Karla Strömberg Posted June 10, 2018 Share Posted June 10, 2018 Hejsan!! Godmorgon, jag har fått från min svärmor WAOW mandelmjöl (hon köpte i gekås) har någon testat detta mandelmjöl? Rekommenderar man det? Jag är förvirrad med näringsinnehåll för att fet står att för 100gr grs har kolhydrater 8.8 varav sockerarter 17 gr Tack på förhand Karla 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 10, 2018 Share Posted June 10, 2018 Välkommen till forumet, Karla! Det är inte kostfibrer som avses..? Det brukar det vara... 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2018 Share Posted June 10, 2018 NÄRINGSVÄRDEN per 100 g Energivärde2600kJ/620kcal Fett54g -varav mättat fett4g Kolhydrater10g -varav sockerarter7g Fiber11g Protein24g Salt0,03g http://www.risenta.se/produkter/mjol-flingor-socker/mandelmjol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karla Strömberg Posted June 11, 2018 Author Share Posted June 11, 2018 18 timmar sedan, MariaF sade: Välkommen till forumet, Karla! Det är inte kostfibrer som avses..? Det brukar det vara... Hej det står fiber 9.9 kanske något är fel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted June 11, 2018 Share Posted June 11, 2018 Det ser fel ut, kanske ska det vara 7 gram sockerarter istället för 17 gram? Kontakta tillverkaren och fråga. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 11, 2018 Share Posted June 11, 2018 2 minuter sedan, cdaven sade: Det ser fel ut, kanske ska det vara 7 gram sockerarter istället för 17 gram? Kontakta tillverkaren och fråga. Det stammer battre med kalorierna (7 g kolhydrater, iofs), om jag räknat rätt. Men kontakta tillverkaren; det ska ju inte stå fel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted June 11, 2018 Share Posted June 11, 2018 Skulle det kunna vara att decimaltecknet mellan ett och sju saknas, eller skrivs ihop med den lutande sjuan? Bilden är inte tillräckligt skarp för att jag ska kunna se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karla Strömberg Posted June 11, 2018 Author Share Posted June 11, 2018 1 timme sedan, nokenok sade: Skulle det kunna vara att decimaltecknet mellan ett och sju saknas, eller skrivs ihop med den lutande sjuan? Bilden är inte tillräckligt skarp för att jag ska kunna se det finns inte ingen decimaltecknet, men jag ska kontakta tillverkarens 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karla Strömberg Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 21 timmar sedan, Effie sade: Det stammer battre med kalorierna (7 g kolhydrater, iofs), om jag räknat rätt. Men kontakta tillverkaren; det ska ju inte stå fel Jag har kontaktat tillverkare men email funkade inte längre, ringde jag dem men jag har fått en svar maskin i stället, jag ska googla mer om jag hittar mer info om dem 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 12, 2018 Share Posted June 12, 2018 8 timmar sedan, Karla Strömberg sade: Jag har kontaktat tillverkare men email funkade inte längre, ringde jag dem men jag har fått en svar maskin i stället, jag ska googla mer om jag hittar mer info om dem Om man säger som så.. iallafall om det faktiskt är mandelmjöl, dvs rent mandelmjöl så är jag hur som helst inne på att det mer lutar åt cirka 7/100? Dels så har WAOW och Risenta lite olika angivelser för "kolhydrater", det är i princip inget problem, beroende var de har odlats och vilka sorter som har används! Iallallafall, ser det ut som mandelmjöl, smakar det som mandelmjöl.. så finns det hur som helst en stor chans för att innehållet i paketet faktiskt är mandelmjöl! Jag hittar överhuvudtaget inte WAOW mandelmjöl på nätet! Iallafall.. kontakta i stället GEKÅS.. och fråga dem vad fan de säljer.. och där innehållsförteckningen inte stämmer! Oandrasidan.. no pun intended on GEKÅS, oavsett om det är 7 eller faktsikt 17/100 sockerarter i mandelmjölet.. hu mycket mandelmjöl använder du egentligen? Oså får du offra dig för svärmor.. baka laga något utav det hela.. eventuellt kan du bjuda henne på det bakade/lagade så får hon vara försökskanin! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 Visst måste det vara fel... totala mängden kolhydrater är ju 8,8 g. "Varav sockerarter" kan då inte vara mer än högst 8,8 g- sannolikt mindre. Så 7 eller 1,7 borde vara det rimliga. Jag tippar på 7 g: https://www.dietdoctor.com/se/testresultat-det-verkliga-kolhydratsinnehallet-i-mandelmjol 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 Man kan eventuellt tänka sig att de blandat ihop de två olika lagliga angivelserna för kolhydrater? Dvs i Sverige/EU anger man bara digesterbara kolhydrater som kolhydrater.. resten av kolhydraterna går då under benämningen fibrer! I USA anger man alla kolhydrater, även fibrer som kolhydrater.. men man måste ange hur stor andel utav dessa som då är sockerarter, dvs digesterbara mono- eller di-sakarider! Såå innehållsförteckningen verkar snarare vara ett mischmasch där man plockat lite olika angivelser från de två olika lagliga sätten att deklararera innhållet.. samt då oxå angivet fel saker på fel plats.. vilket är ett brott mot livsmedelslagstiftningen! Aså.. det kan säkert vara 17/100 kolhydrater i mandel om man räknar in fibrer/RS? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts