Veronicaaa Posted June 11, 2018 Share Posted June 11, 2018 Jag har för ett tag sedan börjat med lchf och detta har jag gjort ett par gånger tidigare. Det som är lite märkligt är att när jag börjar med lchf blir jag väldigt känslig och får väldigt ont i magen när jag äter vissa livsmedel.Exempelvis ägg och nötter. Detta får jag inte när jag äter "husmanskost". Någon som vet varför? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 11, 2018 Share Posted June 11, 2018 Välkommen till forumet, Veronicaaa! Kan det ha med mängderna att göra? Många tycker ju att det blir mycket ägg, i synnerhet i början, och kanske märker du inte av att du är känslig annars också? Samma med nötter, i synnerhet om du bakar kakor eller brödsubstitut brukar det ju bli en del nötmjöl. Du kan ju testa att utesluta det du tror dig reagera på ett tag och sedan återinföra det i mindre mängder och se hur du reagerar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veronicaaa Posted June 11, 2018 Author Share Posted June 11, 2018 Nej det är det som är så märkligt, äter alltid mycket nötter och ägg så ingen skillnad där. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 11, 2018 Share Posted June 11, 2018 Tycker kanske inte att nötter nödvändigtvis borde ingå i menyn, i vart fall bara i liten mängd, men om du mår dåligt bör det inte vara med alls. Nåväl, kan du dela med dig av andra livsmedel som du får obehag av ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veronicaaa Posted June 11, 2018 Author Share Posted June 11, 2018 Nej men det är just att jag kan äta det när jag inte äter lchf som gör mig lite fundersam. Avokado, kokosgrädde oxh vitkål är andra livsmedel som jag blir känslig emot. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 11, 2018 Share Posted June 11, 2018 På vilket sätt gör det ont i magen? "Magkatarr" i magsäcksområdet eller mer nere i tarmarna? Gaser? Svullen? Halsbränna? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veronicaaa Posted June 11, 2018 Author Share Posted June 11, 2018 Det är en stark ihållande värk i hela magen. Blir svullen när jag har ätit men inga gaser eller halsbränna 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 11, 2018 Share Posted June 11, 2018 Märkligt att det inte kommer annars... Orkar du skriva ner nån dags matintag med LCHF och nån för husmanskost? För jämförelse, alltså. Ibland är det ju andra saker än just de man tycker sig reagera på som ställer till det; mjölkprodukter kan vara en sådan sak... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted June 12, 2018 Share Posted June 12, 2018 Så här skulle jag tänka..typ att när orkestern tystnar så hörs enstaka instrument mycket bättre.. Ungefär att när du äter renare mat så är det lättare att identifiera det som inte är bra för dig, det som rubriken säger, det du är överkänslig emot. Jag skulle ta bort dessa ämnen och sen när du inte ätit dem på ett tag försiktigt prova igen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veronicaaa Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 Där satte du nog huvudet på spiken, ska pröva detta ☺ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts