qwy Posted June 30, 2018 Share Posted June 30, 2018 En artikel om hälsosamma och feta livsmedel. Finns det fler hälsosamma och feta livsmedel än de som nämns i artikeln? https://www.medicalnewstoday.com/articles/322295.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted June 30, 2018 Share Posted June 30, 2018 Äter det mesta på listan, men tofu kommer aldrig över mina läppar. Skeptisk mot sojabönor. "Older research reported that saturated fat had a negative impact on cholesterol levels and heart health, but newer studies suggest it is not as bad as once thought. However, most health organizations still recommend limiting saturated fat in the diet and replacing them with MUFAs and PUFAs." Själv är jag inte så övertygad om nödvändigheten av att undvika mättat fett. Äter smör, ankfett och feta köttbitar med glädje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted June 30, 2018 Share Posted June 30, 2018 Dom animaliska fetterna som smör, grädde, talg, ister, ankfett m.m. är mycket hälsosamma. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 10 timmar sedan, patrix sade: Dom animaliska fetterna som smör, grädde, talg, ister, ankfett m.m. är mycket hälsosamma. Är grädde ett för människor naturligt livsmedel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 57 minuter sedan, Ekner sade: Är grädde ett för människor naturligt livsmedel? Sedan vi började mjölka våra djur så kan man nog säga att grädde är naturligt för människan, det är förstadiet till smör. Nu är ju inte köpeprodukter av den kvalliten som den var förr och en del människor är laktosintoleranta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 16 minuter sedan, jala sade: Sedan vi började mjölka våra djur så kan man nog säga att grädde är naturligt för människan Drack vi substans från andra arter innan jordbrukets intåg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 19 minuter sedan, Ekner sade: Drack vi substans från andra arter innan jordbrukets intåg? Måste erkänna att jag har ingen aning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 Ok..jag förstår. Tycker bara det känns ironiskt att vi i vuxen ålder konsumerar en produkt som ursprungligen är designad för kalvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 7 minuter sedan, Ekner sade: Ok..jag förstår. Tycker bara det känns ironiskt att vi i vuxen ålder konsumerar en produkt som ursprungligen är designad för kalvar. Vist är det korkat, men vispgrädde är gott och ger gärna mersmak. Antagligen är det laktosen som gör att vi vill ha mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwy Posted July 1, 2018 Author Share Posted July 1, 2018 3 timmar sedan, Ekner sade: Drack vi substans från andra arter innan jordbrukets intåg? Kanske. http://www.dairymoos.com/natural-to-drink-milk/ Citat The article also notes that cave paintings have also been found suggesting that animal farming predated plant cultivation. So people were probably drinking milk before they were eating grains. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 4 timmar sedan, qwy sade: Kanske. http://www.dairymoos.com/natural-to-drink-milk/ Frågan är om mjölkdrickandet stärker immunförsvaret på så sätt att man kan kalla det nyttigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 50 minuter sedan, Ekner sade: Frågan är om mjölkdrickandet stärker immunförsvaret på så sätt att man kan kalla det nyttigt. Jag ställer mig mycket tveksam till nyttan av köpemjölk, däremot om du kan få tag i mjölk från gräsbeteskor så kanske det finns nyttigheter i mjölken. Åtminstone om vi får tro Jonas Coltings bror så skall det vara nyttigt, själv har jag aldrig varit överdrivet förtjust i mjölk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 11 timmar sedan, Ekner sade: Drack vi substans från andra arter innan jordbrukets intåg? Vi har väl druckit djurblod så länge som människan och dess förfäder jagat, dvs i 100.000-tals år?. - Vi smakade säkert också på mjölk från djur som hade diande ungar. Men det kan inte ha så vanligt med djurmjölk förrän vi domesticerade klövdjur. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted July 3, 2018 Share Posted July 3, 2018 On 2018-07-01 at 13:46, qwy sade: Kanske. http://www.dairymoos.com/natural-to-drink-milk/ Hmmm... Jag börjar alltid med att kolla vem som står bakom olika uttalande. I detta fall är det mjölkbönder så jag läste bara ingressen... Rolle på Österlen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwy Posted July 5, 2018 Author Share Posted July 5, 2018 On 2018-07-03 at 11:19, RolleE sade: Hmmm... Jag börjar alltid med att kolla vem som står bakom olika uttalande. I detta fall är det mjölkbönder så jag läste bara ingressen... Rolle på Österlen En annan artikel. https://www.nature.com/news/pottery-shards-put-a-date-on-africa-s-dairying-1.10863 Citat The Takarkori shelter and others nearby are home to vivid and colourful rock art depicting cattle, some with full udders, and even pictures of people milking cows, but these images are nearly impossible to date precisely. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts