Muffins Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Jag började med lchf i början av december och kände mig efter ett par dagar toppen och full av energi. Sen gjorde jag avbrott för julen och började igen i början av januari. Nu är det tvärstopp. Jag är nästan alltid trött och seg, fast jag tycker jag gör det mesta rätt: har mörklila ketonstickor och diagrammet på "matdagboken" säger att jag håller näst intill helt strikt lchf. Tar vitaminer och dricker. Och jag har inte gått ner i vikt; ett knappt kilo och några centimeter på midjan. Jag är tjej och 44 år, är 160 cm lång och väger 57 kilo. Det kanske bara inte är bra för mig, det här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sweet.as.hell Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Vad har du för mål? Vad vill du med kosten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sweet.as.hell Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Du ska väll inte gå ner i vikt? Du borde ju vara smal om du inte skrivit fel? Tänk på att LCHF oftast hittar din optimala vikt förmodligen lite mer än vad du själv tänkt dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffins Posted February 11, 2013 Author Share Posted February 11, 2013 Vad har du för mål? Vad vill du med kosten? Jag hade tänkt ga ner typ fyra-fem kilo i vikt, och sen känna alla de där andra fördelarna som jag hade läst om...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Du verkar vara mitt i omställningsfasen.. det finns inga regler när den kommer i början av lchftiden eller hur länge, det är högst individuellt. Men den vikten du redan har ligger du ju tycker jag bra till så någon större viktminskning annars än vattenvikten tror jag inte du kommer att se till, kanske med tiden Man måste ju trots allt komma ihåg att lchf på inget sätt är en mirakelbantningskur utan de flesta som redan ligger i sin idealvikt eller nära på kommer oftast bara få de andra hälsofördelar av att äta naturligt och god mat. Det däremot kommer ska du se om du orkar med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Jag hade tänkt ga ner typ fyra-fem kilo i vikt, och sen känna alla de där andra fördelarna som jag hade läst om...? Du är antagligen nere runt din "idealvikt". Det går att använda lite "extremare" LCHF för att gå ner ytterligare, typ hålla sig till att äta i princip bara fett, typ kokosfett i kaffet och inte så mycket mer, men vill du det? Ett alternativ är att träna hårt några gånger i veckan (intervall, hålla sig nära maxpuls) och vara uppmärksam på att man inte börjar äta mer. ( det kan finnas andra orsaker än kosten till att man känner sig trött och seg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Jag började med lchf i början av december och kände mig efter ett par dagar toppen och full av energi. Grattis! Själv pendlade jag mellan tokmigrän och allmän risighet första veckan. Mer fokus på salt- och vätskeintag fixade dock det värsta. Den första energin dök inte upp på riktigt förrän sisådär vid 4 veckorsstrecket (med trolig början efter ca 2 veckor). Sen gjorde jag avbrott för julen och började igen i början av januari. Nu är det tvärstopp. Eftersom perioden innan julen knappast lär ha lett till någon adaptiv effekt så kan vi nog utesluta denna helt. M.a.o. har du varit på LCHF-kosthållning i ca 1 månad nu (ur ett ketoadaptivt perspektiv). Det är verkligen ingen lång tid. Som jag skrev ovan var det först efter 4 veckor det började ta fart energimässigt för mig. 4-6 vrckor in var då jag märkte att jag i låg- och medelintensiva aktiviteter hade rejält med energi. På ett ovanligt sätt jämfört med tidigare. Jag är nästan alltid trött och seg, fast jag tycker jag gör det mesta rätt: De troliga anledningarna är: 1) Du har ännu inte nått en hyfsad ketoadaption. 2) Ditt energiintag är på tok för lågt. ...eller en kombination av ovanstående. har mörklila ketonstickor och diagrammet på "matdagboken" säger att jag håller näst intill helt strikt lchf. Det här antyder ju att du fortfarande är i en tidig adaptiv fas. När du nått en bättre anpassning så kommer inte ketonstickorna att ge den typen av utslag eftersom då har kroppen börjat använda ketonerna fullt ut. Tar vitaminer och dricker. Och jag har inte gått ner i vikt; ett knappt kilo och några centimeter på midjan. Jag är tjej och 44 år, är 160 cm lång och väger 57 kilo. Det kanske bara inte är bra för mig, det här? För tidigt att säga. Se tiden an, åtminstone ett par veckor till en månad, skulle jag säga. Hur kom det sig att du började med LCHF förresten? Du verkar inte ha överdrivet med övervikt och i den mån du upplever för hög andel kroppsfett så är det i din situation en kombination med styrketräning som skulle kunna göra susen. Men det kan vara något att tänka på i framtiden när du väl ketoanpassats. Ge inte upp än utan håll ut ett tag till så att du får lite mer på fötterna. Det kan/ska upplevas riktigt jobbigt i början men när man väl tar sig över puckeln så känns det i regel väldigt mycket bättre. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Att göra uppehåll eller att över huvud taget växla fram och tillbaka mellan LCHF och blandkost tror jag kan ställa till det. Framförallt hälsomässigt. Du skriver ju också att det funkade bättre före jul. Hur är det med promenader och annan fysisk aktivitet? Det främjar ju ämnesomsättningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffins Posted February 11, 2013 Author Share Posted February 11, 2013 Tack för era svar. En av anledningarna till att jag vill bli lättare är att det mesta av mitt fett sitter precis på buken, och att jag har väldigt höga kolsterolvärden. @Tiny Tom: för LITE energiintag??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Jag tror också att du skall ge det ett tag till, det kommer förmodligen kännas mycket bättre redan inom några veckors tid. Sen om du prompt vill gå ner de där kilona på sikt så är det träning som gäller, även s.k. periodisk fasta verkar hjälpa för att ta de där sista kilona.Men du har ju precis börjat, ha tålamod så kommer det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 För mig är det små portioner som gäller vid viktnedgång. Hög fettprocent och att äta på assiett. Något av Kostdoktorns Gå-ner-i-vikt-tips var just att inte äta så stora måltider utan dela upp maten i mindre portioner. Det passar min person också: jag älskar mat och gillar att äta ofta Periodisk fasta passade definitivt inte mig, men det är ju så individuellt. Du får prova dig fram och fundera på vad du vill uppnå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Tack för era svar. En av anledningarna till att jag vill bli lättare är att det mesta av mitt fett sitter precis på buken, och att jag har väldigt höga kolsterolvärden. @Tiny Tom: för LITE energiintag??? Det är kanske inte så troligt just nu men kroppen är nämligen så knepig att om man har en för stor negativ energibalans så kan kroppen börja gå på sparlåga och ur ett metabolt perspektiv blir väldigt effektiv, dvs den klarar sig på mindre mängd energi än tidigare. Det här är inte helt ovanligt för människor som går på s.k. VLCD-dieter och därmed skjuter sig rejält i foten (inte bara ämnesomsättningen sjunker utan kroppen ökar även förbränningen av mager kroppsvävnad). Det är också vanligt för människor inom fitness och kringliggande sporter där man närmar sig tävlingsform och då hamnar på så låga kroppsfettnivåer att kroppen slår bakut. Hur som helst, avvakta ett tag så ska du se att det kan börja rulla på. Lua:s tips här ovan har också en poäng även bortom det hon tipsar om. Det finns individuell variation även hur man upplever saker och ting. Jag har tidigare i livet ätit väldigt frekvent och hamnade då i regel på 5-8 måltider/dag. I.o.m. LCHF-kosten klarar jag mig på 3-4 måltider/dag eftersom varje måltid har högre näringsdensitet och energiinnehåll. Förut var det praktiskt taget omöjligt att få i sig det jag behövde på färre måltider än jag då hade. Min poäng är alltså att jag har provat båda uppläggen och båda "funkar" (allt funkar så länge man uppfyller de krav som energibalansteorin ställer). Men sedan kan vissa finna det bättre med färre måltider och andra finna det minst lika bra med flera. Huvudsaken är att det funkar för dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Fett på rätt ställen om man är kvinna handlar ofta om kvinnliga könshormoner och god mat! Fett på mitten, oavsett kön och ålder handlar ofta om stresshomoner. Hormoner styr inte bara hur mycket som skall lagras och tas ut, utan olika hormonbilder styr oxå var det skall lagras. Bukfett är för snabb åtkomst.. för mycket bukfett betyder att stresshormoner har ett stort inflytande över inlagringen. Iomed att du redan väger "lagom" men har fettlager på mitten så är du undermusklad.. det är oxå typisk för stress då musklerna gärna används som energikälla.. eller vid bantning på lågkalori. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffins Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Okej, nu börjar jag förstå...det finns lite jag kan ändra på. För lite muskler och för mycket stress låter lite bekannt. Men bävar för att lyfta skrot . Joggar gör jag regelbundet. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Du skriver att det har försvunnit några centimeter runt midjan, det är ju jättebra efter bara några få veckor . Eftersom du av döma av vikt och längd inte är direkt överviktig så är ju några centimeter procentuellt ganska mycket. På mig har det försvunnit några cm också på fyra veckor, men jag har 40 kg att bli av med så det är inte så mycket än. Antagligen har din kropp påbörjat omfördelningen av en del av ditt bukfett till bättre ställen eller till muskler. Låt det ta tid, LCHF är som flera redan skrivit ingen snabbkur, det är en kosthållning som man blir frisk av, vissa förändringar kommer direkt, andra märks efter lång tid. Vi verkar ha börjat ungefär samtidigt, i mitten av januari. Jag har än så länge inte fått den där superenergin heller. Jag är inte tröttare än förrut, men börjar känna av lite mer mental pigghet. Fysiskt däremot så är jag nog i en mycket besvärlig del av omställningsbesvären - jag orkar inget alls, benen känns som bly så fort jag rör mig. Men jag har läst mycket om detta problem här på forumet och väldigt många skriver om just tre månader som den tid det tar innan musklerna vant sig vid ketonförbränning så det är bara att stå ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffins Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Det är inte så viktigt om det tar låååång tid att bli smalare...men det är jobbigt att gå omkring som en Zombie, och det kan jag inte göra hur länge som helst. Är det tre månader som gäller innan man blir pigg??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Nej det brukar inte ta sålångt.. helt individuellt men en vecka borde räcka som högst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Det är inte så viktigt om det tar låååång tid att bli smalare...men det är jobbigt att gå omkring som en Zombie, och det kan jag inte göra hur länge som helst. Är det tre månader som gäller innan man blir pigg??? Copecca nämnde en vecka och det stämmer nog för mig med vad gäller den absolut första fasen. Fast då handlade det snarare om att "sluta må skit" än att vara "pigg". Efter ca 4 veckor tyckte jag att jag var på banan och kunde beskriva mig som "pigg". 3-4 månader var jag riktigt "pigg" på gymet också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Hjärnan brukar klara ab omställningen på tre veckor.. musklerna kan ta betydligt längre tid.. till stor del antagligen på hur bra de var på att bränna fett innan. Och dunderkuren.. vårt altialloelixir är cocosolja.. bra mot mycket! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffins Posted February 15, 2013 Author Share Posted February 15, 2013 Vill bara tacka för tipsen och säga att det är lite bättre idag; jag har inte behövt sova middag. Om LCHF sänker blodtrycket i allmänhet kanske det är det som "säker" mig - jag har alltid haft väldigt lågt blodtryck...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Jag vet inte om någon har tipsat om salt, men det kan vara något man behöver lite extra av under omställningsperioden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Jaa.. framförallt testa att det inte är saltbrist! Ta en tesked salt i ett glas vatten svep det.. blir det annorlunda inom en timme så var det saltbrist. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Jaa.. framförallt testa att det inte är saltbrist! Ta en tesked salt i ett glas vatten svep det.. blir det annorlunda inom en timme så var det saltbrist. Bra poäng där som jag inte sett nämnas tidigare här. Men det stämmer bra att effekten kommer fort om det är saltbrisrelaterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Var det inte saltbrist blir man törstig.. och sen inom en timme kissnödig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts