MagnusH Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 Jag har läst någonstans att när kokt potatis får kallna blir det mesta av stärkelsen resistent. Om det stämmer skulle jag ju som diabetiker kunna äta kall potatissallad. Någon som vet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 23 minuter sedan, MagnusH sade: Jag har läst någonstans att när kokt potatis får kallna blir det mesta av stärkelsen resistent. Om det stämmer skulle jag ju som diabetiker kunna äta kall potatissallad. Någon som vet? Visst blir det resistent stärkelse av kokt kall potatis, om du kan äta potatissallad beror på mängd samt övriga ingredienser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 Enligt en artikel i Topphälsa: "Exempelvis så innehåller en medelstor kokt potatis 19 gram kolhydrater. Men när potatisen kallnar, bildas 4 gram resistent stärkelse och kalorimängden går från cirka 76 kalorier till cirka 66." Det finns olika former av stärkelse i potatis, amylopektin och amylos är de vanligaste. Det är amylos som blir resistent stärkelse.http://svenskpotatis.se/om-potatis/naringsvarde/resistent-starkelse/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 On 2018-07-01 at 13:27, Tureborgaren sade: "Exempelvis så innehåller en medelstor kokt potatis 19 gram kolhydrater. Men när potatisen kallnar, bildas 4 gram resistent stärkelse och kalorimängden går från cirka 76 kalorier till cirka 66." Ganska mycket kolhydrater, iallafall om man ska vara restriktiv med det. Då får det inte bli så många fler under dagen Här börjar man dessutom prata om kalorier - det gör de flesta lchf-are inte! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 3, 2018 Share Posted July 3, 2018 17 timmar sedan, kickilotta sade: Ganska mycket kolhydrater, iallafall om man ska vara restriktiv med det. Då får det inte bli så många fler under dagen Här börjar man dessutom prata om kalorier - det gör de flesta lchf-are inte! Men det är väl när man äter kolhydrater som det spelar roll med kalorier? Då blir färre bättre än fler. Var förresten inne på USDA:s sida och testade mitt rekommenderade dagliga näringsintag. Länkad från en tweet av David Ludwig. Gissa om jag ligger lååångt i från rekommenderade kolhydratintag på minst 228 gram per dag... This tool will calculate daily nutrient recommendations based on the Dietary Reference Intakes (DRIs) https://fnic.nal.usda.gov/fnic/dri-calculator/ Macronutrient Recommended Intake per day Carbohydrate 228 - 330 grams Total Fiber 21 grams Protein 54 grams Fat 45 - 79 grams Saturated fatty acids As low as possible while consuming a nutritionally adequate diet. Trans fatty acids As low as possible while consuming a nutritionally adequate diet. α-Linolenic Acid 1.1 grams Linoleic Acid 11 grams Dietary Cholesterol As low as possible while consuming a nutritionally adequate diet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted July 3, 2018 Share Posted July 3, 2018 Nä - då hamnar man väldigt lätt i det gamla tänket- kolhydrater in-kolhydrater ut! Där blev det väldigt FEL! Kalorier in -Kalorier ut - ska det förstås vara Bättre att prata om E% när det gäller matens sammansättning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts