ElseMaLiv

høyt kolesterol ved SLE/lupus

Recommended Posts

Hei

Jeg har ikke spist strikt LCHF i lengre tid, men har nok ligget nærmere Lutz sine anbefalinger i ca 10 år. Kroppen trives best på strikt, men gjennomføringen har ikke vært så lett av andre årsaker. 

Nå er det sterk mistanke om SLE, og legen vil sette meg på statiner umiddelbart. Det var ikke så populært da jeg sa at jeg ikke kom til å ta det. Det siste halve året har jeg spist veldig ujevnt, og jeg er usikker på hvor jeg egentlig har ligget. Mye kjøtt, fisk, naturlig fett - men også en del iskrem og lakris.

Jeg forstår jo hvorfor det kom opp med statiner:

Verdiene mine var -

P-kolesterol     9,0

p-triglyserid    1,39

p-HDL              1,7

p- LDL              6,7

I tillegg hadde jeg overtrykk over 140. Jeg er 50 år, kvinne.

Jeg lurer på om Feldman sin "protokoll" vil hjelpe på verdiene mine - slik at legen innser at statiner kanskje ikke er den eneste løsningen. Eller om SLE (om det er årsaken) vil gjøre at verdiene ikke endrer seg så mye før betennelsene får roet seg?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen orsak att ta statiner. - Undantag är om man lider av ärftligt/genetiskt mycket högt kolesterol. För alla andra finns inga studier som visar på något positivt. Kolesterol behövs i hela kroppen. Sänker man blodkolesterolet så sänks även kolesterolet i alla kroppens celler som t ex hjärtat, hjärnan och som sagt, alla kroppsdelar, till stor skada. Man tror att statiner kan bidra till att man blir hjärt- kärlsjuk istället för att man blir frisk. Biverkningarna är förskräckliga.

Försök att äta mer noggrannt enl lchf och utvärdera efter 6-12 månader hur du mår. Höga värden kan vara symtom på inflammation i kroppen och är en adekvat kroppslig reaktion/symtom på något som pågår. - Sjukvården vill att människor ska trycka ner symtomen - det gör oss inte friskare. - 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant nog så vittnar människor som lider av inflammatoriska och allergiska sjukdomar, om att de blivit mycket friskare när de gått över till en strikt carnivor diet. Finns grupper på Fb som man kan bli medlem i och få inspiration samt dryfta frågor.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som du ska be att få undersökt - om det inte redan är gjort - är att ta prov på D-vitamin i blodet. Det har tydligen visat sig att de som lider av SLE har mycket låga nivåer som man bör åtgärda. Läs vad Kostdoktorn har att säga om det. 

https://www.dietdoctor.com/se/d-vitamin-hjalper-mot-annu-en-allvarlig-sjukdom-sle

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen takk for svar :)  Jeg kommer absolutt ikke til å begynne med statiner - uansett blodprøver. Det er jeg veldig trygg på. Som du skriver er det trolig en adekvat reaktion fra kroppen. 

Men om jeg kunne brukt Dave Feldman sin fremgangsmåte - og følt meg trygg på at det ville gitt forbigående resultat på blodprøvene - (også om jeg har en pågående SLE"forverring") før jeg skal tilbake til legen - så kunne diskusjonen med henne kanskje flyttet seg vekk fra at hun prøver å overtale meg til å ta statiner. Jeg prøver å vurdere om det verdt å forsøke. Appetitten er ikke god om dagen, og det er snakk om ganske mye mat i 3 dager - slik jeg har forstått det. Om jeg trolig får redusert LDL på prøven, så vil jeg allikevel gjøre det. 

Siden jeg ikke har hatt så høyt kolesterol før på LCHF, så regner jeg med at jeg ikke er en "hyper-responder" og at økningen er sykdomsrelatert. Jeg har ikke klart å finne så mye informasjon om akkurat det hos Dave Feldman eller andre steder. Konsentrasjon og evne til å finne informasjon er ikke på topp om dagen så da valgte jeg den enkleste måten - å se om andre har erfaring eller kunnskap om noe lignende et sted jeg vet mange mennesker kan mye . (Beklager også om det er vanskelig å forstå hva jeg prøver å formidle.)

Jeg lukter absolutt på ZeroCarb/Carrnivore - men jeg er usikker også der. Både på egen gjennomføringsevne og fordi jeg har hatt nyreproblemer siste halvåret. Med bl.a. ganske kraftige ødemer og forhøyede verdier av magnesium. Det gjør meg utrygg på mengden proteiner i et slikt kosthold, men det er noe jeg vil prøve å finne ut mer av. 

D-vitaminet er lavt, og jeg skal komme i gang med litt inntak (mer enn legen min anbefaler ;) ).Jeg har forverring av solen, og det gjør det ikke lettere å få høyere verdier på naturlig vis. 

Jeg setter pris på at du har tatt deg tid til å gi så utfyllende svar! 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, kickilotta sade:

En sak som du ska be att få undersökt - om det inte redan är gjort - är att ta prov på D-vitamin i blodet. Det har tydligen visat sig att de som lider av SLE har mycket låga nivåer som man bör åtgärda. Läs vad Kostdoktorn har att säga om det. 

https://www.dietdoctor.com/se/d-vitamin-hjalper-mot-annu-en-allvarlig-sjukdom-sle

Denne fikk meg til å huske på at jeg i vinter ikke tok D-vitamin. Det har jeg gjort de foregående 4 årene. Målt 25-OH-D var nå 44 nmol/L. I følge legen min er det "mulig D-vitaminmangel", her blir det definert som "svår brist" https://www.dietdoctor.com/se/d-vitamin

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är carnivore detsamma som fakir eller är det en hög-protein-låg-fett-diet? För som jag har fattat det är det mycket högre mängd protein än på keto/fakir...?

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, MariaF sade:

Är carnivore detsamma som fakir eller är det en hög-protein-låg-fett-diet? För som jag har fattat det är det mycket högre mängd protein än på keto/fakir...?

Du gör mig förvirrad. Vad är keto/fakir? Nåväl ordet fakir i samband med kosthållning myntades ac Sten Sture Skaldeman och utan tvekan är det carnivore.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, jala sade:

Du gör mig förvirrad. Vad är keto/fakir? Nåväl ordet fakir i samband med kosthållning myntades ac Sten Sture Skaldeman och utan tvekan är det carnivore.

Är du säker? Jag uppfattar Skaldemans fakir som normal protein, massor av fett, inget grön (lite förenklat) medan jag uppfattar carnivore som mer protein, mindre fett (än fakir eller strikt keto) och inga grönsaker.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Det finns lite olika skolor, som jag förstått det. Vissa äter bara protein, helst de fetaste bitarna, och inget annat. Då blir det ju mera protein än keto/fakir. Andra tillsätter smör (ibland även ost och grädde) för att få upp fetthalten. Då behöver det inte bli högre mängd protein...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Fakir är enligt Skaldemans koncept. Carnivor är ENBART animaliskt - inget annat. Alla olika sorters kött + fisk + ägg. Smör, flott mm. Kryddor är ok men inget annat. En hel del personer äter rått/otillagad kött o fisk. - Dvs inget från växtriket är tillåtet. Jag är medlem i i Carnivorgrupp på FB - gå med om du är intresserad MariaF

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, MariaF sade:

Är du säker? Jag uppfattar Skaldemans fakir som normal protein, massor av fett, inget grön (lite förenklat) medan jag uppfattar carnivore som mer protein, mindre fett (än fakir eller strikt keto) och inga grönsaker.

Vad är normal protein? Skaldemans fakir är protein och fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, kickilotta sade:

Fakir är enligt Skaldemans koncept. Carnivor är ENBART animaliskt - inget annat. Alla olika sorters kött + fisk + ägg. Smör, flott mm. Kryddor är ok men inget annat

På vad sätt skiljer sig dessa båda kosthållningar åt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, kickilotta sade:

Carnivor är ENBART animaliskt - inget annat.

Så här långt är jag med, det är kanske snarare fördelningen jag grunnar på. Det verkar inte självklart att det är en högfettdiet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, MariaF sade:

Så här långt är jag med, det är kanske snarare fördelningen jag grunnar på. Det verkar inte självklart att det är en högfettdiet.

Gruppen jag är med i gillar fett! Fett kött är bäst! Men fördelningen i kosten har jag inte sett några rekommendationer om.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, jala sade:

På vad sätt skiljer sig dessa båda kosthållningar åt?

Fakir innehåller växtfetter som kokosolja o olivolja.

Glömde säga att i Carnivoregruppen finns det personer som äter ost o grädde också. Dvs matprodukter från djur.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, MariaF sade:

Hum, det där med fördelningen av fett kontra protein har jag aldrig brytt mig om.

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, kickilotta sade:

Fakir innehåller växtfetter som kokosolja o olivolja.

Mig veterligen så innehåller det bara animaliskt fett när det gäller fakir. Påstår du något annat så får du plocka fram något bevis på det. Skaldeman sa att vi inte skulle vara rädda för fett och det gick alldeles utmärkt att använda olivolja på de grönsaker man åt ( obs! ingick inte i fakir ) Tvivlar på att kokosolja ingick i hans koncept. Det är en produkt som har kommit på senare år.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jala- du har säkert rätt! ? Läste om Fakir hos Martina Johansson - fick för mig att dessa veg fetter kunde ingå i Fakir - men jag har nog fattat fel. ?

Här är en EXTREMT intressant blogg om Carnivore!    Massor av intressant att läsa om människors ??erfarenheter    http://meatheals.com/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gruppen heter Carnivore Sweden.  - Så här skriver man om kosten:   

"Det finns 2 upplägg att äta Carnivore på: 1. Carnivore: Animaliskt protein & animaliskt fett undantaget mejerier

2. Keto-Carnivore: Animaliskt protein, smör & animaliskt fett Carnivore innebär att det vi äter kommer från djurriket. Det är allt från kött, fisk, fågel, ägg, osv. Några väljer att lägga till mejerier. Kaffe, te och kryddor brukar också vara ok."

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, kickilotta sade:

Jala- du har säkert rätt! ? Läste om Fakir hos Martina Johansson - fick för mig att dessa veg fetter kunde ingå i Fakir - men jag har nog fattat fel. ?

Här är en EXTREMT intressant blogg om Carnivore!    Massor av intressant att läsa om människors ??erfarenheter    http://meatheals.com/

Tack för länken. Skall bli intressant att studera vad som händer där.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, ElseMaLiv sade:

Hei

Jeg har ikke spist strikt LCHF i lengre tid, men har nok ligget nærmere Lutz sine anbefalinger i ca 10 år. Kroppen trives best på strikt, men gjennomføringen har ikke vært så lett av andre årsaker. 

Nå er det sterk mistanke om SLE, og legen vil sette meg på statiner umiddelbart. Det var ikke så populært da jeg sa at jeg ikke kom til å ta det. Det siste halve året har jeg spist veldig ujevnt, og jeg er usikker på hvor jeg egentlig har ligget. Mye kjøtt, fisk, naturlig fett - men også en del iskrem og lakris.

Jeg forstår jo hvorfor det kom opp med statiner:

9Verdiene mine var -

P-kolesterol     9,0

p-triglyserid    1,39

p-HDL              1,7

p- LDL              6,7

I tillegg hadde jeg overtrykk over 140. Jeg er 50 år, kvinne.

Jeg lurer på om Feldman sin "protokoll" vil hjelpe på verdiene mine - slik at legen innser at statiner kanskje ikke er den eneste løsningen. Eller om SLE (om det er årsaken) vil gjøre at verdiene ikke endrer seg så mye før betennelsene får roet seg?

9/1,7= 5,29.

Bör var under 6, ännubättre om det är under 5.. är det 4 så är man som i sin ungdom.. 18-20!

Trg bör vara under 1,7.. gärna ännu lägre!

Hur som helst du är 50, det i sig ger lite andra värden än om du varit 18 år!

Men fore sure, man/du kan oroade dig för att det blir värre med ålder ioförsig men ditt HDL är iallafall högt nog, vilket är en skyddsfaktor, samt kvinnligt kön.

Om SLE/lupus, annat kan påverka är jag osäker på.. ålder är jag mer eller mindre tvärsäker på, dvs de flesta äldre har ett för högt kolesterol.. så då kan man fundilera lite på vad ett normalt kolesterol egentligen är iomed att det tenderar att stiga med åldern?

Du har inte nämnt din vikt.. det är oxå en faktor, dvs om man är överviktig.

Dvs ingen ko på isen ännu.. men med stigande ålder så summeras som regel lite olika genetiska faktor med livstilsfaktorer.. och om då även blodsocker.. främst HBA1c samt blodtryck/lipider samt vikt går åt fel håll så kan man ha ett problem?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, kickilotta sade:

Gruppen heter Carnivore Sweden.  - Så här skriver man om kosten:   

"Det finns 2 upplägg att äta Carnivore på: 1. Carnivore: Animaliskt protein & animaliskt fett undantaget mejerier

2. Keto-Carnivore: Animaliskt protein, smör & animaliskt fett Carnivore innebär att det vi äter kommer från djurriket. Det är allt från kött, fisk, fågel, ägg, osv. Några väljer att lägga till mejerier. Kaffe, te och kryddor brukar också vara ok."

Takk for informasjonen. Det jeg har lest om har vært versjon 1 - med å spise så mye kjøtt man om trent klarer mens kroppen heles. Gjerne 1 kilo entrecote om dagen eller mer. Jeg har tenkt på å spise mer tilnærmet det du beskriver som Keto-Carnivore :) føler kroppen min trives med mye og godt fett.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 hours ago, Zepp said:

9/1,7= 5,29.

Bör var under 6, ännubättre om det är under 5.. är det 4 så är man som i sin ungdom.. 18-20!

Trg bör vara under 1,7.. gärna ännu lägre!

Hur som helst du är 50, det i sig ger lite andra värden än om du varit 18 år!

Men fore sure, man/du kan oroade dig för att det blir värre med ålder ioförsig men ditt HDL är iallafall högt nog, vilket är en skyddsfaktor, samt kvinnligt kön.

Om SLE/lupus, annat kan påverka är jag osäker på.. ålder är jag mer eller mindre tvärsäker på, dvs de flesta äldre har ett för högt kolesterol.. så då kan man fundilera lite på vad ett normalt kolesterol egentligen är iomed att det tenderar att stiga med åldern?

Du har inte nämnt din vikt.. det är oxå en faktor, dvs om man är överviktig.

Dvs ingen ko på isen ännu.. men med stigande ålder så summeras som regel lite olika genetiska faktor med livstilsfaktorer.. och om då även blodsocker.. främst HBA1c samt blodtryck/lipider samt vikt går åt fel håll så kan man ha ett problem?

Tusen takk for godt svar. Jeg prøvde å se gjennom Ivor Cummings sine videoer i går og fikk inntrykket av at min 5,29 burde være under 4,5 :) godt å lese at under 6 er greit.

Jeg har ikke gamle prøvesvar, men mener å huske at totalt kolesterol har ligget rundt 6 frem til jeg var ca 40. Vet dessverre ikke HDL fra den tiden. Har ikke vært til lege siste 9 år.

Jeg er 185 høy og veier ca 90 om dagen. Ikke veldig overvektig men noe, og på strikt LCHF veide jeg 68 for ca 9 år siden. Da følte jeg meg faktisk litt undervektig (trivdes fysisk best ved 72-75kg). Så vekten går feil vei, men jeg tror på at den vil gå rett vei igjen (et stykke i alle fall - har forstått at kvinner på min alder kan ha problemer med vektnedgang) når kroppen får roet seg etter flere års psykisk og emosjonelt stress. Stress som kulminerte i vinter. Dette stresset vet jeg nå vil roe seg om ikke noe uforutsett skjer - og da har jeg tiltro til at kroppen også vil slippe noen av kiloene igjen og at jeg vil lettere finne og følge rett kosthold for meg.

Blodtrykket har aldri vært målt over 130/90 før, men nå er ødemet nesten vekke etter at det steg tydelig oppover leggene og nærmet seg visuelt knærne. Så tror blodtrykket hang sammen med det og vil rette seg.

HBA1c tok jeg ikke med her siden det ikke bekymret meg :)  det var på 5,1. 

Jeg skal tilbake til legen etter noen andre undersøkelser. Jeg får bruke det som motivasjon til å spise bedre, og så se om jeg orker å spise så mye de siste dagene før ny prøve at det kanskje gir utslag. Og håpe at sjokket over at jeg ikke ville ta statiner har lagt seg, slik at hun kan forholde seg til andre symptomer også. 

Det er litt vanskelig å forklare. Jeg er ikke veldig bekymret for tallene i seg selv. Jeg er heller glad for at kroppen orker å kjempe. Men jeg er bekymret fordi jeg har kjent at kroppen ikke har vært frisk og føler at tallene gjenspeiler det, og jeg forbinder stigende ødemer med hjertesvikt (både min far og min mann har hatt alvorlig hvertesvikt da de levde). Jeg er temmelig sikker på at jeg fra juletider har hatt hjerteflimmer også, men det virker å ha roet seg.

Etter å ha lest litt mer om SLE så tror jeg årsaken til alle symptomene mine heller ligger der eller i nærheten. Håper bedre kost og D.-vitaminer samt mindre stress vil hjelpe godt. På hvordan jeg har det og etterhvert på prøvesvarene. Mange symptomer (og prøvesvar) jeg tidligere har hatt, har vært avskrevet som psykiske (prøvesvarene som "ikke så langt utenfor ønsket område". Utenom øyelegen som i 15 år har påstått at jeg må ha en reumatisk eller autoimmun grunnsykdom. Så jeg har i grunnen ikke veldig stor tiltro til at alle leger klarer/har tid til å se kompleksiteten som kan være i mer kroniske plager, mens jeg opplever at de er veldig flinke når det kommer til akutte ting. Kanskje jeg har vært uheldig og kanskje jeg dømmer for hardt. Der fikk jeg jammen satt ord på litt personlig frustrasjon :D 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, kickilotta sade:

Här kommer länken översatt till goggle translate Svenska.

https://translate.google.se/translate?sl=en&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fmeatheals.com%2F&edit-text=&act=url

Dela detta inlägg

Länk till inlägg