Jump to content

Skall vi äta mer kolhydrater?


Lasse-hatten
 Share

Recommended Posts

Exakt här slutade jag läsa eftersom jag inte tror jag kommer få någon korrekt information.

"While weight loss is certainly more complicated than calories in versus calories out, a caloric deficit is still a necessary condition for weight loss"

Och innan det hävdar skribenten att Insulinhypotesen "debunkades" på 90-talet.

Jason Fungerar har skrivit väldigt bra och pedagogiskt om detta och det är insulin som styr. Och knepet för att komma ner i vikt varaktigt är att få ner fasteinsulinet vilket kan uppnås med en kombination av LCHF, periodisk fasta, motion och bra dygnsvila. Att inte äta sig mätt när man äter kommer aldrig att fungera och det är det som insinueras med kaloribegreppet. Som kostdoktorn skrivit - Det är inte bra att kontrollera hur mycket man äter. Man ska äta sig mätt. Det man ska justera är vad och när man äter.

 

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skall vi äta mer kolhydrater?     

SVAR NEJ.  KOLHYDRATER = SOCKER. DET ÖVERDRIVNA KOLHYDRATINTAGET ÄR MYCKET ORSAK DE TILL DE MÅNGA SJUKDOMAR SOM VI HAR IDAG.

DET BÄSTA VI KAN GÖRA IDAG ÄR ATT ÄTA RIKTIG MAT SOM DU TILLAGAR SJÄLV OCH MINSKA PÅ KOLHYDRATERNA SÅ MYCKET DU KAN.

Link to comment
Share on other sites

Jag uppfattar det som att skribentens argument för att äta mer kolhydrater är att det behövs för insulin, som är ett viktigt hormon. Men vad jag förstår så är det inte enbart kolhydrater som påverkar insulin:

  • Optimizing  nutrition: Most people understand that dietary carbohydrate is the primary nutrient that influences blood glucose and insulin as shown in the charts below.  However, indigestible fibre and glucogenic amino acids (protein) also affect our blood glucose and our insulin response to food.
  • The food insulin index data shows that our insulin response to food is more accurately predicted when we consider the fibre and protein content of our food, not just the carbohydrate.

Dessutom är det väl så att i brist på kolhydrater bildar kroppen glukos på egen hand, (glukoneogenes) eftersom det är nödvändigt för viktiga funktioner i kroppen (främst hjärnan).

Skribenten föreslår följande fördelning av näringsämnen. Det finns utrymme för att välja "high fat" om man vill:

  • carbohydrates, 22-40% (That translates to 110 to 200 grams of total carbohydrates per day on a 2000-calorie diet)
  • protein 19-35% and
  • fat 28-58% 
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Dessutom är det väl så att i brist på kolhydrater bildar kroppen glukos på egen hand, (glukoneogenes) eftersom det är nödvändigt för viktiga funktioner i kroppen (främst hjärnan).

Helt rätt. Kolhydrater är icke essentiella, vilket innebär att vi inte behöver dem.

Link to comment
Share on other sites

Från artikeln:

”In fact, insulin does several very important jobs that have nothing to do with glucose. And once we discover and recognize these other roles of insulin, it’s easy to understand why too little insulin (or hindered insulin signaling as occurs in insulin resistance) may have some negative consequences.” 

Jag tycker att det är intressant att insulin har flera olika roller. Den enda jag egentligen har funderat på tidigare förutom reglering av blodsocker är dess koppling till IGF-1, tillväxt och muskelbyggande. Det är väl bland annat det som oroar den traditionella vården när barn som drabbas av T1-diabetes väljer en lågkolhydrat-diet. 

De flesta av oss som hänger på det här forumet har haft problem med för höga mängder av insulin och väl införstådda med dess metabola konsekvenser och har inte haft någon större anledning till att fundera på konsekvenserna av för lite insulin. För min del har jag inga problem med att insulin kan ha en u-kurva med ett ”happy medium”, dvs låga liksom höga värden kan vara dåligt. Om man inte har belastat sin kropp med socker och raffinerade kolhydrater så verkar 22-40% oraffinerade kolhydrater inte orimligt men det är få idag som har den goda sitsen. De flesta av oss får göra det bästa av situationen och hålla ner kolhydraterna betydligt mer än så.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Men altså.. vi behöver fortfarande inte äta en endaste kolhydrat för att hålla oss med ett normalt insulin som mycket riktigt är ett övergripande hormon främst i vår energireglering!

Soo what about to eat more meat, dvs protein/aminosyror är f*n som mer Insulinogena än kolhydrater.. fortfarande!

Så vad är det mer vi måste äta för att upprätthålla Kortisol, Glukagon, Noradrenalin, Adrenalin, GH/Tillväxthormon.. annat, förutom kalorier, vitaminer, mineraler och signalsubstanser!

Grejen är och förblir att kroppen grejar att fixa allt det där själv, iallafall om vi bara får i oss alla de essentiella näringsämnena!

Dvs det finns fortfarande inte ett enda argument för att vi måste äta en endast kolhydrat.. vi har/får vårt normala insulin hur som helst.. de andra hormonerna och signalsubstanser likväl!

Meen, det finns andra mycket bättre skäl till att vi skall äta en del kolhydrater, dvs att det finns livsmedel som förutom kolhydrater tillför både det ena och andra vad gäller näring och då pratar jag om väl valda grönsaker, lök, kryddväxter, lite bär, lite rotfrukter samt en och annan frukt!

Iallafall.. hav tröst, man får f*n inte brist på insulin oavsett vad man äter, utan det är något som drabbar personer med en autoimunsk sjukdom som kallas för typ 1 diabetes, dvs deras bukspottkörtel har förlorat hela eller delar av sin förmåga att utsöndra insulin!

Utan problemet iallafall inom västerlandet även om det numera grasserar i Kina och andra asiatiska länder, det heter hyperinsulinemi!

Och det handlar om så rudimentära saker som att vi som art ha en väldans liten förmåga att lagra glukos.. så har man ätit ett Wienerbröd.. eller en skål ris så skall man ut och springa i en timme, helst så borde man gjort detta innan!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...