Jump to content

B-12 vitamin och metformin

kristina

Recommended Posts

3 timmar sedan, kristina sade:

Har läst att vid mångårig användning av metformin minskar upptaget av B-12. Verkar även vara dosberoende.  Bör man köpa kosttillskott? Även äldre människor har sämre upptag av vitaminet, även om de är friska i övrigt. 

Mnjaeä.. först var jag skeptisk, sen googlade jag Fass!

Iallafall,

"Mycket sällsynta biverkningar, (kan förekomma hos upp till 1 av 10 000 användare):

- minskning av vitamin B12-upptaget i tarmen vid behandling under lång tid med Metformin "

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20070911000042

En helt annan grej är att upptaget av B12 minskar med åldern, det handlar om magslemhinnans förmåga att bilda Intrisic Factor som krävs för upptaget.

Iallafall så tar man ett prov.. och om det ligger lågt så får man Betolvidon på recept!

Hjälper inte det så tar man sugtabletter/Lingulalt administrerade B12!

Och hjälper inte det så får man injektioner av B12.

B12 är ett sådant vitamin som man varken skall ligga får lågt eller för högt på!

Dvs inget man skall mickla allt för mycket själv med utan det bör skötas av din vårdcentral.

Tack för utförligt svar. Kan även påverka homocysteinvärde, detta värde i sin tur påverkar t.ex hjärta och kärl. Skulle denna kontroll kunna ingå i de vanliga proverna vid diabeteskontroll? Skulle dessa prover kunna ingå som standard? 

1 timme sedan, kristina sade:

Tack för utförligt svar. Kan även påverka homocysteinvärde, detta värde i sin tur påverkar t.ex hjärta och kärl. Skulle denna kontroll kunna ingå i de vanliga proverna vid diabeteskontroll? Skulle dessa prover kunna ingå som standard? 

Prexis.. får man mankemang på en front så fortplantar det sig som regel till minst 10 andra viktiga funktioner!

"Nivån av homocystein korrelerar starkt negativt med vitamin B12, vitamin B6, folsyra, god livsstil, njurfunktion, och kvinnliga könshormoner. Kvinnor i fertil ålder har som regel lägre homocysteinvärden, vilket dels beror på könshormonernas inverkan, dels på att kvinnor har mindre muskelmassa. Dopamin, rökning och koffein ökar homocysteinvärdena, och god fysisk kondition minskar dem. Det finns ett starkt samband mellan höga värden homocystein och tyreoideasjukdomar (hypotyreos och giftstruma). Värdena homocystein ökar normalt med åldern.

För höga värden homocystein, hyperhomocysteinemi, beror oftast på vitamin B12-brist eller folsyrebrist, njursjukdomar, läkemedel, eller på orsaker i livsstilen (fet mat, alkohol, rökning, stress)[1]. Det förekommer också som medfödd sjukdom, homocysteinuri, vilket kan ge utvecklingsstörning. För höga värden homocystein ökar risken för trombos(blodpropp), och möjligen också risken att drabbas av andra kardiovaskulära sjukdomar. Hyperhomocysteinemi verkar också leda till atrofi av hjärnan (minskad hjärnvolym) och demens."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Homocystein

Iallafall, på diabetesmottagningen så mäter de främst fastesocker och HBA1c.. eventuellt oxå kolesterol, utifall man skulle kunna behöva Statiner för att mickla med andra symptom.. samt i undantagsfall C-peptid om man misstänker typ 1!

Hur som helst så ligger nog B12 på din värdcentrals ansvar, dvs du får komma in och ha symptom på B12 brist!

Men inom äldrepsykiatrin tar de B12-prov.. för det är ett symptom när man kommer in akut och verkar förvirrad!

Så FS, HBA1c, C-petid ligger på diabetesmotagningen, B12, Folsyra, Homocystein ligger på vårdcentralen.. eller äldrepsykiatrin!

Annars så är den vanligaste allvarliga biverkningen av metformin Laktatacidos.. förutom magtarmbesvär, som oftast är övergående, förutom just Laktatacidosen som beror på genetiska orsaker!

Såå.. för att veta så får man ta olika prover på olika inrättningar!

Jisses altså.. bäst är såklart att förbli frisk.. har man sen drabbats av någon sjuklig grej så får man sen springa som en galning mellan olika vårdinrättningar.. eller gå till privat laboratorium som tar mer heltäckande prover!

https://werlabs.se/halsokontroll-xl/

Tack igen för utförligt svar! Ja, man får se till att förbli frisk! Jag är en aning metabolt sjuk dock. Medicinerar med blodtrycksmediciner o Metformin just. Vägrar statiner..... 10kg övervikt. ( 62 år) Ätit enl. Lchf i ~ 8 år, till o från, ibland mera strikt o ibland lite friare. Motionerar medelst promenader, 5-6 km 3-4ggr i veckan. Senaste provtagningen var helt ok. Vet några som tar B12 som tillskott, just för hjärta o kärl och även för hjärnans funktion, dessa personer är helt friska.  Det var därför jag blev intresserad av vitaminet. Tack igen för svar, ska fundera ytterligare..... ?

• Like 2

Googla på leg.läk Harald Blomberg. Han har skrivit böcker (eg. häften) om olika brist- och sjukdomstillstånd, bl a B12-brist. Jag har själv provat B-12 tillskott, för jag hade enorma problem med självsprickor på fingrarna ett tag och läste att B-12 kunde hjälpa, vilket jag tror det gjorde. Det blev bättre i alla fall. Det var då fråga om stora doser, många tusen ggr mer än vad man har i receptbelagd B-12 och i en mer lättillgänglig form (metylkobalamin) än vad som finns i dom (cyanokobalamin). Googlade runt innan jag började med tillskottet och det verkar som att det inte är nån som helst risk med att ta dom doserna. Jag tog dom en begränsad tid,  nån månad ungefär, och sen blev mina fingrar bra igen. Vet dock inte om det var bara B-12 som gjorde susen eller om det var zinktillskottet jag tog samtidigt.

• Thanks 1

Roligt med så många kunniga människor! Tack för all info, ska beställa några av H.Blombergs häften..... mycket intressant. ? Tänk om man kunde kombinera vanlig skolmedicin med annat tankesätt, t.ex holistisk.. blir lite trött på att bara bli behandlad för symptomen som ev. kan bero på nåt helt annat. Men det verkar vara lättare att skriva ut nåt enstaka piller istället......ska lösa häftet om B-12 noga! Tack för info! 

• Like 2