Borje Posted June 5, 2018 Share Posted June 5, 2018 Kropp och Själ i P1 har idag sänt ett nästan en timme långt program om kost och "dieter". Intressant på flera sätt. De dieter som valts ut för utförligare presentation var Paleo, Clean Eating och något som kallades "LCHQ". De två sistnämnda hade jag inte hört talas om tidigare. Någon som begriper varför dessa fick sändningstid? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted June 5, 2018 Author Share Posted June 5, 2018 (edited) Matkampen mellan de tre dieterna börjar 31 minuter in i programmet. Men även de föregående minuterna har ett innehåll som kan diskuteras. Edited June 5, 2018 by Borje Rättat felskrivning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 5, 2018 Share Posted June 5, 2018 33 minuter sedan, Borje sade: Kropp och Själ i P1 har idag sänt ett nästan en timme långt program om kost och "dieter". Intressant på flera sätt. De dieter som valts ut för utförligare presentation var Paleo, Clean Eating och något som kallades "LCHQ". De två sistnämnda hade jag inte hört talas om tidigare. Någon som begriper varför dessa fick sändningstid? LCHQ är väl Pauluns flirt med LCHF om jag inte minns fel...och Clean Eating är väl Katrin Zytomerska (stavning?) tror jag... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted June 5, 2018 Share Posted June 5, 2018 LCHQ var väl Fredrik Pauluns sätt att haka på LCHF- trenden. Han är ju duktig på att vända kappan efter vinden och låtsas komma på nåt "nytt och eget". Det var väl 4-5 år sen han kom med en bok som hette så, alltså LCHQ, sen har jag inte hört talas om den dieten sen. Konstigt att dom valde den dieten, kanske ett sätt att få bort fokus på LCHF. SR är ju liksom SVT i händerna på etablissemanget. Äsch, nu blev jag inte först denna gången heller, men från rätt län i alla fall. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted June 5, 2018 Author Share Posted June 5, 2018 Nu har jag lyssnat en gång till på dietkampen (efter 31minuter) och Clean presenteras av Annika Malm. Mia Ånemyr talar om LCHQ. Alla tre dieterna är faktiskt varianter på lågkolhydratkost, men det tycks inte de kommenterande "experterna" ha observerat. Fast kanske kommentarerna om att "lägga till fullkorn" för att göra dieten nyttigare tyder på att de ändå har märkt det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 5, 2018 Share Posted June 5, 2018 Ju längre jag lyssnar, desto tröttsammare blir det. Skillnaden på de tre dieterna är minimal, vad jag förstår. Det enda smarta som sades, vara att paleo håller blodsockret lågt och fördelar med det. Men jag gillade att man före 1800-talet dukade fram buffé och att man själv kombinerade ihop sin tallrik. Efter det här, är det skönt att lyssna lite på Robert Lustig, som det länkades till nyligen. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 5, 2018 Share Posted June 5, 2018 Hittade det här blogginlägget som förklarar skillnaden mellan Clean Eating och Paleo. http://ekoista.se/paleo-lchf-och-clean-eating-skillnader-och-likheter/ Exakt vad LCHQ innehåller vet jag inte och jag har ingen större lust att ta reda på det. 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted June 5, 2018 Share Posted June 5, 2018 För väldigt många år sedan var jag på ett föredrag där föreläsaren talade om vikten av att äta bra fetter, och undvika transfetter. Så jag började läsa innehållsförteckningar, och undvika härdat vegetabiliskt fett. Jag blev en väldigt obekväm person på alla fikaraster, när jag kollade vad kakorna innehöll och påtalade transfetternas onyttighet. Och fick många gånger stå till svars för mitt ställningstagande. Jag vet att jag vid ett tillfälle förklarade för mina arbetskamrater att jag helhjärtat var övertygad om att i framtiden kommer det att vara en allmän uppfattning att transfetter är onyttiga och bör undvikas. Ja, det tog många år men med tiden fick jag rätt! Livsmedelsverket: Transfett: Att få i sig mycket transfett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. När LCHF dök upp var jag mycket skeptisk. Men jag läste på och med tiden valde jag att prova själv. Nu är jag övertygad om vikten av att hålla blodsockret på en låg nivå, genom att begränsa intaget av kolhydrater. Fortfarande en obekväm person på lunch och fikaraster! Men jag är övertygad om att i framtiden kommer lågkolhydratkost att sippra ned och bli till en allmän kunskap, precis som den om transfetterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts