MagnusH

Resistent stärkelse i potatis

Recommended Posts

Jag har läst någonstans att när kokt potatis får kallna blir det mesta av stärkelsen resistent. Om det stämmer skulle jag ju som diabetiker kunna äta kall potatissallad. Någon som vet?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, MagnusH sade:

Jag har läst någonstans att när kokt potatis får kallna blir det mesta av stärkelsen resistent. Om det stämmer skulle jag ju som diabetiker kunna äta kall potatissallad. Någon som vet?

Visst blir det resistent stärkelse av kokt kall potatis, om du kan äta potatissallad beror på mängd samt övriga ingredienser.

  • Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en artikel i Topphälsa:

"Exempelvis så innehåller en medelstor kokt potatis 19 gram kolhydrater. Men när potatisen kallnar, bildas 4 gram resistent stärkelse och kalorimängden går från cirka 76 kalorier till cirka 66."

Det finns olika former av stärkelse i potatis, amylopektin och amylos är de vanligaste. Det är amylos som blir resistent stärkelse.http://svenskpotatis.se/om-potatis/naringsvarde/resistent-starkelse/

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-07-01 at 13:27, Tureborgaren sade:

"Exempelvis så innehåller en medelstor kokt potatis 19 gram kolhydrater. Men när potatisen kallnar, bildas 4 gram resistent stärkelse och kalorimängden går från cirka 76 kalorier till cirka 66."

Ganska mycket kolhydrater, iallafall om man ska vara restriktiv med det. Då får det inte bli så många fler under dagen 😁 Här börjar man dessutom prata om kalorier - det gör de flesta lchf-are inte!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, kickilotta sade:

Ganska mycket kolhydrater, iallafall om man ska vara restriktiv med det. Då får det inte bli så många fler under dagen 😁 Här börjar man dessutom prata om kalorier - det gör de flesta lchf-are inte!

Men det är väl när man äter kolhydrater som det spelar roll med kalorier? Då blir färre bättre än fler. 🤔

 

Var förresten inne på USDA:s sida och testade mitt rekommenderade dagliga näringsintag. Länkad från en tweet av David Ludwig. Gissa om jag ligger lååångt i från rekommenderade kolhydratintag på minst 228 gram per dag... :D

 

This tool will calculate daily nutrient recommendations based on the Dietary Reference Intakes (DRIs)

https://fnic.nal.usda.gov/fnic/dri-calculator/

Macronutrient Recommended Intake per day
Carbohydrate 228 - 330 grams
Total Fiber 21 grams
Protein 54 grams
Fat 45 - 79 grams
Saturated fatty acids As low as possible while consuming a nutritionally adequate diet.
Trans fatty acids As low as possible while consuming a nutritionally adequate diet.
α-Linolenic Acid 1.1 grams
Linoleic Acid 11 grams
Dietary Cholesterol As low as possible while consuming a nutritionally adequate diet.
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä - då hamnar man väldigt lätt i det gamla tänket- kolhydrater in-kolhydrater ut!

Där blev det väldigt FEL!   Kalorier in -Kalorier ut  - ska det förstås vara  😁

Bättre att prata om E% när det gäller matens sammansättning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu