Jump to content

Sjukdomarna hopar sig...

Jenny J

Recommended Posts

Många säger att antalet förkylningar går ner när man börjar med LCHF, och för ett par år sedan skulle jag ha svurit på det samma. Nu är jag inte så säker längre. Det verkar som att antalet förkylningar varierar rätt mycket oberoende vad man äter. Det senaste året har jag åkt på fyra förkylningar och nu har jag precis stigit upp från min första kräksjuka på närmare tio år. Det kan ju tänkas bero på att jag det senaste året varit gravid, men tre av förkylningarna och kräksjukan kom efter graviditeten... Känns som att man nog måste äta LCHF-kost väldigt många år innan man kan avgöra ifall det verkligen är kosten som gör att sjukdomarna minskar. Man får väl också bättre motståndskraft ju äldre man blir?

Många säger att antalet förkylningar går ner när man börjar med LCHF, och för ett par år sedan skulle jag ha svurit på det samma. Nu är jag inte så säker längre. Det verkar som att antalet förkylningar varierar rätt mycket oberoende vad man äter. Det senaste året har jag åkt på fyra förkylningar och nu har jag precis stigit upp från min första kräksjuka på närmare tio år. Det kan ju tänkas bero på att jag det senaste året varit gravid, men tre av förkylningarna och kräksjukan kom efter graviditeten... Känns som att man nog måste äta LCHF-kost väldigt många år innan man kan avgöra ifall det verkligen är kosten som gör att sjukdomarna minskar. Man får väl också bättre motståndskraft ju äldre man blir?

Menar du att du ätit LCHF i flera år och var friskare i början? Har du gått upp eller ner i vikt under perioden när du blivit förkyld? Finns det några andra skillnader i jämförelse med perioden då du inte var förkyld så ofta? Matintag, motion, stress? Fast du skriver ju att du varit gravid förståss. Det ställer ju ganska stora krav på kroppen.

Hur länge har förkylningarna varat? När jag var i dålig form så kunde jag hosta i evighet så längden på förkylningarna och även hur allvarliga dom blir kan ju också vara en indikation.

Jag upplever att förkylningarna minskade både i mängd och längd när jag började med LCHF för några år sedan. Men nu senaste året har det varit som "innan" LCHF. D.v.s. sega förkylningar, där jag har feber och sedan hostar i flera veckor efteråt. Vikten har stått still de senaste 3 åren ungefär (förutom när jag var gravid och gick upp 8 kg, som jag hade gått ner en vecka efter förlossningen). Jag är inte fet, men det har jag inte heller varit tidigare. Som mest vägde jag ca 75 kg och nu ligger jag kring 65 till mina 162 cm. Kan inte säga att jag känner mig stressad, tycker det är mindre stressande att vara hemma än jobba, men det är klart, jag är ju uppe flera gånger per natt med dottern ifall det kan påverka...

Jag upplever att förkylningarna minskade både i mängd och längd när jag började med LCHF för några år sedan. Men nu senaste året har det varit som "innan" LCHF. D.v.s. sega förkylningar, där jag har feber och sedan hostar i flera veckor efteråt. Vikten har stått still de senaste 3 åren ungefär (förutom när jag var gravid och gick upp 8 kg, som jag hade gått ner en vecka efter förlossningen). Jag är inte fet, men det har jag inte heller varit tidigare. Som mest vägde jag ca 75 kg och nu ligger jag kring 65 till mina 162 cm. Kan inte säga att jag känner mig stressad, tycker det är mindre stressande att vara hemma än jobba, men det är klart, jag är ju uppe flera gånger per natt med dottern ifall det kan påverka...

Äter du samma mat som du gjorde när du slapp förkylningarna? Är motionsnivån samma?

Jag skulle påstå att jag äter ungefär samma mat nu, som när jag slapp förkylningarna, men i klart större mängder. Lite mer mjölkprodukter äter jag nog, eftersom jag tänker mig att det behövs för mjölkproduktion och amning. När jag var gravid slirade jag ur spåret ibland. I början av graviditeten tålde jag inte varken lukten eller smaken av hela köttbitar och fett, det enda jag ville ha var kolhydrater, så även om jag kämpade hårt med att hålla igen så slutade det med att jag nu och då åkte dit på både det ena och det andra. Gick till och med ner i vikt i början av graviditeten för att jag inte stod ut med den mat som var "tillåten". Men på det stora hela åt jag LC hela graviditeten, och LCHF de sista 2/3, med vissa avsteg. En månad efter förlossningen (d.v.s. i september 2012) slutade jag med avstegen.

Träningen har blivit lidande, helt klart. Jag sysslar med ashtanga yoga, men slutade med det nästan genast jag fick reda på att jag blev gravid. Fick räcka med hundpromenaderna. Den senaste månaden har jag börjat träna ca 2 gånger i veckan igen, utöver den dagliga promenaden med hund och vagn.

Så jag antar att ifall man tänker att det är en fördröjning i immunförsvaret, så kunde man tänka sig att avstegen under graviditeten + brist på träning fortfarande påverkar mig negativt, trots att jag styrt upp dessa nu...?

Hehe...Jenny...är det ditt första barn? ... isåfall kan jag nästan garantera att de närmaste 10 åren kommer du att vara lite småsjuk oftare än tidigare...inte mycket att göra åt tyvärr. Mina ungar är nu 13 och 15 år och de sista 4-5 åren har det blivit mycket bättre med sjukdomar...det är bara att bita ihop.

Hehe...Jenny...är det ditt första barn? ... isåfall kan jag nästan garantera att de närmaste 10 åren kommer du att vara lite småsjuk oftare än tidigare...inte mycket att göra åt tyvärr. Mina ungar är nu 13 och 15 år och de sista 4-5 åren har det blivit mycket bättre med sjukdomar...det är bara att bita ihop.

Ja, det är första barnet. :)

Småbarnsföräldrar är visst oftare sjuka än andra, men trodde att det gällde mer dagisbarn än spädbarn som hålls hemma med mamma hela dagarna? Dottern har bara smittats en gång, också kräksjukan verkar hon ha klarat sig undan...

Jag skulle påstå att jag äter ungefär samma mat nu, som när jag slapp förkylningarna, men i klart större mängder. Lite mer mjölkprodukter äter jag nog, eftersom jag tänker mig att det behövs för mjölkproduktion och amning. När jag var gravid slirade jag ur spåret ibland. I början av graviditeten tålde jag inte varken lukten eller smaken av hela köttbitar och fett, det enda jag ville ha var kolhydrater, så även om jag kämpade hårt med att hålla igen så slutade det med att jag nu och då åkte dit på både det ena och det andra. Gick till och med ner i vikt i början av graviditeten för att jag inte stod ut med den mat som var "tillåten". Men på det stora hela åt jag LC hela graviditeten, och LCHF de sista 2/3, med vissa avsteg. En månad efter förlossningen (d.v.s. i september 2012) slutade jag med avstegen.

Träningen har blivit lidande, helt klart. Jag sysslar med ashtanga yoga, men slutade med det nästan genast jag fick reda på att jag blev gravid. Fick räcka med hundpromenaderna. Den senaste månaden har jag börjat träna ca 2 gånger i veckan igen, utöver den dagliga promenaden med hund och vagn.

Så jag antar att ifall man tänker att det är en fördröjning i immunförsvaret, så kunde man tänka sig att avstegen under graviditeten + brist på träning fortfarande påverkar mig negativt, trots att jag styrt upp dessa nu...?

Om du äter mindre mängd mat nu än tidigare och samtidigt mer mjölkprodukter så vad har du då minskat på?

En graviditet förbrukar ju ganska mycket mineraler så du kanske behöver äta lite mer mineraltät mat dvs gröna bladgrönsaker.

Konditionsträning minskar risken för förkylningar men det är bra att börja försiktigt. För egen del har konditionsträningen frestat på min sönderstressade kropp lite för mycket så nu provar jag att springa lite under mina promenader istället. Tror rundan är ca 2,7 km och halvvägs är det en lång seg backe. Den springer jag uppför och kämpar även när det tar emot. Det är ju när man ligger på gränsen till vad kroppen klarar som konditionen förbättras. Det är ju lite svårt med barnvagn och vinterväglag men att gå så fort du kan i uppförsbackarna kanske ändå gör något. Vagnen är ju en extra tyngd också.

Jag berättar det här därför att jag är en smula entusiastisk över mitt nya sätt att träna. Yogan är säkert jättebra och hundpromenaderna också men någon riktig sprutt på puls och andning dvs kontionsträning är det väl inte?

Dom som tränar lagom pulshöjande motion är sällan förkylda.

Har du kollat sköldkörteln? Var femte graviditet ger sköldkörtelsjukdom och ett vanligt symtom är försämrat immunförsvar. Då skall man faktiskt vara försiktig med motion. Känn efter att du inte blir mer utslagen efter träning.

Var femte låter väldigt mycket. Var har du läst det?

I dagsläget kan jag inte säga exakt var jag har läst detta för jag har läst mer än tio böcker och alla artiklar som finns i ämnet de senaste åren, men jag är själv drabbad och det är allmän kunskap.

Har du läst någonstans hur det varit tidigare? Jag menar om det var lika vanligt för 10, 20 och 30 år sedan. Var femte är ju väldigt mycket och jag känner ingen som fått det i samband med graviditet men jag känner ju inte så många som är i barnafödande ålder nu. Menar du att var femte kvinna som fått barn måste äta sköldkörtelhormoner livet ut?

När under graviditeten uppkommer sjukdomen? Eller kommer den först efteråt?

Har du läst någonstans hur det varit tidigare? Jag menar om det var lika vanligt för 10, 20 och 30 år sedan. Var femte är ju väldigt mycket och jag känner ingen som fått det i samband med graviditet men jag känner ju inte så många som är i barnafödande ålder nu. Menar du att var femte kvinna som fått barn måste äta sköldkörtelhormoner livet ut?

När under graviditeten uppkommer sjukdomen? Eller kommer den först efteråt?

Man har ett ökat behov av jod under graviditet, jodet behövs för sköldkörtelns funktion. Sköldkörtelsjukdomar har ökat hos gravida och man vet inte riktigt varför. En tänkbar hypotes har varit att vi äter mindre salt med tillsatt jod, fler och fler använder olika flingsalt.

På vissa ställen ingår sköldkörtelprovtagning under graviditet som rutinprov.

Man har ett ökat behov av jod under graviditet, jodet behövs för sköldkörtelns funktion. Sköldkörtelsjukdomar har ökat hos gravida och man vet inte riktigt varför. En tänkbar hypotes har varit att vi äter mindre salt med tillsatt jod, fler och fler använder olika flingsalt.

På vissa ställen ingår sköldkörtelprovtagning under graviditet som rutinprov.

Kommer problemen redan i början av graviditeten eller först i slutet?

Jag skulle gärna äta salt med tillsatt jod men blir så sur på "klumpförebyggande medel" som finns i alla! De är väl själva fanken att man måste tillsätta fullständigt onödiga ingredienser!

Köper därför havs-eller bergsalt och maler alger som jag blandar ner i saltet, >fniss<

Det med sköldkörteln låter inte helt fel... Väldigt många kvinnor i min släkt är drabbade, min mamma, mormor, två av mormors systrar, mammas kusin... Så vitt jag vet har alla kvinnor i min släkt som testat visat sig ha brist på hormonet, men det är klart, kan ju finnas sådana som testat som jag inte vet om. Är väl till och med sannolikt att det finns.

Själv började jag fundera på något relaterat, trötta binjurar. Vad är den allmänna åsikten om det? New age humbug eller en riktig sjukdom?

Läste om det här:

http://tarmochpsykologi.wordpress.com/2011/04/03/har-du-trotta-binjurar/

Och de säger att man ska testa följande (när jag testade detta så visade båda testen att jag skulle ha trötta binjurar), men hur ska man veta ifall detta verkligen stämmer? Tänk om detta gäller för alla, oberoende av binjurarnas skick?

1. Ta med en ficklampa och gå in på toaletten. Stäng dörr och släck ljuset. Lys med ficklampan vid sidan av ena ögat. Om pupillen drar i hop sig och några sekunder senare inte klarar av att hålla formen utan börjar pulsera då har man med stor sannolikhet trötta binjurar.

2. Ta något spetsigt föremål, så som en penna eller tandpetare. Dra försiktigt ett streck på magen, nedanför naveln. En frisk person kommer att få ett vitt streck som snabbt blir rosa och sedan försvinner. Vid problem med trötta binjurar kommer strecket att förbli vitt ganska länge och till och med bli lite bredare efter en stund.

Skulle nog säga att vara gravid och sen bebisförälder tär på kroppen! Och bara det med sämre sömn försämrar immunförsvaret...

Det ligger nog något i det också. Har varit mycket trött idag, så tänkte sova middag med dottern, men icke. Hon kunde inte somna förrän efter en timme och då var jag så upp i varv att jag inte kunde somna. Men jag är nog inte helt ok efter magsjukan än. Klarar inte att äta så stora mängder att energin räcker till, speciellt inte när jag ska amma också. Försöker prioritera att i alla fall dricka.

Yogan är säkert jättebra och hundpromenaderna också men någon riktig sprutt på puls och andning dvs kontionsträning är det väl inte?

Hundpromenaderna kanske inte är så jobbiga, men det finns olika typer av yoga... Ashtangayoga är en fysiskt krävande variant där man utför en serie övningar i ett flöde i takt med andningen. Det blir rejält svettigt, och även om kontroll över andningen ingår så kan det lätt bli lite flåsigt mellan varven.   :P   

Jag berättar det här därför att jag är en smula entusiastisk över mitt nya sätt att träna. Yogan är säkert jättebra och hundpromenaderna också men någon riktig sprutt på puls och andning dvs kontionsträning är det väl inte?

Dom som tränar lagom pulshöjande motion är sällan förkylda.

Ashtanga yoga är så vitt jag vet en av de tuffaste yoga former och ger väldigt bra träning både när det gäller styrka och kondition.

Min sambo utövade ashtangayoga innan vi träffades och han har berättat att det är en mer krävande yoga än andra. Jag har tittat i en bok han har om den yogan. Att man blir fysiskt trött tvivlar jag inte på men hur mycket får man upp pulsen? Vid konditionsträning säger man ofta att man skall träna på 2/3 av maxpuls. Beror då på åldern var man hamnar men för mig som är 55 år så blir runt 130 slag per minut.

Nu när jag tränat upp konditionen blir jag inte andfådd vid den pulsen men annars är det ju ett tecken på att man tränar konditionen. Hur mycket får man upp pulsen när man tränar yogan?

Jag tror dock att den yogan är jättebra men nu tränade hon ju inte den heller.

Jag tror dock att den yogan är jättebra men nu tränade hon ju inte den heller.

I ett tidigare inlägg säger väl Jenny att hon tränar ashtangayoga? Jag har inte mätt pulsen under träning och känner inget behov av det heller. Jag märker att både styrkan och konditionen förbättras av träningen och det räcker för mig. 

Ja, det är ashtanga yoga jag håller på med, och man får nog upp pulsen, speciellt under vissa delar av träningen, också för att man ska andas på ett speciellt sätt under träningen, som är ganska tungt i sig själv. Men sen är det ju inte fråga om något regelrätt konditionspass som så, man kan väl säga lågintensiv konditionsträning i kombination med stretch och muskelträning...? Det är ändå inget jag gör för konditionen egentligen, utan för att kroppen mår så bra av det.

Faktiskt nu när jag började träna på nytt för en månad sedan så har jag också börjat köra ett träningspass i veckan via youtube hemma, som är flåsigt, även om det också fokuserar på att stärka musklerna. Det är egentligen för att jag inte hinner på två pass yoga i veckan pga makens arbetstider och brist på barnvakter, men det gör att jag nog får lite flåsträning nu utöver yogan.

Det är med Jillian Michaels: http://youtu.be/FTT4W8ygJ7w

MKJ, har du testat vad du har för maxpuls? Jag upplever att min maxpuls har stigit efter jag började med LCHF, och när vi testade det på företagshälsovården kom de till 210, trots att jag är 30 år. (Den borde visst ligga kring 190 för den åldern.) Så ifall du inte känner dig flåsig på 130 kan det vara att du har högre maxpuls än medeltalet.

Låter som om jag får puffa lite på gubben så han kommer igång med yogan igen. För egen del har jag inte riktigt tålamod med den typen av träning. Känns långtråkigt.

Ja, yoga är inte för alla. :) Jag började med det en period då jag var väldigt stressad och kände att jag inte behövde några utmaningar på fritiden utan bara varva ner. Sedan fastnade jag för det, helt oväntat. Har alltid tidigare tänkt att det är för tråkigt för mig. Men däremot kommer jag mig inte för att yoga hemma, så utan ledare blir det för tråkigt också för mig.

Man brukar ta 220-åldern vilket innebär 170 om man är 50 år. Det går ju att testa också men det är inget jag rekommenderar för människor i 50 års åldern.

Att testa maxpuls är inte så tungt. En frisk 50-åring kan nog helt säkert göra det, speciellt ifall det är i samband med någon hälsokontroll. För min del gällde det bara att cykla så länge jag orkade på en motionscykel med ökande motstånd. Tror det tog ungefär 10-15 min och inte var jag helt slut sen heller.

Ok, jag är inte heller 50 år. Men min mamma närmar sig 60 och hon skulle enkelt ha klarat det jag gjorde.

• Like 1

Att testa maxpuls är inte så tungt. En frisk 50-åring kan nog helt säkert göra det, speciellt ifall det är i samband med någon hälsokontroll. För min del gällde det bara att cykla så länge jag orkade på en motionscykel med ökande motstånd. Tror det tog ungefär 10-15 min och inte var jag helt slut sen heller.

Ok, jag är inte heller 50 år. Men min mamma närmar sig 60 och hon skulle enkelt ha klarat det jag gjorde.

Cyklade du verkligen så att du kom upp i maxpuls? Vilken puls fick du? Dom testar ju kondition i samband med hälsokontroller men att dom testar maxpuls visste jag inte.

Cyklade du verkligen så att du kom upp i maxpuls? Vilken puls fick du? Dom testar ju kondition i samband med hälsokontroller men att dom testar maxpuls visste jag inte.

Jag cyklade tills pulsen låg på 206 ungefär, tycker jag mig minnas. Sedan sade de att de lägger maxpulsen till 210, eftersom testet var sånt att man kommer ungefär 4-5 punkter under maxpuls när man slutar.

Jag cyklade tills pulsen låg på 206 ungefär, tycker jag mig minnas. Sedan sade de att de lägger maxpulsen till 210, eftersom testet var sånt att man kommer ungefär 4-5 punkter under maxpuls när man slutar.

Det var som attan! Var det sjukvården som gjorde det testet? Var var syftet?

Det var som attan! Var det sjukvården som gjorde det testet? Var var syftet?

Det var företaget jag jobbar på som tog del av ett friskvårdsprojekt, så de ordnade test i samband med det. Det var del av en kartläggning av personalens kondition. Egentligen var det tänkt att vara två test med två års mellanrum, för att se hur personalens kondition förbättrades, men eftersom jag började jobba där när projektet redan var igång tog jag bara sluttestet. Själva maxpulsen var alltså bara en del i testet, det gick ut på syreupptagningsförmåga, hur snabbt pulsen steg när man började cykla osv. Men som sagt. Jag var själv mycket förvånad över att jag inte var "slut" efter testet.

Det var företaget jag jobbar på som tog del av ett friskvårdsprojekt, så de ordnade test i samband med det. Det var del av en kartläggning av personalens kondition. Egentligen var det tänkt att vara två test med två års mellanrum, för att se hur personalens kondition förbättrades, men eftersom jag började jobba där när projektet redan var igång tog jag bara sluttestet. Själva maxpulsen var alltså bara en del i testet, det gick ut på syreupptagningsförmåga, hur snabbt pulsen steg när man började cykla osv. Men som sagt. Jag var själv mycket förvånad över att jag inte var "slut" efter testet.

Konditionstest har jag gjort hos företagshälsan ett par gånger men då mätte dom bara konditionen. Jag är för egen del skeptisk till just det vanliga cykeltestet. Dom sa att jag hade kondition på gränsen till elit men när jag började springa orkade jag inte mer än några hundra meter innan jag var tvungen att stanna. Klarade väl cykeltestet bra för att jag brukar cykla mycket på sommaren fast detta var ändå under den perioden på vintern när jag är i sämst trim så konstigt var det.

Har du någon aning om vad det testet de utförde på dig kallas? Maxpulsen säger väl inget om konditionen egentligen men har man usel kondition så borde det vara svårt att testa den. 200 har jag inte varit uppe i sedan vi tränade cirkelträning på högstadiet. Man kan ju undra varför dom hade med maxpulstest i ett konditionstest.

Konditionstest har jag gjort hos företagshälsan ett par gånger men då mätte dom bara konditionen. Jag är för egen del skeptisk till just det vanliga cykeltestet. Dom sa att jag hade kondition på gränsen till elit men när jag började springa orkade jag inte mer än några hundra meter innan jag var tvungen att stanna. Klarade väl cykeltestet bra för att jag brukar cykla mycket på sommaren fast detta var ändå under den perioden på vintern när jag är i sämst trim så konstigt var det.

Har du någon aning om vad det testet de utförde på dig kallas? Maxpulsen säger väl inget om konditionen egentligen men har man usel kondition så borde det vara svårt att testa den. 200 har jag inte varit uppe i sedan vi tränade cirkelträning på högstadiet. Man kan ju undra varför dom hade med maxpulstest i ett konditionstest.

Nej, maxpulsen säger inget om hur bra kondition man har, den är individuell, därför borde du inte heller komma högre/lägre för att du är van att utföra sporten de testar den via. Jag har alltid haft hög maxpuls, men skulle påstå att den steg ytterligare med ungefär tio efter jag började äta LCHF (slutade med p-piller samtidigt, så kan eventuellt vara det också, men blodtrycket sjönk och maxpulsen steg generellt). Testet tog ungefär 10-15 minuter och det var hur pulsen ökade till maxpulsen som avgjorde konditionen, inte maxpulsen i sig själv. Ifall pulsen steg snabbt nära maxpuls hade man sämre kondition än ifall den långsamt tog sig nära maxpuls. D.v.s. ju närmare maxpuls vid moderat träning desto sämre kondition. Tanken bakom testet var nog också att få en individuell träningsplan där det stod i vilket puls-intervall man själv borde ligga i för en viss typ av träning och vilket intervall man själv är "sämst" på och behöver "öva". För mig var det lågintensiv träning jag borde satsa mer på. Så det att man fick reda på maxpuls var nog mest en biprodukt snarare än syftet. :)

Du har säkert rätt i att konditionstestet blir lite skevt ifall man cyklar mycket. Jag cyklar aldrig och hade medelmåttig kondition enligt testet, vilket säkert stämmer rätt bra med verkligheten, men en kollega cyklar 50 km flera gånger i veckan och fick säkert snäppet bättre kondition i det testet jämfört med om han skulle ha gjort motsvarande test på löpbana. Men detta borde som sagt inte påverka resultatet för maxpuls.

Jag skulle säga att testa kondition baserat på puls, utan att testa maxpuls, är som att väga dig och kolla BMI baserat på antagandet att du är medellängd, dvs utan att faktiskt mäta längden. Ifall du faktiskt råkar vara medellängd är det ju inget problem, då funkar det. Men ifall du (som jag) råkar vara annorlunda, blir siffrorna åt skogen. Har du hög maxpuls kommer de "vanliga" konditionstesterna att visa att du är i sämre skick än du egentligen är, medan det motsatta gäller ifall du har låg maxpuls för din ålder. Maxpuls säger lika lite om du är i gott skick som din längd säger ifall du är fet. Det är bara en måttstock man behöver för att kunna tyda din puls/vikt.

Jag minns inte detaljerna så noga, men det var detta företag som skötte om mätningarna:

http://www.ainoactive.com/en/

• 1 month later...

Jahapp, nu är sköldkörteltesterna gjorda och jag har fått värdena, men de är så överbelastade på sjukhuset att jag fick en telefontid med läkare först i slutet av maj. Är det någon lekman som vågar sig på en gissning medan jag väntar? 

T4: 13 pmol/l

TSH: 2.86 mIU/l

Jahapp, nu är sköldkörteltesterna gjorda och jag har fått värdena, men de är så överbelastade på sjukhuset att jag fick en telefontid med läkare först i slutet av maj. Är det någon lekman som vågar sig på en gissning medan jag väntar? 

T4: 13 pmol/l

TSH: 2.86 mIU/l

Det kan ju eventuellt vara något skumt med sköldkörteln, TSH ser, vad jag vet, ut att vara något över referensintervallet (som jag tror är 2.5) och T4 är i den absolut undre skalan av referensskalan. Detta kan tyda på hypotyreos. Men jag är ingen doktor och referensvärdena kan ha ändrats och skilja sig från laboratorium till laboratorium.  

Det kan ju eventuellt vara något skumt med sköldkörteln, TSH ser, vad jag vet, ut att vara något över referensintervallet (som jag tror är 2.5) och T4 är i den absolut undre skalan av referensskalan. Detta kan tyda på hypotyreos. Men jag är ingen doktor och referensvärdena kan ha ändrats och skilja sig från laboratorium till laboratorium.  

Ja, det är visst så att laboratorium har olika gränsvärden... De syns tyvärr inte på de provsvar jag fått. Känns inte som att de egentligen vill att man ska förstå detta själv... Jag har nog själv en känsla av att det är något som är fel. Men med spädbarn hemma är det ju inte lätt att veta vilken trötthet som hör vart.