Jump to content

SELF D-vitamin

Peter Lundberg
 Share

Recommended Posts

Angående testerna på D-vitamin där Self's produkt innehöll allt från noll till nästa dubbel det angivna.

För några dagar sedan mailade jag Self och frågade om man kunde lita på deras produkt innehåller det som står angivet på förpackningen (burken).

Fick svar idag...

"Hej Peter

vi har nu konstaterad va vi redan visste -
du kan utan att vara orolig fortsätta med self vitamin-d

Nu har vi fått in resultatet från vår egen analys av den D-vitamin batch som Testfakta uppmätt till 232mcg per tab.
Resultatet gör oss glada men sammtidigt upprörda, Vi skickade in 2 burkar av den batch som Testfakta analyserat + den senaste batchen från i år.
Resultatet visar att produkten i själva verkat innehåller 110mcg/ tab vilket stämmer till 90% med deklarerat innehåll.  Vilket är inom ramen för testets säkerhet på +/-10%
Vi är inte förvånade, Att analysera för D-vitamin är mycket komplicerat och kostar  5000:-/analys, Vi betvivlar att testfakta betalat 50000:- för att analysera de 10 produkterna, De har använt sig av ett billigare test och som det även framgår i artikeln så hade det testet en felmarginal på +/-30% vilket är mycket låg standard. Vi har använt oss av Eurofins som är ett oberoende testlab som specialicerar sig på denna typ av analyser.
Testfakta har gjort precis samma misstag som begicks i Finland för några månader sen då ett liknande test visade på stora avvikelser på d-vitaminprodukter, vid en bättre analys visade det sig vara fel och de flesta produkterna stämde väl överens med deklarerat innehåll.
Vi är medvetna om att skadan redan är skedd och att vårt varumärke skadats, Detta mail kommer även att skickas till testfakta och vi hoppas att dom gör rätt för sig och går ut med en dementi.
I skrivande stund har 6 batcher analyserats både av oss och av andra vilket motsvarar ca 12.000 burkar, testerna har alltid stämt väl överens med vårt deklarerade innehåll.
Så tolkar du resultaten:
I analysrapoorten anges mängden D-vitamin till 31200 respektive 31400 mcg/100g

Varje tablett väger 0,35g vilket betyder att det går 286 tab per 100g ( 100/0,35)

Så varje tablett innehåller 31400/285 mcg per tablett = 110mcg/tab"

Bifogar testrapporterna...

AR-13-LW-004488-01_525-2013-01250010_S.pdf

AR-13-LW-004478-01_525-2013-01250012_S.pdf

• Like 3

@RobinEH

Sorry... hade missat den tråden.

Men tål kanske att upprepas.

I övrigt tycker jag at Doc's fortsatta skepsis har lite lösa grunder. Han tror inte att dom tidigare "dåliga" testresultaten kan bero på "elak slump". Men om det är som Self skriver så beror det på dåliga testmetoder. Håller Doc med om det?

Det går ju inte att bara "tycka"... det måste finnas en sanning. Är Jorden platt eller rund? Jag tycker att den är platt. Annars skulle ju vattnet rinna av... ;)  Men ÄR den platt bara för att jag tycker det?

Om det skulle visa sig att Self har rätt kan ju analysresultatet av Holistics kapslar också vara fel.

Men jag tycker att det verkar konstigt att Self skriver att en riktig analys är dyr och sedan skrivet att de själva analyserat massor med tabletter. Hur har de råd med det?

Om det skulle visa sig att Self har rätt kan ju analysresultatet av Holistics kapslar också vara fel.

Men jag tycker att det verkar konstigt att Self skriver att en riktig analys är dyr och sedan skrivet att de själva analyserat massor med tabletter. Hur har de råd med det?

Har de råd att inte göra det om deras produkter börjar få dåligt rykte? ;)