Jump to content

Magsyra

Titusbosse

Recommended Posts

Det handlar oftare om att man gör saker som spär ut magsyran. Vanligast är att man dricker för mycket i samband med måltid. Drick något 20-30 minuter innan mat och vänta sen till nästan 2 timmar efter mat. 

Innan mat kan man ta en liten snapps av nåt beskt eller surt det kan hjälpa. Tex äppelcidervinäger. 

• Like 2

7 timmar sedan, Titusbosse sade:

Vad skall jag äta för att öka på magsyremängden?

Salt.. vanligt sk koksalt!

Oså en fråga.. vad/vem är det som menar att du har problem med magsyran?

Om man säger som så.. det är rätt sällan problem med magsyra.. utan oftast då med peptider som utsöndras av magslemhinnan.

• Like 1

44 minuter sedan, Erik 2 sade:

Jag slår ett slag för riktigt oprocessat havssalt istället.  Tex. https://vitaminer.nu/sv/artiklar/celtic-havssalt.html

https://www.limafood.com/en-gb/product/sea-salt-fine-atlantic

Om allt som de påstår.. dvs antyder så är det saluförbud på det saltet i hela EU!

Dvs allt salt även havssalt skall obönhörligen processas och renas från alla de föroreningar som naturligt havsalt innehåller!

Oså kan det säkert stämma att de i huvudsak använder manuella metoder.. och att det då tingar ett högre pris.

9 timmar sedan, Zepp sade:

Om allt som de påstår.. dvs antyder så är det saluförbud på det saltet i hela EU!

Dvs allt salt även havssalt skall obönhörligen processas och renas från alla de föroreningar som naturligt havsalt innehåller!

Oså kan det säkert stämma att de i huvudsak använder manuella metoder.. och att det då tingar ett högre pris.

Celic saltet? Odinn förbjude, är det enda vi använder...

Rolle på Österlen

• Like 1

7 timmar sedan, RolleE sade:

Celic saltet? Odinn förbjude, är det enda vi använder...

Rolle på Österlen

Ja altså, trots olika påståenden från olika tillverkare/leverantörer så är det fortfarande förbjudet att sälja salt som inte är renat och därmed  högprosessat!

Dvs man bör över huvudtaget inte köpa något som helst salt som inte är renat eller högprocessat!

För då köper man vad som i övrigt betraktas som vägsalt, för att smälta is/snö!

Hur som helst.. oraffinerat salt är förbjudet att sälja som matvara/livsmedel.. oavsett hur tillverkarna lägger fram sin text i sin reklam!

Och det samma gäller sk Himalaysalt som inte kommer från Himalaya utan från en saltgruva i Pakistan?

Iallafall påståendet är att det innehåller alla ämnen i det periodiska systemet.. så det bör man undvika iomed att en stor del av de ämnena är giftiga och cancerogena.

Dvs folk har lixom rätt dålig koll på det periodiska sytemet!

Hur som helst.. åter till salt.. finns lixom inga andra mineraler/grundämnen i det periodiska systemet förutom Natrium och klorid som vi behöver från olika salter.. kaliumklorid occ magnesiomklorid kan dock ha en viss finness men finns främst i sk högrprocessade sk mineralsalter!

• Like 1

17 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall påståendet är att det innehåller alla ämnen i det periodiska systemet.. så det bör man undvika iomed att en stor del av de ämnena är giftiga och cancerogena.

Det är ju ett väldigt generellt uttalande, gäller det allt oprocessat salt och hur vet man det? Jag kan inte heller se att Celtic hävdar att det innehåller alla ämnen i det periodiska systemet:

Light-Grey-Spec-Sheet_lowres.thumb.jpg.fcb7da3d76f933c5d359bccdd916a76e.jpg

Celtic FAQ

Rolle på Österlen

• Like 2

3 timmar sedan, RolleE sade:

Det är ju ett väldigt generellt uttalande, gäller det allt oprocessat salt och hur vet man det? Jag kan inte heller se att Celtic hävdar att det innehåller alla ämnen i det periodiska systemet:

Light-Grey-Spec-Sheet_lowres.thumb.jpg.fcb7da3d76f933c5d359bccdd916a76e.jpg

Celtic FAQ

Rolle på Österlen

Det är väldans svepande formuleringar.. dvs att de skall innehålla en massa ämnen i det periodiska systemet är sant eller ej.. iallafall om man endast har lite koll på periodiska systemet så inser man hur som helst att antigen så är det bogus.. eller marknadsföring/PR!

Iallafall så inbillar jag mig att du fått tag i ett rätt bra salt, själv så brukar jag ha Maldon Sea salt hemma i flingor, förutom litta andra fabrikat typ Jozo och Trocomare!

Hur som helst för att poängtera hur anomalisk/petig jag själv är så frågade min mor mig om jag har vanligt salt hemma vid något tillfälle.. och jag svarade uppriktigt att det har jag inte men iallafall 3 sorters ovanligt salt!

Oså angående anomalier.. så läser jag på ditt certifikat att saltet har ursprung Europa (det säger inte så mycket?) och manufactured in USA?????

Iallafall så var Coliforma bakterier under 1 gram, dvs antigen så var det så rent från början eller så har de processat detta i USA så att de fått ner mängden?

Iallafall igen.. angående Himalaysalt som produceras i Pakistan så är det oxå en anomali.

Dvs alla saltföretag säljer i dag sk Himalyasalt.. tveksamt om det faktiskt kommer från gruvan i Pakistan?

• Like 2

Kunde farbror Zepp vänligen producera en studie som analyserar vad det är för farligheter i dessa salt från framförallt Atlanten. Jag antar att du dessutom unviker att bada i havet när du är på Gran Canaria och att du avstår från saltvattenfisk, allt för att undvika vad det nu är som finns i havsvattnet? Både Celtic och Lima garanterar sina produkters renhet från tungmetaller. Det finns ingen i näringslivet som tar lättvindigt på garantier. 

• Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
  • Confused 1

On 2018-06-03 at 15:35, Erik 2 sade:

Kunde farbror Zepp vänligen producera en studie som analyserar vad det är för farligheter i dessa salt från framförallt Atlanten. Jag antar att du dessutom unviker att bada i havet när du är på Gran Canaria och att du avstår från saltvattenfisk, allt för att undvika vad det nu är som finns i havsvattnet? Både Celtic och Lima garanterar sina produkters renhet från tungmetaller. Det finns ingen i näringslivet som tar lättvindigt på garantier. 

Japp det kan jag.. eller näe.. hur som helst så släpps det ut en massa i havet.. framförallt kring de Brittiska och iriska öarna..  dvs runt Sellafield som släpper ut en massa radioaktiva cancerogena ämnen!

Såå.. allt med Celtic och oprocessat borde då undvikas.. iallafall om det är oprocessat, dvs inte renat!

Dvs det finns knappast några fucking rena hav längre!

Nämenaltså det är inget fel på salt från atlanten.. ej heller från gruvor i pakistan.. så länge de är renade och processade.. och det är förmodligen anledingen till varför man skickar Celtic salt till USA, dvs de har en stor Brine industri där de processar salt från en massa olika ställen.

Hur som helst så är det fortfarande saluförbud mot oprocessat salt för human konsumtion.. oså får alla olika försäljare lägga fram olika suspekta aspekter/ PR/påståenden hur mycket de vill!

Så här står det på Wikipedia om olika typer av salt (natrium):

Vanligt koksalt som också kallas vakuumsalt är det salt som är absolut vanligast i matlagning och livsmedelsindustrin. Vakuumsalt tas upp från saltfyndigheter långt ner i marken. Rent vatten pumpas ner i dessa saltkällor som löser upp saltet och en saltlake transporteras upp. Från saltlaken tar man ut saltet som sedan renas. Efter reningsprocessen kokas vattnet bort i ett antal vakuumpannor för att slutligen bli helt rent och torrt salt. Det är denna typ av salt som används i fysiologisk saltlösning inom bland annat sjukvården och kallas då infusionssalt.

Havssalt framställs genom att man låter vatten från saltrika hav dunsta av och det kvarlämnade saltet samlas in. Havssalt används främst till matlagning där det blivit mode då det sägs ge en fylligare smak. Huruvida detta är sant tvistar man om. Havssalt innehåller varierande mängd natriumklorid (NaCl) och andra mineralsalter, beroende på reningsgrad. FDArekommenderar 97,5 procent natriumklorid.

Stensalt, bergsalt, eller halit, som det också kallas bryts i saltgruvor. Det är betydligt svårare att få detta salt helt rent vilket gör att den största användningen av stensalt i Sverige är som vägsalt för att smälta snö och is på vägar.

• Like 2
  • Thanks 1