Jump to content

Barn inte hyperaktiva av socker... VoF...

MariaF

Recommended Posts

Forskaren ifråga gör små larviga filmer om olika hälso- och näringsfrågor. Det hela är tramsigt och hon är mkt bestämd med sina "pekpinnar". Tycker att SVT under en tid har promotat en hel del s k miljö och hälsofrågor som just nu är trendiga - utan någon större eftertanke eller med minsta (själv-) kritik. B l a  medverkar en forskare som förmodligen är vegan med en liten filmad lektion om hur man kan ifrågasätta dödande av djur.

Här är inte längre fråga om att SVTs  artiklar behöver vara opartiska och  redovisar motsatta ståndpunkter och åsikter. Man framställer en åsikter som fakta utan att redovisa någon trovärdig grund för dessa. - SVT följer inte sitt regelverk och har enl min mening blivit allt mer opålitlig i sin rapportering.

• Like 5
  • Thanks 1

Hmm.......

Min erfarenhet av ungar är att de visst blir speedade av läsk och godis, springer runt och gapar som vildar och efter nån timme eller 2 totalkraschar. Jag har inga barn själv och därav inga förväntningar utan observationerna gäller ungar överlag.

Däremot så har jag aldrig sett en riktigt tjock unge bli sockerspeedad, så frågan är hur forskaren valt ut sina studie objekt? För att citera Robert Lustig "Socker är barnens alkohol"

• Like 6

Enl boken "Det sötaste vi har" av Ann Fernholm så finns det viss studier som visar att barn blir påverkade av socker. Har inte boken i närheten så jag kan inte ge någon uppgift om vilken, vilka studie,-r hon hänvisar till.

• Like 4

Kan var intressant att läsa detta: http://www.jonasbergqvist.se/blogg/socker-och-hyperaktivitet-hos-barn . Jonas Person är ju en person som varken är årets folkbildare, vegan eller tillhör någon grupp som per automatik måste ha fel. Tröttsamt med alla dessa konspirationsteorier i det här forumet.

Vad man kan säga är att man inte hittat något stöd i vetenskapliga studier för att barn blir speedade av socker, och det är precis det hon säger. Det innebär inte att det inte kan vara fel. Det bör man vara ödmjuk inför även om det inte överensstämmer med vad man själv tror.

• Like 3

40 minuter sedan, stefpahl sade:

Vad man kan säga är att man inte hittat något stöd i vetenskapliga studier för att barn blir speedade av socker, och det är precis det hon säger. 

Många tolkar detta påståendet som att barn inte blir speedade av sockret eftersom "vetenskapen" har sagt sitt. Tyvärr är detta inte sant. "The devil is in the details". Man måste vara väldigt noga när man granskar studierna. Hur mycket socker har barnen åt i dessa studier? Stämmer sockermängden med den mängden som en sockerkänslig unge kan trycka i sig på en kalas när ingen tittar? Man har i studierna jämfört sockrets verkan men "placebo" som aspartam och sackarin. Aspartam och sackarin är inte heller bra för kroppen som man har funnit i senare studier. Hur påverkar de kroppens biokemiska balans jämfört med socker? Om jag själv äter för mycket godis får jag ont i magen och kan få hjärtklappning men jag springer inte runt som en vettvilling och har inte heller gjort det när jag var barn. Hur har man mätt "hyperaktiviteten"?

Många vetenskapliga studier beroende på deras utformning och vem bekostar dem förvirrar mer än leder till klarhet. Så det faktum att man inte har hittat något stöd för att barn blir speedade av socker betyder faktiskt ingenting.   

• Like 4

1 timme sedan, stefpahl sade:

Tröttsamt med alla dessa konspirationsteorier i det här forumet.

Det enda jag hittar ovan som kan tolkas vara konspirationsteori är min kommentar om vem som betalade... Om det var den du syftade på så kolla igen, du kanske missade min glada gubbe..?  Man FÅR skoja om det mesta, livet blir roligare så... ;)

• Like 6
  • Thanks 1

Svårt att se varför mina licenspengar ska gå till att "informera" om sånt här. Så barn blir speedade eftersom föräldrarna tar dom på kalas och förväntar sig att dom ska bli speedade? Och blir dom inte speedade när det serveras annat än sockergodis på kalaset så beror det på att föräldrarna förväntar sig det?

Randomiserad dubbelblindstudie på det tack. Eller förresten. Vem bryr sig?  Ge barnen riktig mat med smör och grädde fri från bekämpningsmedel. Släng sockerläsken,/juicen, flourtandkrämen och ge fan i att vaccinera (min åsikt) så ska ni se att nästa generation är friskare och har mindre hål i tänderna även om dom får lite godis ibland. Det handlar bara om att våga pröva, men det är ju det dom också gör allt för att vi inte ska, för då kan det bli uppenbart. Istället börjar man smyga in lagstiftning om vacciner i europeiska länder. Hmm....

• Like 4

5 timmar sedan, Katerina sade:

Jag känner flera familjer där syskonen har blivit drabbade att den moderna ätandet på olika sätt. Till exempel kan den ena barnet bli överviktigt medan det andra få ADHD. Visst är det förvirrande att samma mat kan orsaka olika störningar hos olika individer men det inte är ologiskt.

Du har rätt i många av dina iakttagelser, - men - ADHD är enligt vad man kommit fram till en medfödd störning. Inget som man "får" under sin levnad.  Däremot tycks det som att olika typer av kost kan påverka den som lider av ADHD på olika vis. Många föräldrar kan vittna om att en kolhydratfattig kost gör barnen väldigt mycket lugnare och harmoniska. - Vuxna med ADHD diagnos kan också berätta om hur viss mat med mycket kolhydrater gör dem "speedade" eller t o m argsinta.

• Like 1

20 timmar sedan, MariaF sade:

SVT meddelar att barn inte blir hyperaktiva av socker. Föga förvånande är forskaren utsedd till Årets Folkbildare av VoF.... ??

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskaren-darfor-finns-inga-sockerspeedade-barn

Mnjae.. det kanske inte är så förvånande när det i själva verket är kalorier som gör barnen hyperaktiva??

Men WTF.. barn och vuxna kan äta socker så länge de håller koll på kalorierna, det är något vi lärt oss sedan mannaminne?

Om man säger som så.. enligt mina egna observationer, barn blir ofta speedade på barnkalas där det serveras en massa socker, godis, läsk.. helt klart misstänkt att det är sockret i sig som gör själva speeden.. men jag misstänker att alla de andra barnen och de upslupna umgängesformerna bidrar med merparten?

Iallafall.. om jag nu inte är helt ute och cyklar.. vilket jag inte gör för min cykel står i garaget och jag själv sitter i soffan med laptopen i knäet så handlar det om REE, TEE, dvs resting energy expenditure samt total energy expenditure.

Aså vår ämnesomsättning ökar vid ökat kaloriintag.. sug på den karamellen.. gäller främst friska som inte behöver äta Levaxin vilket då är ett förbehåll!

Lite samma som när man gör av med pengar.. ju mer du handlar ju mer bonusar!

Sådåså.. när blev någon svinrik på att handla upp sina surt förvärvade slantar.. tack vare alla bonusar man fick vid köpen?

1 minut sedan, Zepp sade:

barn blir ofta speedade på barnkalas där det serveras en massa socker, godis, läsk.. helt klart misstänkt att det är sockret i sig som gör själva speeden.. men jag misstänker att alla de andra barnen och de upslupna umgängesformerna bidrar med merparten?

Undrar hur de förklarar fenomenet när barnen äter godis UTAN kalas, dvs hemma och en stund senare studsar upp och ner som duracellkaniner? Eller som barnens jumpafröken sa, "Det är stor skillnad på jumpan efter de serverat pannkakor mot när de serverat fisk!"

Men det är bara anekdoter, inget att fästa sig vid...:)

• Like 4

53 minuter sedan, MariaF sade:

Undrar hur de förklarar fenomenet när barnen äter godis UTAN kalas, dvs hemma och en stund senare studsar upp och ner som duracellkaniner? Eller som barnens jumpafröken sa, "Det är stor skillnad på jumpan efter de serverat pannkakor mot när de serverat fisk!"

Men det är bara anekdoter, inget att fästa sig vid...:)

Spoky helt enkelt??

Och hur förklarar man att de inte blev lika speedade på potatismoset som serverades till fisken?

Nämen det finns lite teorier om att vi människor är fena på att se mönster.. och iomed att alla vet att det är i princip omöjligt att ens springa några metrar utan att först ha laddat med snabba kolhydrater/socker så ser vi självklart mönstret!

Oandrasidan så finns det några få som har fått för sig att det även går att springa/motionera utan massiv laddning av kolhydrater.. en del av dessa få anser sig tillomed bli loja och sömniga utav för mycket snabba kolhydrater.

• Like 1

16 timmar sedan, kickilotta sade:

Du har rätt i många av dina iakttagelser, - men - ADHD är enligt vad man kommit fram till en medfödd störning. Inget som man "får" under sin levnad.  Däremot tycks det som att olika typer av kost kan påverka den som lider av ADHD på olika vis. Många föräldrar kan vittna om att en kolhydratfattig kost gör barnen väldigt mycket lugnare och harmoniska. - Vuxna med ADHD diagnos kan också berätta om hur viss mat med mycket kolhydrater gör dem "speedade" eller t o m argsinta.

Visst kan man få ADHD under sin levnad. ADHD är en uppsättning symptom så frågan är vad som triggar dessa symptom.

Det där med arv och miljö och medfödda störningar. Jag tror att sockret/maten påverkar oss olika eftersom vi har olika genetiska anlag och svagheter. Att vissa ragerar på den moderna maten med viktuppgång och andra med olika former av kognitiva och psykiska störningar har naturligtvis med arv att göra. Men det finns en stor risk i att stirra blint på arvet och glömma att arvsanlagen triggas av miljön. Du kan inte ta bort arvet men du kan påverka miljön och det ser jag som en mycket hoppingivande tanke. Maten är en mycket stark miljöfaktor. Vi skulle inte ha märkt att vissa har anlag till det vi kallar ADHD om inte den moderna miljön och framförallt maten triggade det anlaget hos vissa.

Ärligt talat så finns det saker man kan göra något åt och saker man inte kan förändra. Att man har kommit fram till att ADHD är en medfödd störning har väldigt lite nytta i sig. Det vore mycket bättre om man la krutet på att hitta vad det är i den moderna miljön som triggar störningen.

• Like 5

18 timmar sedan, kickilotta sade:

ADHD är enligt vad man kommit fram till en medfödd störning.

Jag får nog haka på Katerina här; Vad jag har läst mig till så är mycket av de symptom vi räknar till ADHD omgivningsbetingade. Sedan om det är kost, kemikalier, elektromagnetisk strålning, vaccin... ja, det blir svårare att definiera. Däremot tror jag personligen att benägenheten att utveckla ADHD är genetisk, eller epigenetisk (som Katerina är inne på).
Det finns en rätt intressant teori som handlar om reflexer, alla dessa spädbarnsreflexer som vi föds med som ska integreras på vägen. Om de inte gör det kan det utvecklas problem av olika slag. På vissa barn blir det NPF-symptom, på andra kanske det snarare kommer som värk när man blir äldre. En viktig del i detta är barnets väg till stående - babysitter, gåstolar osv är enligt denna skola av ondo. De gungande kämpa-rörelser som bebisen gör för att hitta balans och styrka att ställa sig upp, stimulerar också hjärnans nervbanor och därmed också kommunikationen internt.

• Like 3

Det här med socker och att bli speedad har jag en personlig upplevelse. Det händer för 8-9 år sen men sitter ändå färskt i minnet. Jag hade ätit sockerfritt, Typ LCHF i många år men en kväll kom min dåvarande pojkvän hem med en påse smågodis. Däribland Fox, citronkola, som var en av mina favoriter under den tid jag åt godis. Tänkte för mig själv att jag kan nog ta en, eller två...eller fem... eller tolv.... så där på kvällen, strax innan vi skulle gå och sova. När jag väl kom i säng kunde jag inte somna. Jag kunde inte ligga stilla, det kröp i hela kroppen och jag låg stilla i sängen med en puls på 150... Mycket obehagligt! Jag sa efter det att jag förstår precis hur det känns för barn när de är sockerspeedade...

• Like 4

22 timmar sedan, MariaF sade:

Glycemic Load, gissar jag.

Med tanke på att potatismos kanske har ett av de värsta Glykemic load/Glykemik index så haltar den förklaringen en aning.. såvida barnen inte ansåg att potatismos är äckligt och de då äter mer fisk och grönsaker?

Fast det är inte min erfarenhet.. utan tvärt om att potatismoset snarare är det som de föredrar före både fisken och grönsakerna?

• Like 1

13 timmar sedan, Zepp sade:

Med tanke på att potatismos kanske har ett av de värsta Glykemic load/Glykemik index så haltar den förklaringen en aning..

På mina barns skola får de vanlig kokt potatis till fisken... 

• Like 2

9 timmar sedan, MariaF sade:

På mina barns skola får de vanlig kokt potatis till fisken... 

Om vi kan vara överens om att potatismos har högre GI.. och att ungarna föredrar potatismos före kokt potatis.. i vissa skolmatsalar serverar de även potatis med skal!

Iallafall så om de fick välja mellan kokt potatis och pannkakor så kanske de valt pannkakorna till fisken?

Oså på det.. de äter väl inte bara pannkakor.. utan även fisk/what ever som serveras som varmrätt innan efeterätten pannkakor serveras?

Hur som helst.. pannkakor kommer med ärtsoppan på vintern på Torsdagar.. som traditionell svensk rätt, sylt och grädde oxå!

Sådåså.. om de fått potatismos till fisken.. oftast då strömmingsflundror, så får de således inga pannkakor, sylt och grädde?

15 timmar sedan, MariaF sade:

Ibland förstår jag inte vart du vill komma, @Zepp... :blink: 

Mm jag vill väl komma till att jag är svagt skeptisk mot påståendet att barn blir hyperaktiva utav socker?

Som jag menar är ett ioförsej välmenat råd, dvs barn behöver inte speciellt mycket socker.. inte vuxna heller för den delen.

Dvs det förekommer en massa konfunding factors.. jag nämner bara en, dvs Azo-färgämnen.. varav några i några små studier setts leda till hyperaktivitet!

"Enligt en rapport från Råd & Rön 28 Jan 2009 presenterad av SVT, hittades tillsatserna E102, E104, E110, E112, E122, E124, E129 i olika produkter men främst i kaviar, räkor, vanligt godis, bakverk, snacks, läsk, vanliga juicer trots löften från livsmedelsbranschen 2008 att ta bort dessa. 2007 presenterade Brittiska forskare en studie som visade att azo-färger kan ge beteendestörningar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Azofärgämne

Oså då får man sätta in det i ett sammanhang.. dvs främst i det sammanhang att våra barn får cirka 25% av sin energi från sagda matvaror, främst godis, läsk, snacks, juice, bakverk och bullar/kakor!

9 timmar sedan, Zepp sade:

Mm jag vill väl komma till att jag är svagt skeptisk mot påståendet att barn blir hyperaktiva utav socker?

Kan det vara så att du aldrig sett fenomenet och därför är skeptisk? Människan tenderar ofta att utgå från sig själv; Om jag blir pigg och glad av fasta, så blir alla det. Om jag blir mätt och nöjd på LCHF och inte har nåt sötsug, så har inte andra det. Om långpromenader får mig att må bra så är det bästa sättet att röra sig för alla.
Jag har ett barn av varje sort, den ena blir stissig av socker, den andra inte. Jag tror därför att vi alla reagerar olika på socker. Likaså med alla andra områden, man kan berätta om "sin grej" men det är först när nån annan provat den personen vet om det är rätt för honom/henne. Vad alla vetenskapliga undersökningar beträffar tror jag dels att man ofta vill bevisa en hypotes snarare än att försöka slå hål på den och ibland tror jag att man kanske helt enkelt inte har rätt testmetod eller att det är svårt att testa då frågan kan vara komplex. Många anekdoter ger inte sanningen men det gör inte många bristfälliga undersökningar heller. 

• Like 3

43 minuter sedan, MariaF sade:

Kan det vara så att du aldrig sett fenomenet och därför är skeptisk? Människan tenderar ofta att utgå från sig själv; Om jag blir pigg och glad av fasta, så blir alla det. Om jag blir mätt och nöjd på LCHF och inte har nåt sötsug, så har inte andra det. Om långpromenader får mig att må bra så är det bästa sättet att röra sig för alla.
Jag har ett barn av varje sort, den ena blir stissig av socker, den andra inte. Jag tror därför att vi alla reagerar olika på socker. Likaså med alla andra områden, man kan berätta om "sin grej" men det är först när nån annan provat den personen vet om det är rätt för honom/henne. Vad alla vetenskapliga undersökningar beträffar tror jag dels att man ofta vill bevisa en hypotes snarare än att försöka slå hål på den och ibland tror jag att man kanske helt enkelt inte har rätt testmetod eller att det är svårt att testa då frågan kan vara komplex. Många anekdoter ger inte sanningen men det gör inte många bristfälliga undersökningar heller. 

Jag vill nog ha en mer stringent biokemisk/hormoniell/signasubstans-förklaring innan jag överger min försiktigt skeptiska hållning!

Dvs barnen borde bli lika stissiga av potatismos.. eller värre. iomed att det har högre GI än socker.

Så om tanterna sagt att det märks på barnen att det serverats strömingsflundra med potatismos så hade vi varit inne på något som kan handla om högt blodsocker.

Vad vi/man i övrigt kan konstatera är att barn knappast behöver något socker alls.. det räcker gott med all annan mat som omvandlas till blodsocker hur som helst.

Iallafall vad gäller AZO färgämnena så kan vi där finna någon form av kemisk signalering till hjärnan.

"DESSA GÖR BARN HYPERAKTIVA

E 110, Para-orange. Gulorange färgämne.

E 122, Azofärgämne. Rött färgämne.

E 102, Tartrazin. Gult färgämne.

E 124, Nykockin. Rött färgämne.

E 129, Allurarött. Rött färgämne.

E 104, kinolingult"

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/KvLrXo/har-ar-det-farliga-godiset

Och jag betvilar starkt att bambatanterna användt AZO färgämnen till pannkakorna.. men jag är lixom inte helt säker på det så klart.

21 minuter sedan, Zepp sade:

Och jag betvilar starkt att bambatanterna användt AZO färgämnen till pannkakorna.. men jag är lixom inte helt säker på det så klart.

Nja, kanske inte i pannkakorna, men säkert i sylten. Mitt känsliga barn reagerar förresten på mackor och pasta också. Men det är säkert osten eller Knorrs Aromat (istället för ketchup som han inte gillar) som han går igång på, den sista innehåller ju en del tveksamheter i form av umami tex. 

• Like 1

• 3 years later...

Alltså, jag är ingen kostdoktor eller insatt i ämnet i huvudtaget.

MEN! Min systerson blir helt galen när han äter socker och han är 9.

Han blir inte aggressiv eller arg men blir uppkäftig, överaktiv, tappar folkus, tröttnar på saker snabbt, kan inte sitta stilla, lyssnar inte. 
Det har påvisats flertal gånger och vi har självklart jämfört flertal gånger utan och med socker.

Vaknar han en dag och inte får socker av sin mamma så är han lugn, lyssnar, kreativ, fokuserad och ansvarsfull.

så hur förklaras detta? Om det är en myt att barn inte blir hyperaktiva av socker? 
under ett mikroskop så finns det säkert en förklaring som bevisar att det är så.

Men faktorn kvarstår, och det är ren fakta, min systerson blir överaktiv/hyperaktiv av socker.

Så varför? Vad är det jag missar? 
Att ens försöka ta det med hans mamma är omöjligt, för hon har taggarna utåt och skulle hugga huvudet av en om jag ens skulle försöka ta det med henne att hon måste sluta ersätta allt ansvar med socker.

• Like 4

On 2021-12-19 at 18:22, Garten Erag sade:

Så varför? Vad är det jag missar? 

Välkommen till forumet! :)

Ja du, vi är nog flera som missar... Om du tittar i tråden så har vi några olika spår... men inget riktigt svar. Det kanske är så helt enkelt att vi alla är olika eftersom vi reagerar olika på olika saker. Jag får (numera) hjärtklappning av några riskakor med smör och ost. Min ena son tycks klara vad som helst medan den andre inte gör det. Jag letar gärna svar inom epigenitiken, dvs läran om hur våra gener slår av och på beroende på hur vi lever. Om inte annat är det lite som bibeln, du får det svar du vill ha beroende på var du tittar. ;) Det svåra är att hitta just det som stämmer för en själv, dvs vad som triggar vilken gen i ett liv fyllt av kemiska cocktails. 

• Like 2

Emma Frans uttalande om socker är lika korkat, som att säga: Man får inte skoskav av att dricka en halv flaska konjak!  Men man kan få fettlever av konjak, och man kan få fettlever av att äta socker , och i USA finns det förskolebarn som har fettlever, för att de ätit för mycket Socker !!!  Så Emma Frans förvillar om Socker !!!  Genom att tala om något perifert istället för om något viktigt  om socker. 

• Like 3