SGK Posted June 8, 2018 Share Posted June 8, 2018 Hittade en artikel på Viktklubb där de inte helt förkastar kost med liten mängd kolhydrater, men där de blandar ihop negativa aspekter på kosten med andra typer av problem. 11 vanliga misstag när du minskar på kolhydraterna Det positiva är att de nämner att det finns en risk att man äter för lite fett. Negativa aspekter som tas upp har egentligen inte med kosten att göra, utan om okunskap, t.ex. att det ofta finns socker i processade livsmedel, att man börjar "fuska", att man ger upp för snabbt osv. Sen är det ju det gamla vanliga om att man äter för lite fibrer och för lite frukt och grönt, och att det kan bli för mycket kalorier i längden. Det känns som att någon läst på aktuell forskning, men att man ändå måste varna för detta utifrån nån sorts "hittepå-kritik". 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted June 8, 2018 Share Posted June 8, 2018 De ser åt vilket håll vindarna vänder, men behöver även behålla sin återkommande klientel En vän menar t.ex. att Viktväktarna faktisk fungerar, eftersom hon går ner varje gång hon börjar med det ... (Hon jobbar ständigt med att gå ner i vikt och är aldrig nöjd egentligen.) 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted June 9, 2018 Share Posted June 9, 2018 "En vanlig missuppfattning är till exempel att man bara kan äta kött hela dagarna." Fast annars var det ju rätt relevanta råd, eller? Synd att det inte står datum på artikeln. När jag googlade på källan Lowcarbdiets.com så är "domänen till salu". Laura Dolson, som det refereras till, verkar dock ha skrivit om lågkolhydratkost i många år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 9, 2018 Share Posted June 9, 2018 Det sista rådet gillar jag (som upptäckt samma sak den långa, hårda vägen): 11) Du struntar i att träna Det kan vara frestande att tänka att dina förändrade matvanor i sig skulle kunna göra allt jobb. Men nope, när det kommer till träning finns det trots allt inga genvägar. Man måste trots allt minnas att träning har så många mer positiva effekter på kroppen än bara när det kommer till att reglera vikten. Även om du kan gå ner i vikt genom att enbart förändra dina kostvanor kommer det dessutom bara fungera till en viss gräns och inte i det långa loppet. Det är lite synd att de inte nämner hormonbalansering för att förtydliga att det inte är regelrätt förbränning av energi (kalorier in/ut) som avses . 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2018 Share Posted June 10, 2018 Aså jag tycker att vi kan kopiera de 11 råden rätt rakt av! Inte för att jag inte länkat till dessa förut.. utan mer för att de beskriver en del av vad det handlar om att ställa om till LCHF-liknade kost! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts