Jump to content

D-vitaminbrist trots solsemester

Klara

Recommended Posts

För en dryg månad sedan tog jag ett d-vitamintest och låg på 76, vilket räknas som optimalt. Då tyckte min läkare att jag skulle sluta med vitaminer.

Trots att jag varit på solsemester i 2 veckor och även vistats mycket i solen varje dag hemma, hade värdet sjunkit till 58, när jag tog om testet igår.

Hur stor dos D-vitaminer vågar jag ta under sommaren, med tanke på att jag vistas i solen, när det finns sol. Jag har sjögren syndrom, vilket kanske gör att jag inte tar upp det i blodet som jag ska.

• Like 3

7 timmar sedan, Klara sade:

För en dryg månad sedan tog jag ett d-vitamintest och låg på 76, vilket räknas som optimalt. Då tyckte min läkare att jag skulle sluta med vitaminer.

Trots att jag varit på solsemester i 2 veckor och även vistats mycket i solen varje dag hemma, hade värdet sjunkit till 58, när jag tog om testet igår.

Hur stor dos D-vitaminer vågar jag ta under sommaren, med tanke på att jag vistas i solen, när det finns sol. Jag har sjögren syndrom, vilket kanske gör att jag inte tar upp det i blodet som jag ska.

Mnja.. Sjögrens syndrom tror jag inte kan spela någon roll alls?

Iallafall så brukar jag iallafall vara på solsemester minst två gånger per år.. och jag blir aldrig brun.. bara röd/lite mer fräknar.. så jag håller mig som regel i skuggan på sådana semestrar!

Och jag avskyr solskyddskrämer.. de känns som att bli nerkletad med äcklig goja.. oså får man duscha varje gång man tar på sig kläder.. vilket brukar vara cirka 3-4 gånger per dag (all inclusive) eller när man skall sova.

• Like 1

Guest Tureborgaren

1177.se: Sjögrens syndrom kan leda till att du får en inflammation i bukspottskörteln. Det kan ge försämrad matsmältning och försämra näringsupptaget från tarmarna. Kroppen kan få svårare att ta upp vitamin B12 från maten om slemhinnan i magsäcken påverkas. /.../ Du som har primärt Sjögrens syndrom har en ökad risk att få sköldkörtelinflammation, atrofisk gastrit med B12-brist och överkänslighet mot gluten.

Äldre personer har sämre förmåga att ombilda UVB-strålning till vitamin D. 75 % minskad hudsyntes vid 75 års ålder jämfört med hudsyntesen vid 25 års ålder.

Livsmedelsverket:

För att behovet av D-vitamin ska täckas för så gott som alla trots variation i ålder och hur mycket vi exponerar huden för sol, rekommenderas 10 mikrogram per dag, respektive 20 mikrogram för de över 75 år och de med liten solexponering.

Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Vuxna bör inte få i sig mer än 100 mikrogram per dag enligt EFSA 2012.

Ja, och så är det ju kanske svårt att relatera till olika enheter...på burkarna står vanligtvis IE och här pratar livsmedelsverket mikrogram.....

Men när det gäller vitamin D är 1 mikrogram (ug) lika med 40 IE. Så 100 ug är 4000 IE. Men en dag i solen kan ge dig 100 000 IE....OM din hud/kropp kan omsätta solinstrålningen! Där tror jag det kan brista. Liksom att om du äter tillskott, att din kropp också måste kunna ta upp det som kommer ner i tarmen. 

Sen så har en kropp kanske olika behov, vitamin D förbrukas ju i olika processer....

• Like 1

10 minuter sedan, Gladan sade:

Men en dag i solen kan ge dig 100 000 IE..

Vad jag har hört så är det 10 000 IE om dagen förutsatt att du solar den tiden på dagen när skuggan av din kropp är mindre än din längd. Rätta mig gärna om jag har fel.?

40 minuter sedan, MariaF sade:

@jala, du är lika kass på översättning som google translate...  ?

Förmodligen ännu värre, men så länge jag förstår så är jag nöjd.?