Mia_66

Efterlyser råd och tips (högt kolesterol - analys)

Recommended Posts

Hej, jag undrade om någon kunde hjälpa mig och förklara hur jag skall läs/tyda min analys, försökt läsa mig till detta via nätet (ER sida) men jag fattar det inte riktig och jag vill helst inte äta medicin och känner mig nu "hotad/tvingad" av sjukvården att göra det.

Analys 2018-06-29
* markerar resultat som kan vara avvikande    (Referensintervall)

P--Apo B/Apo A1 kvot      0,7    (0,0-0,8)
P(fPt)--Triglycerid  0,8 mmol/L    (0-2,6)
P--HDL-kolesterol  2,23 mmol/L    (1,00-2,70)
fS-LDL-Kolesterol  5,8 mmol/L *    (2,0-5,3)
P--Apolipoprotein A1    2,19 g/L  (1,2-2,3)
P--Apolipoprotein B  1,43 g/L *    (0,60-1,3)
P--Kolesterol  8,41 mmol/L
(2 veckor tidigare: P--Kolesterol 8,25 mmol/L)

Haft nu högt kolesterol i några år kring 7-8 och vill inte äta medicin MEN förstår inte alla dom andra siffrorna och ätit endast grönt, fågel, frukt (smoothies - banan/mango/passinosfrukt) och nått äpple ibland, kokos, get/fårost, fiskleverolja. Tål inte gluten och komjölksprotein, soja, skaldjur med mera. Provat både rawfood (tidigare) och Paleo och vegan kost, även mera lchf (utan mjölk) osv. men inget verkar hjälpa. Även periodiskt fasta. Blivit orolig nu då sjukvården säger medicin och att man sett "ärrbildningar" - förkalkningar i hjärnan och bäckenbotten, att jag har Xantom runt ögonen? Jag rör mig måttligt pga Ehlers Danlos Syndrom så har jag svårt att träna...är 52 år och gjorde i samma veva som det höga kolesterolet kom en total hysterektomi (livmoder och äggstockar) kan man få högt kolesterol även av "hormonbortfall" och klimakteriet?

Jag fattar inte hur jag skall "kolla-räkna" mitt kolesterol, läst nu både hos ER och andra ställen att totala/hdl = vad man har? Men att detta APO nu kan spela en roll i det hela också? Hur skall jag räkna och tänka kring detta? Sjukvården svarar inte - dom rekommenderar endast medicin och "hotar/tvingar" med prat om hur farligt det är utan och att jag då redan är i riskzon för olika infarkter, vi har inga kända hjärt/kärlsjukdomar i min familj utom mormor som dog av propp i hjärnan 84 år. Ingen annan i familjen har högt kolesterol heller.

Jag undrar bara hur jag skall läsa min analys och hur jag kan sänka kolesterolet om det behövs med kosten, törs jag tex äta mättat fett som kokos? Eller är det nått som kanske inte funkar på mig med tanke på att jag provat olika saker nu i några år och det blir ingen skillnad?

Tacksam för nått svar, gärna kring hur jag skall se på analysen (siffrorna ovan)

Vänligen...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolesterol är livsviktigt för människan och skal INTE behandlas med tabletter.  Tycker att du kan dra ner på frukten och hålla en strikt LCHF-kost med bra animaliska produkter.

Googla kolesterolmyten så hittar du mycken matnyttig info.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Kolesterol är livsviktigt för människan och skal INTE behandlas med tabletter.  Tycker att du kan dra ner på frukten och hålla en strikt LCHF-kost med bra animaliska produkter.

Googla kolesterolmyten så hittar du mycken matnyttig info.

Tack för infon...äter tex en banan och en näve fryst mango i smoothies eller en skivad banan med en näve fryst mango och kanske 3-6 "pluppar" av fryst passionsfrukt (som isbitar i storlek) och kanske Abbot Kinneys kokosyoghurt dagligen som frukost - min dags ranson av frukt och ibland ett granny smith äpple men inte dagligen...

Visserligen innehåller kokosyoghurten kokos, mjölksyrekulter och tapioka stärkelse...men jag äter den inte dagligen och ingen annan stärkelse, utom kanske sötpotatis? Kan inte äta nattskatteväxter som tomat och vanlig potatis = massa ledvärk och sår på läpparna...Kan ta lite passerad tomat till köttfärsen (kalkon) någon enstaka gång...

Kan den i mina ögon lilla del frukt ställa till det? Tänker som så att frukt innehåller ju även nyttiga saker, inte bara "socker" äter mest mera "gröna banan" för så fort dom fått mycket bruna prickar kan jag inte äta dom = det jäser i magen och blir dålig "jästattacker - diarré och rapar jäst. Även av havre då jag åt det och blandar jag frukter, som man gjorde som rawfood:are vart det ännu värre *suck* klara bäst banan (grönare) och mango av alla frukter.

Tycker det är intressant allt kring kosten och märker ju en tydlig skillnad på min tarm, IBS och EDS mage - även på allergierna och överkänsligheten, om jag äter mera Paleo likt än vanligt/veganskt eller raw. LCHF vart det ju inte på tal om från början då jag inte alls kunde äta mejerivaror men numera klara jag lite get/får ost och hade tänkt försöka äta mera LCHF (Paleo) goda bakterier i syrat som osten, äter surkål också...

SÅ jag hittade hit och började läsa och fick mina provsvar men fattade inte ett skvatt av hur jag skulle "analysera" svaren och om jag då måste äta medicin eller kan jag göra mera med kosten...tänka om helt?

//Vänligen

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ps. Visst är det bra att äta egen ben buljong?

Gör egen på kyckling klubbor med ben, vatten, kryddor som persilja, körvel, havs salt, peppar, koriander, gräslök, ramslök, citron, silverlök, selleri, grönkål (fryst) och kokar ihop detta under en dag - silar och har som buljong som jag dricker och ofta har husk i, för magen-tarmen...

Är det okej?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Mia_66 sade:

SÅ jag hittade hit och började läsa och fick mina provsvar men fattade inte ett skvatt av hur jag skulle "analysera" svaren och om jag då måste äta medicin eller kan jag göra mera med kosten...tänka om helt?

Frukten innehåller inget som du behöver och smoothies så får du dig mer än du tror. LCHF/ KETOGEN kost är det som gäller om man vill vara frisk. Lycka till.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Citat

P--Apo B/Apo A1 kvot      0,7    (0,0-0,8)
P(fPt)--Triglycerid  0,8 mmol/L    (0-2,6)
P--HDL-kolesterol  2,23 mmol/L    (1,00-2,70)
fS-LDL-Kolesterol  5,8 mmol/L *    (2,0-5,3)
P--Apolipoprotein A1    2,19 g/L  (1,2-2,3)
P--Apolipoprotein B  1,43 g/L *    (0,60-1,3)
P--Kolesterol  8,41 mmol/L
(2 veckor tidigare: P--Kolesterol 8,25 mmol/L)

Kroppen tillverkar det kolesterol den behöver. Dessutom är det inte ovanligt att kolesterolet stiger vid klimakteriet. 

Kolesterolvärdet är det minst intressanta tydligen, viktigare är vad LDL visar, men det behöver analyseras närmare om det är stora eller små LDL.

Ät för guds skull inga statiner med de värden du har visat här. Ät istället ren och fin LCHF-mat (skippa frukt annat än till jul och midsommar), laga all mat från grunden och håll dig till näringstäta och näringsrika livsmedel.

Finns massor att läsa och lyssna på Kostdoktorn. 🙂

https://www.dietdoctor.com/se/?s=ldl

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, råd, tips och input...Men hur läser jag av analysen av proverna? Hur vet jag vad som är bra eller dåligt, förutom LDL och HDL...dessa APO, vad innebär dom och hur vet man om det är stora eller små LDL?

Då dom redan sett ärrbildningar (förkalkningar) i hjärnan och bäckenbotten, är det inte viktigt då att få ner blodfetterna i blodet? (magnetröntgen)

Skall/får man inte äta någon frukt alls? Hur får man då i sig alla näringsämnen, vitaminer, mineraler osv. Tänker och funderar även på vad vi är skapta för, hur våra tarmsystem ser ut och vad kroppen/hjärnan behöver för näring osv. Finns allt i bara animaliskt och grönsaker? Vad är minsta mängden frukt?

Har lite svårt för just mjölk, inte bara pga allergin men även att alla mammors mjölk är ju till för dess avkomma, inte för andra djur, arter och deras avkommor, vi ammar ju endast våra barn - och endast kort tid i livet, inte meningen att amma sitt barn hela dess liv - inte kossans kalv heller så varför skall vi då ta kalvens mat...(bara min åsikt, tål inte komjölksprotein själv) Har testat get/får mjölk nyligen och klara lite grann men inga större mängder, fast jag har svårt att äta det - tycker inte det är "min" mjölk att äta...Vad kan man ha istället? Är mättat fett som kokos farligt att äta då man redan har förkalkningar - xantom runt ögonen? Tänkte på eventuell vegan ost gjord på kokos - man kan göra själv också...

Har kikat runt hos dietdoktorn bra sajt (och forum) men det blir mycket info på en gång och förvirrande i skallen, sökt en del recept nu endast för att kunna starta någonstans och funderar på vart man skall börja - hur man tänker om helt, får man i sig allt man behöver på endast grönsaker och kött (äter endast fågel, ytterst sällan lamm men inte gris eller nöt)

Tack igen för svar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din apo-kvot, apo B/apo A ser rätt okej ut, den är en bra indikator. Bör ligga under 0.6 för kvinnor (din hamnar på0,65) men klimakteriet spelar roll som tidigare nämnts.

Du skrev inledningsvis att du testat paleo, rawfood, vegan... Hur lång tid ger du en ny inriktning? Jag tror man måste utrusta sig med mycket tid och gigantiska mängder tålamod när man testar nya saker innan man kan utvärdera.

Det verkar som att du har en hel del problem och min fundering blir då om du verkligen bör isolera kolesterolet som en sak att åtgärda (eller något annat problem/åkomma/symptom för den delen). Har du tittat på autoimmuna protokollet, AIP? Det tror jag är ett väldigt bra ställe att utgå från för att sedemera lägga till lite i taget.
Karl Hultén har bl a skrivit en bok, har en inaktiv websida och har medverkat hos Anna Sparre (4health) i hennes podcast. Han är väldigt intressant att läsa och lyssna till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Jo, jag har nyligen kollat in hans sida, då jag tänkt tanken om AIP kost kan vara en start...Jag var vegetarian hela min ungdom, började äta kött igen i övre 20 års åldern och sen mera "vanlig" mat efter jag fick barn. Sen var jag vegan igen och rawfood i ca 3 år men IBS magen gillade det inte, började äta mera Paleo inriktat varit utan mjölk och gluten i stort sett hela livet men åt förr endast ost (som ung) Har nu ätit mera paleo inriktat med fika av rawfood tex i 3 år men det känns ändå inte okej. Jag har olika allergier även mot färgämnen och medicin (histamin intolerans) därför jag började tänka nyligen på att AIP...Jag har både EDS och Fibromyalgi plus kroniska inflammationer hela livet, så kanske nått underliggande som triggar? Fick även borrelia och kan inte äta nötkött efter det utan att få väldigt ont i magen...har aldrig gillat gris kött - kräks nästan men gillar leverpastej (utan tillsatser/mjöl/mjölk) 😃

Oron blir ju mest kring att känna sig "hotad/tvingad" att äta mediciner utan att få information eller svar på sina frågor, liksom...och att dom funnit "ärrbildningar" i hjärnan och bäckenbotten - har bett om utredning och svar på varför det finns och vad det beror på men inga svar fått! En dum kommentar om att alla har vi det ju äldre vi blir, har jag dock fått men det är inte nog för mig. Vill veta vad det kan bero på - så man kan "behandla grund orsaken inte bara lindra symtom"

Vänligen...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minsta mängd frukt är noll. Gröna grönsaker har mer vitaminer och mineraler än frukt.

Kolla in denna lista för mest näringsrik mat, frukt kommer lååångt ner. http://matkalkyl.se/naringsrika-livsmedel.php

Lever, sardiner, ägg, grönkål och solrosfrön säger Tim Noakes, är allt man behöver på en öde ö. Se de tre första minutrarna här

• Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! 😃 spännande...Hur är det med tapioka stärkelse (som är i kokosyoghurten)? Och hur är det med guarnmjöl som är i kokosmjölken - ekologisk Santa Maria konserv?

Får man äta rotfrukter? Jordärtskocka, sötpotatis, palsternacka, morot?

Så jag behöver hålla koll på den APO som är nu 0,65 - den får inte bli högre, har jag fattat det hela rätt då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Mia_66 sade:

Oron blir ju mest kring att känna sig "hotad/tvingad" att äta mediciner utan att få information eller svar på sina frågor, liksom...

Kan du vara lite full i f-n och kontra med "jag kanske kan ta statiner men då vill jag att du förklarar..."? Fast det är inte lätt att komma på argumenten när man behöver dem... 

Jo, AIP är väldigt intressant men inte så lätt att genomföra (spartanskt). Men när man har en mångsidig problematik som du har, inte minst autoimmun sjukdom, så tror jag det kan vara en väg att gå för att komma åt den underliggande obalansen. För man har inte så mycket olika symptom om inte något är knas i grund och botten... Är i a f min övertygelse. 

Jag tillhör de som börjat tänka om när det gäller frukt. Och då menar jag den som växer i trädgården; Ett svenskt äpple från ett träd som stått sen 50-talet, nån gång ibland vid säsong, tror jag är fullt okej. Utgår man från AIP är det dock många frukter, även våra inhemska, som faller bort initialt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Mia_66 sade:

Så jag behöver hålla koll på den APO som är nu 0,65 - den får inte bli högre, har jag fattat det hela rätt då?

Får och får... det beror ju på vad som gör den högre... Man säger att den inte BÖR överstiga 0,6. Min ligger precis där. Det kan jag enligt doktorn åtgärda med ändrad kost och mer motion. Jag vet inte hur många mil utöver de 4-5 jag redan springer jag bör lägga till..? Och tillbaka till sockerträsket vill jag inte... ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Mia_66 sade:

Får man äta rotfrukter? Jordärtskocka, sötpotatis, palsternacka, morot?

Du får äta vad du vill, 😉 men om du vill hålla nere kolhydraterna så att du får ett jämnt och lågt blodsocker, bör du nog ligga lite lågt med vissa rotfrukter. Du kan kolla i Kostbevakningen vad olika livsmedel innehåller. Man brukar säga att man ska hålla sig till livsmedel med kh under 5 g/100 g. http://kostbevakningen.se/?foodinput=100+g+jordärtskocka

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, MariaF sade:

Kan du vara lite full i f-n och kontra med "jag kanske kan ta statiner men då vill jag att du förklarar..."? Fast det är inte lätt att komma på argumenten när man behöver dem... 

Jo, AIP är väldigt intressant men inte så lätt att genomföra (spartanskt). Men när man har en mångsidig problematik som du har, inte minst autoimmun sjukdom, så tror jag det kan vara en väg att gå för att komma åt den underliggande obalansen. För man har inte så mycket olika symptom om inte något är knas i grund och botten... Är i a f min övertygelse. 

Jag tillhör de som börjat tänka om när det gäller frukt. Och då menar jag den som växer i trädgården; Ett svenskt äpple från ett träd som stått sen 50-talet, nån gång ibland vid säsong, tror jag är fullt okej. Utgår man från AIP är det dock många frukter, även våra inhemska, som faller bort initialt. 

Jag skall försöka "klara" detta själv först genom ändra kosten och även försöka röra mera på mig, trots svårigheterna...Sen begära nya prover och se vad dom ger för svar. Har sagt åt läkaren redan att jag vill ha alternativ till medicin för jag vill inte äta medicin utan att veta mera och att jag skulle söka info själv, då hen inget hade att tillföra eller ge, varken svar eller info!

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Mia_66 sade:

Sen begära nya prover och se vad dom ger för svar

Det viktiga är att du äter hälsosamt och motionerar så att du mår bra. Dina blodprover blir troligtvis bättre.

Men, t ex har mina kolesterolvärden blivit högre, trots att jag nu är mer noga med vad jag äter. Vill bara säga att man inte ska stirra sig blind på blodvärden, de är lite anpassade för att passa läkemedelsindustrins försäljningssiffror också.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Mia_66 sade:

Skall/får man inte äta någon frukt alls? Hur får man då i sig alla näringsämnen, vitaminer, mineraler osv. Tänker och funderar även på vad vi är skapta för, hur våra tarmsystem ser ut och vad kroppen/hjärnan behöver för näring osv. Finns allt i bara animaliskt och grönsaker? Vad är minsta mängden frukt?

En artikel om varför det är bra att äta frukt.

http://www.berkeleywellness.com/healthy-eating/food/article/why-eating-your-veggies-isn’t-enough

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla igen...Nu skall jag försöka tänka om - ändra min kost och försöka röra mera på mig, har en annan fråga också...så fort jag äter husk, får jag både utslag kring ögonen och blöder näsblod - kan man vara allergisk mot husk? Försökt söka på nätet men inte hittat någon bra info.

Ibland har jag svårt att avgöra om det är husk eller banan, kan man blöda näsblod av banan (allergi) Vad kan saknas i kroppen om man blöder mycket näsblod? Vet ju att man kan blöda mycket pga min EDS och även få mycket torra slemhinnor efter hysterektomi operation - torra ögon osv.

Är både jobbigt och ett dilemma att blöda näsblod ofta =( och hade inte blött ett tag nu (utan husk) men ätit banan, började om med husk för 5 dar sedan och nu har jag blött i 3 dar (oftast på morron men även när som på dygnet)

Skall sluta ta husk nu och se om det slutar blöda - då kan det inte vara nått annat än husk *suck* vet att man kan få utslag kring ögonen, läst det tidigare men inget om näsblod.

Hur får man ner blodfett? Xantom (plitor med fett runt ögonen tex) Blir det värre med "socker - kolhydrater" eller med fett? Vad beror mycket/högt blodfett på? Är det samma som högt kolesterol?

Ursäkta alla frågor...många tankar nu, allt är så nytt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, Mia_66 sade:

Blir det värre med "socker - kolhydrater" eller med fett?

Aldrig med fett, utan boven är kolhydrater, du blöder inte näsblod av banan snarare av brist på C-vitamin. Sluta omgående med husk, sådant är inte normalt att intaga och kan ställa till det för dig som du kanske har märkt. Jag vet inte varför du började med det, men av det var för at du var förstoppad så kan jag berätta att man måste inte gå på toaletten för tvåan varje dag, om det blir varannan eller var tredje dag så är det inget att oroa sig för. Öka andelen fett så kommer du att märka att det har en laxerande effekt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Hur får man ner blodfett? Xantom (plitor med fett runt ögonen tex) Blir det värre med "socker - kolhydrater" eller med fett? Vad beror mycket/högt blodfett på? Är det samma som högt kolesterol?"

Blodfett och blodtryck är något som läkemedlesbolagen använder sin marknadsföring. Rädsla är det effektivaste sättet att styra människor. Man har därför använt sin i det närmaste totala kontroll av den medicinska forskningen och utbildningen så att läkare ska bli övertygade från vissa mätvärden att saker inte står rätt till och att piller är den bästa lösningen. Det stämmer att höga blodfetter och högt blodtryck kan vara en indikation på detta, men de piller som t.ex. Statiner kommer göra dig sjukare vilket i sin tur kommer medföra att din läkare rekommenderar att du tar andra piller och det ökar läkemedelsbolagens försäljning.

Det här kan låta som ett sjukt skämt men tyvärr är det så här illa.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, det var för IBS diarré - en hel sommar bodde jag på toa, kunde inte gå någonstans fick det som bulkmedel...Skall sluta nu - för jag blöder varje gång jag äter det - skall ta lite nypon/havtorn pulver (c-vitamin) eller citron vatten...

Äta grönkål idag och brysselkål - det har väl bra av c-vitamin?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu