Jump to content

Ingen viktminskning, vad är felet??

Lena B

Recommended Posts

Började med LCHF enl provveckomenyerna. Kanonbra, första veckan 1,5 kg och andra 0,5. Fortsatte att äta LCHF strikt men hoppade ibland över mål men alltid lite kolhydrater. En månad senare vägde jag mer än när jag började ,känns hopplöst. Försöker nu sen en knapp vecka tänka ketos och äta mindre än 60 gr protein/dag (älskar kött). Ännu utan resultat.. Om mej - 64 år och har gått upp ca 8 kg när jag slutade röka för fyra år sedan, dessa vill jag ha bort igen . Hjälp

• Like 1

Äter du för ofta och för mycket på grund av det? Prova att äta enl 16:8 - bara 2 måltider per dygn.

Skär ner på (eller sluta med)  ost, mjölk, yoghurt, dra ner på grädden - ät smör och de andra bra fetterna som rekommenderas. Var försiktig med alla nötter. Ät tillräckligt med kött o fett (plus liten mängd tillåtna grönsaker) så du blir mätt varje gång du äter!

• Like 1

Frukost 3 ägg i smör med lite ost, lunch avokado eller ingenting, middag tex 100gr färsbiff med riven vitkål och majonäs. Ingen annan mjölkprodukt, inga nötter, bara tillåtna grönsaker och en massa smör. Jag åt mycket mer protein tidigare men har varit väldigt försiktig med allt som innehåller kolhydrater.

• Like 1

Varför äter du mindre med protein? Du nämner det i samma andetag som kolhydrater? 100 gr färsbiff låter väldigt litet. Det borde du fördubbla bl a för att få i dig tillräckligt med olika näringsämnen, mineraler, vitaminer.

3ägg - ca 30gr protein  + 100gr köttfärs 20gr protein.  = 50 gr protein.  Beror på vad du väger just nu också.

Läs vad Martina skriver, hon har mycket bra att säga: https://martinajohansson.se/missforstandet-om-protein-och-viktminskning/

Blir du mätt? Kanske du äter för litet? Har du bantat många gånger under livet? Tidigare bantning gör att kroppen har låg metabolism - håller hårt i kilona.

• Like 2

Äter mindre protein efter att ha läst här i Kostdoktorn att det kunde hjälpa för att komma i ketos när man står still i vikten, har jag missförstått tror du? Jag har faktiskt aldrig bantat bara tänkt på vad jag äter, väldigt lite fikabröd och annat socker. Jag blir mätt för jag äter grönsaker, majonnäs och smörsteker, bra riktig mat. . Äter väldigt gärna mycket mer kött och fisk men trodde att det var bra att ha koll på proteinet..

Tack för länken, har läst den nu . Jag kanske är helt fel ute med proteinet.. Det fungerade bra första veskorna utan att tänka på protein, men varför tog det slut och faktiskt  blev en ökning av vikten. Jag som var så glad

• Like 2

För min egen del - är i liknande ålder som du - så tycks det som jag lättare går ner om jag låter bli ALLA mejerier än smör och ghee. - Jag använder kokosmjölk o kokosgrädde samt kokosolja istället. - "Väldigt litet fikabröd?" är det annat med socker/snabba kolhydrater du också  äter "väldigt litet" av nu eller har du slutat? - Om inte, så tycker jag att du  skulle helt utesluta sådant, och all mjölmat överhuvudtaget. Kanske du måste läsa på innehållsförteckningarna i högre utsträckning när du handlar? Innehåller inte "köpemajonäs" socker.? Men du kanske gör all mat från grunden.

• Like 1

Tack alla snälla hjälpsamma människor. Ska genast lyssna på Benjamin Bikman. 

Har inte ätit mjölmat sen i början av maj, innan dess var det väldigt lite fika men gärna pasta.  Saknar knäckebrödet.. En koll på majonäsen ger 1,3g socker på 100gr. 

Jag åt ju mer och oftare de första två veckorna och då gick jag ju ner i vikt.?

• Like 2

Så här säger Sten Sture Skaldeman:

Skaldemans ratio / fettkvoten  fungerar så här:

Formel för skaldemans ratio

Ta det fett du ätit och dela med protein och kolhydrater tillsammans, allt angivet i gram. Resultatet är Skaldemans ratio / fettkvoten. För att optimera viktnedgången ska skaldemans ratio vara så hög som möjligt. Den ska vara större än 1, annars är det för lite fett i förhållande till protein och kolhydrater, men ju högre desto bättre.

Är den under 1 så äter du för lite fett i förhållande till protein och kolhydrater. Lösningen är då att öka på fettet eller minska på protein eller kolhydrater – det beror på hur det ser ut i just ditt fall.

• Like 2

10 timmar sedan, Lena B sade:

Men om jag äter mer protein så måste jag ju tänka på att äta mer fett. också.

Nja, jag tror inte man ska tänka för mycket. Man få känna efter också. ?

Pemmikan sägs vara den ultimata sammansättningen av energi. Pemmikan består till hälften fett och hälften kött i vikt (t ex 100 g kött och 100 g talg). Det ger energifördelningen 12 E% protein, 88 E% fett.

http://kostbevakningen.se/?foodinput=100+g+nötkött 100+g+talg

http://www.pemmikan.se

• Like 1
  • Thanks 1

• Annika Rane changed the title to Ingen viktminskning, vad är felet??
10 timmar sedan, iAnna sade:

Nja, jag tror inte man ska tänka för mycket. Man få känna efter också. ?

Pemmikan sägs vara den ultimata sammansättningen av energi. Pemmikan består till hälften fett och hälften kött i vikt (t ex 100 g kött och 100 g talg). Det ger energifördelningen 12 E% protein, 88 E% fett.

http://kostbevakningen.se/?foodinput=100+g+nötkött 100+g+talg

http://www.pemmikan.se

Bra med länken till Kostbevakning - upplysande, tack!

• Like 1

En fråga till bara. Om jag nu börjar äta som i början , frukost, lunch o middag . Nu när det är varmt så är det svårt att äta tre ggr , är det viktigt eller är det ok att äta frukost o middag? Det passar ju på - ät när du är hungrig men inte på 16/8. 

Det var nog här någonstans det blev fel tror jag.

Lena

• Like 1

Du får prova. ? 

Om man äter lchf mat så man blir mätt vid varje måltid så brukar det ge sig. Jag känner mig mätt länge - är jag inte mätt läänge - så gör jag något fel.

- Fungerar oftast  med 2 måltider, !0.30 och 17.30 vid 16/8 - någon gång 3 måltider, jag tycker inte att behöver följa något schema slaviskt.

• Like 2

4 minuter sedan, kickilotta sade:

Du får prova. ? 

Om man äter lchf mat så man blir mätt vid varje måltid så brukar det ge sig. Jag känner mig mätt länge - är jag inte mätt läänge så gör jag något fel. - 

Klarar du tre mål/dag då?

• Like 1

Guest jala
35 minuter sedan, Lena B sade:

En fråga till bara. Om jag nu börjar äta som i början , frukost, lunch o middag . Nu när det är varmt så är det svårt att äta tre ggr , är det viktigt eller är det ok att äta frukost o middag? Det passar ju på - ät när du är hungrig men inte på 16/8. 

Det var nog här någonstans det blev fel tror jag.

Lena

Du skall äta när du är hungrig, varken mer eller mindre. Kolhydrater gör gärna att din mättnad inte sitter i så länge. Jag äter numera karnivor och då blir det bara en gång om dagen. Det passar mig och min plånbok alldeles utmärkt.?

On 2018-07-02 at 14:06, Lena B sade:

Började med LCHF enl provveckomenyerna. Kanonbra, första veckan 1,5 kg och andra 0,5. Fortsatte att äta LCHF strikt men hoppade ibland över mål men alltid lite kolhydrater. En månad senare vägde jag mer än när jag började ,känns hopplöst. Försöker nu sen en knapp vecka tänka ketos och äta mindre än 60 gr protein/dag (älskar kött). Ännu utan resultat.. Om mej - 64 år och har gått upp ca 8 kg när jag slutade röka för fyra år sedan, dessa vill jag ha bort igen . Hjälp

Finns ännu inget som påvisar att du gjort några större fel.. utan det du upplever är vad vi brukar benämna nybörjarproblem!

Dvs man går lixom inte ner 1,5 kilo i fettvikt på en vecka (10500Kcal/7=1500 Kcal/per dag).. det mesta är vatten.. och det mesta kommer snart tillbaka när kroppen väl vant sig vid den nya kostregimen!

Iallafall så är det rätt enkelt.. enda tills jag förklarat, dvs rätt mycket handlar då om att begripa vad E%/(Energiprocent) handlar om.. dvs olika macronutrienters fördelning inom ens kaloribehov!

Vi börjar med protein som är himla insulinogent.. det är inget man skall vara rädd för.. för det är i princip en konstant i din föda, dvs det är essentiellt och bör helst inte ligga på mindre än 0,8-1 gram per kilo.. tränar man det minsta så kan man lägga sig på 1,5 gram/kilo och dag i snitt.. tränar man som en galning så tarvas ofta 2-3E% protein!

Iallafall protein/aminosyror är främst byggstenar och det är spillet i aminosyroomsättningen som vi behöver tillföra via födan.

På strikt ketogen diet så använder vi dessutom lite mer aminosyror.. fråmst ketogena och glukogena aminosyror, vilket sällan är något problem om man bara äter kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg, mejerier, osv!

Sådåså, resten av kalorierna (E% är då antingen fett eller kolhydrater) de är utbytbara förutom Omega-3/6 fettsyrorna EPA+DHA/GLA+DGLA!

Meeen, den stora omställningen är den mentala/vanemässiga.. du har hört att ju mer fett ju mer ketos.. ju mer ketos ju mer viktnedgång.. så då fortsätter du att äta som vanligt men är inte längre rädd för fett!!

Grejen är att man då äter betydligt färre måltider.. dvs det är i princip omöjligt att äta på tok för mycket kalorier/E% om man minskar antalet måltider till åtminstone två/per dag.

Iallafall, så blir man/betraktas som ett UFO, dvs man tackar nej till wienerbröd/bullar/kakor/fikabröd på raster iomed att man redan är proppmätt, en del kallar detta för intermitent fasta,16:8 eller i värstigaste fall för 5:2!

Grejen är efter 3-6 månader att det blir ens normala måltidsfrekvens på LCHF-liknande diet.

Det finns flera fördelar med en mer LCHFaktig diet och det är då skiftet mellan anabolt och katabolt tillstånd.. dvs vi lagrar i princip stora delar utav vad vi äter efter en måltid.. dvs det kan ta timmar innan allt är lagrat och sen så är förmodligen tanken att vi skall kunna ta ut av det vi lagrat utan särskilda cravings?

Det i sig kan tarva lite mental träning.. och en uppreglering av katabola processer!

Hur som helst.. har man kört LCHF-liknande diet i 3-6 månader så vill man sen sällan tillbaka till ett tillstånd där man lever ur handen i munnen, timme för timme!

• Like 1

8 timmar sedan, Lena B sade:

Helt rätt, enkelt,  innan du började förklara ;) . Jag kör vidare med LCHF max 20 kolhydrater/dag och mätt o glad. Någon gång ska väl kilona bort.......

Prexis.. praktik med trail and error är en sak.. teoretiska utläggningar en annan sak!

Iallafall om du vill ha mer teori att luta dig mot så har du hittat rätt forum.. i värsta fall så får väl jag lägga ut texten ytterligare för att få dig att hålla dig på spåret?

Grejen är med LCHF-liknande diet att man skall bli mättare på färre måltider, dvs det är lixom dödfött att tillföra mer kalorier innan man förbrukat de man lassade in i föregående måltid.

Inte nog med det.. det finns gott om studier som påvisar att kroppen är fena på att överleva och rätt snart.. iallafall på några månader ställer om till att använda de macronutrieneter som man faktiskt äter för energi.

Dvs kroppen förbränner det man äter.. resten är en mental omställning där det tar cirka 2-4 timmar innan allt är lagrat och då börjar det katabola tillståndet ta vid, dvs nedbrytning av framförallt fettdepåer, eventuellt oxå glykogenolys/glukogneogenes/ketosis.

• Like 1