem som är det viktiga, och det värdet blir mycket bättre med lchf.

Vad gäller vikten så är man överviktig så går man oftast ner med lchf, och är man underviktig så går man upp, då kroppen verkar vilja hitta sin normalvikt.
Vad gäller dig som är underviktig så skall du kanske köra på en lite mer liberal lchf, dvs lite mer kolhydrater än din partner för att då gå upp lite mer i början, du får känna efter själv vad som passar dig bäst.
Vad gäller mättnaden så visst blir man mättare fortare på fett än kolhydrater, men fett innehåller ju mer energi också så det går ungefär på ett ut.