Jump to content

Mängd


Kerstin Monti
 Share

Recommended Posts

En enkel grundregel brukar vara att äta protein i gram motsvarande den vikt du vill ha( om du inte har en mycket stor övervikt, då kan du behöva anpassa den...), dubbelt så mycket fett och kolhydrater efter vald strikthetsnivå.

Till exempel om du vill äta 65 kg äter du 65 g protein (motsvarar ca 325 g kött), 170 g fett och så exempelvis 20 g kolhydrater.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att fettmängden är ungefärlig. Du ska bli mätt, men du behöver inte sitta och äta smör med sked för att det ska bli tillräckligt mycket enligt någon formel. :) Var inte rädd för fett. Föredrar du att äta efter ögonmått så finns det något som kallas handmodellen Anna Hallén. Googla så hittar du information om den. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Kerstin Monti sade:

Hej!

Jag har nu försökt sätta mig in i LCHF grunderna. Det jag däremot inte läser någonstans är hur många gram fett proteiner fett jag ska äta per dygn?

 

Det är väldans enkelt.. ända tills jag förklarat! ?

En strikt LCHF är typ 5E% kolisar eller mindre, cirka 0,8-2 gram protein av din vikt.. nuvarande eller din önskade, lite beroende på aktivitetsnivå/kön/ålder/panik/beach 2018, samt resten fett upp till cirka 70-80E%!

Sådåså.. lite beroende av panik/beach 2018/övervikt/ålder/aktivitetsnivå och kön så kan man hamna på lite andra E%/gram!

Då kommer vi osökt in på E%/dvs energiprocent.. på typ LCHF så bör kolisar vara det minsta, dvs om man är jävligt strikt någonstans på 5-10E% av ens kaloribehov.. 20 E% är lågt det oxå och tangerar ketogen diet!

Protein/aminosyror är och förblir essentiella, de är konstanten i födan förutom vitaminer, mineraler och spårämnen.. så i princip oavsett hur mycket du äter/dricker utav de tre andra macronutrienterna så är ditt behov av aminosyror i princip konstant!

För att förklara detta med protein/aminosyror, dvs oavsett om man äter högfett, lågfett, vegetariskt, veganskt, så är behovet av essentiella aminosyror i princip konstant!

Sådåså.. protein minimum 1 gram per kilo, gärna 1,5.. såvida du inte är kopiöst överviktig, för fettvalkarna behöver inte så mycket protein förutom dina muskler.. som kan vara kul att ha kvar iallafall när man gått ner i vikt!

Iallafall så hamnar vi i slutändan på E%, dvs ditt energibehov eller som andra nämner ditt kaloribehov!

Hur som helst så pekar de mesta studier på att vi behöver äta iallafall vårt kaloribehov, det finns luftarieaner som hävdar att vi kan få energi via luften och någon sorts karma,, men det finns lixom inga studier som stöder det,, tvärt om!

Och då hamnar vi slutligen på vårt kaloribehov,, grejen är då att olika kalorier påverkar kroppens homeostas på lite olika sätt.

Det är vad LCHF handlar om, dvs att kolhydrater gynnar hyperinsulinemi på längre sikt samt därmed inlagringring.. medans fett knappt ger någon insulinhöjning alls, vilket då gör att man har betydligt lättare att ta ut av fettdepåerna och därmed minska kalorierna via munnen.

Oså då till LCHF för viktnedgång.. tanken är då att med färre kolhydrater och litta mer fett, samt protein för ens behov så skall man kunna leva längre mellan måltiderna, dvs tiden för uttag ökar iomed att tiderna mellan inlagring minskar.. utan jättestora cravings.

Sen så till grammen.. mm, knepigt hur som helst förutom protein/aminosyror.. iallafall om man testar lite olika LCHF-recept, så kommer man snart in i det hela.. med den brasklappen att LCHFgodis fortfarande är godis.. lixom ingen bantningsdiet hur som helst utan något som man kan lära sig att laga till och bjuda nära och kära på vid väl valda tillfällen.. cirka några gånger per år.. man får då oxå smaka på det själv i måtta!

  • Like 2
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Man kanske bör tillägga att om jag vill äta 65 gram protein så är det inte samma sak som 65 gram kött. Man måste hålla reda på hur stor andel som är protein den "proteinmat" man äter.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Och för att krångla till det ännumera.. så är protein/aminosyror även om de har cirka 4 Kcal per gram inte så mycket för energi, utan för din proteinsyntes, dvs underhållet av muskler, benstomme, byggstenar för signalsubstanser andra braatthagrejer i kroppen!

Aså i princip så använder vi antingen/eller både och fett och/eller kolhydrater som energi!

Dvs nu kommer det roliga budskapet, man kan byta ut kolhydrater mot fett och få en helt annan homeostas.. typ slippa hyperinsulinemi, utifall man vill gå ner vikt.

Helt oproblemtiskt är det inte dock.. om kroppen var van vid att använda glukos som främsta bränsle, det är vad vi kallar för övergångsbesvär.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 2018-06-19 at 16:49, Jamtlandstjej sade:

En enkel grundregel brukar vara att äta protein i gram motsvarande den vikt du vill ha( om du inte har en mycket stor övervikt, då kan du behöva anpassa den...), dubbelt så mycket fett och kolhydrater efter vald strikthetsnivå.

Till exempel om du vill äta 65 kg äter du 65 g protein (motsvarar ca 325 g kött), 170 g fett och så exempelvis 20 g kolhydrater.

Finns det någon formel eller omvandlare på nätet som man kan användas för att räkna ut lämplig mängd protein?  Dvs vad det gör i tillagad köttmängd på tallriken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-17 at 12:27, Fundersam sade:

Finns det någon formel eller omvandlare på nätet som man kan användas för att räkna ut lämplig mängd protein?  Dvs vad det gör i tillagad köttmängd på tallriken.

Grovt sett brukar man räkna att 100 g vara(kött, fisk,ägg) innehåller 20 g protein. Vill du ha det noggrannare än så är kostbevakningen.se ett bra verktyg.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-17 at 12:27, Fundersam sade:

Finns det någon formel eller omvandlare på nätet som man kan användas för att räkna ut lämplig mängd protein?  Dvs vad det gör i tillagad köttmängd på tallriken.

Det är väl nästan som att det finns allt för många olika sådana räknesnurror för att man skall hitta sin egen balans?

Dvs borde man lägga sig på 0,8, 1,0 eller lite mer optimalt upp mot 1,5, eller om man tränar som en dåre upp till 2,0 gram?

Dvs man hamnar hur lätt som helst i ett mentalt Limbo, dvs skall man köra strikt med minimum aminosyror, eller litta mer normalt, eller kanske optimalt, eller för maximalt träningsresultat!

Då hamnar vi osökt på en mental grej som heter självkännedom, dvs man kanske ser sig som en smal en men har bilringar/man kanske ser sig som en tränande person fast det var 10 år sedan man faktiskt var en sådan, osv!

Det där brukar sammanfattas i ett begrepp, dvs medelåldern,, man känner sig fortfarande ung, frisk, slank, tränande, osv, när man i själva verket passerat det tillståndet iallafall för minst 10 år sedan!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...