Recommended Posts

Hej! Jag blev inspirerad av My- Lchfingenjören och har nu ätit carnivore i snart två veckor. Det passar mig perfekt! Jag mår bra, mätt och nöjd, aldrig sugen, mycket piggare och börjar äntligen bli av med några irriterande kilon som fastnat. ? 
Men efter en vecka kollade jag blodketonerna, de låg på 3.3, idag tre dagar senare, låg de på 4.2! De ska väl ligga på mellan 1.5 och 3? 
Jag är 43 år och har ätit lchf i 4.5år.
Jag dricker kaffe med kokosolja och ett glas saltvatten till frukost, två ägg med smör till lunch och kött av något slag med ca. 50g smör till middag. 
Gör jag något fel? Är det farligt? Jag mår ju bra?
Tacksam för svar.

Mvh Linda Åsander 
  • Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Linda Åsander sade:
Hej! Jag blev inspirerad av My- Lchfingenjören och har nu ätit carnivore i snart två veckor. Det passar mig perfekt! Jag mår bra, mätt och nöjd, aldrig sugen, mycket piggare och börjar äntligen bli av med några irriterande kilon som fastnat. ? 
Men efter en vecka kollade jag blodketonerna, de låg på 3.3, idag tre dagar senare, låg de på 4.2! De ska väl ligga på mellan 1.5 och 3? 
Jag är 43 år och har ätit lchf i 4.5år.
Jag dricker kaffe med kokosolja och ett glas saltvatten till frukost, två ägg med smör till lunch och kött av något slag med ca. 50g smör till middag. 
Gör jag något fel? Är det farligt? Jag mår ju bra?
Tacksam för svar.

Mvh Linda Åsander 

Mah.. så här är det, optimal ketos är ett begrepp. dvs 1,5-3.. över eller under är därmed inte det samma som optimalt!

Dvs det gör lixom ingen nytta om man ligger på några andra värden.. men det handlar då främst om att man vill ligga i ketos.. inget annat!

Dvs det är knappast något som helst problem att ligga både under eller över!

Du kan tex banta som en galning och hoppa upp i ketoner.. eller träna som en galning.. högintensivt och därmed tangera både bantningsketos och post execise ketos!

Om man säger som så.. ketoner är lika luriga som blodsocker vad gäller att mäta din hälsa och fysiska status.. dvs bägge går upp och ner.. även bland friska!

Iallafall så är det inte farligt om man fortfarande har en frisk bukspottkörtel.. för om blodketonerna går upp mot 6 så utsöndras rätt extremt mycket insulin som sänker  lipolysen som försörjer ketosis med FFA!

Osenså kommer My med diverse olika inlägg.. nemas problemas, jag håller med henne till 99%.. men så bör man på det oxå känna till alla övriga inlägg.. gärna läst att Phinney/Voleks olika medicinska skrifter/böcker!

https://www.amazon.com/Art-Science-Low-Carbohydrate-Living/dp/0983490708

Såå det handlar oxå om hur man tolka budskapet.. mest förmodligen har du drabbats utav Atkins Induktion fase?

Dvs hur många gubbar skall man hålla koll på.. förutom My?

En hel del faktiskt.. men mest på de metabola  konsekvenserna och sin egen hälsa.

Oså osökt in på en helt annan grej.. vem f*n tar hänsyn till vetenskap och hälsa  när de köper sin mat i vanliga affärer?

Iallafall så länge dina ketoner inte stiger över 6-10 eller 20 så har du inte typ1 diabetes/alkoholic ketosis.. eller någon annan sjuklig grej som borde undersökas av läkare.

Men som sagt vad.. Phinney/Volek som är bland mest erfarna på området anser att det inte är någon som helst finess att ligga varken under eller över Optimal ketos.. dvs i området 1,5-3!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns läsning för de som inte vågar ta steget helt ut till carnivore/zero carb.

"Mother Nature puts anti-nutritional factors and toxins in grains, nuts, seeds and beans for a variety of reasons. Phytates, for example, block seeds from sprouting prematurely. Protease inhibitors, saponins, lectins and phytoestrogens harm insects, animals and other predators that would otherwise eat too many of them."

https://www.westonaprice.org/health-topics/vegetarianism-and-plant-foods/plants-bite-back/

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, iAnna sade:

Protease inhibitors, saponins, lectins and phytoestrogens harm insects, animals and other predators that would otherwise eat too many of them."

Å andra sidan finns det väl hypoteser om att vi behöver lite antinutrienter också, för att må bra. Fast inte för mycket av någon sort, utan en ytterst varierad kost. Inte helt lätt.

• Gilla 5
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Effie sade:

Å andra sidan finns det väl hypoteser om att vi behöver lite antinutrienter också, för att må bra. Fast inte för mycket av någon sort, utan en ytterst varierad kost. Inte helt lätt.

Mnjae.. antinutrienter behöver vi knappast.. annars så är det fel på begreppet!

Iallafall.. bara för er så kommer en repris.. vare sig ni vill det eller ej.. "all plants are posituiones!!

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-06-05 at 19:07, Zepp sade:

Mnjae.. antinutrienter behöver vi knappast.. annars så är det fel på begreppet!

Tanken var väl, om jag minns rätt, att det är bra för immunförsvaret eller något ditåt...det kan behöva något att jobba med för att inte hitta på dumheter av ren uttråkning. 

Någon som förstår sig på sådant här får gärna komma med en mer vetenskaplig förklaring, eller rättning också för den delen. Jag läste bara lite slarvigt.

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Effie sade:

Tanken var väl, om jag minns rätt, att det är bra för immunförsvaret eller något ditåt...det kan behöva något att jobba med för att inte hitta på dumheter av ren uttråkning. 

Någon som förstår sig på sådant här får gärna komma med en mer vetenskaplig förklaring, eller rättning också för den delen. Jag läste bara lite slarvigt.

Mm.. även om jag knappast begriper ett jota.. så är det även svårt att definiera antinutrienter.. iallafall så kan jag lägga min panna i djupa veck och spekulera lite!

Så vi börjar med imunförsvaret.. dels så har vi ett medfött/genetiskt/nativt, dels så har vi ett adaptivt/dvs det byggs upp och anpassar sig allt eftersom vi utsätts för olika saker!

"Immunförsvar kallas även immunsystem eller infektionsförsvar.[1] Immunförsvaret hos en multicellulär organism har till uppgift att skydda den från angrepp av patogena mikroorganismer, som bakterier, virus, svampar, protozoer med flera. Immunförsvaret fungerar olika beroende på organism, och en art kan ha flera olika immunförsvar samtidigt.

Människans immunförsvar kan delas upp i ospecifikt (medfött) och specifikt (adaptivt) försvar.

Kroppen kan ibland reagera immunologiskt utan att det finns något patogent ämne att försvara sig emot. Detta tillstånd kallas autoimmunitet och visar sig i att kroppen bildar autoantikroppar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Immunförsvar

Iallafall så är antinutrienter toxiner.. per definition och det är detta som Lindybeige pratar om, dvs något helt annat än imunförsvarsmekanismer utan snarare en biokemisk anpassning till att hanterar lite olika toxiner!

Dvs då har vi genetiskt blivit anpassade för att sortera ut olika toxiner i mest troligt njure och/eller levern?

Och även toxiologin tarvar sin egen förklaring, dvs något ämne kan bli toxiskt om det överskrider förmågan att hantera detta ämne även om det kan betraktas som en naturlig del av livet!

Iallafall så är syre väldigt toxiskt.. men i princip livsnödvändigt för iallafall alla djur.. så vi har mekanismer för att hålla lämplig syrenivå dvs det sker rätt autonomnt!

Blodsocker är en annan grej som vad jag vet iallafall krävs för alla djur.. grejen härvidlag är att reglermekanismen fungerar lite olika bra för olika djur.

Iallafall människor kan utsöndra en massa insulin för att lagra glukos som glykogen främst i musklerna.. nästa exempel.. tamhundar kan oxå hantera men inte lika mycket glukos som oss och det tredje exemplet är katter som är typ true Carniovore.. dvs de legerar sitt blodsocker främst via glukoneogenes!

Oså vidare.. hundar tål varken lök eller choklad.. katter tål nästan inga växter alls.. rådjur kan äta en massa olika växter som i princip skulle döda oss direkt!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-05-31 at 13:56, Jamtlandstjej sade:

Är med! ??

Gött! Jag har inte luskat ut vem du är där. Kul med aliasgissning :)

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-06-04 at 21:09, iAnna sade:

Här finns läsning för de som inte vågar ta steget helt ut till carnivore/zero carb.

"Mother Nature puts anti-nutritional factors and toxins in grains, nuts, seeds and beans for a variety of reasons. Phytates, for example, block seeds from sprouting prematurely. Protease inhibitors, saponins, lectins and phytoestrogens harm insects, animals and other predators that would otherwise eat too many of them."

https://www.westonaprice.org/health-topics/vegetarianism-and-plant-foods/plants-bite-back/

Mera från MY

http://lchfingenjoren.se/2018/june/carnivore-fjarde-veckan.html

http://lchfingenjoren.se/2018/may/barca-baby.html

http://lchfingenjoren.se/2014/may/sten-sture-skaldeman.html

Skaldemans Fakir är ju i allra högsta grad Carnivore.

http://www.skaldeman.se/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anna Hallén ställer intressanta frågor och behöver hjälp med svar på facebook idag:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul grej: Ni har förstås sett den eller så skulle det inte falla er in men häromdagen kom "The magnificent seven" till närke (via tv4), ett stycke in i filmen träffar huvudpersonen på en indian som skär ut levern eller hjärtat från en hjort och äter som ett äpple. Lite längre in i filmen beklagar han sig över den vite mannens kost när han serveras nån böngryta. En enkel närkingen kan väl ana problem med indianporträttet men lite kul var det.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu