bushmaster

Köttdiet och C-vitamin.

Recommended Posts

Hej!

Någon här som lever på enbart animalisk kost som kan bistå med lite hjälp.

Behöver man ta c-vitamintillskott eller är det en gammal myt?

Tack

Mvh

Mats

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit ? 

De flesta här lever på mycket grönsaker, en hel del fett och en normal mängd kött. Oavsett det så är svaret på din fråga att äta inälvsmat också, speciellt lever, bara muskelfibrer blir för ensidigt. 

Här en länk till en sida med massa information på engelska https://optimisingnutrition.com/2018/03/14/dr-shawn-bakers-carnivore-diet-a-review/

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, bushmaster!

Om du äter inälvor får du allt du behöver. Ägg saknar C-vitamin så det kan behöva tillskott om du inte får det annan väg. Sedan hur mycket du behöver äta av lever och liknande kan du kolla i livsmedelsverkets tabeller eller någon app.

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rått kött innehåller mycket C-vitamin så man får kanske äta lite råbiff eller lufttorkad skinka ibland.

Pemmican var ett populärt animaliskt "helfoder" för människor under guldgrävartiden. Eftersom köttet var torkat innehöll det tillräckligt med C-vitamin. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pemmican

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
43 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Välkommen hit ? 

De flesta här lever på mycket grönsaker, en hel del fett och en normal mängd kött. Oavsett det så är svaret på din fråga att äta inälvsmat också, speciellt lever, bara muskelfibrer blir för ensidigt. 

Här en länk till en sida med massa information på engelska https://optimisingnutrition.com/2018/03/14/dr-shawn-bakers-carnivore-diet-a-review/

Tror du missförstod mig.

Jag funderar på att testa Köttdiet (karnivor)

LCHF vet jag hur det funkar för det har jag hållt på med sedan 2011.

Ville veta om man var tvungen att ta c- vitamintillskott om man bara äter animalisk föda. (Se överskrift)

Mvh

Mats

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle väl tro att ett par tabletter c-vitamintillskott i veckan blir enklare?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del menar att behovet av vitamin C blir lägre om man äter mycket kött, samt att det finns folk som varit karnivorer i åratal utan att ta tillskott och ändå inte har drabbats av skörbjugg:: https://zerocarbzen.com/vitamin-c/

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-06-24 at 17:25, bushmaster sade:

Hej!

Någon här som lever på enbart animalisk kost som kan bistå med lite hjälp.

Behöver man ta c-vitamintillskott eller är det en gammal myt?

Tack

Mvh

Mats

Bra fråga på rätt forum.. fast vi lutar nog mest åt Omniovore som den enklaste kosten!

Och som redan nämnts.. många rovdjur/carniovorer, samt några eskiteskimåer levde på rått kött.. esketeskimåerna åt även Narvalshud,, som var extra högt på C-vitamin!

Iallafall så är det brist på Narval i våra butiker, så de flesta utav oss mumsar på grönsaker till vår fetare och köttiga dieter.

Dvs vi är en art som inte kan omvandla glukos till c-vitamin, vilket om jag begriper det rätt behövs iallafall för billdandet av kollagen och annan bindväv.. förmodligen även för annat!

Hur som helst.. de flesta rovdjur/Carniovorer kan syntetisera C-vitamin från glukos, det kan inte vi!

Dvs du behöver inte ge din katt C-vitamin som brustablett, de har i stället annat problem, de har svårare än oss att reglera sitt blodsocker via Insulin!

Iallafall så misstänker jag att du inte är katt.. jag misstänker även att du tänker laga till din mat, då behöver du således även ett minimum av askorbater, dvs C-vitaim via födan.

Det är väldigt enkelt faktiskt, ta några vitkålsblad till din i övrigt köttdiet.. se bara till att det är fett kött.. för kalorierna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag ju börja med enbart karnivordiet, att mumsa i sig kål tar bort hela poängen med detta då jag vill se om ändrad tarmflora kan få bukt med en del av mina problem.

Mvh

Mats

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske droppa i lite citron i vattnet?

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.empiri.ca/2017/02/c-is-for-carnivore.html

 
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farligt att äta kött enligt WHO? Georgia Ede går igenom studierna som en WHO artikel refererar till. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, bushmaster sade:

Nu vill jag ju börja med enbart karnivordiet, att mumsa i sig kål tar bort hela poängen med detta då jag vill se om ändrad tarmflora kan få bukt med en del av mina problem.

Mvh

Mats

Som tidigare skrivits, lever minst en gång i veckan, så slipper du iallafall slabba med kladdiga citroner!

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet?q=lever&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&component=2270&sortByColumn=component&sortOrder=desc

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
14 minuter sedan, Zepp sade:

lever minst en gång i veckan, så slipper du iallafall slabba med kladdiga citroner!

Inte det minsta kladdigt. Dricker lite varje dag, inte för c-vitaminet utan för att det hjälper min tarm att ta upp näring ur maten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

I övrigt är jag numera carnivor och mår bättre för varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kött från gräsbetande & vilda djur innehåller redan de ämnen som c-vitamin blir i kroppen, så tillskott av c-vitamin behövs inte om vi äter kött från gräsbetande och/eller frilevande djur.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm askorbater finns i den mesta maten faktiskt.. med extra mycket i junkfood iomed att det är en av de vanligaste livsmedelstillsattserna!

"Askorbinsyra, mer känt som C-vitamin, är en organisk syra och antioxidant.[1][2]

Askorbinsyra kan syntetiseras ur glukos av de flesta växter och djur. Människor, vissa apor, marsvin och några få andra djurarter har emellertid en enzymdefekt som gör att dessa saknar förmågan att producera eget C-vitamin. Istället måste då detta intas via kosten. Födoämnen som innehåller höga halter av C-vitamin är till exempel potatis, grönsaker, citrusfrukter, sura bär, paprika, nypon, svarta vinbär, röda vinbär, jordgubbar samt en del inälvsmat såsom lever och binjurar.

Askorbinsyra är värmekänslig. Vid den långvariga varmhållning och upprepade uppvärmning som kan förekomma då mat distribueras från centralkök, bryts efterhand askorbinsyran ned. Matens värde som C-vitaminkälla minskar då."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra

Dvs problemet uppstår främst när man intar gammal och/eller väldigt upphettad mat/sådan som lagrats länge eller uppvärmts länge!

Såå.. blodiga biffar/rare/medium  av gräsbetat kött är att föredra.. före hårdstekt/halvt förkolnade biffar/halvfabrikat/helfabrikat!

Men det är sällan.. väldigt sällan någon nackdel att åtminstone en gång i veckan äta lever.. iallafall inte om man lutar åt Carniovore!

Och det handlar då inte bara om C-vitamin utan oxå om andra viktiga vattenlösliga vitaminer!

Oså till det tredje.. vad är det för problem med att knapra i sig ett vitkålsblad om dagen???

Assåå.. aså, det tangerar LCHF, dvs huruvida man hamnar på 20-25 eller 50 gram kolhydrater.. skillnaden ligger snarare på om man reducerar kolhydratintaget från 350 gram per dag till 50.. dvs man får brist på kolhydrater/glukos. kroppen blir tvungen att skifta homeostas, den tvingas att uppreglera sin förmåga att använda mer fett som energi/kalorier!

På kuppen.. och det är väl det besvärligaste, man blir tvungen att köpa  annan mat, lära sig lite nya recept!

Dvs man skall inte slänga ut barnet med badvattnet.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-06-27 at 22:32, Zepp sade:

Mm askorbater finns i den mesta maten faktiskt.. med extra mycket i junkfood iomed att det är en av de vanligaste livsmedelstillsattserna!

"Askorbinsyra, mer känt som C-vitamin, är en organisk syra och antioxidant.[1][2]

Askorbinsyra kan syntetiseras ur glukos av de flesta växter och djur. Människor, vissa apor, marsvin och några få andra djurarter har emellertid en enzymdefekt som gör att dessa saknar förmågan att producera eget C-vitamin. Istället måste då detta intas via kosten. Födoämnen som innehåller höga halter av C-vitamin är till exempel potatis, grönsaker, citrusfrukter, sura bär, paprika, nypon, svarta vinbär, röda vinbär, jordgubbar samt en del inälvsmat såsom lever och binjurar.

Askorbinsyra är värmekänslig. Vid den långvariga varmhållning och upprepade uppvärmning som kan förekomma då mat distribueras från centralkök, bryts efterhand askorbinsyran ned. Matens värde som C-vitaminkälla minskar då."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra

Dvs problemet uppstår främst när man intar gammal och/eller väldigt upphettad mat/sådan som lagrats länge eller uppvärmts länge!

Såå.. blodiga biffar/rare/medium  av gräsbetat kött är att föredra.. före hårdstekt/halvt förkolnade biffar/halvfabrikat/helfabrikat!

Men det är sällan.. väldigt sällan någon nackdel att åtminstone en gång i veckan äta lever.. iallafall inte om man lutar åt Carniovore!

Och det handlar då inte bara om C-vitamin utan oxå om andra viktiga vattenlösliga vitaminer!

Oså till det tredje.. vad är det för problem med att knapra i sig ett vitkålsblad om dagen???

Assåå.. aså, det tangerar LCHF, dvs huruvida man hamnar på 20-25 eller 50 gram kolhydrater.. skillnaden ligger snarare på om man reducerar kolhydratintaget från 350 gram per dag till 50.. dvs man får brist på kolhydrater/glukos. kroppen blir tvungen att skifta homeostas, den tvingas att uppreglera sin förmåga att använda mer fett som energi/kalorier!

På kuppen.. och det är väl det besvärligaste, man blir tvungen att köpa  annan mat, lära sig lite nya recept!

Dvs man skall inte slänga ut barnet med badvattnet.

Ditt inlägg är informativt men inte det jag frågar efter.

Jag kan inte äta grönsaker då min mage inte klarar detta. Så att äta vitkål är uteslutet.

Jag är inte ute efter viktminskning utan att slippa gå på muggen 4-5ggr innan kl13.

Nu när jag endast äter kött, fisk, skaldjur, fågel + feta mejerier så behöver jag bara gå på muggen 1 gång/dygn en befrielse efter 6 års helvete.

Men jag kommer äta Råbiff 1 gång i veckan från lokalt odlad nötkreatur som går ute och gräsbetar. 

Tack för alla svar

Mvh

Mats

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla former av inälvsmat innehåller enormt stora mängder micronäringsämnen. Förutom att äta biff som är rå, eller i det närmaste rå, 1 gång i veckan, och gärna lite oftare också,, så föreslår jag att även lägga till inälvsmat regelbundet. ?

Appropå grönsaker så är det ju oftast så att vi med grava magbesvär oftast bara kan äta grönsaker, om det ska bli mer än symboliskt, om de är extremt ”vällagade”.. och då försvinner ju ändå poängen med att äta dom för c-vitaminets skull. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tilläg till den tidigare konversationen..

Är själv intresserad av Carnevore diet efter att ha kört Keto i 6 månader med bra framgång, tog beslutet efter en lättare hjärtinfarkt i julas, förutom bättre blodtryck, 20kg viktminskning, smärtfria leder ( har artros och vaknade ofta på natten förut med värk ) mm mm. Varför Carnevore diet: Jag har någon mat allergi som jag inte kan hitta och nyfikenhet.

så till saken, min nyfikenhet har lett mig till att hänga på en del amerikanska och australienska forum och konversationerna där kretsar mycket runt forskning där man kommit fram till att då du bara äter kött så förändras dina behov av vitaminer och mineraler. Inte så att du inte behöver dom men att "daglig rekommenderad dos" blir helt annan. 

Tex så är C-vitamin viktigt när vi äter växter och gluten men kroppens behov minskar radikalt när du inte äter den maten.

En del av de vitaminer som vi äter behöver vi för att hantera växternas naturliga gifter och en del vitaminer behöver vi överdosera för att de har samma bärare i blodet som glykos och måste konkurrera mm.

Dieten är intresant och efter det jag läst så har många börjat med denna extrem diet efter långvariga och svåra kroniska sjukdomar där Keto inte varit tillräckligt, den längsta har levt på mest uteslutande rött kött i 22 år och ganska många i runt 10år.

tex så har vi dr. Shawn Baker som är över 50år och satte nytt världsrekord efter att ha blivit inflammations fri och starkare på denna diet.

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, bushmaster sade:

Kan informera lite vad som hänt nu när jag ätit nästan bara karnivoriskt i dryga 3v.

Redan efter 2 dagar på bara kött, blev det endast 2 toabesök / dygn istället för 4-5st innan kl 13:00 innan. Nu ligger jag på 1 besök /dygn normalt.

Nu har jag faktiskt lagt till Svenska goda Tomater till min kost på kött, toabesöken har inte ökat pga detta, så det kommer jag fortsätta med. Ibland blir det faktiskt inget toabesök på ett helt dygn.

Jag är hur glad som helst då magen styrt mitt liv fullständigt i 5-6år.

Ha en fin sommar alla!

Mvh

Mats och Nöjda Magen

Tack skall du ha för att du återapporterar, trotts alla råd och förmaningar!

Hur som helst så verkar du iallafall ha lite koll på näringsläran.. iomed att du ställde frågan.

Och med tanke på att det blev bättre med carniovorisk diet, så pekar det mer på att din tarm är irriterad och behöver vila sig?

Allvarligt talat.. kött med fett är något av det mest lättsmälta.. det mesta tas upp, det blir lixom inte så mycket som går rätt igenom.

Men glöm för den skull inte rådet om lever!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-06-24 at 17:39, bushmaster sade:

Tror du missförstod mig.

Jag funderar på att testa Köttdiet (karnivor)

LCHF vet jag hur det funkar för det har jag hållt på med sedan 2011.

Ville veta om man var tvungen att ta c- vitamintillskott om man bara äter animalisk föda. (Se överskrift)

Mvh

Mats

Bra beslut. Jag är carnivore sedan 1,5 år tillbaka. Mår bättre än någonsin. Lever är bra källa för C vitamin och många andra näringsämnen. Besök World Carnivor Tribe på facebook. Även www.meatheals.com. Lycka till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bushmaster,

hur har det gått med carnivorandet och din mage nu på litet längre sikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har Bushmaster inte varit inloggad sedan den 16 juli 2018....

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-06-13 at 09:59, Peter B sade:

Tyvärr har Bushmaster inte varit inloggad sedan den 16 juli 2018....

Då kan jag passa på att att berätta vad jag har snappat upp på internet, att glukos och C-vitamin konkurrera om samma receptorer på de röda blodkropparna.

Så skippar man glukos (kolhydrater) så tar man upp det C-vitamin som finns i animalierna mycket bättre. Ergo: det behövs inget tillskott av C-vitamin om man är karnivor. 👍

  • Gilla 4
  • Tack! 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, iAnna sade:

Då kan jag passa på att att berätta vad jag har snappat upp på internet, att glukos och C-vitamin konkurrera om samma receptorer på de röda blodkropparna.

Så skippar man glukos (kolhydrater) så tar man upp det C-vitamin som finns i animalierna mycket bättre. Ergo: det behövs inget tillskott av C-vitamin om man är karnivor. 👍

Kan oxå meddela att jag läst en del på Internet/PUBmed!

Och något står ut, dvs både glukos och C-vitamin använder GLUT-4 för att ta sig in i cellerna, främst muskelcellerna ioförsig, där GLUT4 är mest förekommande.

Och nu blev alla klokare?, tror inte det, inte jag heller!

Så jag har bara indicier att komma med, dvs C-vitamin känner vi iallafall till en del om, dvs det har olika funktioner i olika delar av vår kropp!

De två mest kända funktionerna är att de behövs för bildande av  kollagen vävnad  i olika cellers bindväv, den andra kända funktionen är att de fungerar som antioxidanter i stora delar utav vår kropp.

Iallafall, bindväv i form av kollagen förekommer i olika grad i olika delar av vår kropps celler, jag utgår lite från att de fungerar lite som ett spant på ett skepp?

Och den antioxidativa förmågan handlar om att motarbeta den oxidativa stress vi ständigt utsätts för, främst fria syremolekyler.

DVS, det är bara indicier, men iallafall.. är man insulinresistent så handlar det om att man har främst för få GLUTar, främst GLUT4, men resten är oxå anpassningsbara, dvs kroppen/cellerna tillverkar inte fler än vad som behövs.

Iallafall har man kroniskt förhöjt blodsocker så behövs färre GLUTar i hela kroppen, det är då allehanda olika problem brukar dyka upp.

Sååå.. lite långt draget ioförsig men om olika GLUTar behövs för att transportera C-vitamin in i olika celler för bildande utav bindväv/antioxidant effekt.. så hur får man in C-vitaminet/askorbaterna i alla våra celler?

Nu kommer jag således till själva knorren av mitt resonemang.. dvs livsmedelsindustrin har redan opptäckt C-vitaminets antioxidativa verkan, så det är snart helt omöjligt att inte köpa mat som inte är konserverade med Askorbater/C-vitamin, det handlar om sjeftime.. eller bäst föredatum!

Återstår hur som helst att få in detta i våra celler via olika GLUTar, då räcker det inte ens att ta extra C-vitamintillskott.. utifall man är Insulinresistent/dvs har en nedreglerad andel GLUTar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.