Jump to content

Studie på Probiotika visar på mindre risk för benskörhet

Syster
 Share

Recommended Posts

"Försökspersonerna fick probiotikan i form av frystorkade bakterier blandade med ett maltodextrinpulver två gånger om dagen. Placebogruppen fick enbart maltodextrinpulver, och varken försökspersoner eller studiepersonal visste vem som fick vad förrän studien var avslutad."

Funderar på om det finns nån anledning att blanda med maltodextrin? Känns som oljedroppar vore bättre för kroppen..? Eller skulle maltodextrin vara ett bättre bärmedel?

• Like 4

3 timmar sedan, MariaF sade:

"Försökspersonerna fick probiotikan i form av frystorkade bakterier blandade med ett maltodextrinpulver två gånger om dagen. Placebogruppen fick enbart maltodextrinpulver, och varken försökspersoner eller studiepersonal visste vem som fick vad förrän studien var avslutad."

Funderar på om det finns nån anledning att blanda med maltodextrin? Känns som oljedroppar vore bättre för kroppen..? Eller skulle maltodextrin vara ett bättre bärmedel?

Gissningsvis handlar det om att man ska ha samma utseende på två olika preparat, det med probiotika och placebopreparatet. 

• Confused 1

9 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Gissningsvis handlar det om att man ska ha samma utseende på två olika preparat, det med probiotika och placebopreparatet. 

Det var min första tanke också men olivolja borde ju funka... Eller behöver bacillerna socker för att överleva, tro?
Just maltodextrin är processade kolhydrater - mer processat än utvunnen stärkelse, mindre än druvsocker. Utvinns ur majs, potatis eller vete. Räknas som snabb kolhydrat och används som tillsats i sportdryck/gel, bars och som konsistensgivare i många olika livsmedel.

Det har inte med undersökningen att göra, jag blir nog mest besviken att man alltid ska blanda in socker i allting. 

• Like 4
  • Thanks 1

Det kallas ju för sockerpiller men jag håller med dig Maria. Verkar onödigt. Borde gå att fylla ut med något annat.

Att många fick magbesvär under studien(även placebogruppen) tyder ju på att det är maltodextrinet som är boven.

Jag vet att maltos och många andra sötningsmedel är laxerande och kan ge upphov till gaser, diarré och magont men jag vet inte om maltodextrin ingår under samma tak.

• Like 1
  • Confused 1

3 hours ago, MariaF said:

Det var min första tanke också men olivolja borde ju funka... Eller behöver bacillerna socker för att överleva, tro?

Oljor är väl ofta bakteriedödande. Kring medelhavet var olivolja det vanligaste sårläkningsmedlet. Försök få nåt att växa i kokos- eller olivolja ..

• Like 1

Here we go again! I stället för att glädjas över positiva forskningsresultat diskuteras bärmedlets ev. för- och nackdelar. 

Vad gäller magproblemen kan det mycket väl vara en placeboeffekt (pun intended)! 

OBS! Jag försvarar inte sockeranvändning, jag tycker bara att ibland hamnar fokus lite vid sidan om. 

6 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Here we go again! I stället för att glädjas över positiva forskningsresultat diskuteras bärmedlets ev. för- och nackdelar. 

Vad gäller magproblemen kan det mycket väl vara en placeboeffekt (pun intended)! 

OBS! Jag försvarar inte sockeranvändning, jag tycker bara att ibland hamnar fokus lite vid sidan om. 

Du har rätt! Naturligtvis ska vi glädjas åt de goda resultaten.

Probiotika är bra. Mera surkål åt folket och Glad midsommar! ?

• Like 3

1 timme sedan, Lasse-hatten sade:

Så om det studerade ämnet ger positivt resultat, så är det ointressant om bärämnet eventuellt är farligt/ohälsosamt? Då kunde vi ju behållit kvicksilver som bärämne i vacciner..? Vi tycker nog bara lite olika där, jag tycker bärämnets eventuella för- och nackdelar är lika viktiga som det man vill tillföra. Kanske inte spelar så stor roll i en liten studie men om det kommer ut på marknaden som ett kosttillskott för långvarig användning.

Semper barndroppar innehåller förresten lactobacillus reuteri i solros-/MCT-olja. De funkar bra (dos är 5 droppar per dag).

• Like 4

On 2018-06-22 at 12:29, MariaF sade:

Så om det studerade ämnet ger positivt resultat, så är det ointressant om bärämnet eventuellt är farligt/ohälsosamt? Då kunde vi ju behållit kvicksilver som bärämne i vacciner..? Vi tycker nog bara lite olika där, jag tycker bärämnets eventuella för- och nackdelar är lika viktiga som det man vill tillföra. Kanske inte spelar så stor roll i en liten studie men om det kommer ut på marknaden som ett kosttillskott för långvarig användning.

Semper barndroppar innehåller förresten lactobacillus reuteri i solros-/MCT-olja. De funkar bra (dos är 5 droppar per dag).

Naturligtvis skall man se till helheten, alla ingående ingredienser Jag tycker inte heller att man behöver ha socker i allt,  men det handlar kanske om administrationen. Pulvret smakar kanske sk-t utan socker, vem vet? Dessutom handlar det om proportioner. Om det här kommer ut på marknaden, vilket jag antar är målet, kommer det antagligen i tablett- eller kapselform, så även om man inte hittar en annan bärare så handlar det om gram. Om något eller några gram socker kan förbättra eller förhindra benskörhet hos äldre tror jag det är något de flesta kan leva med.

Jämförelsen med kvicksilver är bara tramsig. Socker i så små mängder som det troligen handlar om är ofarligt för majoriteten av jordens befolkning. Det kan man inte säga om kvicksilver. 

• Like 1

19 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Pulvret smakar kanske sk-t utan socker, vem vet? Dessutom handlar det om proportioner. Om det här kommer ut på marknaden, vilket jag antar är målet, kommer det antagligen i tablett- eller kapselform

Nu har jag lite svårt för logiken. Om det kommer i kapselform så spelar väl smaken ingen roll. 

Tablett är värre. Minns när sambon gick och handlade nån vitamin på apoteket, fast han borde veta bättre. Jag tänkte att vi får väl göra slut på burken...men spottade ut tabletten; något så vidrigt! De hade sötat den!!!

Vet inte om socker i sig har någon påverkan på benskörhet..Nej, knappast i mängder om några gram. 

• Like 2

Jag undrar jag om sockret i kapseln är där på grund av att bakterierna behöver något att leva av, och då tillsätter man socker när kanske potatismjöl skulle vara ett bättre val, egentligen, jag vet inte, bara spekulerar ?

• Like 3

25 minuter sedan, Effie sade:

Nu har jag lite svårt för logiken. Om det kommer i kapselform så spelar väl smaken ingen roll. 

...

Vet inte om socker i sig har någon påverkan på benskörhet..Nej, knappast i mängder om några gram. 

Tablett eller kapsel vara bara exempel på vilka mängder det rör sig om. I texten står "frystorkade bakterier blandade med ett maltodextrinpulver", så jag fick för mig att de åt pulvret med sked.☺️ Så var rimligtvis inte fallet, men ibland skriver man fortare än man tänker. 

Sockret påverkar säkert inte benskörheten, nej. Jag bara reagerar på att man hellre förfasar sig över sockret, oavsett sammanhang, form eller mängd, än gläds åt de eventuella framsteg forskningen gör.

• Like 2