Jump to content

Recommended Posts

Guest Tureborgaren

Äter det mesta på listan, men tofu kommer aldrig över mina läppar. Skeptisk mot sojabönor.

• "Older research reported that saturated fat had a negative impact on cholesterol levels and heart health, but newer studies suggest it is not as bad as once thought. However, most health organizations still recommend limiting saturated fat in the diet and replacing them with MUFAs and PUFAs."

Själv är jag inte så övertygad om nödvändigheten av att undvika mättat fett. Äter smör, ankfett och feta köttbitar med glädje.

Guest jala
57 minuter sedan, Ekner sade:

Är grädde ett för människor naturligt livsmedel?

Sedan vi började mjölka våra djur så kan man nog säga att grädde är naturligt för människan, det är förstadiet till smör. Nu är ju inte köpeprodukter av den kvalliten  som den var förr och en del människor är laktosintoleranta.

Guest jala
19 minuter sedan, Ekner sade:

Drack vi substans från andra arter innan jordbrukets intåg?

Måste erkänna att jag har ingen aning.

Guest jala
7 minuter sedan, Ekner sade:

Ok..jag förstår. Tycker bara det känns ironiskt att vi i vuxen ålder konsumerar en produkt som ursprungligen är designad för kalvar. 

Vist är det korkat, men vispgrädde är gott och ger gärna mersmak. Antagligen är det laktosen som gör att vi vill ha mer.

Guest jala
50 minuter sedan, Ekner sade:

Frågan är om mjölkdrickandet stärker immunförsvaret på så sätt att man kan kalla det nyttigt. 

Jag ställer mig mycket tveksam till nyttan av köpemjölk, däremot om du kan få tag i mjölk från gräsbeteskor så kanske det finns nyttigheter i mjölken. Åtminstone om vi får tro Jonas Coltings bror så skall det vara nyttigt, själv har jag aldrig varit överdrivet förtjust i mjölk.

11 timmar sedan, Ekner sade:

Drack vi substans från andra arter innan jordbrukets intåg?

Vi har väl druckit djurblod så länge som människan och dess förfäder jagat, dvs i 100.000-tals år?. - Vi smakade säkert också på mjölk från djur som  hade diande ungar. Men det kan inte ha så vanligt med djurmjölk förrän vi domesticerade klövdjur.

• Like 3

On 2018-07-03 at 11:19, RolleE sade:

Hmmm... Jag börjar alltid med att kolla vem som står bakom olika uttalande. I detta fall är det mjölkbönder så jag läste bara ingressen...

Rolle på Österlen

En annan artikel.

https://www.nature.com/news/pottery-shards-put-a-date-on-africa-s-dairying-1.10863

Citat

The Takarkori shelter and others nearby are home to vivid and colourful rock art depicting cattle, some with full udders, and even pictures of people milking cows, but these images are nearly impossible to date precisely.