Lottie Posted June 29, 2018 Share Posted June 29, 2018 Halloj, Hoppas innerligt att någon kan rådge mig nu! Jag har under ett par månader ätit lchf strikt och gått ner från 80 kg till 75. Sen har jag under det senaste två veckorna kört periodisk fasta. Jag skippar frukosten och äter lunch kl 11 och middag kl 16:30. Sen äter jag inget mer innan lunch nästkommande dag. Vecka 1 så tappade jag ca ett halvt kilo. Men nu andra veckan så har jag inte tappat något. Första veckan så tränade jag inget men nu andra veckan så har jag tränat ett långt pass (landsvägscykel på 3 timmar), två högintensivt och sen ett pass lågintensiv, totalt 4 pass. Jag har vägt maten jag äter under många år, och så även dessa veckor, så jag har koll på att jag inte "över-ätit". Dock funderar jag om jag ätit för lite vilket gjort att kroppen upplevt det som svält? Vad tror ni? Jag är inne på att gå tillbaka till att äta frukost som vanligt för då har jag gått ner i vikt löpande. Jag är 29 år, Väger 74 kilo och är 171 cm lång så det skulle också kunna vara en helt vanlig viktplatå jag har nått Fick barn i februari så det är främst mamma-kilon som har försvunnit (vägde 74 innan jag fick barn men har en dröm om att väga 69) Kom med tips och tankar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 29, 2018 Share Posted June 29, 2018 24 minuter sedan, Lottie sade: Halloj, Hoppas innerligt att någon kan rådge mig nu! Jag har under ett par månader ätit lchf strikt och gått ner från 80 kg till 75. Sen har jag under det senaste två veckorna kört periodisk fasta. Jag skippar frukosten och äter lunch kl 11 och middag kl 16:30. Sen äter jag inget mer innan lunch nästkommande dag. Vecka 1 så tappade jag ca ett halvt kilo. Men nu andra veckan så har jag inte tappat något. Första veckan så tränade jag inget men nu andra veckan så har jag tränat ett långt pass (landsvägscykel på 3 timmar), två högintensivt och sen ett pass lågintensiv, totalt 4 pass. Jag har vägt maten jag äter under många år, och så även dessa veckor, så jag har koll på att jag inte "över-ätit". Dock funderar jag om jag ätit för lite vilket gjort att kroppen upplevt det som svält? Vad tror ni? Jag är inne på att gå tillbaka till att äta frukost som vanligt för då har jag gått ner i vikt löpande. Jag är 29 år, Väger 74 kilo och är 171 cm lång så det skulle också kunna vara en helt vanlig viktplatå jag har nått Fick barn i februari så det är främst mamma-kilon som har försvunnit (vägde 74 innan jag fick barn men har en dröm om att väga 69) Kom med tips och tankar! Mitt tips är att fasta och träning är en himla dålig kombo på alla sätt! Tränar gör man för att gå upp i vikt, främst muskelmassa, få bättre ork/kondition och sådant skall alltid utföras på kaloriöverskott om träningen skall ha någon positiv effekt! Fastar gör man på träningsunderskott/kolhydratunderskott för att bli av med fettmassa! Iallafall.. det beror dels på vilken fysisk status man har, dvs att röra sig är i princip alltid bra och att inte äta mer kalorier/kolisar än vad man behöver är oxå bra. Meen lite beroende fysisk status så är det lätt hänt att man hamnar i ett viktmässigt Limbo, dvs om man inte är vältränad från början vill säga, för man ger då kroppen dubbla signaler. Det behöver ioförsig inte vara något problem annat än vad vågen säger.. för du kan fortsätta gå ner i fettvikt/omfördelning av fett/binder mer vatten/få lite mer muskler.. iallafall så får man hoppas på att man får en bättre styrka/uthållighet/kondition och en bättre homeostas! Så rent krasst i ditt fall.. sluta väga dig, (eller fortsätt med detta men inse att det inte är enda markören för hälsa).. mät byxliningen i stället för den säger då oftast något annat som då ofta är positiva signaler om att du gör något rätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted June 29, 2018 Share Posted June 29, 2018 Är på Lchf-event i Säffle och får lyssna till många fantastiska föredrag av läkare, forskare och andra otroligt kunniga personer. Enastående intressant. Idag föredrag av professor Fredrik Nyström från Linköpings universitetssjukhus. Han är bl a kritisk till alltför hård träning - menar att det inte finns några studier som visar på bättre hälsa p g a hård träning och han avråder från ansträngande långlopp som maraton. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6624007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lottie Posted June 29, 2018 Author Share Posted June 29, 2018 49 minutes ago, Zepp said: Så rent krasst i ditt fall.. sluta väga dig, (eller fortsätt med detta men inse att det inte är enda markören för hälsa).. mät byxliningen i stället för den säger då oftast något annat som då ofta är positiva signaler om att du gör något rätt! Ja herregud, vilken vetenskap. Läste allt som finns att läsa på Kostdoktorn om fasta och kollade på filmerna som Andreas Eenfeldt spelat in och då säger dom ju att det går att träna även om man fastar. Men jag förstår ju ditt resonemang fullt ut. Tror jag gör så att jag avstår från fastan men försöker hålla fast vid lite lättare underhållsträning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lottie Posted June 29, 2018 Author Share Posted June 29, 2018 15 minutes ago, kickilotta said: Är på Lchf-event i Säffle och får lyssna till många fantastiska föredrag av läkare, forskare och andra otroligt kunniga personer. Enastående intressant. Idag föredrag av professor Fredrik Nyström från Linköpings universitetssjukhus. Han är bl a kritisk till alltför hård träning - menar att det inte finns några studier som visar på bättre hälsa p g a hård träning och han avråder från ansträngande långlopp som maraton. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6624007 Så spännande! Skulle önska att den typen av event som finns i Säffle fanns på andra orter. Eller typ möten som man skulle kunna gå på för att få utbyta erfarenheter face-to-face så att säga. Tack för länken! Ska lyssna ikväll! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 29, 2018 Share Posted June 29, 2018 borttaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted June 30, 2018 Share Posted June 30, 2018 Du tränar för hårt skulle jag säga. Träning är som att sola. För mycket och kroppen blir stressad. Byt ut de timslånga passen mot en rask promenad eller joggingtur på morgonen på tom mage. Ät sedan inget fram till lunch och håll kosten LCHF-aktig. Ät alltid tills du är mätt och få ordentligt med sömn. 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted June 30, 2018 Share Posted June 30, 2018 Hej! Jag tycker att din rubrik säger en del, du har trots hård träning och kontrollerat matintag inte gått ner till din önskevikt. Du är 29 år, fick barn i februari och väger numera 74 kg. Du väger och mäter ständigt maten och dig själv, men det ger ändå inte det resultat du önskar. Jag tänker att det är ett strålande resultat som du åstadkommit! 74 kg till 171 cm är inte dåligt alls. Jag tänker att du kanske måste släppa lite på den väldigt hårda kontrollen av maten och träningen (och dig själv). Sluta väg och mät. Jag skulle tänka att variera maten mer över en vecka, visst fasta om du vill, jag gör också det ibland. Men.. jag tänker att du egentligen, som du själv är inne på, äter för lite. Ät mer, lär känna din kropp om vad som är lagom utan att mäta, dra ner på den hårda träningen och lägg till mer avslappnande som yoga och simning och kika på den långa tråden om MAF också. Jobba på med sömnen och välbefinnandet, allt handlar inte om vikt. /Mvh Eva 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted June 30, 2018 Share Posted June 30, 2018 Är du van vid att träna hårt, eller var vecka två en engångsföreteelse? Är du van, och trivs med det, finns det väl ingen anledning att sluta. Däremot kan det mycket väl vara så, som både du själv och andra är inne på, att du äter för lite. För runt ett halvår sedan "konsulterade" jag ett antal sidor på nätet för att få reda på mitt energibehov. Jag åt när jag var hungrig tills jag blev mätt, som det sägs att man skall göra, men jag hade ändå en känsla av att det var för lite. Samtidigt började jag väga och mäta allt jag åt för att försäkra mig om att jag nådde upp till mitt behov (eller egentligen strax under eftersom jag hoppades bli av med lite av magen). Detta innebar att jag började äta mer än vad jag gjort tidigare. Jag var tämligen viktstabil tidigare, men efter ett tag började jag gå ner lite lätt (och magen krympte...). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lottie Posted June 30, 2018 Author Share Posted June 30, 2018 1 hour ago, Kattuggla said: Hej! Jag tycker att din rubrik säger en del, du har trots hård träning och kontrollerat matintag inte gått ner till din önskevikt. Du är 29 år, fick barn i februari och väger numera 74 kg. Du väger och mäter ständigt maten och dig själv, men det ger ändå inte det resultat du önskar. Jag tänker att det är ett strålande resultat som du åstadkommit! 74 kg till 171 cm är inte dåligt alls. Jag tänker att du kanske måste släppa lite på den väldigt hårda kontrollen av maten och träningen (och dig själv). Sluta väg och mät. Jag skulle tänka att variera maten mer över en vecka, visst fasta om du vill, jag gör också det ibland. Men.. jag tänker att du egentligen, som du själv är inne på, äter för lite. Ät mer, lär känna din kropp om vad som är lagom utan att mäta, dra ner på den hårda träningen och lägg till mer avslappnande som yoga och simning och kika på den långa tråden om MAF också. Jobba på med sömnen och välbefinnandet, allt handlar inte om vikt. /Mvh Eva Tack vad gullig du är tacksamt med lite peppning! Jag ska göra så! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lottie Posted June 30, 2018 Author Share Posted June 30, 2018 6 minutes ago, Lasse-hatten said: Är du van vid att träna hårt, eller var vecka två en engångsföreteelse? Är du van, och trivs med det, finns det väl ingen anledning att sluta. Däremot kan det mycket väl vara så, som både du själv och andra är inne på, att du äter för lite. För runt ett halvår sedan "konsulterade" jag ett antal sidor på nätet för att få reda på mitt energibehov. Jag åt när jag var hungrig tills jag blev mätt, som det sägs att man skall göra, men jag hade ändå en känsla av att det var för lite. Samtidigt började jag väga och mäta allt jag åt för att försäkra mig om att jag nådde upp till mitt behov (eller egentligen strax under eftersom jag hoppades bli av med lite av magen). Detta innebar att jag började äta mer än vad jag gjort tidigare. Jag var tämligen viktstabil tidigare, men efter ett tag började jag gå ner lite lätt (och magen krympte...). Jag fick mitt första barn sommaren 2016. Innan det tränade jag hårt ofta. Genomförde en svensk klassiker, cyklade långlopp, triathlon och nån mara. Så kroppen har helt klart klart varit van vid att träna hårt. Men det är ju drygt 2 år sedan och jag gissar att kroppen glömmer fortare än så. Så ja, denna vecka kom jag igång för jag upplevde att jag fick energi. Hade eg inte tänkt träna så mkt men på nå vis så infann sig energin och då satte jag igång. Tack för tipsen. Ska prova äta mer en vecka och se vad som händer! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 On 2018-06-30 at 12:06, Lottie sade: Jag fick mitt första barn sommaren 2016. Innan det tränade jag hårt ofta. Genomförde en svensk klassiker, cyklade långlopp, triathlon och nån mara. Så kroppen har helt klart klart varit van vid att träna hårt. Men det är ju drygt 2 år sedan och jag gissar att kroppen glömmer fortare än så. Så ja, denna vecka kom jag igång för jag upplevde att jag fick energi. Hade eg inte tänkt träna så mkt men på nå vis så infann sig energin och då satte jag igång. Tack för tipsen. Ska prova äta mer en vecka och se vad som händer! Där tror jag vi kan finna förklaringen till "ditt problem"! Dvs du är iallafall mentalt van att träna hårt.. och då ger du efter två år signaler till kroppen om uppbyggnad.. varvid viktminskningen avstannar.. ett tag.. för att bygga upp vad du förlorat under två år! Sådåså.. jag ger mig sjutton på att du är tebaks inom tre månader i din gamla form.. eventuellt något extra kilo. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lottie Posted July 1, 2018 Author Share Posted July 1, 2018 57 minutes ago, Zepp said: Där tror jag vi kan finna förklaringen till "ditt problem"! Dvs du är iallafall mentalt van att träna hårt.. och då ger du efter två år signaler till kroppen om uppbyggnad.. varvid viktminskningen avstannar.. ett tag.. för att bygga upp vad du förlorat under två år! Sådåså.. jag ger mig sjutton på att du är tebaks inom tre månader i din gamla form.. eventuellt något extra kilo. Alltså det här forumet stort tack för pepp och alla bra tips! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts