Jump to content

Medicinsk fiber

Johan Anderljung
 Share

Recommended Posts

Har ätit lchf sedan 1,5 veckor och känner att det är på gång men jag upplever att magen bökar.

För två dagar sedan började jag misstänka att den Inolaxol jag ätit kontinuerligt i två år kan vara boven. Jodå, kollade i FASS och mycket riktigt den innehåller sackarin.

Hur länge tror Ni det tar att bli av med detta då det troligtvis ligger kvar i tarmarna en tid?

Kan jag göra något själv typ; dricka grädde eller äta något som får ut Inolaxolen snabbare?

Tacksam om hjälp finnes!

Edited by Johan Anderljung
  • Like 1

Välkommen till forumet, Johan!

På vilket sätt bökar magen? Hur strikt är du? Jag har svårt att tro att du skulle känna av sackarinet när du ätit det regelbundet länge, bara för att du äter mindre mängd kolhydrater..? Det är inte ökad mängd grönsaker (vanligt problem i början att magen är lite ovan vid det) eller att gallan får jobba mer för att bryta ner fettet?

• Like 2

Hej! Inolax antar jag att du ätit av en anledning? För att få magen att inte böka? Det kanske skulle vara bra att sluta med den och försöka få ordning på magen utan att behöva några piller. Det kan ta lite tid att ställa om kroppen och med att få ordning på tarmfloran. Det finns många trådar i ämnet på forumet. 4health pod finns en massa bra info att gräva ner sig i!

• Like 1
  • Thanks 1

5 timmar sedan, MariaF sade:

Välkommen till forumet, Johan!

På vilket sätt bökar magen? Hur strikt är du? Jag har svårt att tro att du skulle känna av sackarinet när du ätit det regelbundet länge, bara för att du äter mindre mängd kolhydrater..? Det är inte ökad mängd grönsaker (vanligt problem i början att magen är lite ovan vid det) eller att gallan får jobba mer för att bryta ner fettet?

Hej och tack!

Det är gaser helt enkelt och kolhydraterna är nära nog noll, det är därför jag är så förvånad.

• Confused 1

I programmet "Medicin med Mosley" testade de sackarin. Det höjde blodsockret markant hos vissa personer. Hos dem kunde förändringar i tarmfloran ses. I programmet avråds människor från att äta livsmedel med sackarin. (Kan ses till tor 5 jul 23.59).

https://www.svtplay.se/video/10143687/medicin-med-mosley/medicin-med-mosley-sasong-2-avsnitt-2

Mosley.jpg

• Like 4
  • Thanks 1

24 minuter sedan, Johan Anderljung sade:

STORT TACK!

Jag känner inte alls igen detta trassel. Har på den tiden när Skaldemans bok kom ut kört denna kosthållning, då var det inga problem alls. Jag är helt övertygad om att det är sackarinet som har ställt till detta.

Bara du känner din kropp. Testa att utesluta så får du se om det blir någon skillnad. Jag har själv varit med om att det som har funkat plötsligt inte fungerar längre .

19 timmar sedan, Johan Anderljung sade:

Har ätit lchf sedan 1,5 veckor och känner att det är på gång men jag upplever att magen bökar.

För två dagar sedan började jag misstänka att den Inolaxol jag ätit kontinuerligt i två år kan vara boven. Jodå, kollade i FASS och mycket riktigt den innehåller sackarin.

Hur länge tror Ni det tar att bli av med detta då det troligtvis ligger kvar i tarmarna en tid?

Kan jag göra något själv typ; dricka grädde eller äta något som får ut Inolaxolen snabbare?

Tacksam om hjälp finnes!

Om jag säger som så.. så är det troligen inte sackarinet som ställer till det utan det faktum att du behövt ta Inolaxol en längre tid?

Iallafall så lär du skita ut allt inom ett dygn!

Grejen är väl snarare att det är tarmretande och stimulerar Peralistiken?

Iallafall.. ett av de vanligaste omställningsbesvären på LCHF är förstoppning/trög mage!

Och det handlar som regel om att det blir mindre restprodukter, som passerar rätt igenom och binder en del vatten.. ökar fyllnaden i ändtarmen som då skulle ha pockat på tarmtömning.. läs fibrer!

Näe du behöver inte ta till fullkornsbröd, det funkar lika bra eller bättre med vitkål/lök!

Dvs du får ersätta Inolaxolen med naturliga livsmedel som är tarmstimmulerande.. i värsta fall ta till loppfrön iallafall i början, tills du vant dig vid att det räcker att gå på toa för nummer två varannan dag!

• Like 2

19 timmar sedan, Johan Anderljung sade:

Jag ser ju hur rätt du har. Tack!

Så med tanke på ditt flitiga intag/behov av Inolaxol, så menar jag att du skall mota Olle i grinden!

Iallafall, vitkål, rödkål ja i princip all sorts kål är favo bland LCHFare och kan ätas på olika sätt till nästan varje måltid.. oså är det både gott och svinbilligt!

Magnesium finns en hel del olika sorter utav, några används som laxermedel, dvs dessa binder vatten och gör att Nr 2 får en något smidigare konsisten!

Iallafall så är det magnesiumsulfat, (Epsomsalt) som är det värsta laxermedlet, det är anledningen till att man inte skall dricka havsvatten iomed att det drar vatten ur kroppen.

Men det finns andra sorter på hälsokosten som är mer biotillgängliga med svag laxerade effekt vid högre doser.. annars så är magnesium bra för en massa annat.. tex muskelfunktionen.

Oså kommer vi till dundermedlet loppfrön, (Psyllumfrö) det är både gelbildande och svagt tarmstimuleande, men man skall dricka en massa vatten oxå.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Loppfrö

VIll bara lägga till att om du känner att du av misstag fått i dig kolhydrater som din mage reagerar på är det bra att ha enzymtabletter tillgängliga. Jag köper en sort som har ett brett spektrum av enzymer för att träffa rätt. 

• Like 2