Jump to content

blodtrycksmedicin biverkningar

hazze

Recommended Posts

Hittade följande i Fass i den delen som är för läkare

Följande biverkningar har rapporterats vid användning av metoprolol efter
godkännandet: Konfusion, förhöjd nivå av triglycerider i blodet och sänkt nivå
av HDL (högdensitetslipoprotein). Eftersom dessa biverkningar har rapporterats i
en population av obestämd storlek och påverkas av störvariabler går det inte att
tillförlitligt skatta deras frekvens.

Metoprolol (betablockerare)är vanligt i medicin mot högt blodtryck . undrar hur vanlig den här biverkningen är och varför har man inte tagit upp den i bipacksedeln

• Like 3

Hittade följande i Fass i den delen som är för läkare

Följande biverkningar har rapporterats vid användning av metoprolol efter

godkännandet: Konfusion, förhöjd nivå av triglycerider i blodet och sänkt nivå

av HDL (högdensitetslipoprotein). Eftersom dessa biverkningar har rapporterats i

en population av obestämd storlek och påverkas av störvariabler går det inte att

tillförlitligt skatta deras frekvens.

Metoprolol (betablockerare)är vanligt i medicin mot högt blodtryck . undrar hur vanlig den här biverkningen är och varför har man inte tagit upp den i bipacksedeln

Vill minnas att det står om detta i boken Forskningsfusket att betablockerare t.om. kan höja blodtrycket.

Har själv blodtrycksmedecin men vägrar betablockerare.

Jag tycker att alla ska vägra betablockerare om det inte är så att man lider av hjärtsvikt - fråga din läkare! Tror att enda gången betablockerare är befogade är vid hjärtsvikt.

Nuförtiden finns det mycket bättre mediciner för att sänka blodtrycket. Ett av de nyare är exempelvis Atacand där den aktiva substansen är candesartan. Patentet har gått ut nu på candesartan så det finns generika och är inte lika dyrt längre. Priset har avhållit en del läkare att skriva ut det direkt tidigare och istället testat andra mediciner först på patienten.

Jag tror att läkare i många fall skriver ut betablockerare av gammal vana och för att patentet gått ut sedan länge och är billigt. Och för att det fungerar för många.

Jag åt betablockerare i allt för många år av gammal vana. När jag började för cirka 20 år sedan fanns inte så mycket annat att tillgå som var bättre. Man orkar ingenting med betablockerare. Den maxpuls man kan komma upp i är oerhört låg. Det blir till och med jobbigt att gå uppför en liten backe.

När jag slutade med betablockerare och började med candesartan istället upptäckte jag att jag inte alls hade lite dålig kondis som jag trott i alla år!

Jag är jättearg på betablockerare och det de har gjort med med under åren. Jag visste inte hur de påverkat mig förrän jag bytte ut dem mot annat.

Var också uppmärksam så du inte får föregångaren till candesartan som man hostar av om du bestämmer dig för att byta.

hazze, tack för att du tog upp ämnet Betablockerare. Jag har ätit Atenolol/Metoprolol sedan 2003, inte för högt blodtryck,det är lågt 110/60 ca, utan för VES, extraslag. Jag har många av de biverkningar som står på bipacksedeln: trötthet, kalla händer och fötter, andnöd vid anträngning, bröstsmärtor, mm.mm. Nu misstänker jag, att symtomen jag har beror på betablockeraren?? Funderar nu på att trappa ut sakta, så jag inte för en reboundeffekt.  

biverkningar som står på bipacksedeln: trötthet, kalla händer och fötter, andnöd vid anträngning, bröstsmärtor, mm.mm. Nu misstänker jag, att symtomen jag har beror på betablockeraren??  

Låter precis som biverkningar av betablockerare! Men är det så att det hjälper mot extraslag? Är extraslag farligt? Finns det något annat än betablockerare mot extraslag om det är så att det inte är bra med extraslag?

kareng, extraslag är inte farligt, men jobbigt påfrestande, stör nattsömnen bl.a.. Mitt hjärta är annars friskt enligt ultraljud och EKG. Betablockerare hjälper kanske lite, men mina symtom kan också vara biverkningar. Ända sättet att få svar är att trappa ner. Jag fick en puff här, att testa! All medicinering borde utvärderas efter en tid, annars äter man ordinationen år efter år.

Jag åt enalapril under ett stort antal år och märkte inte under min vanliga medicinperioden då varken nackdelar eller biverkningar. Kanske bara jag som tyckte efter en längre tid att allt hörde till. Mådde ju så dåligt över lag helt allmänt med på den tiden.

Efter att jag började med lchf 2009 så lämnade jag bort all medicinering inom ett halv år utom just enalaprilen.. den åt jag fram till hösten 2011. Men då, under hösten hände det fler gånger att när jag arbetade eller ansträngde mig lite exra så kunde jag få yrselattacker.. få oförklarlig huvudvärk och bli allmänt svag och trött. Förklarade detta för mig själv först att jag inte åt som jag skulle mängdmässigt eller att jag drack för dåligt , något som jag alltid varit dålig på att göra. Men förklaringen var inte där när jag även då när jag drack eller åt tillräckligt kunde få samma attacker.

När den sista burken var slut så hämtade jag inte ut fler och efter ett tag slutade även yrseln. Slutade äta dem helt fast min läkare fortfarande idag tycker jag skulle äta dem men jag har inte haft en enda yrselattack på samma vis under tiden jag inte ätit medicinen som jag vägrar idag med förklaring att jag tar det onda för det goda isåfall om det händer mig något men kan i alla fall säga att jag under väntetiden mått alldeles underbart.   

Mina blodtrycksvärden är väldigt låga för mig efter en längre viloperiod, mäter nästan varje morgon och ligger då inom 110-120/64-70 .. under dan ligger den högre vilket borde vara naturligt men värden ligger runt ca.140/80 och det roliga är att jag hade de värden även oftast när de mättes hos läkare under min tid med blodtrycksmedicin. ;)

Tänker på min pappa som knaprar Metroprolol.

Man kan undra om det enbart är hans demens (Lewykroppsdemens) som gör att han sover mycket, inte orkar gå ens kortare promenader längre samt har extremt yviga mardrömmar och hallucinationer. Allt detta ingår ju i sjukdomsbilden, men det finns ju även uppräknat under biverkningarna av Metroprolol.

Jag tror inte att pappa skulle bli bra av att byta medicin, men skulle han kanske kunna en gnutta bättre?

Måste ta upp det med hans läkare.

Copecka, du kanske fick yrselattackerna därför att ditt blodtryck hade sjunkt genom att du åt LCHF och därför inte bhövde Enalapril? När det visade sig att jag hade högt blodtryck för ett par år sedan skrev läkaren ut Enalapril till mig. Efter ett par dagar med Enalapril kunde jag vakna på natten och känna som om hela systemet var på väg att lägga av. Det var fruktansvärt otäckt. Det hjälpte inte att ligga ner och vila. Det som hjälpte var att gå upp och gå. Jag tror att dosen var för hög, 10 mg, en apotekare tyckte att det var konstigt att börja med att skriva ut 10 mg. Jag fick torrhosta också och då fick jag Amlodipin som fungarar bättre. Men de där upplevelserna med Enalapril vill jag sannerligen inte ha igen.

Copecka, du kanske fick yrselattackerna därför att ditt blodtryck hade sjunkt genom att du åt LCHF och därför inte bhövde Enalapril? När det visade sig att jag hade högt blodtryck för ett par år sedan skrev läkaren ut Enalapril till mig. Efter ett par dagar med Enalapril kunde jag vakna på natten och känna som om hela systemet var på väg att lägga av. Det var fruktansvärt otäckt. Det hjälpte inte att ligga ner och vila. Det som hjälpte var att gå upp och gå. Jag tror att dosen var för hög, 10 mg, en apotekare tyckte att det var konstigt att börja med att skriva ut 10 mg. Jag fick torrhosta också och då fick jag Amlodipin som fungarar bättre. Men de där upplevelserna med Enalapril vill jag sannerligen inte ha igen.

Min teori var då också att det var blodtrycsdippar som fick mig att få yrsel. Troligen var alltså medicin redan då onödig och sänkte den dåvarande blodtrycken för mycket för att jag skulle mått bra av... Idag kontrolerar jag mitt blodtryck dagligen själv och speciellt när eller om jag känner mig konstig utan klart orsak.

När jag ordinerades  blodtrycksmedicinen metoprolol så fick jag även recept på statiner, trots ett relativt lågt totalvärde på blodfetterna  (totalvärde5.1)

Kan det förhålla sig så att läkaren kände till att metoprololen  kunde påverka, och därför ordinerade statiner i förebyggande syfte,

Är det någon annan som fått ordinerat samma kombination av mediciner ?

Är det någon som har läst något om hur vanligt och hur mycket metoprolol påverkar blodfetterna

Jag slutade efter ett år med statinerna pga  div biverkningar utan att prata med läkaren, eftersom han ansåg att jag var absolut tvungen att forsätta medicinera med statiner

kareng, extraslag är inte farligt, men jobbigt påfrestande, stör nattsömnen bl.a.. Mitt hjärta är annars friskt enligt ultraljud och EKG. Betablockerare hjälper kanske lite, men mina symtom kan också vara biverkningar. Ända sättet att få svar är att trappa ner. Jag fick en puff här, att testa! All medicinering borde utvärderas efter en tid, annars äter man ordinationen år efter år.

Jag kan bekräfta detta för min egen del. Jag äter Metoprolol för i första hand blodtrycket men la även märke till att mängden extraslag gick ner till närmare noll. Biverkningar har jag i form av något kalla fötter och att det tar väldigt lång tid att varva upp kroppen. Äter även Enalapril och Amlodipin och det som hade störst effekt mot blodtrycket var just Amlodipin. Jag funderar på att trappa ner Metoprololet.