Elisabeth Palm Castorina Posted June 24, 2018 Share Posted June 24, 2018 Helt ny och vansinnigt okunnig försöker jag pga hälsoskäl minska kolhydratintaget. Stämmer det att kokt potatis som kallnat och sedan steks, är nyttigare, innehåller lägre kolhydratmängd, än den enbart kokta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted June 24, 2018 Share Posted June 24, 2018 Enligt Svensk potatis: Stärkelse som inte bryts ner av enzymer i magsäck/tunntarm benämns resistent stärkelse. Då kokt potatis kyls ned igen omvandlas en del av stärkelsen till resistent stärkelse. Den ökande mängden resistent stärkelse blir kvar även då man åter försiktigt värmer potatisen. Stärkelse i potatis består till stor del av amylopektin, en mindre del amylos (ca 25 procent) samt flera andra stärkelseformer. Amylos är svårspjälkad och bryts endast delvis ned till glukos i tunntarmen, medan huvuddelen istället bryts ned till kortkedjiga fettsyror genom bakteriell aktivitet i tjocktarmen. Kolhydrater: 17,5 g per 100 gram kokt potatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 24, 2018 Share Posted June 24, 2018 1 timme sedan, Elisabeth Palm Castorina sade: Helt ny och vansinnigt okunnig försöker jag pga hälsoskäl minska kolhydratintaget. Stämmer det att kokt potatis som kallnat och sedan steks, är nyttigare, innehåller lägre kolhydratmängd, än den enbart kokta? Nej det stämmer inte.. av flera skäl/förklaringar! För det första så är potatis nyttigt i sig.. dvs det tillför både kalorier och olika andra micronäringsämnen, typ vitaminer och mineraler! Men iallafall, har du bestämt dig för att testa LCHF så går i princip potatis i vilken form som helst fetbort, som någon huvudingrediens! Oså lever du och jag i Sverige,, dvs ibland vid olika högtider så förekommer maträtter av tradition som då av tradition innehåller potatis som viktig ingrediens! Jag nämner tre som jag direkt kommer på; 1, Jul och lutfisk.. den som inte äter lutfisk är lixom inte helt svensk! 2, Midsommar, sill och färskpotatis. 3, Tredje Torsdagen i Augusti då det är surströmmingspremiär. Aså vi har max tre obligatoriska och traditionella potatisätardagar.. i princip skall det inte vara något problem.. dvs tre dagar om året! Osendå alla de andra 362 dagar om året.. mnjae, en och annan potatis till enskilda måltider då potatis har en funktion som en del av kompositionen! Såå, vad är det vad jag vill ha sagt.. jo potatis är potatis lite oavsett, dvs hur som helst mest kolhydrater, men oxå ett näringsrikt livsmedel, dvs glöm att du kan äta hur mycket potatis som helst, utifall du behandlar det på olika sätt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 24, 2018 Share Posted June 24, 2018 Välkommen till forumet, Elisabeth! En annan sak att beakta just vad gäller potatis är att typen av kolhydrater är av den sort som är nästan lika snabb ut i blodet som druvsocker. Det beror på att det bildas som "nystan" av kolhydratkedjor som enzym har lätt att bryta ner eftersom det finns många ändar och grenklykor (en rak kedja blir en långsam kolhydrat). Många äter kall, kokt potatis ör att komma åt den resistenta stärkelsen men behöver du minska i vikt på din hälsoresa är det bättre att låta bli potatis. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted June 24, 2018 Share Posted June 24, 2018 Vad man ska äta istället för potatis/pasta/ris har vi alla funderat på och alla har sina favoriter men det är ofta en kombination av en tillagad grönsak och en sallad. Några av våra favoriter är squashsallad (i stället för potatissallad), coleslaw, stekt sparris, brytbönor, vaxbönor, rotselleristicks (som pommes frites), stekt brysselkål, blomkålshack stekt med lök och kryddor, rättikagratäng m.m. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 24, 2018 Share Posted June 24, 2018 Friterade vaxbönor är också ett gott alternativ till strips. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts