Jump to content

Händer inget...

Moonanna

Recommended Posts

Har kört strikt LCHF nu i två veckor drygt, äter ”ketomåltiderna” mest. Har inte gått ner nånting utan ligger stadigt på samma vikt och mått. Oerhört frustrerande. Har följt de 15 tips som ”Dr Diet” gett. Sömnen kan jag inte göra så mycket åt dock. Ensam med två små barn, så 8 timmar kan en glömma.

När jag drack måltidsersättning gick jag ner drygt 5 kg på två veckor. Eller ”drev ut” vätska, spela roll, gick iaf ner. Funderar på om jag ska köra en Allevo kur till.

Har läst om ketos och hur det ska ”kännas”, upplever inte att jag hamnat i ketos, har inte de ”symtomen”. Däremot är jag torr i munnen hela tiden och dricker minst 1,5 L vatten om dagen.

Med LCHF har jag inte gått ner, snarare gått upp eller ”hoovrat” kring samma vikt. Känns oerhört tröstlöst just nu och har tappat motivationen. Någon med liknande erfarenhet eller som kan ge mig lite hopp??

Alla andra verkar ju rasa ner i vikt, såklart att jag inte ska ha det lika lätt...

Bitter.

Edited by Moonanna
Tillägg
  • Like 3

Tack för ditt svar Maria!

Jag har en övervikt som jag skulle behöva bli av med eller iaf reducera något. Min ambition är att ha LCHF som livsstil eller vad man ska säga. Trivs med maten och recepten, upplever att jag ändå mår bättre, håller mig mätt. Äta 2-3 ggr om dagen passar mig bättre än 5 ggr om dagen. Periodisk fasta måste jag undvika om jag fattat det rätt, har mat/sockerberoende. Och då kan man tydligen få återfall.

Antar att jag förväntar mig stora resultat för snabbt och det är väl fel att jämföra sig med andra... vi är ju alla olika...

• Like 5

Det är så tråkigt att både samhället och sjukvården fokuserar så mycket på vikt. I själva verket är det hälsan som är viktigast. Lågt och stabilt blodsocker skulle jag säga är nummer ett.

Fortsätt på den inslagna vägen med hel och ren LCHF-mat. Med tiden kommer det att ge dig bättre hälsa, och har du tur, även några kg mindre. ?

• Like 7

Jag förstår vad du menar. Men med min övervikt så har jag fått fysiska besvär. Sen har jag ett ätbeteende och sockerberoende som jag tror kan ”botas” med LCHF, har ju läst mycket positivt om det. Att bära på en massa onödiga kilon som man känner av och mår dåligt över är ju inte idealiskt. Sen är inte mitt mål att bli en ”size zero”. Jag vill bara kunna känna att jag kan ”bära min kropp” utan värk...

• Like 4

Då har du hamnat helt rätt, Moonanna! Men släpp tanken på vikten, ett tag i alla fall. Det kan vara bra att fokusera på att komma in i rutinen, och du gör helt rätt i att undvika periodisk fasta med stört ätbeteende. Flera här i forumet vittnar om att vikten står still men de blir flera storlekar mindre efter ett tag. 
Personligen började jag med LCHF just pga värk. Jag gav det 4mån för att sedan utvärdera. Första månaden var jag mest hjärndimmig och trött/matt i kroppen. Efter 4mån började det så smått vända vad värken beträffar men inte helt bra så jag gav det ett par månader till och sen blev jag kvar. Med tiden försvann kilona men inte fläsket. Det försvann först när jag började med lågpulsträning. Denna resa har jag hållit på med i 7år nu så det tar tid... Min ätstörning i form småätande/stressätande kämpar jag fortfarande med men visst finns det de vars sug försvinner med ketogen kost.

• Like 4
  • Thanks 1

Tack Maria!

Jag fortsätter kämpa... har fått bättre rutin och bukt med mitt småätande och sockerberoende. Jag har tendens till att tröstäta. 

Sen har jag nog lite fixering vid vågen. Härstamnar nog från när jag gick på ett kostschema som jag fick av en dietist. 

• Like 3

Ja, vågen och vikten fixerar vi oss nog vid de flesta av oss. :( Sedan tar vi ett steg framåt och två tillbaka vissa perioder, och så rätt vad det är blir det tre steg fram och bara ett halvt tillbaka andra perioder och sakta, sakta mår vi bättre och släpper fokuset på vikten. Varmt lycka till! 

• Like 3
  • Thanks 1

Anna Hallén har skrivit en del om att ha en trygg kropp i sina böcker och på sin blogg. En person som kaloribantat kan ha en otrygg kropp, som är inställd på kommande hungerkatastrofer och inte släpper fett av den anledningen. Om du tror att det stämmer in på dig, så kanske du kan hitta användbar information hos henne. Hon har även skrivit om värk om du vill läsa om det. 

• Like 4
  • Thanks 1