Linda Åsander

Carnivore

Recommended Posts

Hej! Jag blev inspirerad av My- Lchfingenjören och har nu ätit carnivore i snart två veckor. Det passar mig perfekt! Jag mår bra, mätt och nöjd, aldrig sugen, mycket piggare och börjar äntligen bli av med några irriterande kilon som fastnat. ? 
Men efter en vecka kollade jag blodketonerna, de låg på 3.3, idag tre dagar senare, låg de på 4.2! De ska väl ligga på mellan 1.5 och 3? 
Jag är 43 år och har ätit lchf i 4.5år.
Jag dricker kaffe med kokosolja och ett glas saltvatten till frukost, två ägg med smör till lunch och kött av något slag med ca. 50g smör till middag. 
Gör jag något fel? Är det farligt? Jag mår ju bra?
Tacksam för svar.
 
Mvh Linda Åsander 
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Linda Åsander sade:
Hej! Jag blev inspirerad av My- Lchfingenjören och har nu ätit carnivore i snart två veckor. Det passar mig perfekt! Jag mår bra, mätt och nöjd, aldrig sugen, mycket piggare och börjar äntligen bli av med några irriterande kilon som fastnat. ? 
Men efter en vecka kollade jag blodketonerna, de låg på 3.3, idag tre dagar senare, låg de på 4.2! De ska väl ligga på mellan 1.5 och 3? 
Jag är 43 år och har ätit lchf i 4.5år.
Jag dricker kaffe med kokosolja och ett glas saltvatten till frukost, två ägg med smör till lunch och kött av något slag med ca. 50g smör till middag. 
Gör jag något fel? Är det farligt? Jag mår ju bra?
Tacksam för svar.
 
Mvh Linda Åsander 

Mah.. så här är det, optimal ketos är ett begrepp. dvs 1,5-3.. över eller under är därmed inte det samma som optimalt!

Dvs det gör lixom ingen nytta om man ligger på några andra värden.. men det handlar då främst om att man vill ligga i ketos.. inget annat!

Dvs det är knappast något som helst problem att ligga både under eller över!

Du kan tex banta som en galning och hoppa upp i ketoner.. eller träna som en galning.. högintensivt och därmed tangera både bantningsketos och post execise ketos!

Om man säger som så.. ketoner är lika luriga som blodsocker vad gäller att mäta din hälsa och fysiska status.. dvs bägge går upp och ner.. även bland friska!

Iallafall så är det inte farligt om man fortfarande har en frisk bukspottkörtel.. för om blodketonerna går upp mot 6 så utsöndras rätt extremt mycket insulin som sänker  lipolysen som försörjer ketosis med FFA!

Osenså kommer My med diverse olika inlägg.. nemas problemas, jag håller med henne till 99%.. men så bör man på det oxå känna till alla övriga inlägg.. gärna läst att Phinney/Voleks olika medicinska skrifter/böcker!

https://www.amazon.com/Art-Science-Low-Carbohydrate-Living/dp/0983490708

Såå det handlar oxå om hur man tolka budskapet.. mest förmodligen har du drabbats utav Atkins Induktion fase?

Dvs hur många gubbar skall man hålla koll på.. förutom My?

En hel del faktiskt.. men mest på de metabola  konsekvenserna och sin egen hälsa.

Oså osökt in på en helt annan grej.. vem f*n tar hänsyn till vetenskap och hälsa  när de köper sin mat i vanliga affärer?

Iallafall så länge dina ketoner inte stiger över 6-10 eller 20 så har du inte typ1 diabetes/alkoholic ketosis.. eller någon annan sjuklig grej som borde undersökas av läkare.

Men som sagt vad.. Phinney/Volek som är bland mest erfarna på området anser att det inte är någon som helst finess att ligga varken under eller över Optimal ketos.. dvs i området 1,5-3!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns läsning för de som inte vågar ta steget helt ut till carnivore/zero carb.

"Mother Nature puts anti-nutritional factors and toxins in grains, nuts, seeds and beans for a variety of reasons. Phytates, for example, block seeds from sprouting prematurely. Protease inhibitors, saponins, lectins and phytoestrogens harm insects, animals and other predators that would otherwise eat too many of them."

https://www.westonaprice.org/health-topics/vegetarianism-and-plant-foods/plants-bite-back/

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, iAnna sade:

 Protease inhibitors, saponins, lectins and phytoestrogens harm insects, animals and other predators that would otherwise eat too many of them."

Å andra sidan finns det väl hypoteser om att vi behöver lite antinutrienter också, för att må bra. Fast inte för mycket av någon sort, utan en ytterst varierad kost. Inte helt lätt.

  • Gilla 5
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Effie sade:

Å andra sidan finns det väl hypoteser om att vi behöver lite antinutrienter också, för att må bra. Fast inte för mycket av någon sort, utan en ytterst varierad kost. Inte helt lätt.

Mnjae.. antinutrienter behöver vi knappast.. annars så är det fel på begreppet!

Iallafall.. bara för er så kommer en repris.. vare sig ni vill det eller ej.. "all plants are posituiones!!

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-06-05 at 19:07, Zepp sade:

Mnjae.. antinutrienter behöver vi knappast.. annars så är det fel på begreppet!

Tanken var väl, om jag minns rätt, att det är bra för immunförsvaret eller något ditåt...det kan behöva något att jobba med för att inte hitta på dumheter av ren uttråkning. 

Någon som förstår sig på sådant här får gärna komma med en mer vetenskaplig förklaring, eller rättning också för den delen. Jag läste bara lite slarvigt.

  • Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Effie sade:

Tanken var väl, om jag minns rätt, att det är bra för immunförsvaret eller något ditåt...det kan behöva något att jobba med för att inte hitta på dumheter av ren uttråkning. 

Någon som förstår sig på sådant här får gärna komma med en mer vetenskaplig förklaring, eller rättning också för den delen. Jag läste bara lite slarvigt.

Mm.. även om jag knappast begriper ett jota.. så är det även svårt att definiera antinutrienter.. iallafall så kan jag lägga min panna i djupa veck och spekulera lite!

Så vi börjar med imunförsvaret.. dels så har vi ett medfött/genetiskt/nativt, dels så har vi ett adaptivt/dvs det byggs upp och anpassar sig allt eftersom vi utsätts för olika saker!

"Immunförsvar kallas även immunsystem eller infektionsförsvar.[1] Immunförsvaret hos en multicellulär organism har till uppgift att skydda den från angrepp av patogena mikroorganismer, som bakterier, virus, svampar, protozoer med flera. Immunförsvaret fungerar olika beroende på organism, och en art kan ha flera olika immunförsvar samtidigt.

Människans immunförsvar kan delas upp i ospecifikt (medfött) och specifikt (adaptivt) försvar.

Kroppen kan ibland reagera immunologiskt utan att det finns något patogent ämne att försvara sig emot. Detta tillstånd kallas autoimmunitet och visar sig i att kroppen bildar autoantikroppar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Immunförsvar

Iallafall så är antinutrienter toxiner.. per definition och det är detta som Lindybeige pratar om, dvs något helt annat än imunförsvarsmekanismer utan snarare en biokemisk anpassning till att hanterar lite olika toxiner!

Dvs då har vi genetiskt blivit anpassade för att sortera ut olika toxiner i mest troligt njure och/eller levern?

Och även toxiologin tarvar sin egen förklaring, dvs något ämne kan bli toxiskt om det överskrider förmågan att hantera detta ämne även om det kan betraktas som en naturlig del av livet!

Iallafall så är syre väldigt toxiskt.. men i princip livsnödvändigt för iallafall alla djur.. så vi har mekanismer för att hålla lämplig syrenivå dvs det sker rätt autonomnt!

Blodsocker är en annan grej som vad jag vet iallafall krävs för alla djur.. grejen härvidlag är att reglermekanismen fungerar lite olika bra för olika djur.

Iallafall människor kan utsöndra en massa insulin för att lagra glukos som glykogen främst i musklerna.. nästa exempel.. tamhundar kan oxå hantera men inte lika mycket glukos som oss och det tredje exemplet är katter som är typ true Carniovore.. dvs de legerar sitt blodsocker främst via glukoneogenes!

Oså vidare.. hundar tål varken lök eller choklad.. katter tål nästan inga växter alls.. rådjur kan äta en massa olika växter som i princip skulle döda oss direkt!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iallafall.. på samma tema i princip?

"Mattrender har länge varit omåttligt populära på Instagram – men aldrig tidigare dödligare. Nu varnar botanikern James Wong om den senaste trenden, som han menar är farlig."

https://www.expressen.se/halsoliv/experten-slar-larm-for-farlig-instagram-trend/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-05-31 at 13:56, Jamtlandstjej sade:

Är med! ??

Gött! Jag har inte luskat ut vem du är där. Kul med aliasgissning :)

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-06-04 at 21:09, iAnna sade:

Här finns läsning för de som inte vågar ta steget helt ut till carnivore/zero carb.

"Mother Nature puts anti-nutritional factors and toxins in grains, nuts, seeds and beans for a variety of reasons. Phytates, for example, block seeds from sprouting prematurely. Protease inhibitors, saponins, lectins and phytoestrogens harm insects, animals and other predators that would otherwise eat too many of them."

https://www.westonaprice.org/health-topics/vegetarianism-and-plant-foods/plants-bite-back/

Mera från MY

http://lchfingenjoren.se/2018/june/carnivore-fjarde-veckan.html

http://lchfingenjoren.se/2018/may/barca-baby.html

http://lchfingenjoren.se/2014/may/sten-sture-skaldeman.html

Skaldemans Fakir är ju i allra högsta grad Carnivore.

http://www.skaldeman.se/

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anna Hallén ställer intressanta frågor och behöver hjälp med svar på facebook idag:

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul grej: Ni har förstås sett den eller så skulle det inte falla er in men häromdagen kom "The magnificent seven" till närke (via tv4), ett stycke in i filmen träffar huvudpersonen på en indian som skär ut levern eller hjärtat från en hjort och äter som ett äpple. Lite längre in i filmen beklagar han sig över den vite mannens kost när han serveras nån böngryta. En enkel närkingen kan väl ana problem med indianporträttet men lite kul var det.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna intressanta artikel från Ben Greenfield, biohackare av stora mått. Han tar upp fördelarna med karnivor diet, men också riskerna om man inte äter hela djuret.

https://selfhacked.com/blog/carnivore-diet/?fbclid=IwAR0wg6tsVCWrZkrEQvr-mPR8qyyK0v7arSntKn9cYy7Tr3-KTqzfI8yoE2s

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, MariaF sade:

Hittade denna intressanta artikel från Ben Greenfield, biohackare av stora mått. Han tar upp fördelarna med karnivor diet, men också riskerna om man inte äter hela djuret.

https://selfhacked.com/blog/carnivore-diet/?fbclid=IwAR0wg6tsVCWrZkrEQvr-mPR8qyyK0v7arSntKn9cYy7Tr3-KTqzfI8yoE2s

Intressant...

har precis köpt Bor som tillskott och ska börja ta. Kan ju vara bra för hormonerna, tydligen...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anna Hallén är lite kontroversiell i LCHF-kretsar men jag tycker ändå hon har en del tänkvärda inflikanden i debatten. Citat från hennes FB-sida idag.

Jag ställde för länge sen frågor till carnivore-gänget. Det blev en hög aktivitet i grupperna 1f642.png:) Mina frågor sägs vara översatta till engelska och skickade till carnevoregrupperna i USA. 

Fram tills i går har de varit obesvarade. I går fick jag ett trevligt mail. Men fortfarande inga svar. Här kommer mitt svar tillbaka:

"Hej!
Tack för att du hör av dig. Du är den första. Trots att mitt inlägg är översatt till engelska och tydligen skickat till grupper i USA.

I materialet du skickade mig hittar jag inte svaret på mina frågor tyvärr. Och jag tror att det är så illa att dessa saknas carnivore. 

Vid 100% kött får man i sig under 100% RDI av följande mikronutrienter:

• Folat – sant, men okunnigt och fel. 😉 Det finns tillräckligt så länge du inte hättar upp köttet då B9 snabbt förstörs i värme. Så i biten du äter finns inte mycket kvar. Gissar på att alla inte äter allt kött rått?

• Vit C – absolut inte om du inte bara lever på rå lever. Få gör nog detta. Så siffrorna är fakta men inte sanna. C tål inte heller uppvärmning så rå lever. Binjurar innehåller också lite, men de går nog inte ens att köpa. Hur gjorde inuiterna? Jo, de åt just lever och binjurar samt maginnehållet på fisken – som är vegetabilier. De åt också späcket från Narvalen som faktiskt innehåller en hel del C. Få i Carnevoregänget äter narvalsspäck 😊

• Jod – sant om du äter skaldjur. Inte mycket jod i en köttbit. Så, så här långt gäller rå lever, råa binjurar och en massa skaldjur – är det så carnivoregänget äter? Tyvärr tror jag inte det. 

• Kalcium – 800 mg är rekommenderat per dag. Men jag håller med dig, dessa siffror ger jag inte heller mycket för. Men låt de vara ett riktmärke. 100 gr bacon 0,9% av RDI. Sill 7-10%. Entrecote 0,9%... det kommer bli tufft att klara detta. Äggula 18% och äggvita 1,4&

• Magnesium – det vet vi av erfarenhet att det inte räcker. Bara kolla in både LCHF-grupper och Carnivoregrupper. Mg är delaktig i 300 olika enzymprocesser som nu inte kan gå för full motor. Hur påverkar denna underkapacitet om 20 år? Mg är också en viktig byggsten i hjärnans signalsubstanser och när det häftiga och positiva effekterna av ketos & kontroll inte längre känns, hur mår man då?

Vid 50/50 kött & ägg får man i sig under 100% RDI av följande mikronutrienter:
• Vit C – inkorrekt.
• Kalcium – inkorrekt.
• Magnesium – inkorrekt.

För att få i sig 100% RDI vitamin 😄
• Gul paprika 37g (1.6g Kh)
• Röda vinbär 57 g (5g Kh)
• Grönkål 64g (3.6g Kh)
• Broccoli 92g (2.8g Kh)

Första frågan blir, varför behövs dessa om man precis ovan ”bevisat” att detta behov är tillfredställt av kött och ägg? Min ADHD-hjärna slår bakut av logik som inte håller. Den röda tråden får inte brytas för då är det ett grundläggande fel. Bara att denna finns med visar på att någon kunskap hänger i luften. 

Sen om du bara väljer dessa för vitamins C skull – hur blir det med fibrer? Klorofyll? Pektin? Samt alla antioxidanter och runt 10 000 fytonutrienter? Många som skapar nya sätt att äta glömmer att det finns så mycket mer i mat än vitaminer och mineraler. Förenklingen gör att det blir en massa fel. Veganerna gör samma. 

Essentiellt eller inte? Ja, det är nog också en feltanke. En stor fet feltanke tyvärr. Bara för att kroppen kan betyder det inte att den hinner och att den gör det. Glycin är ett exempel (fast det är inget problem för Carnivoregänget så länge man gör benbuljong av lederna. Glycin är ett vegan-dilemma.) I alla fall. Glycin är inte essentiellt och ändå har de flesta brist på detta. För våra kroppar (levern) hinner helt enkelt inte med att konvertera allt den kan. Kroppen har fått för många arbetsuppgifter idag och dygnet tar slut. Och var dag börjar kroppen om från ruta 1. Samt är det inte essentiellt – vad behöver du äta extra av för att ha byggstenarna som behövs? Ja, tar man bort nödvändiga delar av kosten blir kunskapen att äta extremt svår.

För att få i sig 100% RDI Kalcium:

• 50-70g Hårdost (0.4-0.56g Kh) – full av kasein. Vill vi det? Även om det går? Men ja, denna är nog enkel att lösa. Jag ska inte vara omöjlig 😉

• Kosttillskott – Här faller logiken för mig igen. Varför prata tillskott när man precis ”bevisat” att kalcium gick att få i sig till 100%?

För att få i sig 100% RDI Magnesium:

• 30-50g Paranöt (1.44-2.4g Kh) – Här lyser okunskapen igenom. Du väljer paranöt för selen. Inte för magnesium. Då väljer du mandel, solrodkärnor (om du accepterar omega 6 nivån i dessa) samt pumpakärnor. 

• Kosttillskott - Här faller logiken för mig igen. Varför prata tillskott när man precis ”bevisat” att magnesium gick att få i sig till 100%

Exempel:

• Blandfärs 760g – Hur ska carnivoregänget hålla homocysteinet på en hälsosamt nivå?
• Ägg 440g (8st) – Helt ok. 
• Smör 200g – Hur orkar lymfsystemet detta på en kvinna i klimakteriet? Och ja, det kan funka i många många år innan kroppen ger upp. Vi människor är bland världens mest tåliga djur tillsammans med råttor och kackelackor. Men det finns tyvärr en gräns för oss med. Och ännu med tyvärr – det brukar ta 15-25 år innan det händer. 
• Gul paprika 40g – Vår biotika kommer sakna fibrer. Och saknar de fibrer kommer din tarm sakna butyrat. Och sen är det bara en tidsfråga innan tarmen inte orkar. Och nu har jag bara tagit upp en liten bråkdel av allt som går förlorat. 

Jag har sett carnivore-diskussioner om att ”bakterierna i tarmen inte är så viktiga. Vi har ju bakterier i hela kroppen”… Att besvara detta skulle ta flera A4-sidor. Men kort svar – mer fel än så här kan det inte bli. Och på denna kunskapsnivå går det inte att bygga en hållbar hälsosam kost.

”Men jag mår så bra!” – Ja det gör man initialt av fler anledningar. 1 Kontrollen och enkelheten. Kontroll är ångestdämpande. 2 Ketonerna speciellt BHB som ger ångestdämpning, är smärtstillande, skapar ointresse för man (ger kortsiktigt ett avslappnat förhållande till mat – sockerberoende älskar detta tillstånd), eufori och energi. Ja, vem vill inte må så? Men tåligheten ökar, som för alla droger. Att byta ett sockerberoende mot ketonberoende kommer tyvärr inte hålla. 

Och sen en fråga till? Hur ska kroppen kunna bygga bufferten för blodet för att bibehålla syra/bas-balansen? Utandningen och koldioxid? Ja, den står för 70% av systemet (i en vanlig omnivorakost) men absolut inte allt. Njurarna står för resten. Andningen fixat inte de tyngre syrorna, bara de flyktiga. På detta måste vi ha koll på att lymfsystemet och den extracellulära vätskan har inget buffertsystem. Hur löser man kroppens balans?

Jag är inte ute efter att bråka. Jag får uppriktigt inte ihop varken Carnivore eller vegankosten. De som förespråkar dessa saknar kunskap om det som ligger utanför vitaminer och mineraler. Och det är en enormt stor kunskap som man hoppar över – på båda sidorna. 

Insulin är också ”bästis” med leptin – hur kommer detta påverka i långa loppet? (här ser vi redan nu problemen vilket jag jobbar med i ALP)
Insulin är är inte ett gift men kroniskt högt insulin är katastrof. Utan insulin så dör du.
Vad gör då insulin? Ex.
Påverkar lipoproteinlipas
Katekolaminerna och insulin balanserar mot varandra.
Vilket i sin tur betyder att insulin påverkar nervsystemet.
Styr DNA-replikationen.
Styr proteinsyntesen.
Påverkar aktiveringen av många av kroppens olika enzymer.
Minskar nedbrytning av dina muskler.
Och mycket viktigt: Minskar autophagy. Autophagy är en ordnad och nödvändig nedbrytning och återvinning av olika cellkomponenter.
Insulin gör oerhört mycket mer. Viktiga saker i kroppen. Vad händer när vi har lågt insulin i 20-30 år? 

Vi bör äta animaliska proteiner och vegetabilier. 
Och fram till jag får övertygande kunskap om att ovan punkter går att lösa så håller jag fast vid att starkt avråda från carnivore (och att vara vegan/vegetarian)"

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.