Jump to content

Hemgjort smör kolhydrater

Recommended Posts

Utan att veta något...det jag minns från smörtillverkning i småskolan på sextiotalet var att man vispade och man vispade, med manuell visp, hela klassen, för det tog tid att få grädden till smör, och kärnmjölk. Sedan tvättade man smöret.

Om det skulle vara någon som helst skillnad (vilket jag alltså inte vet) så skulle det vara om man inte tvättar bort vad det nu är man tvättar bort? Ren spekulation. 

Iofs är det samma ingredienser, men smör består av 80% fett, och 20% annat (t.ex protein). Resten hamnar ju i kärnmjölken. Och hur den fördelningen beror på tillverkningen vet jag inget om.

• Like 4

17 timmar sedan, Karla Strömberg sade:

Hej igen! 

Jag älskar LCHF mat och jag tycker om göra mina egna ingredienser, därför undrar jag hir många kolhydrater innehåller hemgjort smöret. Är det samma som vanligt smöret? Jag har gogglat men jag hittade ingenting. 

Hoppas att ni kan hjälpa mig. 

Mvh 

Karla Strömberg 

Du kan med rätt enkla metoder göra eget smör av fet mjölk/grädde.. utan att ens tänka på kolhydrater!

Iallafall inom mejerinäringen så tvättar man smöret, men det handlar mest om att bli av med olika proteiner/kasein och vassleproteiner resterande laktos.. vassleproteinet kan du sälja till kroppsbyggare!

Dvs finessen med att tvätta bort laktos och olika proteiner är att smöret då får en längre shelftime !

Meeen.. traditionellt.. från förr i tiden på bondgårdarna, så fick mjölken surna först, dvs en del av laktosen/eventuellt oxå en del proteiner användes av naturliga bakterier !

Sånt har mejerinäringen inte tid med så de tillsätter syrningskultur.. läs filmjölk för att smaken skall motsvara vad folk är vana vid.

Hur som helst.. såvida du inte ämnar att starta upp en mejerinäring för avsalu så kan du i princip skita i både laktosrester och proteinrester!

Och glöm då inte att smör på sommaren är själva orsaken till att det finns extrasaltat smör.. dvs det krävde då lite extra salt under den varma årstiden om man gjorde eget smör.

• Like 4

On 2018-06-16 at 09:30, Erik 2 sade:

Varför gör du eget smör?

Hur gör du eget smör?

Eftersom jag lärde mig när jag var barn att hemgjord är bäst. Du får vispa grädden circa 10 till 15 min på matberedare ( i min matberedare tar 10 min) sen jag ta smöret och pressar ur allt vätska, sen tvätta det till vatten blir ren och pressar ur igen. 

• Like 3

On 2018-06-16 at 11:42, Effie sade:

Utan att veta något...det jag minns från smörtillverkning i småskolan på sextiotalet var att man vispade och man vispade, med manuell visp, hela klassen, för det tog tid att få grädden till smör, och kärnmjölk. Sedan tvättade man smöret.

Om det skulle vara någon som helst skillnad (vilket jag alltså inte vet) så skulle det vara om man inte tvättar bort vad det nu är man tvättar bort? Ren spekulation. 

Iofs är det samma ingredienser, men smör består av 80% fett, och 20% annat (t.ex protein). Resten hamnar ju i kärnmjölken. Och hur den fördelningen beror på tillverkningen vet jag inget om.

Tack!! 

• Like 2