ukv

Gryningsfenomen och insulinsprutor

Recommended Posts

Hej !

Jag är 50 år och typ 2 diabetiker sedan 10 år tillbaks. Har stor övervikt, bukfetma och fettlever... 

Har sedan 1 månad ätit moderat lchf och har då kunnat helt sluta med insulin dagtid efter att ha injicerat 24-26 E per måltid tidigare vilket ju är otroligt. Blodsockret ligger jämt över dagen runt 5.5 till 5.8. Har däremot haft lite högre fasteblodsocker runt 6.5-6.9 men det har gått ned under dagen. Jag har haft samma värde innan lchf men då med insulinsprutor. Har gått ned 7 kg i vikt och 6 cm i midjemått så det fungerar perfekt så långt.

Nu till min undran, efter att ha tagit kvällsinsulin på 20 E (tänkte kanske att fb skulle sänkas lite mer) så STIGER fasteblodsockret till 7.3 och går inte ned med insulininjektion till frukost. Finns det någon som har liknande erfarenhet eller en förklaring till detta? Nu anser jag inte att jag behöver ta insulin med mina nuvarande värden egentligen i och med att sockret går ned under dagen även efter måltider men ville testa hur/om jag reagerar på insulin till natten.

Ska ha samtal med min diabetessköterska imorgon och vore tacksam för att bolla lite teorier...Har läst och läst och kollat på videor både om kolesterol (vilket oxå är ett problem för mig) och om diabetes och insulin och läst "Ett sötare blod" men blir inte riktigt klok på vad som händer iallafall tänker på insulinresistensen och vad den gör med mig såklart. har också tänkt på Somogyieffekt om insulinet kanske sänker bls under natten och jag svarar på det?

Mvh/ukv

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit ? 

Din typ av fråga brukar bli hänvisad till Facebook-gruppen Smarta Diabetiker (tror jag att den heter). Det kan dyka upp någon expert här också men eftersom du helst vill ha feedback innan morgondagen så tror jag att det kan vara bra att söka svar hos Smarta Diabetiker också. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, ukv sade:

Ska ha samtal med min diabetessköterska imorgon och vore tacksam för att bolla lite teorier...Har läst och läst och kollat på videor både om kolesterol (vilket oxå är ett problem för mig) och om diabetes och insulin och läst "Ett sötare blod" men blir inte riktigt klok på vad som händer iallafall tänker på insulinresistensen och vad den gör med mig såklart. har också tänkt på Somogyieffekt om insulinet kanske sänker bls under natten och jag svarar på det?

Ketogen lchf-kost så behöver du inte tveka. Med tanke på din osäkerhet så kan jag råda dig att inte prata med diabetessköterskan, bara bortkastad tid.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Inga påtagliga kunskaper om diabetes eller gryningsfenomenet, utöver små spridda detaljer som jag last om genom åren. Jag är inte diabetiker själv, och har ingen medicinsk utbildning, så kolla upp allt jag sager med någon kunnig.

1) Har ett minne av att en diabetiker hade problem med detta, någon gang I kostdoktorbloggens barndom. Hon försökte med mer insulin, och det funkade inte. Jag vill minnas att rådet hon fick var att minska på kvällsinsulinet istället. Gryningsfenomenet är ju till för att höja ett lågt blodsocker inför dagen. Kan tänka mig att det blir en rekyl om man sänker för mycket.

2) Smarta diabetiker är ett bra råd, att hitta och fråga dem. Vad jag tror är att de skulle kunna nämna resistent stärkelse och bönor (på kvällen), som ett sätt att jämna ut blodsockerkurvan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många diabetiker har upptäckt att om de tar potatismjöl i vatten på kvällen (resistent stärkelse) så minskar gryningsfenomenet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Har gått med i smarta diabetiker, det var mycket nyttig info! Ja jag tror också på en rekyleffekt, jag kollade ju inte på natten men det verkar troligt! Hursomhelst klarar jag mig utan insulin så det är ju klart bäst o toppenbra men tycker det är intressant att veta vad som händer iaf! Ska testa med resistent stärkelse!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden diabetes 2 nämndes vid sitt rätta namn , sockersjuka så behandlades med matrestriktioner. Det går minst lika bra i dag. Kostdoktorn har även skrivit en hel del om diabetes och hur det lämpligen behandlas.

• Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, ukv sade:

Hej !

Jag är 50 år och typ 2 diabetiker sedan 10 år tillbaks. Har stor övervikt, bukfetma och fettlever... 

Har sedan 1 månad ätit moderat lchf och har då kunnat helt sluta med insulin dagtid efter att ha injicerat 24-26 E per måltid tidigare vilket ju är otroligt. Blodsockret ligger jämt över dagen runt 5.5 till 5.8. Har däremot haft lite högre fasteblodsocker runt 6.5-6.9 men det har gått ned under dagen. Jag har haft samma värde innan lchf men då med insulinsprutor. Har gått ned 7 kg i vikt och 6 cm i midjemått så det fungerar perfekt så långt.

Nu till min undran, efter att ha tagit kvällsinsulin på 20 E (tänkte kanske att fb skulle sänkas lite mer) så STIGER fasteblodsockret till 7.3 och går inte ned med insulininjektion till frukost. Finns det någon som har liknande erfarenhet eller en förklaring till detta? Nu anser jag inte att jag behöver ta insulin med mina nuvarande värden egentligen i och med att sockret går ned under dagen även efter måltider men ville testa hur/om jag reagerar på insulin till natten.

Mvh/ukv

Man skall inte mota gryningsfenomenet med morgoninsulin.. iallafall inte om det håller sig inom icketoxiska nivåer, dvs upp mot eller över 20 typ!

Iomed att du skriver gryningsfenomenet så antar jag att du vet vad det handlar om nämligen din dygnsreglering, (Arcadian cykle).

Iallafall, fram på småtimmarna/gryningen lite beroende på sovtider/vanor så stiger ett antal sk stresshormoner,. typ Kortisol, adrenalin, noradrenalin.. som en del av att det är dags för dig att vakna.. full av energi.

Och alla har detta.. men vi som inte är diabetiker får hoppa upp snabbt och ta ett blodsocker innan det sjunker igen.

Meen,, som typ 2 diabetiker så är man egentligen Insulinresistent, så trots att insulinet vill pressa ner blodsockret och helst då ut i musklerna så tvärvägrar främst muskelcellerna att reagera på insulinets signaler.. så då kan morgonsockret ta betydligt mer tid på sig att sjunka.

Såå vad gör man då, jo man stiger upp direkt kopplar sin hund och går en timmes promenad, när man då kommer hem så ligger blodsockret ner mot fyra!

Dvs då har man signalerat för kroppen.. jag är vaken, pigg och alert och behöver inte längre någon extra glukos i blodet.

Har man ingen hund får man skaffa katt, för kattägare har lägre blodsocker än icke kattägare, fast det har nog inget med  gryningsfenomenet att göra??

Iallafall så är jag inte läkare och för att hålla ner textmassan så hänvisar jag till Dr Jason Fung.. dvs blodsockret är inte själva problemet, det är ett symptom och problemet är insulinresistensen som orsakas av hyperinsulinemi!

Dvs att då tillsätta mer insulin är lixom dödfött!

Oså;

"Curbing carbohydrates is more effective than cutting calories for individuals who want to quickly reduce the amount of fat in their liver, report UT Southwestern Medical Center researchers."

https://www.sciencedaily.com/releases/2011/04/110419003651.htm

Summa summarum, du är typ 2 diabetiker, överviktig och har fettlever.. det tar en tid innan du blir en typ 0 diabetiker!

Du har redan sett bra resultat.. nu gäller prio att fokusera på insulinresistensen, fettlevern och vikten.

Insulinresistensen och fettlevern är sjukliga tillstånd, vikten och blodsockret symptom på detta!

Så om insulindoserna sjunker, HBA1c blir bättre, då minskar insulinresistensen och om även vikten sjunker så antyder det att du fått en helt annan homeostas, där du kan leva längre mellan måltiderna på lagrat fett!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, du har helt rätt. Jag är medveten om att jag inte behöver insulin och att allt egentligen ser jättebra ut i mitt läge , var mest undrande över hur jag reagerade på insulininjektion men egentligen ska jag väl vara glad över att det ändrar på sig och ska fortsätta hålla koll på bls och vikt. J Fung är toppen:rolleyes:

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, ukv sade:

Tack, du har helt rätt. Jag är medveten om att jag inte behöver insulin och att allt egentligen ser jättebra ut i mitt läge , var mest undrande över hur jag reagerade på insulininjektion men egentligen ska jag väl vara glad över att det ändrar på sig och ska fortsätta hålla koll på bls och vikt. J Fung är toppen:rolleyes:

Jason F är jävligt krass helt enkelt.. och jag sätter en peng på att han har rätt!

Dvs det finns lixom ingen Quick fix!

Utan man får focusera på själva problemet, dvs insulinresistensen!

Så ditt första mål är att bli insulinfri, (typ 0) bara det borde vara en lisa för själen..slippa mäta blodsocker och ta lämplig dos insulin för detta!

Ditt andra mål kan då vara att få uppleva din egen pensionering, helst då hyfsat frisk/normalviktig för sin ålder, så att du kan njuta ditt Otium på 'äldre dar.

Och nu skall jag vara j*vligt krass, du har betalat skatt och avsättningar till pensionssystemet och förmodligen minst i 15 år till, det vore ekonomiskt helt fel att då inte leva till iallafall till! 80-90!

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg