Popular Post Petra183 Posted June 20, 2018 Popular Post Share Posted June 20, 2018 Jag har tvekat fram och tillbaks om jag ska skriva det här inlägget eller inte. Igår fick jag en cancerdiagnos. De första proverna togs för ca 1 vecka sedan och det ska göras ytterligare undersökningar. I bästa fall får jag någon slags besked i slutet av nästa vecka. Cancern sitter i munnen och jag är livrädd för att jag kommer att förlora möjligheten att själv bestämma vad jag vill äta. Näringslösningar baserade på glykossirap eller maltodextrin, solrosolja och mjölkprotein känns inte som något jag frivillig skulle stoppa i mig. Det är möjligt att jag inte bara målar fan på väggen, utan också på väggar, golv och grannens ytterdörr, men skräckscenariot finns i mina tankar. Ett stort problem just nu är att jag inte kan sova. Trots sömntabletter sover jag 4-5 timmar per natt och jag mår väldigt dåligt över sömnbristen. Är det någon här som har någon idé om hur jag ska kunna sova och åtminstone slippa de panikkänslor sömnlösheten ger upphov till? Det finns lite kosttillskott och melatonin. Jag har även fått ångestdämpande, men jag känner mig förvandlad till en vetedeg av dem, så jag kommer sannolikt inte att ta fler, eftersom jag inte får några positiva effekter. Vidare är jag livrädd för att hamna i någon form av psykofarmakakarusell där jag får starkare och starkare grejer som egentligen bara får mig att må sämre. Den sista veckan har jag inte heller kunnat äta ordentligt pga smärtor. Fett och protein har gått sådär, jag har ätit, men för lite och inte haft någon aptit på grönsaker och det har blivit för mycket mejeriprodukter, eftersom det är lätt att äta. I vilket fall som helst så har jag hållit mig till LCHF, även om kosten inte har varit perfekt. Adm får ta bort inlägget, om det inte passar in på forumet. Jag frågar här först, eftersom de personer som är aktiva här brukar vara både kunniga och vettiga. Vidare är jag medveten om att cancer är ett känsligt ämne och något för skolmedicinen, för att hålla charlataner och handelsresande i människors olycka borta, men om vi håller oss till mat, sömn och stress... 7 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted June 20, 2018 Popular Post Share Posted June 20, 2018 Finns inga ord! Men hoppas verkligen det ordnar sig för dig! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Cancerceller lever på socker så håll dig borta från mejerier. Du behöver näring och då rekommenderar jag starkt animaliska produkter av god kvalitet samt animaliskt mättat fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Tack för att du delar med dig! Jag hoppas verkligen att du får bli fri från din cancer. Håller tummarna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Hoppas nu att du får den bästa vård man kan få! Angående sömnen så använder min sambo melatonin. Jag har beställt 3 mg från Mia Lundins hemsida. Han har tinnitus och behöver ibland melatonin för att somna. Han säger att han somnar lätt, sover bra och inte känner sig konstig dagen efter. Tidigare använde han Kavinace Ultra PM (också från Mia Lundin). Den innehöll något mer (?) förutom melatonin som ska vara lätt lugnande, men eftersom han inte behöver det där sista så gick han över till ren melatonin. Ta hand om dig! Sömn är ju jätteviktigt, och såklart näringsrik mat utan en massa socker. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted June 20, 2018 Popular Post Share Posted June 20, 2018 Oj, @Petra183, svårt att finna ord! Ibland har jag funderat över vad jag skulle vilja prova om JAG fick en cancerdiagnos. Intresset kommer sig främst av att jag förlorade svärmor pga av en miss i behandlingen. Jag kommer inte säga vad jag tycker att du ska göra, men ge dig lite idéer på vad du kan titta närmare på så får du se om är rätt för dig. Cannabinoider, t ex CBD-olja. Det endocannabinoida systemet är fascinerande. Kolloidalt silver, bespottat och älskat. Det finns iakttagelser om att svampsporer är närvarande vid förekomst av cancer, KS dödar sporer. Healing, t ex reiki. Facebook: Alternativonkologen. En man som förlorade sin fru har samlat diverse information. Positiva tankar: Stänga av allt annat brus - de som är oroliga får vara det ihop med andra, inte dig. (Min väninnans syster tror detta ihop med ren mat och avgiftning av hemmet (plast, kemikalier, el?) som fick henne att tillfriskna, hon tog bara nån enstaka behandling av något hon erbjöds på sjukhuset.) Skratta. Hudkontakt för endorfiner och oxytocin. När det gäller sömnen tror jag att naturen är det som läker och hjälper bäst. Vet inte hur du bor men krama ett träd. Meditera/försök låta bli att tänka alls, sittandes på en stubbe eller sten i skogen. Långa skogspromenader. Pulshöjningen du får av att promenera uppför en slänt räcker för att hålla igång hjärtat. Vill du prova tillskott kan 5-htp vara av intresse. En varm kram till dig! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 4 minuter sedan, PiaB sade: Den innehöll något mer (?) förutom melatonin som ska vara lätt lugnande, men eftersom han inte behöver det där sista så gick han över till ren melatonin. GABA kanske? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Så här står det på hemsidan: Kavinace Ultra PM är för sömnbesvär och främjar GABA, serotonin och melatonin. Denna produkt används på Mias praktik för patienter som lider av ångest och oro och inte kan somna eller vaknar under natten. Rekommenderat intag: Ta 1 kapsel en timme innan läggdags. Inte rekommederat att användas under dagen efterom denna produkt innehåller melatonin Var försiktig när den kombineras med läkemedel som har lugnande egenskaper. Använd under överinseende av en legitimerad praktiserande läkare. Om du är gravid eller ammar, kontakta din läkare eller läkare innan användning. Ingredienser: Proprietär blandning: 4-amino-3-phenylbutyric syra, 5-HTP (5-hydroxytryptofan) från frön av den afrikanska växten Griffonia Simplicifolia, och melatonin. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 För att stärka ditt immunförsvar så är kollagen VÄLDIGT bra samt öka D-vitamin och K2, samt det fantastiska KOLLOIDALT SILVER. Här får du en länk till massa länkar om cancer och kolloidalt silver. https://www.google.se/search?q=cancer+kolloidalt+silver&oq=cancer+kolloidalt+silver&aqs=chrome..69i57.14506j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Instämmer med övriga men vill också lägga till zink och c-vitamin som bra för immunförsvaret. Inte brustabletter utan rent c-vitamin i pulverform. Håller tummarna för dig! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 2 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Instämmer med övriga men vill också lägga till zink och c-vitamin som bra för immunförsvaret. Inte brustabletter utan rent c-vitamin i pulverform. Håller tummarna för dig! Anna Sparre om c-vitamin och fasta vid cancerbehandling: http://4health.se/c-vitamin-kan-forbattra-behandlingen-av-cancer 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 20, 2018 Author Share Posted June 20, 2018 Tack för alla svar hittills. Ni får förstås gärna fortsätta att skriva i tråden. Problemet med att beställa från UK/EU är leveranstiden. Det kan ta ca 10 dagar innan varorna kommer. Har man lite långsiktighet så går det bra, men det är svårare i akutlägen. Jag har läst på Mia Lundins hemsida och lärt mig en hel del från den och även läst boken Kaos i kvinnohjärnan. Jag ska absolut ha rådet i åtanke. Mejerier kan vara komplicerat. Jag åt mejerifritt ett tag innan jag fick tag på tibetanska kefirgryn. Grynen har förmodligen gjort underverk med min tarmflora och jag äter fortfarande tibetansk kefir. Just nu mår jag såpass dåligt att jag helt enkelt fått äta mejerier för att orka och för att få i mig någonting. Matresterna i frysen innehåller t ex mejerier. Kan jag påverka mitt eget ätande i framtiden. så lutar det åt mejerifritt. Ev kommer jag att äta autoimmun paleo istället för LCHF, men jag vet inte. AIP innehåller inte ägg, i alla fall i introduktionsfasen och ägg är trots allt en billig och relativt lättäten proteinkälla. Om den tibetanska kefiren är bra eller inte vet jag inte. Martina har bloggat om den, men jag vet inte om hon kom fram till något mer än att hon tröttnade på den. Jag har läst på en del om CBD-olja tidigare, men jag tyckte att säljarnas hemsidor inte var speciellt informativa. Det var svårt att hitta information om hur mycket man skulle ta och vad det faktiskt skulle kosta t ex. Nu är CBD-oljan läkemedelsklassad i Sverige och svårare att få tag på. Jag är osäker på varifrån man kan köpa och tror inte jag lyckas få den utskriven på recept. 5-HTP finns i skåpet och jag har börjat med dem igen. Ogillar det här med Brexit. Saker och ting blir onekligen mer komplicerade. Kollodialt silver finns hemma. Jag använder det, oavsett om det hjälper eller inte. Ibland kan det kännas bra att ha något att pyssla med. Jag går skogspromenader i princip varje dag, så förhoppningsvis träffar jag några läkande träd. Kollagen har jag aldrig använt, så det får jag kolla upp. Vanligt matlagningsgelatin finns hemma, men det är nog inte samma sak. Glutamine finns också, fast jag har inte ätit det på ett tag. I bästa fall har jag buljong hemma också, men dålig aptit + ork lämnar inte de bästa förutsättningarna för att vare sig koka eller dricka buljongen. D3 + K 2 finns också hemma, så det är väl bara att bryta sommaruppehållet (redigerat eftersom jag blandade ihop siffrorna, jag kan skilja på dem i praktiken). Såg att det kommit några nya inlägg under tiden jag skrev, så jag kompletterar här. Zink äter jag sedan tidigare, så det är väl bara att fortsätta antar jag. C-vitamin är jag lite slarvig med, men det finns en burk med pulver hemma. Hur är det med MSM? Jag har ätit under flera år, men haft ett uppehåll på ett par månader, så det kanske är dags att börja igen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 13 minuter sedan, Petra183 sade: D2+K3 finns också hemma, så det är väl bara att bryta sommaruppehållet. Hoppas du menade D3+K2. Maten är det viktigaste och Kollodialt silver är ett komplement. Om du inte kan avstå mejeriprodukter så är det naturligtvis du som bestämmer. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted June 20, 2018 Popular Post Share Posted June 20, 2018 Tråkigt med det beskedet ... håller tummarna för att du skall bli bra. ... och självklart går det bra och skriva och på dina villkor ... vi kan i ett senare läge om du vill också ta bort tråden om det skulle kännas för utlämnande. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 20, 2018 Author Share Posted June 20, 2018 13 minuter sedan, jala sade: Hoppas du menade D3+K2. Maten är det viktigaste och Kollodialt silver är ett komplement. Om du inte kan avstå mejeriprodukter så är det naturligtvis du som bestämmer. Lycka till. Så är det förstås. Jag har lite koll på mina burkar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Om ingenting hjälper kan du kontakta läkaren Erik Enby i Göteborg. Han behandlar svårartad cancer med sådan framgång att cancerindustrin försökt knäcka honom med att bekosta en omfattande häxjakt, samt se till att hans leg blev indraget...men han är still going strong www.enby.se 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 5 timmar sedan, Petra183 sade: Ett stort problem just nu är att jag inte kan sova. Trots sömntabletter sover jag 4-5 timmar per natt och jag mår väldigt dåligt över sömnbristen. Är det någon här som har någon idé om hur jag ska kunna sova och åtminstone slippa de panikkänslor sömnlösheten ger upphov till? Mitt bästa tips för att sova är att inte fokusera så mycket på sömn som på vila. Tänk att nu ska jag vila X timmar. Fokusera på att du ska ligga skönt, ha något till hands att dricka samt något halvintressant att lyssna eller titta på, dvs tillräckligt intressant för att skingra tankar men inte så intressant att du blir engagerad. Förhoppningsvis så somnar man efter ett tag, om inte så har man ändå vilat kroppen och hjärnan har fått någon annan input än de egna tankarna som snurrar runt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Det verkar som att du redan gör en massa bra, Petra183. Hur tänker du kring psykologiska djupdykningar..? Nu ska jag bli djupt en stund. Du väljer själv om det kan vara en tråd att nysta i. Cancer anses vara en sjukdom som har med bitterhet att göra. Min tolkning, eftersom fler insjuknar, är att man kan vara mer eller mindre mottaglig för t ex kemikalier eller annat cancerframkallande om man är "svag" inom ett visst område. För många år sen, när jag primärt rotade inåt, kom jag över en mängd självhjälpsböcker som t ex Louise L Hays bok "Du kan hela dig själv" (eller nåt sånt), Caroline Myss bok "Andens anatomi" men den bok som verkligen pockar på uppmärksamhet nu i ikväll är Brandon Bays "Resan". Kanske för att hon kom åt källan till sin cancer. https://www.thejourney.com Kom också på att jag tillsammans med healing borde nämnt kraniosacral behandling. Min tanke med healing är i första hand att lindra stress/oro över sjukdomen och förhoppningsvis ge bättre sömn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 Frysta citroner har visat sig vara ett starkt tillskott när det gäller cancer. Skalet på citronen innehåller mycket mer vitaminer än saften. Jag tog till mig detta tips för ett tag sedan och jag mixar 2-3 hela, ekologiska, tvättade citroner i matberedaren precis som de är (kärnorna är också nyttiga), fryser in mixet i istärningar, plockar lätt fram ett par tärningar så ofta jag kommer ihåg. Inget stort arbete. https://stegforhalsa.se/varfor-ar-frusna-citroner-bra-for-halsan/ Dr. Eric Berg förespråkar allt det nyttiga med vetegräsjuice som är extremt näringstätt. I detta videoinslag nämner han just muncancer: https://www.youtube.com/watch?v=cqJWsWXq7O0 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 10 timmar sedan, MariaF sade: Det verkar som att du redan gör en massa bra, Petra183. Hur tänker du kring psykologiska djupdykningar..? Nu ska jag bli djupt en stund. Du väljer själv om det kan vara en tråd att nysta i. Cancer anses vara en sjukdom som har med bitterhet att göra. Min tolkning, eftersom fler insjuknar, är att man kan vara mer eller mindre mottaglig för t ex kemikalier eller annat cancerframkallande om man är "svag" inom ett visst område. För många år sen, när jag primärt rotade inåt, kom jag över en mängd självhjälpsböcker som t ex Louise L Hays bok "Du kan hela dig själv" (eller nåt sånt), Caroline Myss bok "Andens anatomi" men den bok som verkligen pockar på uppmärksamhet nu i ikväll är Brandon Bays "Resan". Kanske för att hon kom åt källan till sin cancer. https://www.thejourney.com Kom också på att jag tillsammans med healing borde nämnt kraniosacral behandling. Min tanke med healing är i första hand att lindra stress/oro över sjukdomen och förhoppningsvis ge bättre sömn. Jag har läst en del av de böcker du nämner. Fungerar det eller kan ge hopp åt någon, så är det naturligtvis positivt. Samtidigt så finns det en drag av skambeläggande för dem som inte lyckas, man är för svag eller tror inte tillräckligt starkt. I dagsläget kommer jag inte att läsa den typen av böcker (möjligen kan jag läsa "Hur allt gick åt helvete med positivt tänkande"). Har jag något fysiskt och mentalt problemområde sedan tidigare så är det definitivt munnen, så det är möjligt att det ligger något i det, men jag vill inte ha för mycket skuldbeläggande tankar om kring mig. Dessutom stoppar man ju onekligen in en del kemikalier i munnen, man borstar med flour och sköljer kanske med flour och gamla amalagamfyllningar slits eller lossnar. Hur hittar man healing? Jag har bara sett kollektiva arrangemang på nätet ibland. Finns det någon kraniosakrial utövare i närheten så ska jag absolut kolla upp om det kan vara något. Vad gäller avslappning så har jag märkt att yoga nidra fungerar bra för mig. Jag gör EFT ibland eller något som kallas Jin Shin- någonting som är en koreansk handmeditation. Blir jag för uppjagad så fungerar tyvärr inte de här metoderna, men jag har dem i bakhuvudet och försöker använda dem. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 1 timme sedan, DRAKULLA sade: Frysta citroner har visat sig vara ett starkt tillskott när det gäller cancer. Skalet på citronen innehåller mycket mer vitaminer än saften. Jag tog till mig detta tips för ett tag sedan och jag mixar 2-3 hela, ekologiska, tvättade citroner i matberedaren precis som de är (kärnorna är också nyttiga), fryser in mixet i istärningar, plockar lätt fram ett par tärningar så ofta jag kommer ihåg. Inget stort arbete. https://stegforhalsa.se/varfor-ar-frusna-citroner-bra-for-halsan/ Dr. Eric Berg förespråkar allt det nyttiga med vetegräsjuice som är extremt näringstätt. I detta videoinslag nämner han just muncancer: https://www.youtube.com/watch?v=cqJWsWXq7O0 Citron- och vetegräsjuice är ju mer eller mindre att betrakta som mat, så det är råd som jag känner att jag kan ta till mig. Det är väl inte så att jag tror att en enskild råvara kan bota cancer, men det är ju aldrig fel att äta nyttiga råvaror, om man säger så. Är det dessutom lätt att äta och inte kräver för mycket hantering, så är det ännu bättre. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 1 minut sedan, Petra183 sade: Det är väl inte så att jag tror att en enskild råvara kan bota cancer, men det är ju aldrig fel att äta nyttiga råvaror, om man säger så. Nej, det är nog många saker som ska till och du har helt rätt i att fokus är på positivitet, inga skuldbelägganden. Jag tror att oavsett vilken svår sjukdom man har, så kan man få tips och idéer av andra men jobbet att utvärdera vad man vill testa och tillfrisknandet, det måste man ju tyvärr göra själv... Vill du ha skickad healing? Är lite rostig men... Inte alla tror det är möjligt. Jag har en jätteduktig terapeut som ger min son kraniosacral behandling men kanske du kan hitta nån nära dig här? https://www.kstf.se/sok-terapeut/ Det är inte lätt att vara påläst, taggad och alert och ta viktiga beslut när man är sjuk. Ta allt i din takt, gör det du orkar och strunta i resten. Varm kram! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 Om cancer på Annika Dahlqvists blogg Kolloidalt silver fick cancern att stoppa upphttp://annikadahlqvist.com/2016/03/13/kolloidalt-silver-fick-cancern-att-stoppa-upp/ Den känsliga frågan om cancer (över 300 kommentarer - längst ned kan man klicka för att läsa de tidigare kommentarerna) http://annikadahlqvist.com/2015/03/15/den-kansliga-fragan-om-cancer/ Den känsliga frågan om cancer IIhttp://annikadahlqvist.com/2015/04/15/den-kansliga-fragan-om-cancer-ii/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 Youtube Thomas Seyfried, PhD -- Cancer as a Mitochondrial Metabolic Disease (2016-07-15) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 Youtube - Cancer - Starving cancer away - Sophia Lunt - TEDxMSU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 Cancer – av Jason Fung Cancer as an endocrine disease September 3 2017 https://www.dietdoctor.com/cancer-endocrine-disease Cancer as an environmental disease September 10 2017 https://www.dietdoctor.com/cancer-environmental-disease The mistake of confusing the cause of cancer September 15 2017 https://www.dietdoctor.com/mistake-confusing-cause-cancer Why we’re losing the war (on obesity, type 2 diabetes and cancer) October 12 2017 https://www.dietdoctor.com/losing-war-obesity-type-2-diabetes-cancer The Procrustean bed or how to make cancer into a disease of random mutations October 26 2017 https://www.dietdoctor.com/procrustean-bed-make-cancer-disease-random-mutations Gleevec’s false dawn or how we’re losing the war on cancer November 2 2017 https://www.dietdoctor.com/gleevecs-false-dawn-losing-war-cancer The history and future of cancer November 8 2017 https://www.dietdoctor.com/history-future-cancer Darwin’s theory of evolution or why cancer is not simply a result of random mutations November 15 2017 https://www.dietdoctor.com/darwins-theory-evolution-cancer-not-simply-result-random-mutations Fasting, cellular cleansing and cancer – is there a connection? December 12 2017 https://www.dietdoctor.com/fasting-cellular-cleansing-cancer-connection Autophagy – a cure for many present-day diseases? December 19 2017 https://www.dietdoctor.com/autophagy-cure-many-present-day-diseases What diet causes cancer? December 31 2017 https://www.dietdoctor.com/diet-causes-cancer The seed and soil of cancer – or why we need to zoom out to understand it February 2 2018 https://www.dietdoctor.com/seed-soil-cancer-need-zoom-understand The 6 common features of cancer February 8 2018 https://www.dietdoctor.com/6-common-features-cancer Attacking cancer’s weakness: not its strengths February 15 2018 https://www.dietdoctor.com/attacking-cancers-weakness-not-strengths The Warburg Effect and cancer February 22 2018 https://www.dietdoctor.com/warburg-effect-cancer Moving away from the theory that cancer is simply a result of random mutations March 1 2018 https://www.dietdoctor.com/moving-away-theory-cancer-simply-result-random-mutations 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 Inget mer att tillägga utöver de råd och tips som du redan har fått, men vill skicka en styrkekram till dig 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 Ojoj, många tankar dyker upp. Har du pratat med din tandläkare om det finns nån sannering eller liknande som borde göras, en fylld rotkanal där tanden egentligen borde dras ut istället, tex? Gurgla, swisha runt, munnen med silver, omväxlande kokosolja, äppelcidervinäger. Din fråga handlade om mat egentligen - jag har tänkt att om/när det händer ska jag leva på äggulor, kokosolja och grönablad som man kör i mixer ev med vatten. Då borde man ha undvikit det som cancer lever av - glukos och ett protein/aminosyra jag glömt namnet på - och man borde ha ett mycket lågt insulinpåslag, samtidigt som man får i sig det man behöver för reparation och immunfunktion. Skulle ev strö i askorbinsyra i rejäl mängd dock vet jag inte hur insulinogent askorbinsyra är - det liknar ju mycket socker. Bästa vore nog att få civitamin rätt in i blodet men då får man nog åka till Kina. Mineraler på tablett kan man bryta sönder och hälla ner i mixen. Resistent stärkelse borde vara bra men hur få i sig det utan att också få glukoshöjning? Kanske köra ner lite rå potatis i mixen. Stort sugrör till det. Skickar all styrka möjligt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 40 minuter sedan, Erik 2 sade: Resistent stärkelse borde vara bra men hur få i sig det utan att också få glukoshöjning? Kanske köra ner lite rå potatis i mixen. Potatismjöl och vatten + kakao är min variant. Jag tackar för tipset om rå potatis i mixern, själv äter jag den klyftad och med salt på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 On 2018-06-20 at 15:40, Petra183 sade: Ett stort problem just nu är att jag inte kan sova. Trots sömntabletter sover jag 4-5 timmar per natt och jag mår väldigt dåligt över sömnbristen. Är det någon här som har någon idé om hur jag ska kunna sova och åtminstone slippa de panikkänslor sömnlösheten ger upphov till? Det finns lite kosttillskott och melatonin. Jag har även fått ångestdämpande, men jag känner mig förvandlad till en vetedeg av dem, så jag kommer sannolikt inte att ta fler, eftersom jag inte får några positiva effekter. Vidare är jag livrädd för att hamna i någon form av psykofarmakakarusell där jag får starkare och starkare grejer som egentligen bara får mig att må sämre. Ett förslag till dig: Det finns något som kallas "tapping". Man stimulerar vissa punkter i ansiktet och på kroppen genom att knacka lätt med fingertopparna. - Jag har upplevt att detta är rogivande och får mig lättare att somna. Det kan också ge smärtlindring. Det kanske låter konstigt men det fungerar för många och är ju inte skadligt på något vis. Det finns mycket att läsa på webben. Tekniken kommer ursprungligen från USA och det kallas EFT (Emotional Freedom Techniqe) - sök på detta och du kommer till en webbsida med massor med information. Dr Mercola förordar också tekniken och har instruktionsfilmer på hemsidan. Du hittar kanske mer på YouTube. Prova detta det kan hjälpa dig att komma till ro när du behöver sova o koppla av. Bra att du skriver öppet här, det kan var till stöd också för andra som kanske inte vågar ta upp en allvarlig sjukdom. Stor kram 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kickilotta Posted June 21, 2018 Popular Post Share Posted June 21, 2018 Eftersom du söker kunskap så kom jag att tänka på något som du kan ha nytta av när du erbjuds behandling. Ofta får man börja med kemoterapi. Jag har hört om hur man gör på en framgångsrik cancerklinik i Turkiet (kanske också på andra håll) - försöker beskriva det här nedan. - Att ha 2 fastedagar och bara dricka teer o vatten innan varje kemoterapidos gör att dina friska celler så att säga "stängs ner" - dvs kommer inte att påverkas så illa av den starka medicinen. Medans cancercellerna är lika öppna som tidigare och påverkas mer effektivt av cellgifterna. Jag skulle också försöka få en infusionslösning utan socker (det finns sådana) för att inte göda cancern. Dagen efter behandlingen ska man inte heller äta. Att göra på detta vis gör att behandlingen blir effektivare. Vet inte om det är något man lär ut här i Sverige till sina patienter. Kanske någon annan här på Forum vet mer om detta eller har länkar? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 Länkar https://news.usc.edu/103972/fasting-like-diet-turns-the-immune-system-against-cancer/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27557543 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 22, 2018 Share Posted June 22, 2018 Cancer kan botas. http://www.kostdemokrati.se/svenerik/2018/06/21/cancer-kan-botas-tredje-gangen-gillt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted June 22, 2018 Share Posted June 22, 2018 Jag sover som en stock om jag tar magnesiumcitrat nån timme före sänggåendet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Petra183 Posted June 23, 2018 Author Popular Post Share Posted June 23, 2018 Någon som vet om man har rätt att neka sondmatning och vilket lagrum man kan åberopa i såfall? Vad är alternativet till sondmatning? Dropp? Hur länge kan jag få det? Cancertumören på tungan kommer sannolikt att opereras bort, vilket kommer att ge ett operationsärr som ska läka. Jag vet inte om jag kommer att kunna äta eller får ha något i munnen under läkningen (och den information och det bemötande som jag fått hittills är under all kritik, så jag förväntar mig ingen relevant information från vården). Jag vet att det här kanske är en fråga för vården, men eftersom jag är så negativt inställd till sammansättningen av de näringslösningar som används vid sondmatning så vill jag undvika sondmatning, så jag letar efter alternativ om det skulle bli aktuellt. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 23, 2018 Share Posted June 23, 2018 Ur Patientlag (2014:821) Nu har jag bara tagit med delar men nog verkar 7kap. 1§ som nåt att hänvisa till? Eller kombinationen samtycke (4kap), delaktigheten (5kap) och tryggheten (6kap)? 3 kap. Information 1 § Patienten ska få information om 1. sitt hälsotillstånd, 2. de metoder som finns för undersökning, vård och behandling, 3. de hjälpmedel som finns för personer med funktionsnedsättning, 4. vid vilken tidpunkt han eller hon kan förvänta sig att få vård, 5. det förväntade vård- och behandlingsförloppet, 6. väsentliga risker för komplikationer och biverkningar, 7. eftervård, och 8. metoder för att förebygga sjukdom eller skada. 4 kap. Samtycke 1 § Patientens självbestämmande och integritet ska respekteras. 2 § Hälso- och sjukvård får inte ges utan patientens samtycke om inte annat följer av denna eller någon annan lag. Innan samtycke inhämtas ska patienten få information enligt 3 kap. Patienten kan, om inte annat särskilt följer av lag, lämna sitt samtycke skriftligen, muntligen eller genom att på annat sätt visa att han eller hon samtycker till den aktuella åtgärden. Patienten får när som helst ta tillbaka sitt samtycke. Om en patient avstår från viss vård eller behandling, ska han eller hon få information om vilka konsekvenser detta kan medföra. 5 kap. Delaktighet 1 § Hälso- och sjukvården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten. 2 § En patients medverkan i hälso- och sjukvården genom att han eller hon själv utför vissa vård- eller behandlingsåtgärder ska utgå från patientens önskemål och individuella förutsättningar. 3 § Patientens närstående ska få möjlighet att medverka vid utformningen och genomförandet av vården, om det är lämpligt och om bestämmelser om sekretess eller tystnadsplikt inte hindrar detta. 6 kap. Fast vårdkontakt och individuell planering 1 § Patientens behov av trygghet, kontinuitet och säkerhet ska tillgodoses. Olika insatser för patienten ska samordnas på ett ändamålsenligt sätt. 7 kap. Val av behandlingsalternativ och hjälpmedel 1 § När det finns flera behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ska patienten få möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar. Patienten ska få den valda behandlingen, om det med hänsyn till den aktuella sjukdomen eller skadan och till kostnaderna för behandlingen framstår som befogat. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 23, 2018 Author Share Posted June 23, 2018 On 2018-06-21 at 11:45, Erik 2 sade: Ojoj, många tankar dyker upp. Har du pratat med din tandläkare om det finns nån sannering eller liknande som borde göras, en fylld rotkanal där tanden egentligen borde dras ut istället, tex? Gurgla, swisha runt, munnen med silver, omväxlande kokosolja, äppelcidervinäger. Din fråga handlade om mat egentligen - jag har tänkt att om/när det händer ska jag leva på äggulor, kokosolja och grönablad som man kör i mixer ev med vatten. Då borde man ha undvikit det som cancer lever av - glukos och ett protein/aminosyra jag glömt namnet på - och man borde ha ett mycket lågt insulinpåslag, samtidigt som man får i sig det man behöver för reparation och immunfunktion. Skulle ev strö i askorbinsyra i rejäl mängd dock vet jag inte hur insulinogent askorbinsyra är - det liknar ju mycket socker. Bästa vore nog att få civitamin rätt in i blodet men då får man nog åka till Kina. Mineraler på tablett kan man bryta sönder och hälla ner i mixen. Resistent stärkelse borde vara bra men hur få i sig det utan att också få glukoshöjning? Kanske köra ner lite rå potatis i mixen. Stort sugrör till det. Skickar all styrka möjligt. Jag har tänkt lite i de banorna också. Är jag hemma, så kan jag ha en viss kontroll över mitt ätande. Befinner jag mig på sjukhus så är det svårare. Vad gäller tandvård så har jag inte fått några klara besked än så länge. Tumören upptäcktes i samband med vanlig undersökning. Röntgenbilderna togs, men undersökningen gjordes aldrig färdig, utan ärendet remitterades till specialisttandläkare för vidare utredning. I dagsläget vet jag inte hur det står till med mina tänder. Några rotfyllningar har jag inte sedan tidigare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 23, 2018 Author Share Posted June 23, 2018 On 2018-06-21 at 12:27, jala sade: Potatismjöl och vatten + kakao är min variant. Jag tackar för tipset om rå potatis i mixern, själv äter jag den klyftad och med salt på. Eller också fungerar det med potatismjöl. Utrört i kallt vatten, så får det en relativt smidig och flytande konsistens. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 23, 2018 Author Share Posted June 23, 2018 On 2018-06-21 at 17:55, kickilotta sade: Ett förslag till dig: Det finns något som kallas "tapping". Man stimulerar vissa punkter i ansiktet och på kroppen genom att knacka lätt med fingertopparna. - Jag har upplevt att detta är rogivande och får mig lättare att somna. Det kan också ge smärtlindring. Det kanske låter konstigt men det fungerar för många och är ju inte skadligt på något vis. Det finns mycket att läsa på webben. Tekniken kommer ursprungligen från USA och det kallas EFT (Emotional Freedom Techniqe) - sök på detta och du kommer till en webbsida med massor med information. Dr Mercola förordar också tekniken och har instruktionsfilmer på hemsidan. Du hittar kanske mer på YouTube. Prova detta det kan hjälpa dig att komma till ro när du behöver sova o koppla av. Bra att du skriver öppet här, det kan var till stöd också för andra som kanske inte vågar ta upp en allvarlig sjukdom. Stor kram Tack för tips. Jag använder mig redan av EFT och har goda erfarenheter av det. Tyvärr är jag kanske för stressad just nu, för att det ska fungera fullt ut, men EFT eller tapping kan absolut fungera och det är en teknik som är väl värd att lära sig. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 23, 2018 Author Share Posted June 23, 2018 16 timmar sedan, nilu sade: Jag sover som en stock om jag tar magnesiumcitrat nån timme före sänggåendet. Jag brukar ta magnesium innan jag lägger mig på kvällen och ev komplettera med magnesiumolja. Magnesium hjälper absolut, men för tillfället är jag så uppjagad att magnesium inte räcker till för att sova bättre. Annars är det ett jättebra råd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Från Svara doktorn av S-E Nordin http://www.svaradoktorn.se/427029039/6129411/posting/öppet-brev-till-livsmedelsverket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Petra183 Posted July 11, 2018 Author Popular Post Share Posted July 11, 2018 Liten uppdatering. Ber om ursäkt för ett negativt inlägg. Jag kommer att opereras om ca 1 vecka. Familjen accepterar inte att jag avbokar operationen. Enligt de besked jag fått så ska det räcka med operation för att ta bort tumören, så i dagsläget verkar det som jag kommer slippa strålning och cellgifter. I vilket fall som helst så kommer kroppen påverkas negativ av operationen. Just nu känns allt nattsvart. Jag har en operation framför mig, som kommer att förstöra min mun. Trots sömntabletter kan jag i princip inte sova. Misstänker att jag har utvecklat eller kommer att utveckla PTSD. Vårdens bemötande har varit under all kritik. Fortsätter jag så här så kommer jag att tvingas äta antidepressiva och jag känner inte att jag orkar med vare sig insättning eller utsättning av den sortens medicin. Risken finns dessutom att SSRI inte räcker utan att jag kommer tvingas ta SNRI som är ännu starkare och förmodligen ännu svårare att sätta ut. Jag har en remiss till öppenvårdspsykiatrin, men jag räknar med att de inte kommer att ta kontakt förrän efter semestrarna (om de nu gör det). Har beställt hem proteinpulver (äggvita samt nötkött) för två veckor. Jag vet att det inte är optimalt att leva på pulver, men för mig är det någon form att trygghet, att ha tillgång till drickbar näring och energi i form av protein och MCT-olja. Vårdens näringsdrycker innehåller i princip socker och solrosolja, så det är inget som jag känner att jag vill få i mig om jag kan undvika det. Vidare har jag köpt en svindyr blender, som jag har bestämt mig för att avsky, så den lär hamna på begagnatmarknaden så snart som möjligt. Jag har fryst in ett antal satser med buljong i portionspåsar (buljong + äggulor + lämpligt fett = någon slags näringsdryck). Tyvärr känner jag inte att jag kan klara mitt proteinbehov på äggulor. Är det någon som har tips på grönsaksbaserade smoothies? Jag har aldrig fastnad i smoothieträsket och har inte lyckats googla fram något recept jag kan tänka mig. Kravet är att den ska vara drickbar i dubbel bemärkelse och gärna innehåll en del frysta grönsaker eftersom det är lättare för mig att hantera. Jag ska försöka äta mejerifritt också, så jag kommer inte att använda vassleprotein) , så smoothien bör vara mejerifri. Ev kommer jag äta autoimmun paleo istället för LCHF en period, men jag är lite osäker på hur jag ska göra, eftersom AIP inte innehåller ägg och jag vill gärna fortsätta med den tibetanska kefiren, eftersom den är bra för tarmfloran. Tyvärr klarar jag inte de mer strikta varianterna av LCHF (mindre än 20 gram kolhydrater per dag), även om de kanske skulle vara att föredra pga cancern. Jag behöver äta lite mer kolhydrater, vanligtvis runt 20-30 gram, för att må bra i övrigt. Kom på en sak till. Ett antal lymfkörtlar kommer att tas bort för säkerhets skull, så jag är rädd att får problem med lymfan också. En farhåga som fullständigt nonchalerats av vården, när jag tagit upp det. Så en förstörd lymfa och de komplikationer det ger upphov till är ytterligare något jag oroar mig för. 1 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted July 11, 2018 Share Posted July 11, 2018 Enligt min mening så får du skriva så mycket negativt som du vill, bara att ösa ur sig! Många tankar till dig/ Eva 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted July 11, 2018 Share Posted July 11, 2018 Instämmer med det Kattuggla skriver. Ös ur dig så mycket du vill. Trots din otroligt svåra situation tycker jag att du uttrycker så många klokheter, kring mat och hur du vill lösa det. Du verkar ha en jättebra plan där. Det är upprörande att du ska behöva uppleva att representanter för vården nonchalerar din tankar och farhågor. Hoppas du kan känna att vi är många här som tänker på dig och håller tummarna för att allt ska gå bra för dig. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted July 11, 2018 Share Posted July 11, 2018 Instämmer med föregående: ös ut allt du kan och vill 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted July 11, 2018 Share Posted July 11, 2018 Instämmer med övriga. Att ta det bästa/det som fungerar för dig från AIP och LCHF låter som en bra plan. Sulforaphane är en substans som verkar ha goda effekter på bl.a. cancer. Den finns i broccoli men extra koncentrerad i broccoligroddar som man kan ha i sin nyttiga gröna smoothie. Broccoligroddar kan man grodda själv men finns i vissa butiker också. Se t.ex. https://www.news-medical.net/news/20110610/12810/Swedish.aspx Video med Rhonda Patrick angående sulforaphane. Hon har forskat själv och ger ett mycket seriöst intryck. Ett receptförslag från Anna Sparre. http://4health.se/smoothies Jag är inte själv smoothiedrickare men har tagit salladsinspiration från Anna Sparres recept på bästa tillbehöret som hon pratar om här http://4health.se/144-tillbehorstipset Genom att kombinera hennes smoothierecept med tillbehörsreceptet kan du förhoppningsvis hitta inspiration till många goda och nyttiga smoothies. Styrkekramar! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 11, 2018 Share Posted July 11, 2018 Kolloidalt silver. http://annikadahlqvist.com/2017/12/03/sven-erik-botade-cancer-med-kosttillskott-kolloidalt-silver-och-ketogen-kost/ https://fethalsa.wordpress.com/2017/07/03/sven-erik-frisk-fran-sin-cancer/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 11, 2018 Share Posted July 11, 2018 Självklart får du ösa ur dig det nattsvarta! Det är ändå så att du förmedlar lite positivitet, även om du kanske inte ser det själv. Att du letar lösningar kring det som är viktigt för dig, maten och hälsan efter operationen, tyder på att det finns en positiv gnista där bakom det svarta. Jag är inte heller någon smoothie-drickare och har tyvärr inga tips. Som jag förstår det så behöver du nog inte vara orolig för lymfan. Lätt för mig att säga, förstås, men det finns många noder och vägar i systemet att det på det stora hela borde fungera tillfredsställande ändå. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted July 11, 2018 Share Posted July 11, 2018 Smoothie - Anna Sparres recept är bra som grund. Du kan använda frusen ekologisk spenat. Smaksätt med pressad citron eller lime, man kan prova att ha i litet gurkmeja också. Jag brukar ha i litet vanligt salt eller kryddsalt - men bara litet. För sting - litet chilikrydda. Annat att ha i att variera med - stjälkselleri, några broccolikvistar, ruccola, 1 färsk rödbeta, färsk gurka, persiljakvistar, för mintsmak en myntakvist, några skalade sötmandlar har jag nästan alltid i, en näve frusna blåbär eller 1/2 äpple, några frusna jordgubbar. Svarta vinbär, sura lingon, havtornsbär kan man också ha i. Annat att blanda i - nyponpulver, nässlepulver. Jag försöker att hitta så mycket ekologiska produkter som möjligt. Blötlägga torkade nypon och mixa till nyponsoppa tillsammans med sötmandel - varm eller kall med kokosgrädde irörd. Vid servering brukar jag hälla litet fin olivolja eller avokadoolja på toppen, kanske mct-olja och så häller jag upp i ett fint stort glas. Äter det hela med sked som en soppa. Har du en bra blender så behöver inte ingefäran rivas. Räcker att man skär allt i mindre bitar. Jag har aldrig i några riktigt söta frukter. Du kan prova dig fram för att hitta vad du gillar. Istället för att späda med vatten så har jag ibland varmt eller kallt te. Kanske kall/ljummen buljong skulle fungera, det har jag inte provat. För mera protein i din drickbara mat - prova att koka kyckling så den är väl kokt, skär den i små bitar och mixa i blendern med kycklingbuljong och gör en soppa som du kan krydda och äta varm. Du får prova den här iden och se om den fungerar. För andra varma soppor - använd mixerstav och gör pureer av olika kokta grönsaker, förstärk med mera fett i. Tänker också att man kan värma en smoothie litet lätt om man inte vill äta den kall Du får prova att ta fram smoothies o soppor nu före operationen så du har klart för dig vad du kan gilla och kanske göra en liten receptsamling. Styrkekramar! Förstår din enorma oro och att du har många farhågor - om det är möjligt, så ta en dag i taget. Varma hälsningar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 13, 2018 Share Posted July 13, 2018 Ketogen kost och hur svälter ut cancer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts