Jump to content

Autism, ketos för hela familjen

Tessi

Recommended Posts

Kul att det går bra! :)

Ibland så är det svårare för kvinnor 40+ att gå ner även med LCHF än för andra "grupper". ..  är du överviktig enligt BMI -definitionen ... eller är det en önskan att gå ner 10 kg ... det är svårt att gå ner i vikt om man vill bli "smal" oavsett metod. :)

• Like 6

Ja det har du rätt i att det är super svårt att gå ner i min ålder..jag körde vanliga "låg kalori diet" och gick ner de första 4 kg på en månad i april... kändes osunt att gå runt hungrig hela tiden.

Jag har gått upp ca 15 kg senaste två åren ?

Fast jag kanske inte ska stirra blint på vågen, tror jag omformats och fått mer muskler...det bara så konstigt att det står så stilla.

• Like 5

Hej, vilket spännande familjeprojekt. Du kanke kan få några tips av Martina här: https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/

Din yngste son som har magproblem behöver nog omedelbart sluta med vete, råg och korn; alla ko-mjölkprodukter utom möjligen smör; och socker. Jag har kommit ganska långt med min problemmage så om du berättar lite mer kanske jag har hittat nåt som fungerar för mig som ni kan testa. 

• Like 6

Välkommen till forumet, Tessi!

Jag är ett par år äldre än du och hade förmånen att gå ner mina kilon innan klimakteriet började spöka. Mitt i förklimakteriet började jag med lågpulsträning, s.k. MAF (vi har en lång tråd om detta, har t o m egen rubrik på sidan) och hela min kropp omformades. Trist nog försvann bysten (eftersom östrogen lagrar in fett där) men för mig blev det en fascinerande upptäckt att typen av träning påverkar kroppsformen. Tung styrka eller aerob träning tycks funka bäst. Min historia kan du, om du vill, läsa här:

Om bekymmer i klimakteriet kan du läsa här:

Sedan tycker jag att det vore jätteintressant att läsa mer om din  äldste sons upplevelser om han/du vill dela med er! Just autism försöker jag lära mig "allt" om. 

• Like 5

Hej Tessi och välkommen till forumet. Kul att det går så bra för er.

Vad gäller viktnedgång så tror jag träning under fasta är en nyckel. Enklast är att ge sig ut på en rejäl promenad/springtur på morgonen och sen dessutom hoppa över frukost men dricka vatten, svart kaffe/te efter behov. Inget sött eller fett alltså. Det kan låta jobbigt men kroppen vänjer sig och du kommer snart inte känna dig särskilt hungrig.

Vad detta gör är att det sätter igång kroppens förmåga att använda fettreserverna. Dom kommer användas både under och efter passet fram till lunch. Omställningen kan dock ta ett par månader och de första gångerna kommer du känna dig mycket trött i spåret. Håll ut och träna så mycket du orkar bara. Och det är viktigt att du vid lunch och övriga måltider, äter en fettrik kost tills du är mätt. Annars hamnar kroppen i svältläge och det är vägen till jojobantning då muskler bryts ner och byts ut mot fett.

Lycka till!

• Like 6

22 timmar sedan, Tessi sade:

Min äldsta son med autism har inte haft ett enda vredes utbrott och börjat kommunicera mycket mer, det är helt fantastiskt.

Då har du hittat nyckeln till problemet, gluten och socker.  Bara att gratulera! Läkarna är per definition inte speciellt engagerade i orsaksfrågor, risken är att dom på sikt förvärrar saken.

• Like 7