Recommended Posts

18 minuter sedan, Petra183 sade:

Kostmässigt så klarar jag inte att följa någon specifik diet just nu

Klarar du inte kost vi är designade för kan det bero på att ditt tarmsystem är inflammerat pga läkemedel och i övrigt olämplig mat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, vad roligt att se dig här igen, @Petra183! Jag har undrat hur det gått för dig! 

Utifrån vad du tidigare skrivit utgår jag från att du inte vräker i dig spannmål och socker? Och då borde du ändå ligga bra till. Nu ska du ju fokusera på att bli frisk, inte på vad du "får" eller "inte får" äta utifrån nåt regelverk. Läkandet gäller ju både de fysiska ingreppen i din mun och det mer själsliga. Jag tror inte du behöver någon regelrätt psykolog, en god vän kan många gånger göra underverk, även om det ofta är lättare att öppna upp hela vägen för nån man inte känner så väl. Psykologens roll är att låta klienten själv komma på lösningen och ofta räcker det att bolla med nån. Naturen är också ofta en bra läkare (i bemärkelsen "nån som läker"). Varm kram! ♥️

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Jag gick inte ner i vikt och blev deprimerad och kunde inte sova, så den "idealbilden" av LCHF, känns utesluten för mig."

Det där låter som ett serotoninproblem. Serotonin bygger melatonin som vi sover på. Serotonin byggs av tryptofan, en aminosyra, som kommer in till hjärnan i närvaro av insulin ... Trist men det verkar vara väl utrett. Tricket lär vara att antingen äta en del långsamma kolhydrater som håller insulinet uppe under längre tid så tryptofanet hinner in, det står tydligen sist i kön .. Eller göra nåt som får till ett nytt insulinsläpp, gärna endast ett litet, kanske max 2 tim efter mat.  Här undrar jag om kaffe kan duga då det för vissa ger ett släpp av glykogen, och om protein kan duga typ skinkbit, korvbit för det släpper också insulin. Äta kalkon, kyckling, kött osv till varje mål för att hålla tryptofannivåerna uppe. Tex svamp och alfa alfa groddar ska hålla mycket tryptofan, men man får äta mycket av dessa för att få i sig mängd. Tryptofan finns som tillskott men jag tror det är förbjudet att sälja i Sverige. 

Läs också om MAOA och COMT generna som kan ge för snabb nedbrytning av serotonin och dopamin. 

Tyvärr har kvinnor tydligen 30% genomsnitt lägre nivå av serotonin än män och under del av cykeln kan det gå helt i botten. Då är man inte glad...

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Jag köper tryptofan via Mia Lundins webshop. Har ätit det dagligen i över ett år.

Berätta om några effekter du fått av tryptofan. Eftersom du hållit på så länge så antar jag att det gör något bra för dig som du gillar.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har upptäckt att magnesiumolja verkar fungera mot panikångest. Tar jag magnesiumolja på handlederna (andra kroppsdelar går säkert också bra, men det är smidigt att ta den på handlederna) så kan jag häva attacken innan den blir för allvarlig. 

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte läst hela tråden, men D-vitamin i hög dos (5000 IE) är det som haft störst betydelse för mitt mående, förutom maten. Tidigare hade jag alltid "höstdippar" men det slipper jag numera. November är inte alls lika mörk och grå och lång nuförtiden! 😁

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Läser dina tankar om östrogendominans och kopplar till det jag skrev tidigare om COMT; om man har en viss "inställning" på de generna har man nedsatt förmåga att "städa" östrogenet, det ger i och för sig "mildare" perioder men kan ge vissa problem pga att det lätt uppstår östrogendominans. För att komma till rätta med detta behöver man stötta levern med detox, tillskott av bla kolin (choline) ska vara mycket bra för detta. Jag rekommenderar även här boken Dirty Genes av Ben Lynch.

"I  Överlista din cancer hittade jag en rimlig förklaring till varför jag har drabbats av cancer nämligen östrogendominans. Det finns naturligtvis ett antal olika orsaker som gör att människor kan drabbas, men för mig är det en rimlig förklaring just nu."

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu