Jump to content

Bygga muskler i ketos

JeeHaw

Recommended Posts

Jag skulle vilja höra åsikter om innehållet i denna video: 

Först blev jag lite irriterad, men efter att ha lyssnat en stund låter det som att han har lite koll. Men är det verkligen så att man inte kan bygga muskler i ketos samt att man skadar sig lättare? Vad tror ni? Nån här som har erfarenhet av att bygga muskler i ketos? 

• Like 1

17 timmar sedan, JeeHaw sade:

Jag skulle vilja höra åsikter om innehållet i denna video: 

Först blev jag lite irriterad, men efter att ha lyssnat en stund låter det som att han har lite koll. Men är det verkligen så att man inte kan bygga muskler i ketos samt att man skadar sig lättare? Vad tror ni? Nån här som har erfarenhet av att bygga muskler i ketos? 

Jag orkade inte lyssna över en timme, men den första kvarten så verkar de ha helt koll på ketogen diet.

Dvs det är inget underverk.. det är främst brist på kolhydrater och därmed fettförbräning.

Man kan visst bygga muskler i ketos.. grejen är snarare att man behöver ha fulla glykogendepåer på elitnivå.. och det får man lätt på vad de kallar för low carb diet eller modified ketogenic diet!

Dvs man får skillja en hel del på överviktiga diabetiska bantare och friska elittränande bodybuilders.

I E% behöver det däremot inte vara jättestor skillnad, dvs om bantaren lägger sig på 5% kolisar och den elittränande bodybuildern ligger på 10E% kolisar så kan det skilja på över hundra gram kolisar per dag eller mer!

Iallafall;

"

Conclusion

Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1373635/

"Metabolic Effects of the Very-Low-Carbohydrate Diets: Misunderstood "Villains" of Human Metabolism"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129159/?tool=pubmed

"Carbless Massing"

http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002

• Like 1

6 timmar sedan, The Biochemist sade:

Det gjordes nyligen en studie på området som visade att personer i ketos ökade lika mycket i massa och styrka som de som inte var i ketos (båda grupperna styrketränade enligt samma program). En bieffekt för ketosgruppen var att de samtidigt tappade lite fettmassa. 

Studien stämmer väl överens med litteratur inom kroppsutvecklinf från både 1800 talet och 60-70 talet då de flesta body builders åt vad som idag kallas för ketogen diet. 

På 80 taket kom dock anabola sterioder på stark frammarsch och så öven kosttillskotten. En ny rea uppstod och man pratade om ”bulk” perioder då man skulle öka i massa och sedan deff period för att ta bort oönskat fett. Orsaken till att detta fick fäste och atleter övergav de gamla råden var helt enkelt att kosttillskott för bulk (fulla med kolhydrater) var designade för att användas tillsammans med diverse anabola. Sprutor och kolhydrater passar nämligen bra ihop.

Ofta är det så att om någon säger att de testat ketogen diet och inte får samma resultat beror det på att de är dopade. Om någon försöker förklara med hjälp av fysiologi varför det inte går att öka i muskelmassa vid ketogen diet har personen förmodligen en läkarbakgrund där man tror allt styrs av hormoner. Kroppen styr vissa saker med hormoner men den styrs inte av hormoner, det är en betydande skillnad. Hormoner är budbärare, precis som posten levererar brev, men det finns nån som skriver meddelande på ena sidan och nån som läser på andra. Har man inte med alla tre parter utan bara tittar på budbäraren kan man helt enkelt inte korrekt beskriva hur kroppen fungerar. 

Tack för svar! Nyfiken följdfråga: har du själv styrketränat i ketos och uppmätt ökad muskelmassa?

• Like 1

6 timmar sedan, Zepp sade:

Dvs man får skillja en hel del på överviktiga diabetiska bantare och friska elittränande bodybuilders.

Tack för svar. Jag är väl någonstans mittemellan. Dvs, har kanske 10-15kg fett kvar jag vill bli av med, har inte diabetes. Styrketränar 3x2h per vecka. Lyfter ca 3x5x160kg i marklyft och 3x5x120kg i knäböj, så det är väl en bit kvar till elitnivå ? Mina mål är både estetiska och styrkemässiga. Vill bli starkare men även få mindre fettmassa och mer muskelmassa. Så det jag går och funderar på om jag ska sikta på att ligga i ketos för att bränna fettmassan snabbast möjligt, eller öka något på kollisar för att bygga mer muskelmassa. Helst vill jag både ha kakan och äta den så att säga ?

Uppdatering: har nu läst tråden på ironaddict och jag tror jag börjar få ganska bra koll på läget. Tack för länken!

• Like 3

1 hour ago, JeeHaw said:

Tack för svar! Nyfiken följdfråga: har du själv styrketränat i ketos och uppmätt ökad muskelmassa?

Det har jag faktiskt gjort. Ganska många gånger, första nån gång i mitten på 90 talet. Är lite periodare med träningen pga av jobb och resor men det betyder också att jag ”börjat” träna en himla massa och då kan man testa diverse olika saker varje gång. 

• Like 5
  • Thanks 2

On 2018-07-01 at 21:40, JeeHaw sade:

Tack för svar. Jag är väl någonstans mittemellan. Dvs, har kanske 10-15kg fett kvar jag vill bli av med, har inte diabetes. Styrketränar 3x2h per vecka. Lyfter ca 3x5x160kg i marklyft och 3x5x120kg i knäböj, så det är väl en bit kvar till elitnivå ? Mina mål är både estetiska och styrkemässiga. Vill bli starkare men även få mindre fettmassa och mer muskelmassa. Så det jag går och funderar på om jag ska sikta på att ligga i ketos för att bränna fettmassan snabbast möjligt, eller öka något på kollisar för att bygga mer muskelmassa. Helst vill jag både ha kakan och äta den så att säga ?

Uppdatering: har nu läst tråden på ironaddict och jag tror jag börjar få ganska bra koll på läget. Tack för länken!

Prexis.. allt verkar så himla enkelt när någon introducerar antingen det ena eller andra.. ända tills de börjar prata om E% och intemuskulärt glycoken/ketogena/glukoida aminosyror!

Eller för den delen andra kostillskott.. typ BCCA.. eller kokosolja!

Grejen är till stora delar att man behöver alla essentiella näringsämnen.. det får man som regel på en bra kost.. ligger man inom eliten så är det lixom inte säkert att man har lust/ork/tid att fixa en sådan kost och det är där diverse olika tillskott kommer in!

Iallafall om man är en 20-reps pumpartist kan man eventuellt behöva lite mer kolisar.. likaså uthållighetsutövare, dvs se till att ha fulla intramuskulära glykogen- och aminosyro-poler att ta utav, under anaerob ansträngning,

Hur som helst.. om jag tränar.. dvs det vara ett tag sedan, så är jag typ en 20-reps pumpartist, dvs jag skiter i spegeln, jag är för gammal redan och damerna är troligen mer intresserade,/nyfikna av min fastighet och mitt bankkonto/pensionssparande.. som bägge har allt övrigt att önska!

• Like 1
  • Haha 2
  • Confused 2